Rullstol funksionsnedsatt

Av Annaer
10 feb. 2017 02:14
Visningar: 356
Hej. Verkar bli SD 4v i höst 😊 har fått muntligt ok från fk med hon ville ha ett läkarutlåtande som styrker att jag inte blir sämre under resan & att det kan va poitivt att byta miljö

Nu till min fråga; numera sitter jag i rullstol (kan gå in i planet själv & ta mig till min plats. Men inga lpnga sträckor.På flygplats assistans & definitivt rullstol. Vad har ni för erfarenheter av att resa med rullstol (första för mig)
Hur går man igenom screeningen i rullstol?
Om man vill boka sitplats vid biljettbokningen, va kostar det? Kommer troligtvis åka british airways. Skulle gärna vilja ha platserna innan incheck.
Om mam inte bokar platser brukar dom va "snälla" not handikappade så att vi blir placerade ex 2 säten eller mer benutrymme?
Ngt annat jag beh tänka på inför resa?

Hoppas ngn har svar på alla mina frågor 😀

//Anna
10 feb. 2017 19:00
Se till att du bokat att du är rullstolspassagerare (WCHR om du kan gå i trappor, WCHS om du måste bäras uppför en trappa). Då blir man ofta - men inte alltid - preseatad.
Vad det kostar att boka själv är olika.
Du kan bara få extra benplats på flyg som har bulkheadsäten, du får inte sitta på nädutgången.
Av Babbo
11 feb. 2017 16:10
Hej,

Jag har rest med rullstol 😊. Jag klarar också att gå in i planet själv. Om man får assistens så brukar man få gå på först och av sist. Jag har tyvärr aldrig fått några fördelar när det gäller plats i planet. Sist fick jag plats längst bak!

Screeningen går till så att du får lägga dina saker på bandet som vanligt. Sedan får du resa dig och får hjälp av personalen att gå igenom bågen. Dom kollar rullstolen med speglar o.dyl. och sedan får du tillbaka den.

Ska du ta med egen rullstol eller låna på flygplatsen? Om du har en egen kan du välja att checka in den i incheckningen eller vid gaten. Har du med dig egen så vill flygbolaget ofta veta vikt och mått några dagar före avresa.
Assistans på flygplatsen känns väldigt lyxigt och man blir väl omhändertagen.

(I en del länder ger man tydligen dricks till assistenspersonalen. Ska du till USA så kolla upp det.)
Av Annaer
12 feb. 2017 22:18
Tack så mkt för era svar! Jag kommer att ha min egen rullstol fram till gaten. Är nervöst att resa på detta sätt för första gången...

//Anna