San Sebastian i Spanien - någon som vart där och kan berätta?

16 sep. 2008 01:20
Visningar: 5469
Vi är en familj som planerar en resa till San Sebastian i Spanien i maj. Är det någon som varit där och kan berätta mera om stället?
16 sep. 2008 09:37
Jag var till San Sebastian för några år sedan och hade en helt underbar matupplevelse där. Det är rena eldoradot när det gäller tapas.

Det finns mängder av tapasbarer i stan, framför allt i den gamla stadsdelen. Det är små, ibland så må att det inte ens finns ett bord utan man får stå, barer där de på bardisken har laddat upp mändger av tapas i de mest skiftande former. Men allihop är små munsbitar som man kan äta direkt med handen. Man tränger sig bara fram till disken (det brukar vara knökfullt på de här ställena) tar det man vill ha och äter upp det. Sen är det viktigt att spara den tandpetare som sitter i tapasen för det är dem man visar fram när man vill betala. Dom verkar lita fullkomligt på folk här.

Vi hade tänkt gå ut och ta lite tapas före middagen, men det var så gott och vi flyttade oss från det ena tapasstället till det andra och till slut var vi proppmätta så det blev ingen middag. Helt underbart!

Till tapasen dricker man vin som hälls upp med mycket slask och spill i stora dricksglas. Eller så kan man dricka Baskiens nationaldryck Zidra. Det är en sorts cider och det hälls upp i glaset från hög höjd. Det betyder att man håller upp flaskan högt över huvudet och försöker pricka glaset där nere på bordet. Jag behöver inte säga att det stänker mycket! Det här Zidra tyckte vi mest smakade som inte färdigjäst vin. En tydlig jästsmak hade det. Men det är jättepoppis i San Sebastian och jag skulle absolut prova det i alla fall om jag var ni.

Annars var det fint i San Sebastian. När vi var där var det demonstrationer och det stod beväpnad polis i vart och vartenda gatuhörn vilket inte kändes så bra. Tyvärr är det nog så det är där i Baskien.

Ni måste åka till Bilbao också. Den staden ligger bara några mil bort.Guggenheimmuséet är mycket sevärt.

Ha en trevlig resa, jag blir riktigt avundsjuk.

GB
16 sep. 2008 22:02
Jag glömde bort att säga att tapas heter pintxos i San Sebastian. Staden anses också som huvudstad för det speciella pintxos bar-hoppandet. Jag blir så sugen på att åka tillbaks dit!
GB
Av Aminae
3 apr. 2009 08:59
Jag funderar också lite kring San sebastian... Jag tänkte åka tåg till dtaden i augusti tillsammans med min sambo. Hur är prisläget där, vad får man vara beredd att betala för tex en middag, hostel och dylikt? Är två veckor en rimlig tid eller bör man kanske satsa på att byta stad efter en vecka? Om ni har något bra och relativt billigt hostel, B&B, hotel eller annan form av boende får ni väldigt gärna tipsa om det!
3 apr. 2009 10:06
Jag har ingen egentlig koll på prisläget idag. Däremot skulle nog två veckor i staden vara ganska långt. Det finns en strand mitt inne i staden och självklart en del sevärdheter, men inte så att det täcker två veckors vistelse.
Däremot kan det vara OK om ni hyr bil och tar en tur till Bilbao (Guggenheim-museet) och även åker till vindistriktet Rioja som ligger i närheten. Då skulle det nog vara en ganska lagom skönt ostressig resa.