Se och göra i Tampa, Florida?

20 jan. 2012 20:31
Visningar: 11904
Förutom Buschgarden vad finns att se och göra i Tampa?
Av Suvgirl
21 jan. 2012 01:47
jaaa, du kan åka till Salvador Dali museet, Ybor City är kul att se... annars åker du ner till Sarasota, 30 min söder om Tampa.... Siesta Key Beach är ett måste!
Av Jimmieh
21 jan. 2012 10:50
Vi sitter och planerar en roadtrip i Florida nästa sommar. För två år sedan var jag där med sonen men vi körde bara förbi Tampa, men denna gången tänkte vi göra något år det. :)

Sevärdheter som vi väderar:

Florida Aquarium, de verkar ha båtturer också där man bland annat kan se delfiner.

Lowry Park Zoo

Channelside En väg med resturanger och olika tyger av nöjen, bowling mm.

Och även om jag inte fattar något av det värderar vi att titta på amerikansk fotboll :)

Vet inte hur ni lägger upp er resa men en ganska häftig upplevelse grej finns uppe i Homosassa Spring ca 1.5 timmar från Tampa. Man kan hyra kanot och titta på sjökor, delfiner mm. Vi körde bara förbi när vi var uppe i Manatee springs , men det såg väldigt bra ut. Vi kommer åka till Manatee Spring, väldigt skönt att lägga sig i 20 gradigt kristallklart sötvatten när det är 40 grader varmt ute och luftfuktighet på närmare 100% :)
21 jan. 2012 15:18
Citerat från floridasidan:
Citerat från nisse2ears:
Förutom Buschgarden vad finns att se och göra i Tampa?
Du hittar nog det mesta här. (man kan beställa en reseguide och ett kupong-häfte också)
http://www.visittampabay.com/visitors/
Tack för länktips, men jag vill egentligen ha direkta tips på saker ni på RG har sett och gjort som ni verkligen kan rekommendera. Inte bara som ni vet finns där :)
Av Suvgirl
21 jan. 2012 16:16
Hej,

jag har bott 10 år i området så jag har sett det mesta... jag kan rekommendera även Myakka River State Park ..mycket vilda djur, världens störta airboat , canopy walk, finns det gott om vatten då kan ni paddla bland alligatorerna, jag brukade åka dit själv rätt ofta ... det ligger inte i Tampa men inte så långt därifrån.. Ta 1-75 south och du svänger in på exit Bee Ridge Road i Sarasota .
24 jan. 2012 12:02
suvgirl - kan du tipsa om en restaurant du gillar extra mycket i Ybor city?
Prisläget spelar ingen roll.
Av Familyb
24 jan. 2012 20:06
Citerat från suvgirl:
jaaa, du kan åka till Salvador Dali museet, Ybor City är kul att se... annars åker du ner till Sarasota, 30 min söder om Tampa.... Siesta Key Beach är ett måste!
30 min från Tampa till Siesta Key, nja minst 1 timma men väl värt besöket. :)
Av Familyb
24 jan. 2012 20:23
Gå på Hockey! i t Pete Times Forum eller på någon konsert där. Häftigt!
Busch Gardens gillade vi skarpt.
Gick på bio på AMC West Shore och gillar att käka på California Pizza Kitchen och Cheescake Factory.
Shoppade i Brandon och på International Plaza and Bay street.
Älskar stränderna utanför Sarasota! Trevlig Resa!
Av Suvgirl
24 jan. 2012 20:45
Citerat från familyb:
Citerat från suvgirl:
jaaa, du kan åka till Salvador Dali museet, Ybor City är kul att se... annars åker du ner till Sarasota, 30 min söder om Tampa.... Siesta Key Beach är ett måste!
30 min från Tampa till Siesta Key, nja minst 1 timma men väl värt besöket. :)
beror lite på vem som kör ;)
Av Suvgirl
24 jan. 2012 20:48
Citerat från familyb:
Gå på Hockey! i t Pete Times Forum eller på någon konsert där. Häftigt!
Busch Gardens gillade vi skarpt.
Gick på bio på AMC West Shore och gillar att käka på California Pizza Kitchen och Cheescake Factory.
Shoppade i Brandon och på International Plaza and Bay street.
Älskar stränderna utanför Sarasota! Trevlig Resa!
Brandon Town Center and International Mall är helt okay men om ni vll shoppa lite billigare, missa inte Ellenton Outlet på vägen till Sarasota.

