đŸ‡ș🇾SAN Francisco- Winchesterhouse - Yosemite - Highway 1 - Los Angeles đŸ‡ș🇾

5 jan. 2020 15:17 (redigerad)
Visningar: 131
Hej!

Vi Ă€r en familj pĂ„ tvĂ„ vuxna och tvĂ„ barn (13 och 16 Ă„r) som gröna och oerfarna sitter och filar pĂ„ en resa till Kalifornien i slutet av juni... Vi har nĂ„tt en punkt dĂ€r vi inser att vi behöver lite kloka tips och rĂ„d frĂ„n andra KalifornienresenĂ€rer 🙈

Tanken Ă€r att flyga frĂ„n Stockholm till San Francisco, bo nĂ„gra nĂ€tterI San Fransisco, dĂ€refter ta oss till Yosemite. PĂ„ vĂ€gen dit vill vi stanna till i San JosĂ© för att besöka WInchesterhouse. VĂ„r 16 Ă„ring MÅÅÅÅSTE dit! Sedan alltsĂ„ Yosemite, dĂ€r vi tĂ€nkte stanna tre nĂ€tter, och dĂ€rifrĂ„n vill vi ta oss till Highway 1, för att bila vidare mot LA... Detta Ă€r sjĂ€lva ”skelettet/grunden” i vĂ„ra reseplaner...

Nu till mina frÄgor (som jag inte lyckats klura ut svaret pÄ genom att lÀsa mina resehandböcker och inlÀggen hÀr pÄ forumet):

Enligt kartan Ă€r bĂ€sta resvĂ€gen för oss frĂ„n San Francisco till Yosemite, via Winchesterhouse, pĂ„ vĂ€g 120 Big Oak Rd. Är det en ”bra” vĂ€g in i nationalparken? MĂ„nga tipsar om Tioga road/Tioga pass för att den vĂ€gen Ă€r sĂ„ vacker. Hur stĂ„r sig vĂ„r planerade resvĂ€g?

Är det nĂ„gon som kan tipsa om ett trevligt boende i eller i utkanten av parken utifrĂ„n den vĂ€gen vi kommer ifrĂ„n?

Yosemite: Vi vill testa rafting i LUGNT vatten 😊 och vandring förstĂ„s. NĂ„gon som testat rafting i lugnt vatten? Var i sĂ„dana fall? Verkar finnas i Curry?

Efter tre nÀtter i Yosemite vill vi ta oss ut till Highway 1 för att njuta av den fina vÀgen ner mot LA. Vilken stad ska vi dÄ sikta pÄ nÀr utgÄngspunkten Àr Yosemite?? Bör vi sikta pÄ Santa Cruz, för att bo dÀr en natt? Eller Àr det bÀttre att Äka direkt till Monterey och sova dÀr? Hur hade ni gjort? Sen vill vi ha en övernattning till lÀngs med Highway 1, innan vi kommer till LA. Tips pÄ ort nr 2 för övernattning?

I LA har vi fĂ„tt tipset att det Ă€r bra att bo i Sankta Monica. Vi ska se de vanliga turistgrejerna i LA samt gĂ„ pĂ„ nĂ„gra parker. Vi tĂ€nkte besöka Disneyparker eftersom vi varit pĂ„ Universal i Orlando tidigare (Ă€lskade det!!!!). Är det bĂ€st att byta hotell till ett Disney-hotell dĂ„? Eller blir det bra att bo i Sankta Monica under hela LA-vistelsen?

