Secret escapes, seriös arrangör/förmedlare av hotell o resor?

Av Eija63
4 maj 2013 23:06
Visningar: 42160
Hej,

Är det någon som har erfarenhet av siten Secret escapes? Man annonserar ut restresor/hotellrum på lyxiga orter och hotell världen över. Det ser onekligen lockande ut, men är de seriösa? Fick tipset om siten via Facebook.
/Eija
Av Eija63
6 maj 2013 17:27
Hej,
Vad bra. Tack för svar!
/Eija
Av Barkan
9 aug. 2013 01:20
Att läsa på trustpilot och liknande sidor är som att läsa Aftonbladet och tro på allt de skriver.

Läs på lite fler sidor så ser du att det är fler missnöjda än nöjda kunder med detta "bolag".
9 aug. 2013 09:19
Citerat från Eija63:
Hej,

Är det någon som har erfarenhet av siten Secret escapes? Man annonserar ut restresor/hotellrum på lyxiga orter och hotell världen över. Det ser onekligen lockande ut, men är de seriösa? Fick tipset om siten via Facebook.
/Eija
Sidan ser inte seriös ut, finns ingen info alls om vem de är, organisationsnummer o.s.v. vad jag kan hitta. Behöver inte vara något fel men själv skulle jag tänka mer än en gång innan jag använde dem.

Lite att läsa innan Du bestämmer dig.

http://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g1-i12290-k5402827-Anyone_tried_secretescapes_com-Bargain_Travel.html

http://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g295424-i872-k5362336-Saw_this_offer_for_Dubai-Dubai_Emirate_of_Dubai.html

http://forums.moneysavingexpert.com/showthread.php?t=3308120&page=1
Av Annl
10 aug. 2013 10:27
Intressant tråd - jag har också undrat detsamma.

Finns ju för övrigt en liknande sajt som heter Destley som har samma upplägg. Någon som vet något om dem?
Av Eifos
18 aug. 2013 20:27
Jag har en firma och anordnar en del resor, tex ridresor och Escapes erbjöd mig snällt att jag skulle få fylla många platser genom dem, och all vinst skulle gå dem tillhanda, men dock skulle vi som arrangörer jobba gratis och gå back, så det skulle ses som reklam. Sen har jag läst om kunder som har bokat resor genom dem och inte fått sina resor, sen inte haft någon att gå tillbaka till för reklamation. Escapes skyller på leverantör, och kunden har köpt av Escapes, då är det Escapes som skall ge resegarantin. ( Hittar inga artiklar när jag googlar tyvärr.)
Men bara det faktum att arrangörer skall gå back på resorna gör att det inte är logiskt att det ska fungera. Så jag tror inte att man bör lita på dessa erbjudanden.
18 aug. 2013 23:06
Jag är "kund" hos Destlys men har inte nyttjat dem.

Secrets Escapes - är de de som gör reklam på TV (såg dem även i UK)?

Jag är snarare misstänksam mot hur pass mycket "lyxhotell" hotellen är? Är det bara dyra hotell som man får billigare eller är det verkligen lyxhotell. (I mitt tycke räcker det inte att vara dyrt för att vara lyx, man måste ju få lyx också, extraordinär service, utbud o s v)

Ett lyxhotell vill väl trots allt inte ha vem som helst som gäst (hur gärna man än vill tro det) - utan de som kan betala för sig väl på plats (restaurang o s v) och inte svennebanan som springer omkring i flipflops och fula shorts s a s. (Ja där det är klädkod i lobbyn o restauranger) Ja ni fattar.

Och om det är jättebilligt eller ej, det beror väl på vem man frågar och vad man jämför med.
Av Veiken
19 aug. 2013 09:35
Man måste vara GP-kund för att läsa.
Aj, tråkigt, men jag har kollat och artikeln är lång, men jag citerar en bit ur artikeln i GP:
"Efter ett samarbete med den kontroversiella bloggaren Katrin Zytomierska skrev hon ett blogginlägg med rubriken Destly är inte att lita på som nu hamnar högt i träfflistan om man googlar på Destly.

- Det var ett missförstånd om boendet och vi försökte kompensera henne. Man vill ju aldrig ha en missnöjd kund. Vi lärde oss att det finns en baksida med bloggarna. Det är ju ingen marknadsföringskanal egentligen, utan de skriver såklart vad de vill, säger Louise Brudö".

