Saker man inte missa i singapore? (2020 April)

26 nov. 2019 16:35
Visningar: 175
Jag reser tillsammans med min pojkvän till Singapore i början på April 2020. Vi kommer dela upp resan med att flyga till något annat asiatiskt land också men ej bestämt vart än. Så min första fråga är, vad ska man inte missa i Singapore ? och hur många dagar borde man stanna.

Vi är två unga personer som gillar att hitta på olika utflykter testa lite annorlunda saker, äta gott, njuta och ha det lite extra lyx i bland. Så kom gärna med er bästa förslag.

Mvh Emelie
Av Kricken
26 nov. 2019 21:41
Tyckte att Old Airport Rd Food Centre med alla sina "Hawkers" är värt ett besök. Universial på Sentosa kan vara värt ett besök likaså Gardens by the bay (när det mörknat). Singapore Zoo är rankat som världens näst bästa park.

Ta med massor av pengar, det är dyyyrt i Singapore. Ha det skoj@
Av Erik777
27 nov. 2019 14:01
Äta på något av alla Hawkers centres är ett måste. Det är dessutom en av få saker i Singapore som inte alls är dyrt. Och apropå det så är mitt viktigaste råd att börja i Singapore och sedan åka vidare till det andra landet ni ska besöka. Så känns Singapore lite mindre svindyrt.
27 nov. 2019 14:24
Citerat från Kricken:
Tyckte att Old Airport Rd Food Centre med alla sina "Hawkers" är värt ett besök. Universial på Sentosa kan vara värt ett besök likaså Gardens by the bay (när det mörknat). Singapore Zoo är rankat som världens näst bästa park.

Ta med massor av pengar, det är dyyyrt i Singapore. Ha det skoj@
Hej! Tack för tipsen 3 dagar i Singapore är det lagom för att hinna se lite? Mvh Emelie
27 nov. 2019 14:28
Citerat från Erik777:
Äta på något av alla Hawkers centres är ett måste. Det är dessutom en av få saker i Singapore som inte alls är dyrt. Och apropå det så är mitt viktigaste råd att börja i Singapore och sedan åka vidare till det andra landet ni ska besöka. Så känns Singapore lite mindre svindyrt.
Hej tack för svar! Hawkers center vad är det för något? Sen funderar vi på att ta ett flyg till antigen södra Vietnam eller Malaysia. Jag personligen älskar djur men vill också kunna bada och hitta på trevliga aktiviteter. Vilket land tycker du? Mvh Emelie
Av Erik777
27 nov. 2019 15:16
Citerat från Wistromemelie:
Citerat från Erik777:
Äta på något av alla Hawkers centres är ett måste. Det är dessutom en av få saker i Singapore som inte alls är dyrt. Och apropå det så är mitt viktigaste råd att börja i Singapore och sedan åka vidare till det andra landet ni ska besöka. Så känns Singapore lite mindre svindyrt.
Hej tack för svar! Hawkers center vad är det för något? Sen funderar vi på att ta ett flyg till antigen södra Vietnam eller Malaysia. Jag personligen älskar djur men vill också kunna bada och hitta på trevliga aktiviteter. Vilket land tycker du? Mvh Emelie
I Singapore fanns det tidigare gatumatsförsäljare i varje gathörn. Eftersom staten gillar ording och reda så förbjud man detta och beordrade alla gatumatssäljare till designerade centers. Det är altså ett sorts food courts. Ovan nämda Old Airport rd food center är ett sådant. Men det finns många fler!

Jag är i Malaysia just nu och gillar Malaysia. Men det är ett stort land, Vietnam är ännu större. Allt ni vill ha finns i båda länderna. Malaysia är betydligt mer lättnavigerat för den som talar engelska. Vietnam är betydligt billigare. Malaysia har betydligt mer variation på mat, men det ungefär samma variation som i Singapore. Malaysia och Singapore är liksom syskonländer.
Indonesien är ju ett annat land som liksom Malaysia ligger skitnära Singapore och som också säkert har allt ni söker, både stränder och djur.
27 nov. 2019 17:39
Tack igen för svar!! Bra tips :)
Jag hade Indonesien i tanke med tanke på fantastiskt Djurliv och sol och bad. Typ Galle och Colombo men har hört att vädret kan vara lite ostadigt. Därför har jag vart inne mer på Malaysia eller Vietnam. Men tycker det är svårt att bestämma sig. Finns det några ställen i Malaysia du skulle tipsa om Kuala lumpur? ön Borneo? här är platserna. för om det blir Vietnam så antar jag att det blir Ho Chi Minh staden och söder ut mot nha thrang.
Tycker du att Malaysia är likt Thailand ?

Av Bibby
27 nov. 2019 20:13
Åk till Penang, finns en massa att se och uppleva där.

Hong Kong / Macau tycker jag är givna, finns allt där.