Stort tack till alla som haft tĂ„lamodet att lĂ€sa Ă€nda ned hit! Och ett Ă€nnu större tack pĂ„ förhand till de som har nĂ„gra tips och/eller rĂ„d till mig och min förvirrade familj😁💕
Av Marulk
5 jan. 2020 22:05
Det blir ju lite fram-o-tillbaka resa med San José o sen tillbaka mot kusten. Ett förslag att köra norrut mot Sonoma över bron GG o dÀrefter via Modesto mot Yosemite. En lagom övernattning kan dÄ vara i Georgetown och dÀrefter Big Oak Rd med infart frÄn Sonora.
Tioga Road och Tioga Pass Àr just passet ut ur Yosemite pÄ nordöstra sidan av Sierrra Nevada. Den vÀgen alltsÄ om ni ska vidare österut. Givetvis kan man köra upp till Tioga Pass men eftersom ni ska fortsÀtta söderut utmed Hgw1 sÄ blir det isf tur/retur. Ni kan köra söderut i Yosemite mot Wawona. DÀr hittar ni Àven Seqouia trÀden
DĂ€refter korsa central Valley riktning Hgw1
Monterey Àr en mysig stad o rekommenderas
6 jan. 2020 08:22
NÀr vi var i LA kom vi frÄn Hgw 1 och stannade i Santa Monica. DÀr var spenderade vi dagen, vilket rÀckte för oss.
Om planer för er Àr att gÄ pÄ nÄgra parker kÀnns det vÀldigt lÄngt ifrÄn att bo i Santa Monica.

Vi bodde pÄ The Hotel Hollywood med gÄngavstÄnd till Walk of Fame. Vi Äkte tunnelbanan (gÄngavstÄnd frÄn hotellet och inte sÄ mÄnga stationer) till Universal Studios. En dag tog vi bussen till The Grove, ett köpcentrum som Àr som en liten stad. Bredvid ligger Farmers Market. Vi Äkte runt lite i Beverly Hills men inget mÀrkvÀrdigt. VI Äkte ocksÄ Mullholland Drive.
7 jan. 2020 17:59
Citerat frÄn Marulk:
Det blir ju lite fram-o-tillbaka resa med San José o sen tillbaka mot kusten. Ett förslag att köra norrut mot Sonoma över bron GG o dÀrefter via Modesto mot Yosemite. En lagom övernattning kan dÄ vara i Georgetown och dÀrefter Big Oak Rd med infart frÄn Sonora.
Tioga Road och Tioga Pass Àr just passet ut ur Yosemite pÄ nordöstra sidan av Sierrra Nevada. Den vÀgen alltsÄ om ni ska vidare österut. Givetvis kan man köra upp till Tioga Pass men eftersom ni ska fortsÀtta söderut utmed Hgw1 sÄ blir det isf tur/retur. Ni kan köra söderut i Yosemite mot Wawona. DÀr hittar ni Àven Seqouia trÀden
DĂ€refter korsa central Valley riktning Hgw1
Monterey Àr en mysig stad o rekommenderas
Stort tack för ditt svar!
Bra tips! Vi har suttit med kartan och följt dina tips om att ta vÀgen norrut till Yosemite för att slippa köra samma vÀg fram och tillbaka. KÀnns som ett bra alternativ. Skulle du rekommendera oss att sikta pÄ Santa Cruz eller bör vi Äka direkt mot Monterey efter att vi varit i Yosemite (pÄ vÄr vÀg mot LA)?
Mvh
Monica
7 jan. 2020 18:07
Citerat frÄn Helene63:
NÀr vi var i LA kom vi frÄn Hgw 1 och stannade i Santa Monica. DÀr var spenderade vi dagen, vilket rÀckte för oss.
Om planer för er Àr att gÄ pÄ nÄgra parker kÀnns det vÀldigt lÄngt ifrÄn att bo i Santa Monica.