I övrigt verkar det vara helt OK!
Det beskriver verksamheten, hur det startade osv.

Den här länken är inte skyddad.
http://www.idg.se/2.22802/1.462744/arets-entreprenorer-plats-21-destly
Jag vet inte om det ger något, men.....
Av Steff66
28 mars 2014 09:21
Jag som företagare köpte en övernattning. Och för bokföring behöve jag ett kvitto.
Men se det gick inte. En bekräftelse kunde jag få. Men inget med moms.
De sa jag skulle fråga hotellet. Som var lika frågande.
Eftersom jag köper övernattningen av Secret Escapes så får de inte betalt för övernattningen på normalt vis.
Utan i en klump summan efter kampanjen är klar. Och så klart på ett mindre belopp än det jag betalar.
Och det visade sig att det Engelsk baserade Secret Escapes troligen inte betalas någon Svensk moms. Dom hävdade de var en agent och inget försäljnings kontor.

Skumt och konstigt. Jag har meddelat detta till diverse Tidningar och hoppades de skulle nappa. Men de skulle troligen förlora en massa annons pengar och har inte sagt ett pip om detta märkliga.
/S
28 mars 2014 17:01
Citerat från Steff66:
Jag som företagare köpte en övernattning. Och för bokföring behöve jag ett kvitto.
Men se det gick inte. En bekräftelse kunde jag få. Men inget med moms.
De sa jag skulle fråga hotellet. Som var lika frågande.
Eftersom jag köper övernattningen av Secret Escapes så får de inte betalt för övernattningen på normalt vis.
Utan i en klump summan efter kampanjen är klar. Och så klart på ett mindre belopp än det jag betalar.
Och det visade sig att det Engelsk baserade Secret Escapes troligen inte betalas någon Svensk moms. Dom hävdade de var en agent och inget försäljnings kontor.

Skumt och konstigt. Jag har meddelat detta till diverse Tidningar och hoppades de skulle nappa. Men de skulle troligen förlora en massa annons pengar och har inte sagt ett pip om detta märkliga.
/S
Om du köper via tredje part och betalar via dem SKALL du aldrig få kvitto från hotellet. Det är ju inte du som betalt dem.

Av samma anledning får du heller inte poäng från hotellens lojalitetsprogram i många fall.
Av Ales
29 mars 2014 11:02
Jag har själv använt dem vid tre tillfällen och alltid fått det jag beställt... nu senast i februari på Ystads Saltsjöbaden på alla hjärtans dag där vi fick superbilligt boende och allt var helt korrekt;)
9 okt. 2015 16:57
Jag har använt mig av både Secret Escapes och Destly många gånger.
Den största vinsten är att hamna på ställen man aldrig tänkt sig annars. Hotellen vi bott på har alltid hållt hög klass.
23 mars 2016 11:07
E S erbjuder emellanåt även prisvärda alternativ. Dock är det väl mera deras "annorlunda" utbud som är intressant än prisnivån. OBS att du INTE kan boka av ett gjort köp. De är nog det enda bokningsbolag som är så rigida beträffande detta. Själv använder jag nästan uteslutande de mera konventuionella siterna, där du kan boka av utan att bli blåst på pengarna.
7 apr. 2016 09:42
Citerat från Gtrotter:
E S erbjuder emellanåt även prisvärda alternativ. Dock är det väl mera deras "annorlunda" utbud som är intressant än prisnivån. OBS att du INTE kan boka av ett gjort köp. De är nog det enda bokningsbolag som är så rigida beträffande detta. Själv använder jag nästan uteslutande de mera konventuionella siterna, där du kan boka av utan att bli blåst på pengarna.
Secret Escape bygger ju sin affärsidé (som jag fattat den) till stor del på att tjacka upp billiga rum. D v s, när hotellen lägger upp specialerbjudande för att bli av med de sista rummen - alt lockpriser för att få igång draget i bokningskaminen - så går de in och plockar dessa och säljer sedan vidare.

grejen med sådana erbjudanden är att de ofta är ej bokningsbara, och då de ej kan boka av dem så kan inte heller du som slutanvändare göra det.

Rent affärstänk.

