Safari i juli

Av Listig
30 juni 2012 14:48
Visningar: 2586
är det någon som varit på safari i Kenya i juli? Det är inte så många resebyråer som arrangerar resor under sommaren, därför undrar jag om väder och värme. Hoppas även på många djur. Tänker mig en resa nästa sommar.
Listig
Av Annl
1 juli 2012 13:46
Jag tror att det är regnperiod där då. Vi var i Tanzania på safari under ett jullov och då var det torrperiod och väldigt grönt och fint efter regnperioden.

Tycker också att du ska överväga om du verkligen ska resa till Kenya - det händer ju grejer där hela tiden och Al Shabab är ju sura efter att den kenyanska militären gått in i Somalia. Senast var det väl ett attentat i Mombasa bara för någon eller några veckor sen.

Vill du åka på safari på sommaren är Zambia och Botswana alternativ - där är det inte regnperiod under vår sommar. Vi ska åka dit nästa nästa söndag så om några veckor vet jag mera om dessa länder och deras safari.
1 juli 2012 22:47
Jag vill börja med att korrigera Annl påstående att det är regnperiod i Kenya i juli. Kenya har fyra perioder med väder:
• December – mars varmt och lite regn om något
• April och maj den långa regnperioden
• Juni - oktober ” lite regn lite kyligare
• November den korta regnperioden
Regnperioderna är nyckfull och när det börjar och slutar skiljer lite år från år och vissa år kommer inget eller väldigt lite regn. Tempraturen varierar under året men påverkas även av var man befinner i Kenya. Ju högre ju kyligare. Varmast är perioden december mars. Under den långa regnperioden sjunker tempraturen långsamt och den kyligaste månaden är juli. Sedan stiger tempraturen sakta till en topp i oktober för att sjunka lite under den korta regnperioden innan den varma goa perioden börjar i december.
Höjden över havet är en påverkande faktor på tempraturen. Skall ni t.ex. besöka Mount Kenya National Park i juli så bör ni ta med tröja då nätterna, är kyliga eller kanske kalla. Tempraturen kan här falla till omkring 5 grader under natten. Åker man neråt kusten blir det varmare och vid kusten ligger medeltempraturen lite under 25 grader i juli.
Safari i Kenya under juli är helt ok. I Juli börjar turisterna komma tillbaka efter den långa regnperioden men det är fortfarande lite lågsäsong. Prisnivån är bra under juli men trots detta är safari ett dyrt nöje. Det kan dock fortfarande vara lite grönt och frodigt i parkerna och därmed lite svårt att se stora mängder av djur.
4 juli 2012 16:36
Frågan är om migrationen, dvs de stora mängderna djur, verkligen kommit till Kenya i juli?

Vi var i Tanzania i början av juli ett år och då var migrationen precis på väg bort därifrån, sedan var vi i Kenya i augusti ett annat år och då hade migrationen precis kommit dit. Dock har jag ingen koll på hur mycket djur man kan se i Kenya även när migrationen inte är där, men det finns säkert tillräckligt med djur där ändå :-)

Om du vill kan du läsa om våra resor till Tanzania respektive Kenya i vår reseblogg:
http://andersochmaggansresor.wordpress.com/2010/07/08/tanzania-juli-2003/
http://andersochmaggansresor.wordpress.com/2010/07/06/kenya-augusti-2006/
19 juli 2012 10:31
Kan lägga till att migrationen brukar komma till Masai Mara någon gång i mitten av juli (även om det kan variera) - så från mitten juli-oktober brukar man säga är en av de bästa tiderna på året för safari där. Lodger och camper kan vara fullbokade tidigt så bra att boka i god tid. Och resor till Kenya finns med bra svenska arrangörer i juli (och året om).
Av Listig
23 juli 2012 13:25
Tack för svaren jag fått. Nu gäller det att spara!
Av Annl
29 juli 2012 21:59
Jag vill gärna slå ett slag för Botswana och Zambia; helt fantastiskt safari. Vi hade grymma dagar där!

Men vad du än bestämmer dig för så är det riktigt bra att veta att när det är vinter i Afrika så är det kallt där på nätterna. Vi hade mellan 25 och 28 grader ungefär på dagarna (helt perfekt väder för safari) men på natten sprang temperaturen ned till runt 5 grader.

