Säkerhet i Sao Paulo?

8 maj 2016 16:59
Visningar: 1597
Hej, jag funderar på att resa själv till Sao Paulo, är det en dålig idé? Man hör ofta om kriminaliteten kring RIO. Är det någon som har varit där som har lite erfarenhet och kan ge tips? Jag vet, det är en enorm stad. Men det finns väl vissa områden som är värre än andra, precis som i alla andra städer.
9 maj 2016 14:24
Hej! Har varit i Brasilien många ggr, men aldrig blivit lockad av att utforska SP. Lite nyfiken på vad du tänkt o roa dig med.
Gällande säkerheten så är det en "stökig" stad, värre än Rio enligt folk jag pratat med, men var och en får ha sin egen uppfattning. Man hör mycket från andra och tar till sig av det, själv har jag aldrig råkat ut eller sett något i tex. Rio som alla säger är farligt. Varit där 6 ggr, stökat runt på nätterna med lite för hög promille ibland.
Klart du ska åka
9 maj 2016 17:30
Tack för svar! Dels så vill jag hälsa på en vän, men vi kommer inte att umgås hela tiden. Sen vill jag utforska staden, besöka lokala rockklubbar och träffa nytt folk. Jag är en sån som ogärna vistas i turistorter :)
Ja jag misstänkte det, då bör man nog resa minst två personer.
Av Mcenroe
9 maj 2016 23:30
Hej Cravings,

Om jag också får svara så tycker jag inte alls du behöver något sällskap för att resa till SP. Jag har rest till Brasilien årligen i drygt 25 års tid och jag har varit i SP vid några tillfällen. Om du är resvan är det inte någon större skillnad på Brasilien och andra länder nuförtiden. Detta avseende säkerheten alltså. Däremot är SP en mycket svårare stad att orientera sig i än vad t.ex. Rio är. Och inte alls lika insmickrande. SP är lite som flera städer i staden och enormt stort. Ett av världens få Megapolis. Men du verkar ju dels känna folk och dels veta vad du är ute efter. Så åk:-). Och hör av dig om du tror att jag kan bistå dig med ett tips eller två.

J.