Rundresa Asien/Thailand

Av Miiiin
5 feb. 2009 12:57
Visningar: 5300
Jag och min sambo har länge lekt med tanken att åka ut på rundresa i Asien (Thailand, Malaysia, Indien, Kina...) och funderar på hur mycket detta kan tänkas kosta på ett ungefär. Någon som rest runt i Asien eller Thailand en månad eller två och kan berätta hur mycket hela kalaset gick på?
Av Trea
5 feb. 2009 16:21
Det är ju väldigt svårt att veta om man inte vet hur ni tänker leva...
Man kan förstås ta sig runt med ganska små medel om man kan tänka sig att leva spartanskt, men det är också lätt att göra av med en hel del pengar...
Vilken standard förväntar ni er av ett boende...?
Vill ni äta på fräscha restauranger eller duger en skål nudlar på gatan...?
Planerar ni att åka på olika utflykter...?
Ingår några flygresor...?
Jag skulle rekommendera att sätta sig ner och räkna lite. Ta reda på vad ett hotell i den standard ni tänker er kan kosta per natt och multiplicera med antal dagar ni tänker vara borta. Räkna sedan på vad maten kan tänkas kosta per dag... Och fortsätt med att lägga till flyg, tåg, utflykter och vad det nu kan tänkas vara...
Av Suay
6 feb. 2009 14:45
Hej Miiiin!

Trea har helt rätt. Det går inte att säga att den budget jag o sambon haft är rätt för er. Men jag berättar iaf vad det kostat. Till att börja med så är kilroy väldigt bra när man är ung som jag såg att du är. Då får ni billigare flyg. Vi åkte första gången 2002 o då var alla biljetter dyrare än idag (märkligt nog) men med kilroy kom vi ner i 12-13 000 t/r cph-bkk för båda.

Då var vi i Thailand i 6 veckor o totalt kostade resan oss 18000:- (exakt 18300:-) detta inkl flyget till thailand o hem o flyg chiang mai bangkok. Sen åkte vi tåg oxå både norrut o söderut. Tog nattåg så sparade man in en sovnatt på hostel :) Vi tog dessutom dykarcert båda två (koh tao) o tog 3 extradyk efter det, gick på massage var varannan dag, besökte elefantskola o elefantsjukhus och köpte varor som totalt vägde 30 kg som vi dels fick skicka hem med båt (även den kostnaden är med i de 18000) dels slänga en del av det vi tagit med från sverige o packa ner det där istället. Det enda som inte ingår är visumkostnaden o alla vaccinationer. Ja o våra luffarväskor. Men annars är allt med, även tåget över till kastrup.

2003 reste vi i 9 veckor o även då var vi under 26 år o kunde åka med kilroy. Denna gång kostade flyget oxå 12-13000 för båda o hela resan totalt inkl flyg o precis allt från det att vi lämnade hemmet o var hemma igen gick på nästan 26000:- (25800) Den gången besökte vi även Laos. Tog oss in landvägen i öster efter khon kaen i thailand (men khon kaen är inget jag rekommenderar, enda stället där vi råkat ut för direkt otrevliga thailändare som skrek saker efter oss på gatan. stan luktade sopor o de brydde sig inte om de körde på hundar, som förövrigt fanns springande precis överalt. staden hade dock ett väldigt vackert tempel med dinosaurier lagda i mosaik på golven). Vi flög från bangkok upp till norr. O vi flög från Vientiane, laos huvudstad, till bangkok o därifrån flyg eller tåg ner till öarna. O sedan flyg norrut till bkk när vi skulle hem. Många inrikesflyg i priset alltså. Jens tog advanced dykarcert på phi phi, jag försökte men sprängde trumhinnan. Surt! Vi fick återigen masssage men denna gången nöjde vi oss med varannan var tredje dag. Jens hade problem att hålla vikten så han fick äta dubbla portioner nästan jämt. Det gjordes många tonfiskpizzor till honom nere på öarna minns jag :) Då trycker de ut degen i en rund sockerkaksform o pizzan blir väldigt tjock. Inget jag gillar, men turligt nog ngt han gillar. På denna resa köpte vi saker som totalt vägde 45 kg som återigen fick skickas hem med båt. Köpte även 3 otroliga koltavlor som några killar gjorde uppe i chiang mai. De skickades med flygpost o jag minns att tavlorna var ganska dyra, men väldigt vackra! Kanske 500 sek st? En stor del av resans totalkostnad alltså.

Jag minns tyvärr inte alls vad resan 2004 kostade.

Men båda de jag nämner ovan är med ALLT vi gjort köpt bott flugit o rest på annat sätt. Men som jag nämde inte sprutorna innan o visum som skaffades hemifrån (men inkl visum till laos o javisst ja delfinbåttur i laos, som dock inte var ngn hit.. men men) Vi har enligt vårt tycke bott väldigt bra. 95% med AC. Med varmvatten där det behövts. I t ex Bangkok är vattnet varmt ändå. De har stora silvriga tankar så vattnet värms upp av solen.