Detta hade i alla fall inte jag förstått att det kunde bli såå kallt, även om jag läst på....

Så det blev att sova i joggingbyxor, t-shirt och fleece med lakan + filt, tjockt duntäcke, extra filt och "busch baby" (vattenflaska)....

Hur eller hur; Afrika är fantastiskt och man blir beroende...
Av Hkn
30 juli 2012 16:14
Citerat från listig:
är det någon som varit på safari i Kenya i juli? Det är inte så många resebyråer som arrangerar resor under sommaren, därför undrar jag om väder och värme. Hoppas även på många djur. Tänker mig en resa nästa sommar.
Listig
Det går utmärkt att åka till Kenya i juli. De flesta av mina safariresor till Kenya (och även Tanzania) har jag gjort under de svenska sommarmånaderna.

Hur vädret är i Kenya beror lite på var du befinner dig. Kenyas inre delar utgörs av en rejäl högplatå (”the rooftop of Africa”). Nairobi ligger 1680 m över havet, vilket gör temperaturen ganska behaglig, trots att du inte befinner dig särskilt många mil från ekvatorn.

- I området runt Mount Kenya skapas i helt egna meteorologiska förutsättningar. Berget mäter 5199 m i strumplästen och runt omkring kan det vara relativt kyligt (och väldigt regnigt, framför allt på den östra sidan).

- Längre norrut (Samburu/Archer's Post) är du nere på 300-500 meters höjd. Här är vädret också betydligt torrare/varmare. Samburu National Reserve tillhör en av de bästa parker jag varit i. Gott om djur (om än inte lika många som nere i Maasai Mara eller Serengeti). Bra vegetation för djurskådning.

- Lake Nakuru och på Maasai Mara har bjudit på ett par rejäla (om än ganska kortvariga) skyfall i juli. Höjden påverkar klimatet. Ingen del i The Mara ligger lägre än 1500 meter.

- Om du vill se de migrerande gnuerna och zebrorna korsa Mara River, så är juli troligen en bra månad.
Disclaimer:
Jag skiver 'troligen' eftersom vi talar om gnuer – seriöst korkade djur – de kan vända och bege sig iväg på en promenad i en helt annan riktning i några dagar, innan de återvänder för att korsa floden.
Det är ju vilda djur vi talar om, och de styrs inte av någon vanlig tidtabell. Jag har stått vid Mara River i flera dagar bland tusentals zebror och gnuer och väntat på att de ska börja ta sig över.
Till slut kommer köttmassan att börja röra sig. Vad som blir startskottet kan man undra över. I synnerhet som gnuerna är rädda för vatten.

Det är värt att satsa lite extra på boendet i Kenya. De bästa lodgerna är verkligen bra.
- I Samburu bodde jag här – på the Elephant Bedroom. http://www.guidebook.se/archives/355
- I Masaai Mara bodde jag på Olonana River Lodge. http://www.guidebook.se/archives/356

Mina 2 kenyanska shilling.

- - - - - - - - - -

Ett tillägg:
Att grubbla över vad Al-Shabaab-milisen ägnar sig åt, är knappast nödvändigt om du inte tänkt att gå balansgång till Somalias gräns eller Etiopien (Kenya och Etiopien har ett livslångt gräl om naturtillgångar i området). Att konflikter sprider sig till andra delar av landet är mycket ovanligt.
Det enda 'turistmål' som påverkats av knäppgökarna i Somalia är ön Lamu – som UD också avråder från resor till: http://bit.ly/OtD8F8

Och vi åker ju gladeligen till Thailand trots att det där smälls bomber någon gång i halvåret i den där lågintensiva evighetskonflikten i de sydliga provinserna...
Av Annl
31 juli 2012 07:25
Ett tillägg till tillägget;

det är ju inte riktigt sant att det bara är gränslandet till Somalia eller Etiopien och Lamu som drabbats av Al-Shabaab; det är inte alls länge sen det var ett attentat i Mombasa och lite längre tillbaka något liknande i Nairobi. Och allt detta var det de knäppgökarna som ställde till med. Skälet till detta var att de var förbannade för att kenyansk militär hade gått in i Somalia.
Citerat från hkn:
Citerat från listig:
är det någon som varit på safari i Kenya i juli? Det är inte så många resebyråer som arrangerar resor under sommaren, därför undrar jag om väder och värme. Hoppas även på många djur. Tänker mig en resa nästa sommar.
Listig
Det går utmärkt att åka till Kenya i juli. De flesta av mina safariresor till Kenya (och även Tanzania) har jag gjort under de svenska sommarmånaderna.