24 jan. 2012 20:55
Skulle mer än gärna gå på NHL-hockey men det är nog dåligt med matcher i juli :)

Tack för alla nya tips !
26 jan. 2012 21:47
Citerat från suvgirl:
jaaa, du kan åka till Salvador Dali museet, Ybor City är kul att se... annars åker du ner till Sarasota, 30 min söder om Tampa.... Siesta Key Beach är ett måste!
Vi kommer bo på Longboat Key - det är ju "nästgårds" :) Siesta Key är bäst för att...? :)
Av Suvgirl
26 jan. 2012 22:06
Citerat från nisse2ears:
Citerat från suvgirl:
jaaa, du kan åka till Salvador Dali museet, Ybor City är kul att se... annars åker du ner till Sarasota, 30 min söder om Tampa.... Siesta Key Beach är ett måste!
Vi kommer bo på Longboat Key - det är ju "nästgårds" :) Siesta Key är bäst för att...? :)
Long Boat Key är ett mycket bra val.. där slipper ni sitta i knäet på varandra.. .... ni kommer ha hela stranden för er själva.. :) Siesta Key är ett måste för att den har USA vitaste strand.. den är bred och lång...men mycket folk, kan vara svårt med parkering... men värt ett besök.. den är långgrund, bra om man har små barn...annars som sagt... Long Boat key är perfect... åk gärna till Publix Livsmedels affär innan stranden... ni kan handla friterad kyckling, underbara subs , dricka, färsk frukt i container och fyll en frigolit icebox (billigt) med is som också säljs ... man blir ofta hungrig på stranden... kommer det en otäck regnskur, stanna kvar på stranden för ofta skiner solen efter en halvtimme....
Håll tummarna bara det inte är Red Tide .. för det går inte vistas på stranden då.......

Jag ska till Sarasota , jag också..dags att hälsa på mina fd jobbarkompisar och vänner....
26 jan. 2012 22:59
Citerat från suvgirl:
Citerat från nisse2ears:
Citerat från suvgirl:
jaaa, du kan åka till Salvador Dali museet, Ybor City är kul att se... annars åker du ner till Sarasota, 30 min söder om Tampa.... Siesta Key Beach är ett måste!
Vi kommer bo på Longboat Key - det är ju "nästgårds" :) Siesta Key är bäst för att...? :)
Long Boat Key är ett mycket bra val.. där slipper ni sitta i knäet på varandra.. .... ni kommer ha hela stranden för er själva.. :) Siesta Key är ett måste för att den har USA vitaste strand.. den är bred och lång...men mycket folk, kan vara svårt med parkering... men värt ett besök.. den är långgrund, bra om man har små barn...annars som sagt... Long Boat key är perfect... åk gärna till Publix Livsmedels affär innan stranden... ni kan handla friterad kyckling, underbara subs , dricka, färsk frukt i container och fyll en frigolit icebox (billigt) med is som också säljs ... man blir ofta hungrig på stranden... kommer det en otäck regnskur, stanna kvar på stranden för ofta skiner solen efter en halvtimme....
Håll tummarna bara det inte är Red Tide .. för det går inte vistas på stranden då.......

