SAS OCH RESECENTRUMGRUPPEN!

Av Lasse48
4 mars 2020 12:10
Visningar: 424
Hej,
SAS ställde in sina flyg från Turin igår.
Min dotter med familj har rest med SAS och ska hem på lördag!De har köpt flygbiljetterna av RESECENTRUMGRUPPEN.Varken SAS eller RESECENTRUMGRUPPEN vill hjälpa dem lösa transporten utan erbjuder sig bara att betala tillbaka pengarna för biljetterna .De har nu lyckats köpa nya biljetter direkt av Air FRANCE så de kommer hem.
Får det verkligen gå till så här?
De har så klart också kostnader för boende,liftkort mm som de inte kan tillgodogöra sig.I min enfald trodde jag att SAS och Resecentrum skulle lösa problemet.
Har varken flygbolag eller resebyråer något ansvar?
Tacksam för input.
Av Lasse48
5 mars 2020 08:55
Jo tyvärr fick de åka hem tidigare då varken SAS eller RESECENTRUMGRUPPEN hjälpte till och kom med någon lösning.Nya biljetter hem med Air FRANCE.
Av Birgere
5 mars 2020 10:50
Citerat från Lasse48:
Jo tyvärr fick de åka hem tidigare då varken SAS eller RESECENTRUMGRUPPEN hjälpte till och kom med någon lösning.Nya biljetter hem med Air FRANCE.
Men det var ju ett beslut ni själva tog troligtvis pga av Corona. Varför skulle SAS ersätta outnyttjade skiddagar?
Eftersom att dom valde att åka tidigare så är jag osäker på om ni kan claima för inställt flyg då den regeln framförallt täcker förseningar. Men i vilket fall så ska ni få pengar av SAS inom 7 dagar och att ni claimar kostnaden för AF flighten till SAS. Hoppas alla mår bra och att ni får er kompensation.
5 mars 2020 12:01 (redigerad)
Nu är ju inte jag flygexpert, men har du t ex förbetalt, ej avbokningsbart hotellrum men väljer att checka ut tidigare så har jag svårt att se att ett hotell skulle kompa.

Detsamma misstänker jag gäller flyg. Väljer du själv att flyga hem tidigare står inte flygbolaget för återbetalningar eller extra kostnader - framförallt inte sådana som inte har med deras tjänst att göra - om man passerat sista avbokningsdag.

Vet inte om Corona klassas som Force Majeur (än), men den paragrafen kommer många att glana på.
Medlemmen har tagit bort svaret
5 mars 2020 12:27
Citerat från Lasse48:
Jo tyvärr fick de åka hem tidigare då varken SAS eller RESECENTRUMGRUPPEN hjälpte till och kom med någon lösning.Nya biljetter hem med Air FRANCE.
Men kunde de inte valt att åka hem senare med Air France? Och stanna resten av tiden?