Hur vädret är i Kenya beror lite på var du befinner dig. Kenyas inre delar utgörs av en rejäl högplatå (”the rooftop of Africa”). Nairobi ligger 1680 m över havet, vilket gör temperaturen ganska behaglig, trots att du inte befinner dig särskilt många mil från ekvatorn.

- I området runt Mount Kenya skapas i helt egna meteorologiska förutsättningar. Berget mäter 5199 m i strumplästen och runt omkring kan det vara relativt kyligt (och väldigt regnigt, framför allt på den östra sidan).

- Längre norrut (Samburu/Archer's Post) är du nere på 300-500 meters höjd. Här är vädret också betydligt torrare/varmare. Samburu National Reserve tillhör en av de bästa parker jag varit i. Gott om djur (om än inte lika många som nere i Maasai Mara eller Serengeti). Bra vegetation för djurskådning.

- Lake Nakuru och på Maasai Mara har bjudit på ett par rejäla (om än ganska kortvariga) skyfall i juli. Höjden påverkar klimatet. Ingen del i The Mara ligger lägre än 1500 meter.

- Om du vill se de migrerande gnuerna och zebrorna korsa Mara River, så är juli troligen en bra månad.
Disclaimer:
Jag skiver 'troligen' eftersom vi talar om gnuer – seriöst korkade djur – de kan vända och bege sig iväg på en promenad i en helt annan riktning i några dagar, innan de återvänder för att korsa floden.
Det är ju vilda djur vi talar om, och de styrs inte av någon vanlig tidtabell. Jag har stått vid Mara River i flera dagar bland tusentals zebror och gnuer och väntat på att de ska börja ta sig över.
Till slut kommer köttmassan att börja röra sig. Vad som blir startskottet kan man undra över. I synnerhet som gnuerna är rädda för vatten.

Det är värt att satsa lite extra på boendet i Kenya. De bästa lodgerna är verkligen bra.
- I Samburu bodde jag här – på the Elephant Bedroom. http://www.guidebook.se/archives/355
- I Masaai Mara bodde jag på Olonana River Lodge. http://www.guidebook.se/archives/356

Mina 2 kenyanska shilling.

- - - - - - - - - -

Ett tillägg:
Att grubbla över vad Al-Shabaab-milisen ägnar sig åt, är knappast nödvändigt om du inte tänkt att gå balansgång till Somalias gräns eller Etiopien (Kenya och Etiopien har ett livslångt gräl om naturtillgångar i området). Att konflikter sprider sig till andra delar av landet är mycket ovanligt.
Det enda 'turistmål' som påverkats av knäppgökarna i Somalia är ön Lamu – som UD också avråder från resor till: http://bit.ly/OtD8F8

Och vi åker ju gladeligen till Thailand trots att det där smälls bomber någon gång i halvåret i den där lågintensiva evighetskonflikten i de sydliga provinserna...
Av Hkn
31 juli 2012 11:06
Ett tillägg till tillägget till tillägget:
Citerat från annl:
Ett tillägg till tillägget;

det är ju inte riktigt sant att det bara är gränslandet till Somalia eller Etiopien och Lamu som drabbats av Al-Shabaab; det är inte alls länge sen det var ett attentat i Mombasa och lite längre tillbaka något liknande i Nairobi. Och allt detta var det de knäppgökarna som ställde till med. Skälet till detta var att de var förbannade för att kenyansk militär hade gått in i Somalia.
Jo, allt du säger stämmer – de har smällt av bomber i både Mombasa och Nairobi, men attentaten där är att betrakta som enstaka händelser – eftersom Al-Shabaab inte är konstant närvarande på dessa platser.

Jag är verkligen ingen expert på afrikanska extremiströrelser, men anledningen till att UD avråder från resor till platser "inom 60 km från landgränsen" och "i kustområdet inom 150 km från gränsen till Somalia" är att man kan man räkna med att milisen springer fram och tillbaka över gränsen där.
Så gör man för att slippa bli jagade av somaliska regeringsstyrkor (ett gammalt knep som används av diverse skummisar i Uganda, Kongo, Afghanistan, Colombia och, ja... överallt).