Jag ska till Sarasota , jag också..dags att hälsa på mina fd jobbarkompisar och vänner....
Var Du tvungen att nämna Publix kyckling? Antagligen godaste kycklingen som finns, speciellt avnjuten i hotellträdgården med ett par kalla! Nu fick man den där känslan av att man bara måste till Florida igen ;-)

Ett tips är att köpa Zip-bags till isen så blir det inte så söligt i lådan och man fyller dem ju även lätt med hotellens ismaskiner.
Av Suvgirl
27 jan. 2012 00:11
Citerat från floridasidan:
Citerat från suvgirl:
Citerat från nisse2ears:
Citerat från suvgirl:
jaaa, du kan åka till Salvador Dali museet, Ybor City är kul att se... annars åker du ner till Sarasota, 30 min söder om Tampa.... Siesta Key Beach är ett måste!
Vi kommer bo på Longboat Key - det är ju "nästgårds" :) Siesta Key är bäst för att...? :)
Long Boat Key är ett mycket bra val.. där slipper ni sitta i knäet på varandra.. .... ni kommer ha hela stranden för er själva.. :) Siesta Key är ett måste för att den har USA vitaste strand.. den är bred och lång...men mycket folk, kan vara svårt med parkering... men värt ett besök.. den är långgrund, bra om man har små barn...annars som sagt... Long Boat key är perfect... åk gärna till Publix Livsmedels affär innan stranden... ni kan handla friterad kyckling, underbara subs , dricka, färsk frukt i container och fyll en frigolit icebox (billigt) med is som också säljs ... man blir ofta hungrig på stranden... kommer det en otäck regnskur, stanna kvar på stranden för ofta skiner solen efter en halvtimme....
Håll tummarna bara det inte är Red Tide .. för det går inte vistas på stranden då.......

Jag ska till Sarasota , jag också..dags att hälsa på mina fd jobbarkompisar och vänner....
Var Du tvungen att nämna Publix kyckling? Antagligen godaste kycklingen som finns, speciellt avnjuten i hotellträdgården med ett par kalla! Nu fick man den där känslan av att man bara måste till Florida igen ;-)

Ett tips är att köpa Zip-bags till isen så blir det inte så söligt i lådan och man fyller dem ju även lätt med hotellens ismaskiner.
Jaaa, som en Fd Publix Grocery Manager , jag älskar den kycklingen.. marinaden kommer i stora plastpåsar ... Zip bag är en bra ide... or som man säger i reklamen... DONT GET MAD, GET GLAD.. :) Glad påsar också bra:) jag ska åka dit i sommar och jag ska försöka lista ut vad som finns i marinaden... eller ska jag fråga en av mina Deli Managers kanske :)
27 jan. 2012 11:07
Now we're talking! Jättetack för dessa inlägg :)
Konkreta nyttiga tips som jag är mycket GLAD för ;)

OK, vit strand gillar jag (som samlar sand) så det får bli en tur dit med icebox och zipbags. Perfekt!
Av Suvgirl
27 jan. 2012 11:22
Citerat från nisse2ears:
Now we're talking! Jättetack för dessa inlägg :)
Konkreta nyttiga tips som jag är mycket GLAD för ;)

OK, vit strand gillar jag (som samlar sand) så det får bli en tur dit med icebox och zipbags. Perfekt!
Anytime ! :) Kul att du blev GLAD :)))

Strax kommer jag att lägga ut några bilder från Siesta Key. Kul med vit strand men men tar halva stranden med sig hem tycker jag..fastnar precis överallt... ( ha en liten plastpåse och ta med lite sand till Sverige, kul för beach tema dekorationer.. LBK har snäckor men inte Siesta Key. Vill ni hitta fossila hajtänder, då får ni åka söderut . Venice och Englewood stränderna är fulla med såna tänder.. Venice är en jättetrevlig liten stad med små butiker, lilla piren i Venice..där kan ni även se delfiner nära stranden (Jag har till och med sett Manatees i saltvatten :)

