Santorini

Av Quincy1
18 juni 2016 19:16
Visningar: 824
hej
Funderar på att åka till Santorini i höst. Vi är inte så unga men vill för den skull inte ha det helt "dött" ikring oss. Pga att en av oss har lite knäproblem så är det inte så bra med för mycket trappor och backar. Vill gärna ha utsikt men också möjlighet att gå ut på stan. Kanske hyra bil. Hur är det i Grekland med bilkörandet? Gärna råd och tips från de som vet...
Tack
25 juni 2016 21:24
Hej! -´Santorini är en underbar ö, men dock väääldigt backigt. Vi bodde i Perissa där det är platt med svart strand (väldigt varmt så rekommenderar badskor!!). Det är mycket billigare hotell där jämfört med Oía eller Fira. Dock är det dessa ställen som är det vackra Santorini, vita hus med blåa detaljer samt vacker utsikt . Men det väldigt backigt här. När vi bodde i Perissa tog vi en dagstur med båt fört på en obebbod vulkan ö och sedan en varmvattenkälla. Sedan var vandringen upp till Oía som var rätt så kämpig. Åkte dit när min pappa fyllde 60 år och det var inga problem. Min mamma som har problem med foten däremot var det väldigt jobbigt att gå, för det är högt. Man kan om man vill betala 5 euro för att rida åsna upp en bit, men åsnorna såg väldigt slitna ut så vi bestämde oss för att
gå. Men man kan säkert åka buss till Oia också,
Oia har en fantastisk utsikt på kvällen med solnedgången som absolut inte får missas om man är där.

Har inte kört bil just på Santorini men var inga som helst problem med att köra i Grekland tyckte jag.

Trevlig resa!
25 juni 2016 22:42
Jag bodde både i Kamari och i Fira, men tog buss till Oia. På caldera-sidan är det mycket trappor och backar. Ni kan ju såklart hålla er till strandsidan, men då har man ju inte sett det typiska Santorini.