Det har bränts av bomber i såväl Istanbul som Bangkok under det tidiga 2012, vilket vi borstar av oss som mjäll. Det visar sig inte minst här på Reseguiden där länderna just nu har plats 2 och 3 bland månadens mest populära.

När det gäller Afrika tenderar vi att bunta ihop hela kontinenten och göra den till ett stort, farligt, laglöst
hål. Inget kunde vara mer fel (det är inte riktat mot dig, Annl, jag vet ju att du gillar Afrika!).
Och själv skulle jag mer än gärna åka till Kenya i höst, men just nu har Rwanda och Namibia platserna före i kön.
Av Marie_s
1 aug. 2012 19:41
Jag har varit på safari i Kenya i mitten av juli och det var alldeles utmärkt. Kallt på morgonen men sköna dagar och kvällar.

Torrt i marken och mycket djur. Dock hade inte migrationen kommit ännu.

En stor fördel med att åka på sommaren är att priserna är mer behagliga. Bokar man safari på plats går det att få ned priset rejält.

Lycka till!
Av Annl
4 aug. 2012 01:14
Hkn,

För det första; välkommen tillbaka till RG.

För det andra; du har så rätt att det finns alldeles för mycket bomber och knäppgökar runt om i världen.

Och vad gäller Afrika så är det helt fantastiskt och man blir verkligen "beroende" och vill komma tillbaka dit. '
Men vad som är jag tycker är viktigt och som är poängen är att man måste ha respekt för Afrika och att förstå att det inte är som att resa i Amerika eller i Asien eller i Europa. och dessvärre är det alldeles för många som inte insett detta och det gör att händer en massa onödiga negativa grejer som inte hade behövt hända om resenärerna bara haft mera respekt, varit mera försiktiga och insett de faror som kan finnas.

Hkn, minns du att jag för över ett år sedan ställde frågor om safari i Zambia och Botsvwana och att du tipsade om Mufwe Lodge och safaraiguiden Pete? Nu har vi varit där och det visade sig att det var just Mufwe Lodge som maken bokat och att det var Pete som var vår guide. Du anar inte hur stolt och nöjd han var när jag berättade om vår kommunikation här på RG och att du hade rekommenderat honom och att jag skulle göra detsamma.

Ps. spännande att du nämner Namibia - det landet är vi också rejält nyfikna på att besöka och vi har gjort en del efterforskningar och pratat runt med folk och varit på föreläsningar på Turmässan. Har du fått kläm på när det klimatmässigt är bäst att åka dit? Vi har fått rätt divergerande svar...
Citerat från hkn:
Ett tillägg till tillägget till tillägget:
Citerat från annl:
Ett tillägg till tillägget;

det är ju inte riktigt sant att det bara är gränslandet till Somalia eller Etiopien och Lamu som drabbats av Al-Shabaab; det är inte alls länge sen det var ett attentat i Mombasa och lite längre tillbaka något liknande i Nairobi. Och allt detta var det de knäppgökarna som ställde till med. Skälet till detta var att de var förbannade för att kenyansk militär hade gått in i Somalia.
Jo, allt du säger stämmer – de har smällt av bomber i både Mombasa och Nairobi, men attentaten där är att betrakta som enstaka händelser – eftersom Al-Shabaab inte är konstant närvarande på dessa platser.

Jag är verkligen ingen expert på afrikanska extremiströrelser, men anledningen till att UD avråder från resor till platser "inom 60 km från landgränsen" och "i kustområdet inom 150 km från gränsen till Somalia" är att man kan man räkna med att milisen springer fram och tillbaka över gränsen där.
Så gör man för att slippa bli jagade av somaliska regeringsstyrkor (ett gammalt knep som används av diverse skummisar i Uganda, Kongo, Afghanistan, Colombia och, ja... överallt).

Det har bränts av bomber i såväl Istanbul som Bangkok under det tidiga 2012, vilket vi borstar av oss som mjäll. Det visar sig inte minst här på Reseguiden där länderna just nu har plats 2 och 3 bland månadens mest populära.

