Semester i sverige?

Av Im_she
30 maj 2011 18:54
Visningar: 14015
Hej alla!
Jag och killen har semester i början av Juli, 2 veckor, och undrar vad man kan hitta på/åka i sverige?
Vi har tänkt oss Liseberg och givetvis sommarstugan, men det är sånt man även kan klämma in när man inte har semester.

Men lite längre resor, ca 1 vecka eller så, så man får vara i en ny miljö (bor i Uppsala). Vad man man göra? Vart ska man åka? osv. :) Om vädret i Sverige inte passar blir det utomlands iaf 1 vecka, vart ska man åka då? Grekland som alla andra eller ska man ta en storstadsresa till Frankrike eller dyl?

Stort tack på förhand :)
Av Trea
30 maj 2011 20:36
Oj, det är ju lite svårt att svara på.... Här är tre ganska olika förslag:

1) Västkusten, t.ex. Halmstad och Tylösand. Fina stränder och skön stämning på sommaren! Särskilt om det är fint väder förstås.

2) Polen är mycket finare än de flesta tror! Sopot har en fantastiskt sandstrand och lite lyxig feeling, dessutom massor av uteställen. Man kan ta bilen med färjan från Nynäshamn till Gdansk om man vill, så är man strax i Sopot. Inte lika solsäkert som Medelhavet förstås, men något varmare än Sverige för det mesta.

3) Budapest, om ni vill ha en storstadssemester. Vacker stad med fantastiska byggnader, rolig shopping, bra mat och fina spabad, dessutom bra priser.
Av Sanoj80
31 maj 2011 19:14
Kan verkligen rekommendera en vecka i Österlen. Där finns så många underbara platser, t ex Kivik, Brantevik, Simrishamn. Om ni är intresserade gå till er Turistbyrå och hämta broschyrer om allt man kan se och göra där. Vet inte hur det är med boende, eftersom det är så populärt kan det ju redan vara fullbokat. Annars kan jag föreslå Agda Lund B&B i Kivik. Trevligt boende i centrala Kivik. Om ni skall på storstadsresa i Europa kanske det är bäst att göra det längre fram i höst. Kan vara olidligt varmt i juli och augusti. Annars rekommenderas Nice, Rom, Milano eller Lissabon. Trevlig resa/resor!!!
Av My53
31 maj 2011 20:41
En tur til Ven o cykla där eller Bohuslän där det finns massor av pärlor.Sotenäs kommun med Ramsvikslandet(man kan hyra stugor på campingen) nära till Hunnebostrand o Smögen. Fast jag håller också med föregående talare vad gäller Österlen. Fast gillar man havet o bada så finns det inget som slår Bohuslän! Lycka till!
Av Hathor
1 juni 2011 08:40
sydkoster en pärla,gå färga från Strömsdad.
Väst kusten i stort,en njutning för alla sinnen,kolla gärna mitt album om just västkusten
lycka till