På söndagar , klockan 18:00 fram tll solen går ner (då kommer alla knott) .. det finns DRUM CIRCLE i Siesta Key Beach... (ska lägga ut bilder...) kul att titta på
Av Jimmieh
28 jan. 2012 08:57
Suvgirl

"Vill ni hitta fossila hajtänder, då får ni åka söderut . Venice och Englewood stränderna är fulla med såna tänder"

Tackar för det tipset, det gjorde min son väldigt glad :)
Av Familyb
29 jan. 2012 22:39
Citerat från suvgirl:
Citerat från familyb:
Citerat från suvgirl:
jaaa, du kan åka till Salvador Dali museet, Ybor City är kul att se... annars åker du ner till Sarasota, 30 min söder om Tampa.... Siesta Key Beach är ett måste!
30 min från Tampa till Siesta Key, nja minst 1 timma men väl värt besöket. :)
beror lite på vem som kör ;)
Oj 10 mil på en halvtimma, ja då kör du definitivt fortare än mig! :)
Förresten, härligt för dig att återvända till underbara Sarasota !! Vi är helt kära i Lido Key ....
Av Suvgirl
29 jan. 2012 22:44


Du har nog rätt...även om jag kör väldigt fort så jag räknar aldrig tiden fram till målet utan gränsen mellan städerna :)
Oj 10 mil på en halvtimma, ja då kör du definitivt fortare än mig! :)
Förresten, härligt för dig att återvända till underbara Sarasota !! Vi är helt kära i Lido Key ....
Av Smulan7
31 jan. 2012 11:11
Suvgirl

Mina barn blev eld och lågor när jag berättade om de fossila hajtänderna. Är det lätt att hitta?
Av Suvgirl
1 feb. 2012 00:18
Citerat från smulan7:
Suvgirl

Mina barn blev eld och lågor när jag berättade om de fossila hajtänderna. Är det lätt att hitta?
absolut, , speciellt om ni åker till Blind Pass Park i Englewood..jag ska försöka beskriva vägen om ni inte hittar på nätet.. jag har hittat ganska stora tänder, olika sorters av hajtänder.... jag har några bilder på de, kommer att lägga upp de sedan... glöm inte ta mer er ziplock påsar... man hittar de stora tänderna ofta efter en rejäl storm men har man tur så hittar man de i alla fall gömda någonstans....
1 feb. 2012 12:31
Eftersom vi ska till Orlando nästa år och kommer nog tillbringa en del tid i Tampa, så följer jag denna tråd med stort intresse .
Många bra tips om stränder.

Någon som har varit på Yuenglings bryggeri på deras rundtur?
Funderar på den eftersom jag är ganska så ölintresserad.

Egmont Key är det nåt att åka ut till eller räcker det med siesta key (om man inte är ute efter själva båtturen)?

Snorkelutflykter?
1 feb. 2012 13:00
Ja, vi breddar tråden till att handla om kustremsan nära Tampa! :)
Jag är också intresserad av snorkling och förslag därom!
Jag har hört att man kan snorkla i en av Disneys waterparks - i en shark tank :)
Av Evertg
19 apr. 2012 23:33
Citerat från suvgirl:

Hej,

jag har bott 10 år i området så jag har sett det mesta... jag kan rekommendera även Myakka River State Park ..mycket vilda djur, världens störta airboat , canopy walk, finns det gott om vatten då kan ni paddla bland alligatorerna, jag brukade åka dit själv rätt ofta ... det ligger inte i Tampa men inte så långt därifrån.. Ta 1-75 south och du svänger in på exit Bee Ridge Road i Sarasota .
Ja, helt rätt. Myakka River State Park är en trevlig utflykt. Men bästa avfart är vid Clark road/SR72, exit 205, sen är det raka vägen österut. Vid rätt förhållanden är Myakka bästa platsen i Florida om man vill se många alligatorer.
mvh
EG
20 apr. 2012 11:55
Tack evertg!