När det gäller Afrika tenderar vi att bunta ihop hela kontinenten och göra den till ett stort, farligt, laglöst
hål. Inget kunde vara mer fel (det är inte riktat mot dig, Annl, jag vet ju att du gillar Afrika!).
Och själv skulle jag mer än gärna åka till Kenya i höst, men just nu har Rwanda och Namibia platserna före i kön.
Av Hkn
4 aug. 2012 13:56
Citerat från annl:
Hkn,

För det första; välkommen tillbaka till RG.
Stort tack! Får se hur länge det varar. Användarvillkoren verkar fortfarande tämligen sketchy.
Att t ex lägga upp bilder blir det inte tal om den här gången.

- - - - - -

För det andra; du har så rätt att det finns alldeles för mycket bomber och knäppgökar runt om i världen.

Och vad gäller Afrika så är det helt fantastiskt och man blir verkligen "beroende" och vill komma tillbaka dit. '

Men vad som är jag tycker är viktigt och som är poängen är att man måste ha respekt för Afrika och att förstå att det inte är som att resa i Amerika eller i Asien eller i Europa. och dessvärre är det alldeles för många som inte insett detta och det gör att händer en massa onödiga negativa grejer som inte hade behövt hända om resenärerna bara haft mera respekt, varit mera försiktiga och insett de faror som kan finnas.
Jo, nog är det så att Afrika är lite speciellt ibland. Och den som är van vid resor där researrangören organiserar allt, känner kanske oro inför att själv ge sig ut på en egen långresa med bil i valfritt land i subsahariska Afrika.
Men i min bok är det verkligen ingen större skillnad, så länge du vet var du ska köra och bilen fungerar. Åker du däremot på ett bensinstopp eller bilen brakar ihop, så blir du nog stående lite längre i varje land där verkstäder/bärgningsservice är mer sällsynta saker och bilar fortfarande är out of reach för de flesta vanliga människor.

Ett oväntat stopp i en afrikansk by kan å tredje sidan bli ett riktigt bra resminne.

- - - - -

Den absoluta majoriteten av de olyckor som drabbar svenska turister utomlands sker, på tvåhjulingar och efter ett par glas för mycket.
Det har ju inte så mycket med Afrika-turism att göra utan hänger mer ihop med bristande omdöme.

Så jag har kort sagt lite svårt att se skillnaden mellan att vara turist där, där eller där – åtminstone så länge som jämförelsen gäller resor där du tar hand om dig själv.

Eftersom jag hade lite svårt att erinra mig några onödiga, negativa grejor som varit speciella för just Afrika under de sista 10 åren, så googlade jag en stund. Det dök upp ett par trafikolyckor och ett par drunknade – varje händelse naturligtvis tragisk i sig – men inget som bildade något hotfullt mönster, eller kunde sägas vara särskilt speciellt för kontinenten.

End of rant.

- - - - - -

Hkn, minns du att jag för över ett år sedan ställde frågor om safari i Zambia och Botsvwana och att du tipsade om Mufwe Lodge och safaraiguiden Pete? Nu har vi varit där och det visade sig att det var just Mufwe Lodge som maken bokat och att det var Pete som var vår guide. Du anar inte hur stolt och nöjd han var när jag berättade om vår kommunikation här på RG och att du hade rekommenderat honom och att jag skulle göra detsamma.
Ser man på! Var det en av tvillingbröderna? Andy Hogg, som driver lodgen, har hur som helst grymt duktiga guider. Mfwue Lodge i South Luangwa National Park rekommenderas härmed igen för alla som inte hängde med i den förra diskussionen. Lodgen har öppet året om (vilket inte är en självklarhet) och parken har världens högsta koncentration av leoparder. Den är dessutom känd för detta: https://vimeo.com/12202548 (vilket tydligen sker varje år i november).
Ps. spännande att du nämner Namibia - det landet är vi också rejält nyfikna på att besöka och vi har gjort en del efterforskningar och pratat runt med folk och varit på föreläsningar på Turmässan. Har du fått kläm på när det klimatmässigt är bäst att åka dit? Vi har fått rätt divergerande svar...
Jo, jag har gjort min research för den resan (ska köra runt i landet på egen hand).
Klimatmässigt pekar det mesta på att april och maj är riktigt behagliga, men om man vill se många djur (Etosha) bör man åka under svensk sommar till tidig höst. Landet bjuder dock på lite olika klimattyper, så here goes:
- för de stora sanddynerna och ökenområdena: Att åka i maj till september är att föredra om inte fordon och människor ska koka över i värmen.
- för safari i Etosha: Åk i april till september, då temperaturen är aningen vänligare. Från maj och framåt blir samlas allt fler djur vid vattenhålen.
- Skeleton Coast visar inte upp några större klimatskillnader över året.