Vi bodde pÄ The Hotel Hollywood med gÄngavstÄnd till Walk of Fame. Vi Äkte tunnelbanan (gÄngavstÄnd frÄn hotellet och inte sÄ mÄnga stationer) till Universal Studios. En dag tog vi bussen till The Grove, ett köpcentrum som Àr som en liten stad. Bredvid ligger Farmers Market. Vi Äkte runt lite i Beverly Hills men inget mÀrkvÀrdigt. VI Äkte ocksÄ Mullholland Drive.
Hej! Och tack för dina tips!
DĂ„ lĂ„ter det som att vi behöver bo lite mer österut nĂ€r vi Ă€r i LA. Lite nĂ€rmare Disneyparkerna... TyvĂ€rr Ă€r The Hotel Hollywood (som du tipsade om) helt fullbokat nĂ€r vi ska dit i juni 😳. Men vi letar vidare efter nĂ„got som ligger mer centralt Ă€n Santa Monica. Hade ni hyrbil nĂ€r ni var i LA? Vi kommer att ha hyrbil nĂ€r vi Ă€r dĂ€r, sĂ„ jag gör ett försök att hitta ett hotell dĂ€r parkeringen ingĂ„r eller i alla fall inte Ă€r snordyrt.
Var ni i San Francisco ocksÄ? Har du nÄgot bra tips pÄ boende dÀr?
BÀsta hÀlsningar,
Monica
7 jan. 2020 21:20 (redigerad)
Hej.
Tycker ni gör rÀtt som följer MarulkŽs förslag, för att inte Äka ToR. DÄ ni ska till Winchester sÄ Àr det vÀl nÀrmast att besöka Santa Cruz, strax innan finns Mystery Spot. Kanske ngt för ungdomarna. Finns ju en del att se i Santa Cruz. Beroende pÄ nÀr ni kommer dit under dagen kan ni vÀlja övernattning dÀr eller Monterey som ligger knappt 1 timme dÀrifrÄn.
Santa Barbara skall vara vÀrt ett stop. SjÀlv gjorde jag ett par dagsutflykter ner till bl.a Santa Monica. Men en dag bör rÀcka. Hyr cyklar och ta er mellan Santa M, Venice beach (skateboard) Venice Canals och Marina Bay.
Finns ett underbart café, Urth, inte sÄ lÄngt frÄn piren och Àr vÀrt ett besök.
N Rodeo Drive, besöker man vÀl om man Àr i Beverly Hills. Walk of Fame gjorde jag pÄ 5 min, kan ta lÀngre om man vill söka sina favoriter.. Sunset ranch mellan Hollywoodskylten och Grifith, om ni vill rida med utsikt över LA.
Dodger Stadium om ni gillar sport. En trevlig plats jag gillade var omrÄdet vid Olvera street, dÀr LA grundades, liger vid Union station.
Detta var nÄgra tips, hade boende gm Airbnb, sÄ kan inte rekommendera ngt hotell.
/Jens
8 jan. 2020 06:07
Citerat frÄn Monica_monica:
Citerat frÄn Helene63:
NÀr vi var i LA kom vi frÄn Hgw 1 och stannade i Santa Monica. DÀr var spenderade vi dagen, vilket rÀckte för oss.
Om planer för er Àr att gÄ pÄ nÄgra parker kÀnns det vÀldigt lÄngt ifrÄn att bo i Santa Monica.

Vi bodde pÄ The Hotel Hollywood med gÄngavstÄnd till Walk of Fame. Vi Äkte tunnelbanan (gÄngavstÄnd frÄn hotellet och inte sÄ mÄnga stationer) till Universal Studios. En dag tog vi bussen till The Grove, ett köpcentrum som Àr som en liten stad. Bredvid ligger Farmers Market. Vi Äkte runt lite i Beverly Hills men inget mÀrkvÀrdigt. VI Äkte ocksÄ Mullholland Drive.
Hej! Och tack för dina tips!
DĂ„ lĂ„ter det som att vi behöver bo lite mer österut nĂ€r vi Ă€r i LA. Lite nĂ€rmare Disneyparkerna... TyvĂ€rr Ă€r The Hotel Hollywood (som du tipsade om) helt fullbokat nĂ€r vi ska dit i juni 😳. Men vi letar vidare efter nĂ„got som ligger mer centralt Ă€n Santa Monica. Hade ni hyrbil nĂ€r ni var i LA? Vi kommer att ha hyrbil nĂ€r vi Ă€r dĂ€r, sĂ„ jag gör ett försök att hitta ett hotell dĂ€r parkeringen ingĂ„r eller i alla fall inte Ă€r snordyrt.
Var ni i San Francisco ocksÄ? Har du nÄgot bra tips pÄ boende dÀr?
BÀsta hÀlsningar,
Monica
Ja vi hade hyrbil hela tiden men Äkte Àven kollektivt som jag skrev. Vi var Àven i SF och bodde pÄ ett hotell som heter Paciffic Hights Inn, ett lite enklare hotell men helt okej. Det lÄg ganska centralt och hade parkering. Vigick en del men Äkte Àven Cable car. Kan rekommendera ett besök pÄ Alcatraz, tÀnk bara pÄ att boka biljetter i god tid.