(Nu är det bara 2 månader kvar)
21 apr. 2012 01:42
Nisse2ears,

Tidigare i tråden frågade du om någon bra restaurang i Ybor. Columbia restaurangen har sin orginalrestaurang (och huvudkontor) i just Ybor. Det är en mycket bra kedja (privatägd och inte franchise driven), dvs alla restauranger ägs och drivs av ett bolag.

Ta avfart #1 från I4 och kör söderut så ser du den på vänster sida, strax före du kommer fram till IKEA. Byggnaden är färgstark.

Ät gott, må väl
21 apr. 2012 04:09
Varför inte åka till Sankt Petersburg och Tropicana field för att se och uppleva baseboll.
22 apr. 2012 14:12
Citerat från floridanu:
Nisse2ears,

Tidigare i tråden frågade du om någon bra restaurang i Ybor. Columbia restaurangen har sin orginalrestaurang (och huvudkontor) i just Ybor. Det är en mycket bra kedja (privatägd och inte franchise driven), dvs alla restauranger ägs och drivs av ett bolag.

Ta avfart #1 från I4 och kör söderut så ser du den på vänster sida, strax före du kommer fram till IKEA. Byggnaden är färgstark.

Ät gott, må väl
Tack för tipset! Skall kolla upp den omedelbums :)
Citerat från nilssonoviberg:
Varför inte åka till Sankt Petersburg och Tropicana field för att se och uppleva baseboll.
Det har vi på agendan, men det blir nog Tampa Rays som passar bättre med vår kalender.
Av Evertg
22 apr. 2012 15:06
Columbia är ett bra restaurangtips.
Se:
http://www.columbiarestaurant.com
De har sju restauranger i Florida. Jag har inte besökt alla. Men kan garantera att det smakar lika gott i Ybor City som i St Augustine och Sarasota. För övrigt är Ybor City ett av de trevligaste områdena att besöka i Tampa.
När vi ändå håller oss i Tampa skulle jag vilja rekommendera en annorlunda bio- och matupplevelse:
http://cobbcinebistro.com/hyde/index.php
Det finns faktiskt två biorestauranger i Tampa + en i Miami. De övriga med Cinebistros speciella koncept ligger i andra delar av USA.
mvh
EG
22 apr. 2012 15:35
Citerat från nilssonoviberg:
Varför inte åka till Sankt Petersburg och Tropicana field för att se och uppleva baseboll.
Det har vi på agendan, men det blir nog Tampa Rays som passar bättre med vår kalender.
Tampa Rays arena är Tropicana field i Sankt Petersburg
23 apr. 2012 10:22
Perfekt! Tack. Så långt hade vi inte kommit i planeringen att vi tagit reda på VAR de spelar :)
Bara att det finns lämpliga matcher. Kanske dags att kolla upp det igen.
23 apr. 2012 10:25
Citerat från evertg:
Columbia är ett bra restaurangtips.
Se:
http://www.columbiarestaurant.com
De har sju restauranger i Florida. Jag har inte besökt alla. Men kan garantera att det smakar lika gott i Ybor City som i St Augustine och Sarasota. För övrigt är Ybor City ett av de trevligaste områdena att besöka i Tampa.
När vi ändå håller oss i Tampa skulle jag vilja rekommendera en annorlunda bio- och matupplevelse:
http://cobbcinebistro.com/hyde/index.php
Det finns faktiskt två biorestauranger i Tampa + en i Miami. De övriga med Cinebistros speciella koncept ligger i andra delar av USA.
mvh
EG
Tack!! Detta med biorest låter intressant! Vi åt på Disneys biorestaurang Sci Fi Drive in vilket var skoj men inte särskilt gott - men ditt förslag skall kollas upp!

Ser att Columbia även finns i Clearwater beach där vi oxå skall bo en vecka , så den tål att kollas upp ordentligt! tack igen både floridanu och EG! :)