Safari i Tanzania& sol o bad på Zanzibar

6 mars 2010 18:48
Visningar: 2993
Detta är min drömresa som jag vill genomföra. Har dock ingen som har möjlighet att följa med, verkar det vansinnigt att resa själv? Är JK safaris bra safariarrangörer? värt priset? Anderssons? ang hotell på Zanzibar, någon som bott på Pongwe Beach resort? kommer jag mest stöta på smekmånadspar eller fler som reser själv på en sådan typ av resa?
Av Trea
7 mars 2010 09:52
När vi var på Zanzibar träffade vi en fransk tjej som semestrade där ensam. Hon jobbade i och för sig i normala fall för en hjälporganisation i Afrika och det här var hennes semester därifrån. Vi träffade en hel del par också, men inga smekmånadspar... Jag tror att det går utmärkt att resa dit själv, med lite sunt förnuft förstås. Men du pratar kanske om att åka på en organiserad resa? I så fall vet jag inte vilka som brukar åka på dem...
7 mars 2010 20:47
Det är inga som helst problem att resa själv på Zanzibar.
Inte mer osäkert än någon annastans. Det man kan tänka på är att om man ska åka lokalbuss någonstans så går bussen när den är någorlunda full.
Från Stone Town till Paje kostar det (enl. lokal källa) ca 15:- och med bil tar resan ca 45 min. - säkert längre med buss.
Jag reste själv, dock inte som backpacker. Jag hade bokat flyg, boende och transfer hemifrån. (brukar variera mig i mitt resande)
Jag anlitade Kenzan Tours och på plats funkade allt perfekt. De lokala ombuden är noga med att man har det bra.
Jag beskrev vad jag trodde att jag ville ha men ändrade lite på vägen så det blev lite annorlunda än vad jag tänkt frånbörjan.
Det finns ju alltid alternativ, platsmässigt och prismässigt.
Jag valde att bo 7 nätter i Pje på Ndame Village, 2 nätter i Stone Town på Tembo House Hotel och 4 nätter i Nungwi på Langi Langi Hotel.
Paje är en liten fiskeby där man badar, läser, sover, umgås och slappar. I Stone Town shoppar man, kollar lokalbefolkning och jag åkte på utflykter därifrån men det kan man göra varifrån man vill. I Nungwi lever ma mer turistliv med det som finns för turister men i liten skala te x bad, restaurang, försäljare o s v.

En sak som kan vara bra att veta är att de har ett längre strömavbrott på Zanzibar och har så haft nu i 3 mån. ca. Det innebär att den ström man får kommer från lokala generatorer som ju för en del liv. På vissa ställen har man ingen ström periodvis, så te x nattetid kan det vara svårt att sova om det är varmt. Strömavbrottet kan bli långvarigt!!!

Ang. säkerheten på ön och speciellt då kanske som ensam tjej; inga problem. Alla jag träffat har varit ytterst trevliga men det är viktigt att själv veta var du har dina gränser för vad som är ok och inte "lead on" till något du ångrar men det gäller ju överallt i världen. Jag gick inte i skumma kvarter i S.T när det var mörkt och jag tog inte emot hjälp från pojkar som var lite för angelägna, om du förstår vad jag menar!

