San Diego på egen hand?

7 aug. 2019 18:22
Visningar: 379
Hej,

Funderar på att åka till San Diego.

Har inte varit där förut. Jag reser på egen hand och har inte körkort - att hyra bil är alltså inte aktuellt för mig. Skulle vilja veta om San Diego är en stad man kan ta sig runt i utan att det blir katastrof för att man inte kan köra runt i egen bil. Vill även veta om det är relativt säkert att åka dit själv som ung kvinna.

Har ni förslag på andra sådana städer i USA förutom typ de allra största städerna som New York, San Francisco eller Chicago är ni mer än välkomna att skicka dem.

7 aug. 2019 22:39
Var i San Diego i tre veckor och använde bara bussar. Gick utmärkt!
Det är en underbar stad, min absoluta favorit i hela USA.
Av Annaer
8 aug. 2019 00:00 (redigerad)
Tycker def att du ska åka! San Diego är en fantastisk stad som tyvärr ofta är förbisedd som resmål. Många åker ner för ex 1-2 nätter bara för att gå till Sea World eller över till Mexico och kunna "bocka" av att ha varit där ✔ det finns så mycket att se och göra och allt är mer lättåtkomligt och "mysig" än ex LA.
Jag älskar SD, det är klart min favoritstad i hela världen. Om 3v så åker jag dit för 4:e gången, vi hyr lgh och ska vara där 5v, vi gjorde samma 2017. Har haft bil alla gånger så vet inte mycket om allmänna kommunikationer, men från vad andra skriver både här och på andra reseforum så fungerar det bra, sen finns ju även uber och lyft.
Jag reser med min fru och vi känner oss trygga 👍
Av Hawaii
8 aug. 2019 01:35
Ja, som redan har nämnts, så är San Diego en mycket trevlig stad. Relativt lätt att ta sig runt med buss, även om det kan ta sin lilla tid om man ska t.ex. ta sig mellan Centrum och La Jolla. "Trolleyn" som går från Old Town och Centrum till mexikanska gränsen går också österut (inåt landet) till t.ex. Fashion Valley. Och som sagt Uber eller Lyft kan vara bra alternativ till kommunala trafiken. Och kan inte tänka mig att du kommer att ha några problem som ensamresande ung kvinna. Leta efter boende ganska centralt, men inte nödvändigtvis i själva Centrum. Tillbringar själv mycket tid i San Diego (och bodde där i tio år) så jag hjälper dig gärna med kommentar om speciella områden.
Medlemmen har tagit bort svaret
8 aug. 2019 09:30
Citerat från Hawaii:
Ja, som redan har nämnts, så är San Diego en mycket trevlig stad. Relativt lätt att ta sig runt med buss, även om det kan ta sin lilla tid om man ska t.ex. ta sig mellan Centrum och La Jolla. "Trolleyn" som går från Old Town och Centrum till mexikanska gränsen går också österut (inåt landet) till t.ex. Fashion Valley. Och som sagt Uber eller Lyft kan vara bra alternativ till kommunala trafiken. Och kan inte tänka mig att du kommer att ha några problem som ensamresande ung kvinna. Leta efter boende ganska centralt, men inte nödvändigtvis i själva Centrum. Tillbringar själv mycket tid i San Diego (och bodde där i tio år) så jag hjälper dig gärna med kommentar om speciella områden.
Tack för de svaren jag fått hittills. Jag tar gärna emot information om olika områden. Än så länge har jag inte någon vidare susning om namn på specifika områden, men om man säger såhär då:

-Finns det områden jag bör undvika?
- Var/hur kan jag ta mig till någon fin strand?
- Gärna tips på ställen med bra shopping och restauranger/caféer.
Av Hawaii
8 aug. 2019 19:20
Pacific Beach, Mission Beach och Ocean Beach blir nog de bästa alternativen vad gäller stränder. Själv tycker jag att OB är den trevligaste, också med tanke på det lilla samhället som är mycket trevligt. Plus att det går buss direkt till centrala SD (Bus 923, ung. var 30:e minut. Tar 50 minuter). Finns inte speciellt mycket shopping i själva OB, men med bussen kan du ta dig till korsningen av Nimitz och Rosecrans och promenera c:a 10 minuter till Liberty Station - massor med trevliga restauranger. Du kan också ta buss från den korsningen till Old Town, mycket trevligt. Från Old Town går Trolleyn till t.ex. Fashion Valley - stort shopping center. Områden att undvika - i princip bara de som ligger längre från stranden! Finns inga stora shopping center i närheten av stränderna.