Så. Har jag lyckats läsa mig till (ovanstående är alltså något slags tvärsnitt av en mängd olika källor).

All the best,

:: h ::
Av Annl
6 aug. 2012 10:38
Tack för tipsen om Namibia, Hkn.

När ska du resa?
Av Hkn
6 aug. 2012 12:48
Citerat från annl:
Tack för tipsen om Namibia, Hkn.

När ska du resa?
Kollar flyg i januari – alltså mitt i deras sommar.

Räknar kallt med att det blir hett som i en bakugn ute i öknen
(Sossusvlei och söderut).
Största utmaningen just nu är att hitta biljetter som inte innebär
mellanlandning i Johannesburg OCH inte kostar en förmögenhet.

Gissar dock att Lufthansa släpper kampanjpriser sent i augusti/september.

Försöker forska lite i hur mycket besvär det är att korsa gränserna med
hyrd jeep. I så fall vore det mums att köra Caprivi-strip till Victoria Falls och
sedan till Hwange National Park i Zimbabwe. Nå... just nu är projektet att ta
sig ner till Windhoek utan att behöva sälja nära släktingar för att få råd med
biljetten.

Best,

:: h ::
Av Theelf
8 aug. 2012 08:44
För biljetter till Windhoek/Namibia:
Kolla Air Berlin

TE
Av Annl
8 aug. 2012 11:37
Hkn,

Om du inte redan gjort det så kolla Air Namibia - de kör direkt från Frankfurt till Windhoek.

Och vad gäller att du befarar att det kommer att vara hett som i en bakugn så är det inte alls säkert - i somras träffade vi ett tyskt par som rest mycket i Namibia och jag ställde just frågan till dem om hur det var att resa till Namibia i december /januari och om det då var väldigt varmt. Svaret de gav är att det är en torr värme och att det därför inte alls uppfattas som att det är så varmt som det egentligen är. Och de tyckte inte att det var något som helst problem.
Citerat från hkn:
Citerat från annl:
Tack för tipsen om Namibia, Hkn.

När ska du resa?
Kollar flyg i januari – alltså mitt i deras sommar.

Räknar kallt med att det blir hett som i en bakugn ute i öknen
(Sossusvlei och söderut).
Största utmaningen just nu är att hitta biljetter som inte innebär
mellanlandning i Johannesburg OCH inte kostar en förmögenhet.

Gissar dock att Lufthansa släpper kampanjpriser sent i augusti/september.

Försöker forska lite i hur mycket besvär det är att korsa gränserna med
hyrd jeep. I så fall vore det mums att köra Caprivi-strip till Victoria Falls och
sedan till Hwange National Park i Zimbabwe. Nå... just nu är projektet att ta
sig ner till Windhoek utan att behöva sälja nära släktingar för att få råd med
biljetten.

Best,

:: h ::
Av Hkn
10 aug. 2012 08:34
Citerat från annl:
Hkn,

För det första; välkommen tillbaka till RG.

Hkn, minns du att jag för över ett år sedan ställde frågor om safari i Zambia och Botsvwana och att du tipsade om Mufwe Lodge och safaraiguiden Pete? Nu har vi varit där och det visade sig att det var just Mufwe Lodge som maken bokat och att det var Pete som var vår guide. Du anar inte hur stolt och nöjd han var när jag berättade om vår kommunikation här på RG och att du hade rekommenderat honom och att jag skulle göra detsamma.
Jag letade lite och hittade en gammal bild på en av de guidande tvillingarna på Mfuwe Lodge.
Om det är Misheck eller Peter Milanzi har jag faktiskt lite svårt att säga (de är som sagt tvillingar).