På båda resorna har vi rest runt mellan olika byar städer o öar väldigt mkt. Hyrt moppe för att kunna upptäcka mer. Ätit precis det vi har kännt för. Druckit många pepsipåse :) Har vi velat köpa något har vi gjort det. Jag har varit flitig besökare för manikyr o Jens har besökt barberare (nervöst med bladet första gången men sedan gick det bra. han saknar det enormt nu. jag med. det blir så mjukt o lent!)

Kom ihåg att med ett leende o vänlighet kommer man långt :) Håll på att glömma! I totalpriserna ingår även skräddarsydda kläder 2003. En kostym med väst o ett gäng skjortor till Jens. En finklänning o 2 byxor o en kappa till mig. Sen sydde jag även några kjolar i ett litet "skjul kryp in" i bkk.

Nu är ju mina priser några år sedan o tilläggas kan att vi gärna besöker ställen där det inte finns andra västerlänningar eller där det åtminstone finns få av dem. Detta har varit mkt lyckat förutom just i khon kaen.
Av Suay
6 feb. 2009 14:51
Såg att jag skrivit så att det kan missuppfattas. På de ställen där man kan välja AC eller inte så är det 95%. Men många av de ställen vi besökt kan man inte välja med eller utan. Där är det mer att man väljer med eller utan pat lom. Fläkt. O då är det helt klart ALLTID med fläkt. AC är dock bara i städer o större ö-ställen.
Av Miiiin
7 feb. 2009 16:05
Jag och min sambo är ute efter mycket utflykter och mycket resande mellan länder, inte att sola, bada och få massage. Vi har dessutom inget större krav på boende, så länge det finns en madsarr och ett tak och dörr som går att stänga :P
Jag vet inte om detta är till fördel eller nackdel för oss eftersom vi kan tänka oss billigt boende och utan sprit, solstol, massa nya kläder och så, men istället kostar tåg, flyg mm.
Jag har fått höra att det kostar ca 40000-50000 SEK (inkl flyg) att åka runt i Asien 3 månader, så 20000-30000 sek i Thailand för 6/9 månader låter kanske rimligt. Jag vet inte alls. :P
Tack för era svar iaf. :)
Av Suay
8 feb. 2009 08:32
Första resan delade vi på en enda singha, det var hemma hos en mahout i norra thailand som bjöd hem oss på middag i deras lilla kryp in. Huset var bl a byggt av krokiga grenar så det var ca 15 cm mellan på vissa ställen. De kunde ingen engelska o vi ingen thai men det blev väldigt trevligt :) I taket hade de en lysrörsarmatur som han var mkt stolt över. Tyvärr innebar det när han tände den att alla djungelns flygande äckelfän kom flygande in i det lilla huset eftersom det var mörkt ute. Vi satt på en rismatta rakt under lampan. Hela tiden brände krypen sig på lampan o föll ner. Det rasslade o sprangs rejält runt oss o ibland damp de ner rakt på en. Nordbo o ovan som man är fick man kämpa för att inte få panik o visa att man tyckte att det var äckligt o obehagligt. Vi försökte hålla god min o jag tror att vi lyckades. Det gällde bara att inte titta på dem så att man såg hur äckliga de faktiskt såg ut. En enorm flygsak ramlade rakt ner i Jens ölglas. Den hade väldigt stora vingar minns jag. Vi hade med oss vykort på sveriges landskap, svenska djur, en midsommarstång o kungafamiljen. Det var mkt uppskattat. På baksidan hade vi fått översatt till thai tidigare vad de föreställde. Mahouten visade lite senare stolt sina tatueringar o sedan fick han för sig att han skulle rita på Jens så Jens gick där ifrån med några vackra bläcktatueringar på båda armarna. Så nej pengar har vi inte lagt på sprit. O absolut inte solstolar för det har inte funnits en enda där vi varit. Våra resor innehåller mkt rundresande. Så med dagens pengar så är det nog inte långt ifrån vad ni får spendera utan att köpa hem så tokmkt som vi gjorde. Men som jag sa så har vi inte varit på turistställen, där är det så klart dyrare med allt, både boende, mat o annat.

Räkna kanske 300 för er båda per dag för mat o boende. Sen får du surfa runt efter flyg o tåg. Räknar du 400 för båda per dag har du nog väldigt goda mått så då finns där pengar om ni vill uppleva saker som kostar eller om ni ändrar er o ändå vill shoppa. Bättre att räkna för mkt o att ni kan göra vad ni känner för o kanske t o m får pengar över än att ni måste toksnåla när ni är där.