Sardinien - behöver tips och råd?

Av Rositsa
3 apr. 2012 20:19
Visningar: 14944
Hej
Vi åker till Sardinien i början på augusti, flyger till Olbia och tänkte hyra bil under hela vecka, även om man inte kommer att använda bilen dagligen. Jag har kollat tidigare diskussioner men är osäker på vad som är det bästa.
Kan det bli tråkigt att bo och äta middag i en och samma by varje dag, jag har fastnat för Santa teresa men kan inte få en uppfattning om hur stor byn är? Hur är utbudet? Kan man promenera på kvällen ,kolla på folk och ha lite att välja på?
Har läst en del negativt om Alghero men inget negativt om Santa teresa.
Ni får gärna tipsa om boende i Santa Teresa, vi är 2 vuxna och en 11 åring.

Eller ska man bo på 2 ställen och besöka Bosa när man bor närmare västkusten? Har också hört att Alghero är dyrare, stämmer detta verkligen, det brukar vara tvärtom.
Av Desires
3 apr. 2012 22:55
Sardinien är jättefint!
Vi var där för några år sedan, hyrde först en privat lägenhet i Lu Bagnu (liten by nära mysiga Castelsardo). Hade bil så vi åkte runt norra/nordvästra delen bara.
Ja Santa Teresa är en jättegullig by - faktiskt vår favorit när vi reste runt! - och visst fanns det flera mysiga restauranger i byn och folkliv. I juli var vi där (fast bara över dan), tyckte det var en jättemysig by med en underbar strand. Man kan härifrån även åka över till vackra Korsika till den otroligt läckra staden Bonifacio.

Bosa är också en liten trevlig by, men själv tycker jag Santa Teresa var mysigare.

Bodde också i Alghero en vecka. Där var det väldigt dyrt på de bättre restaurangerna, de höjde maximalt under juli-augusti sa en svensk-italienare till oss (han var från Alghero men bodde numera i Sverige). Alghero är också trevligt men mycket större, mer turistiskt, och framför allt mycket mer folk och proppfullt med turister i juli-augusti. Maria-Pia stranden var finast där. VI tyckte havsvattnet i Alghero inte alls var lika klart och fint som där vi bott 1:a veckan, och mycket mer folk på stränderna runt Alghero

På nordvästra kusten fanns det mängder med kritvita fina stränder m kristallklart turkost vatten, många av dessa stränder var ganska folktomma även i juli. Så vi blev lite besvikna när vi såg vattnet och stränderna i Alghero!

Här kan du titta på mina foton o tips från Sardinien
http://www.desires.se/#post36

Har ej några tips på boende i Santa Teresa, men kolla här så får du tips på en del hotell
http://www.booking.com/city/it/santa-teresa-gallura.sv.html?aid=335802;label=sardegna-oUX0x9smuinimxQUrtqZZAS5639169347;sid=d20ef17dfdd056e96926cdecb84916c2;dcid=1;inac=1
25 juli 2012 00:03
Hej,
FUnderar lite o du Desiree verkara ju ha varit där... vi är en liten familj på 2v o en 1,5 åring som gärna vill ha fina sandstränder och en pool som kriterie. Var på sardinien skulle du rek då?
fritidsresor sa att de hade fina stränder i alghero, stämmer det? vi kommer ev åka i mitten av aug.

tacksam för svar :)