Tänkte skicka detta som ett PM till dig Annl, men konstaterade att båda bröderna fortfarande jobbar på Mfuwe Lodge och att de förtjänar att rekommenderas.
Så... om ni funderar över safari i Afrika och förmår att tänka i lite vidare banor än Serengeti och Masaai Mara – ge Zambia en chans. Och bland alla lodger i landet så finns det nog ingen jag hellre rekommenderar än Mfuwe Lodge.

Min recension är uppdaterad med bild på Misheck (eller om det nu är Peter). Be gärna om att få någon av dem som guider när ni har vägarna förbi.

http://www.guidebook.se/archives/120

All the best,

:: hkn ::
Av Theelf
10 aug. 2012 09:01
Tack för en extraordinär post på Guidebook Håkan. Bilder o text i toppklass som vanligt!

TheElf
Av Hkn
10 aug. 2012 12:19
Citerat från theelf:
Tack för en extraordinär post på Guidebook Håkan. Bilder o text i toppklass som vanligt!

TheElf
Mr. Elf, jag bugar mig. Tack!

:: hkn ::
Av Annl
10 aug. 2012 18:08
Det är inte Pete som du har på din bild utan brorsan kan jag konstatera som träffade Pete för några veckor sedan.

Hur eller hur så är Pete helt suverän och det finns ingen anledning att inte tro att detsamma skulle gälla brorsan och de andra guiderna på Mfuwe- det var Pete och fem andra guider som startade safariguidninhen på Mfuwe och nu är bara tre av dem kvar på Mfuwe. Men Pete som är 64 år har inga som helst planer på att lägga av.

Kan bara instämma med Hkn att Zambia och Mufwe är riktigt bra safariställle och att detta kan rekommenderas starkt. South Luwanga nationalpark är en av världens mest leopardtäta parker och fördelen med just Mfuwe - som i och för sig är många- är bl.a. Att den logen ligger inne i nationalparken ( finns bara två andra loger som gör det) och det innebär tex att de kan erbjuda nightdrive.

En randanmärkning, Hkn, i vart fall den ena mannen som du skriver om driver inte stället längre- allt enligt Pete som berättade historier om när Pete skulle åka med honom till Italien för att köpa keramik. Och Pete var så ledsen art denne man lämnat.

Miljön på Mfuwe är magisk och du blir så väl omhändertagen och man ska absolut be att få Pete (eller brorsan) som guide.
Citerat från hkn:
Citerat från annl:
Hkn,

För det första; välkommen tillbaka till RG.

Hkn, minns du att jag för över ett år sedan ställde frågor om safari i Zambia och Botsvwana och att du tipsade om Mufwe Lodge och safaraiguiden Pete? Nu har vi varit där och det visade sig att det var just Mufwe Lodge som maken bokat och att det var Pete som var vår guide. Du anar inte hur stolt och nöjd han var när jag berättade om vår kommunikation här på RG och att du hade rekommenderat honom och att jag skulle göra detsamma.
Jag letade lite och hittade en gammal bild på en av de guidande tvillingarna på Mfuwe Lodge.
Om det är Misheck eller Peter Milanzi har jag faktiskt lite svårt att säga (de är som sagt tvillingar).

Tänkte skicka detta som ett PM till dig Annl, men konstaterade att båda bröderna fortfarande jobbar på Mfuwe Lodge och att de förtjänar att rekommenderas.
Så... om ni funderar över safari i Afrika och förmår att tänka i lite vidare banor än Serengeti och Masaai Mara – ge Zambia en chans. Och bland alla lodger i landet så finns det nog ingen jag hellre rekommenderar än Mfuwe Lodge.

Min recension är uppdaterad med bild på Misheck (eller om det nu är Peter). Be gärna om att få någon av dem som guider när ni har vägarna förbi.

http://www.guidebook.se/archives/120

All the best,

:: hkn ::
Av Listig
6 nov. 2012 16:03
Nu är det bestämt!! Vi åker till Kenya med Afrikasafari den 8/7 nästa sommar.
Det blir Mombasa och safari i Masai Mara.
Tack för alla tips och svar jag fått.
Av Annl
6 nov. 2012 17:48
Trevlig resa! Ni kommer att få se massor av fantastiska djur.
Citerat från listig:
Nu är det bestämt!! Vi åker till Kenya med Afrikasafari den 8/7 nästa sommar.
Det blir Mombasa och safari i Masai Mara.
Tack för alla tips och svar jag fått.