Andra större bolag har så kallade allotments som de kan plocka ifrån (ofta) till avtalspriser. Om de inte använder dem betalar de ingenting. Därför kan de ha både en annan prisbild och en annan bokningsbild.
Av Bexus
29 maj 2020 14:15
Jag vill också varna för detta oseriösa företag!
Vi köpte en hotellvistelse i Rom, Italien, innan Coronakrisen och planerade att åka april 2020. På grund av krisen, stängda gränser och inga flyg, så kunde vi inte åka. Secret Escapes vägrar betala tillbaka, inte ens en del av pengarna. Det är inga småpengar det handlar om, utan ca 13.500 kr.
Secret Escapes hänvisade felaktigt till hotellet och påstod att jag får komma överens med hotellet om återbetalning. Men när jag har pratat med hotellet så säger de att alla återbetalningar måste gå via Secret Escapes, de kan inte betala direkt till kunden. Hotellet är tillmötesgående och anser också att jag ska ha pengar tillbaka. De har dessutom mailat det direkt till Secret Escapes, med mig som kopia: men ingen reaktion/svar än.
Secret Escapes har slutat svara när jag kontaktar dem på olika sätt. Otroligt dåligt kundbemötande.
Detta var inte första gången jag använde Secret Escapes, men definitivt den sista gången! Att se andras negativa omdömen förstärker bara den känslan. Så gör er själva en stor tjänst: BOKA ALDRIG GENOM SECRET ESCAPES!
2 juni 2020 10:04
Citerat från Bexus:
Jag vill också varna för detta oseriösa företag!
Vi köpte en hotellvistelse i Rom, Italien, innan Coronakrisen och planerade att åka april 2020. På grund av krisen, stängda gränser och inga flyg, så kunde vi inte åka. Secret Escapes vägrar betala tillbaka, inte ens en del av pengarna. Det är inga småpengar det handlar om, utan ca 13.500 kr.
Secret Escapes hänvisade felaktigt till hotellet och påstod att jag får komma överens med hotellet om återbetalning. Men när jag har pratat med hotellet så säger de att alla återbetalningar måste gå via Secret Escapes, de kan inte betala direkt till kunden. Hotellet är tillmötesgående och anser också att jag ska ha pengar tillbaka. De har dessutom mailat det direkt till Secret Escapes, med mig som kopia: men ingen reaktion/svar än.
Secret Escapes har slutat svara när jag kontaktar dem på olika sätt. Otroligt dåligt kundbemötande.
Detta var inte första gången jag använde Secret Escapes, men definitivt den sista gången! Att se andras negativa omdömen förstärker bara den känslan. Så gör er själva en stor tjänst: BOKA ALDRIG GENOM SECRET ESCAPES!
Jag upprepar mig, men om betalning skett till tredje part är det alltid tredje part som är ansvariga gentemot kund/gäst. Ett hotell kommer alltid att hänvisa tillbaka till tredjepartaren, så stå på er gentemot dem.
2 juni 2020 10:14 (redigerad)
Citerat från Steff66:
Jag som företagare köpte en övernattning. Och för bokföring behöve jag ett kvitto.
Men se det gick inte. En bekräftelse kunde jag få. Men inget med moms.
De sa jag skulle fråga hotellet. Som var lika frågande.
Eftersom jag köper övernattningen av Secret Escapes så får de inte betalt för övernattningen på normalt vis.
Utan i en klump summan efter kampanjen är klar. Och så klart på ett mindre belopp än det jag betalar.
Och det visade sig att det Engelsk baserade Secret Escapes troligen inte betalas någon Svensk moms. Dom hävdade de var en agent och inget försäljnings kontor.

Skumt och konstigt. Jag har meddelat detta till diverse Tidningar och hoppades de skulle nappa. Men de skulle troligen förlora en massa annons pengar och har inte sagt ett pip om detta märkliga.
/S
Ang. Moms: Jag vet ju inte när du bad om kvittot i själva processen.

Inom EU kan köpande företag få vissa delar momsfritt, och istället betala på hemmaplan, dock ej logi.

En förskottsbetalning genererar dock ingen moms, det är först när tjänsten utförts som momsen, genereras och innan dess är det enbart en totalsumma pengar. Dessutom kan ett utlandsbaserat företag ha helt andra momsregler än Sverige.

Här ligger problemet för just detta. Gå direkt via hotellet, då får du kvitton med moms, men först efter utcheckning.