Kolla in Sands Marina, grymt hotell.
Av Hawaii
27 nov. 2019 21:02
Singapore: missa inte att promenera längs Singapore River på kvällen; Boat Quay, Clarke Quay och Robertson Quay med massor av trevliga restauranger. Little India också värt ett besök. Marina Bay Sands (MBS) är intressant och imponerande med en MYCKET popular "infinity pool" allra högst uppe med fantastisk utsikt. MEN, man måste bo på hotellet för att ha tillgång till poolen. Bodde där för ett par år sedan och det var en unik upplevelse, men en gång var tillräckligt för min del. Finns massor med andra (inte fullt så dyra) hotell i Singapore.
Singapore Botanic Garden är en mycket gammal botanisk trädård (anlagd av britterna för runt 150 år sedan) som är mycket mera än "bara" en botanisk trädgård. Fritt inträde och speciellt på veckoslutet fantastiskt folkliv. Gardens by the Bay (precis intill MBS) är däremot ganska nyanlagd - öppnade den 28 juni 2012, men definitivt värt ett besök.
Sentosa - lite karnivalstämning över det hela men kul i alla fall, och ett fantastiskt "acquarium".
Av Hawaii
27 nov. 2019 21:10 (redigerad)
Penang - kul att helt enkelt promenera runt i den centrala, historiska delen av George Town (=staden. Penang är namnet på ön). Ta Bus 101 eller 102 ut mot Teluk Bahan, och hoppa av vid Tropical Spice Garden. Eller ta bussen till slutstationen och gå en kort sträcka till Penang National Park om ni tycker om att hajka. Fantastiskt fin och orörd natur.

Alternativt (till Penang) flyg till Yogyakarta eller Bandung på Java, Indonesien. Intressant utflykter till olika vulkaner. Och Borobudur templet, en timme från Yogyakarta, definitivt värt ett besök.
27 nov. 2019 23:11
Citerat från Hawaii:
Singapore: missa inte att promenera längs Singapore River på kvällen; Boat Quay, Clarke Quay och Robertson Quay med massor av trevliga restauranger. Little India också värt ett besök. Marina Bay Sands (MBS) är intressant och imponerande med en MYCKET popular "infinity pool" allra högst uppe med fantastisk utsikt. MEN, man måste bo på hotellet för att ha tillgång till poolen. Bodde där för ett par år sedan och det var en unik upplevelse, men en gång var tillräckligt för min del. Finns massor med andra (inte fullt så dyra) hotell i Singapore.
Singapore Botanic Garden är en mycket gammal botanisk trädård (anlagd av britterna för runt 150 år sedan) som är mycket mera än "bara" en botanisk trädgård. Fritt inträde och speciellt på veckoslutet fantastiskt folkliv. Gardens by the Bay (precis intill MBS) är däremot ganska nyanlagd - öppnade den 28 juni 2012, men definitivt värt ett besök.
Sentosa - lite karnivalstämning över det hela men kul i alla fall, och ett fantastiskt "acquarium".
Tack för mycket bra svar! Det kommer defenetivt bli några utav dem sakerna. Prisklassen att äta ute är det som Sverige eller? 😊 Hur många dagar skulle du stannat antar man kan stanna hur länge som helst men vi ska hinna med och se ett land till och så att det ej blir för dyrt. Vi funderar på Malaysia, Vietnam eller Indonesien inte så lätt att bestämma sig. 😊
27 nov. 2019 23:13
Ja härligt! Vi är ute efter avkoppling sol och häng men även gärna se djur och natur. Vi älskar att padla kajak så om du har något mer tips, skriv gärna så värdefullt. 😊
Av Hawaii
28 nov. 2019 08:41
Cirka fyra dagar för Singapore kan nog bli lagom, och prisläget kan väl vara ung. som Sverige, fast kanske något dyrare i genomsnitt men som sagt, beror ju helt på en själv. Vilka krav man har på hotell, mat etc. Och Indonesien t.ex. är definitivt betydligt billigare.
Har tyvärr ingen erfarenhet av kajak och vilka platser som är aktuella.
28 nov. 2019 09:40
Jag förstår, tack! Vet du vart man åka Indonesien i april? Tycker det ut som mycket regn i många delar? För det är helst dit jag vill åka. Annars Borneo. Sol och bad och god mat är jag nöjd har då åsikter om något ställe i Indonesien eller borneo i april? (:
Av Erik777
3 dec. 2019 18:19
Citerat från Wistromemelie:
Jag förstår, tack! Vet du vart man åka Indonesien i april? Tycker det ut som mycket regn i många delar? För det är helst dit jag vill åka. Annars Borneo. Sol och bad och god mat är jag nöjd har då åsikter om något ställe i Indonesien eller borneo i april? (:
Borneo ligger till största delen i Indonesien :) Resten ligger i Malaysia och Brunei, som är det enda landet som helt ligger på Borneo.
3 dec. 2019 18:36
Hej jag har förstått att det är uppdelat men jag har blivit tippsadom Malaysias del Sabah och något annat på s 😋. Gillar du borneo kan man ha en riktigt bra semester där och har du tips på ställen mvh Emelie
Av Dabib
4 dec. 2019 20:10
Vi var några dagar i Singapore som avslutning efter en thailandsresa förra vintern. Gardens by the bay är ett måste framför allt på kvällen men det är även värt ett besök på dagen. Little India är också lite kul att se. Jag tycker man ska dricka en singapore sling på long bar även om kön kan vara lång. Trots det höga priset så tycker vi marina bay sands var värt pengarna poolen är riktigt häftig. Vi åt nästan bara på hawker centers billigt och bra.