Hoppas du bokar din resa!
Jag har bara varit hemma sedan i tisdags och längtar redan tillbaka!
8 mars 2010 07:55
Ok tack för dina synpunkter..ska inte backpacka, tänker boka rubbet innan. Var du på safari? hur var paje ndame pensionatet? standard, mat osv? lätt o få kontakt med andra?lite orolig det blir ensamt :) stötte du på flera singelresenärer? Vilken strand finast enl dig på östkusten av Zanzibar? tidvattnet, ställer det till problem med badandet?
Av 76
10 mars 2010 13:32
ÅK, säger jag bara!! ...och du kommer att åka tillbaka ;)
Jag åker ner slutet mars början april nu och jag kan knappt vänta! Tanzania och Zanzibar är helt underbart! Önskar att alla skulle få uppleva det och det är absolut inga problem att åka som ensam tjej. Människorna är otroligt vänliga och hjälpsamma. Vad är din tanke? Safari i Serengeti och sol och bad på Zanzibar?
10 mars 2010 14:08
Ja safari men inte bara Serengeti, utan även tex Ngorongorokratern, Lake Manyara sen bad &sol på Zanzibar. Har dock ej bestämt när jag ska åka, om jag åker. Olika säsonger för olika parker...svårt att veta när det är som bäst...o störst chans att se flest sorters djur. Några tips ang Tanzania?
25 apr. 2010 12:31
Paje Ndame Village är det mest hemtrevliga och serviceinriktade ställe du kan komma till. Ensam behöver du aldrig vara. Både personal och andra resanden är det lätt att umgås med. Naturligtvis måste de veta att du är intresserad så och ett tips är att bjuda in sig eller andra till middagsbordet. Standard upplever man ju på olika sätt men jag tyckte det var bra på Ndame Village. Lite ont om vatten i duschen ibland men helt ok. Jag älskar att kunna ligga och ta en siesta med ytterdörren öppen utan oro. För övrigt har de galler för fönstrena (inga glas) och stadiga dörrar. Maten var underbar. Tidvattnet blev jag först lite besviken över. Att inte kunna bada mellan ca 11-16 på dagen men det var inte helt fel ändå, då låg man i skuggan eller tog en promenad på stranden eller ut till algodlingarna.
Tidvattnet är olika på olika platser på Z. I norr märktes det inte mycket annat än vid fullmåne.
14 juli 2010 09:27
Hej på dig,

Det var ju ett tag sedan du skrev dina inlägg men jag hittade hit idag! Jag har också bokat resa till Zanzibar i December, viserligen med en kompis men det är osäkert om hon kan följa med dock. Så nu går även jag o funderar på om jag ska åka själv eller inte. Jag har rest mycket och även ensam ngr gånger men det är ju bra mycket roligare att dela sin upplevele med någon.Jag ska åka med Etiopian Airlines bl a bo på Dolphin View i söder, Arabian Nights samt på Mtoni Marine Center i S.T Någon som vet mer om dessa ställen? Någon som åkt med Etiopian och kan säga något med det flygbolaget.

När har du tänkt åka till Zanzibar? Vi kan kanske sammantråla? :)

Hälsningar/A
17 juli 2010 14:48
Ändrade planer, inget Tanzania närmaste tiden tror jag. Var på Tilos i juni och nu blir det Kina i september. Nästa år blir det förhoppningsvis Filippinerna med en arbetskompis. Vill helst ej resa till Tanzania ensam och ingen som vill dit som jag känner iaf så det får vönta.
22 juli 2010 13:06
Resemaja, om du fortfarande vill åka till Tanzania någon gång i framtiden så har jag ett tips. Åk med ett resebolag som heter "Läs och res".
De har gruppresor i Tanzania som är jättebra! Safari, bo hos familjer, Zanzibar, städer osv. Jag åkte med dem och det var fler som åkte själva, alla i gruppen blev goda vänner. Kan varmt rekomenderas!
23 juli 2010 11:55
Hej,

Vad är de som gör att du inte gärna åker till Tanzania själv?
23 juli 2010 13:57
Hej

nja på en sån långresa med mkt upplevelser vill jag helst ha sällskap, för att det är roligare helt enkelt, inget annat.
Har nog dock ej råd med Tanzania i dec redan, då det blir Kina nu i sept. Annars skulle jag mer än gärna vilja vara borta över jul-nyår. Först på safari sedan avslutningsvis en vecka 10 dar på Zanzibar.
Ska du fixa safarin själv på plats? jag skulle nog välja att flyga till Aruscha med KLM.
mvh nina