Rom och sen...?

6 nov. 2017 11:37
Visningar: 698
Hej!
Under påsk ska jag och min sambo åka till Rom. Nu sitter jag och kollar sevärdheter men funderar på om man ska dela upp resan och åka någon annanstans efter Rom. Vi tänkte ta ut 11 dagars ledighet. Har ni några bra tips? Har funderat på storstäderna Florens och Venedig men något mindre hade varit mysigt också.. Besöka vingård har alltid varit min dröm sen hade det även varit skönt att komma närmare kusten efter Rom. JA, hit me! (även med tips om Rom)
Av Ansun
6 nov. 2017 15:44 (redigerad)
Amalfikusten borde ni besöka, det är otroligt vackert! Och har ni 11 dagar på er så hinner ni både Rom och det.
Ta tåget ner till Neapel (drygt en timme) eller Salerno och vidare till Amalfikusten därifrån.

Eller kanske Terracina eller Sperlonga kan vara någonting. Fast de orterna kanske är mer ställen att åka till när det blir lite varmare.
7 nov. 2017 16:31 (redigerad)
Citerat från Gunillad:
Amalfikusten är ett bra val. Även Florens och Siena, eller Venedig eller Gardasjön.
Finns hur många fina ställen som helst i Italien.

Jag har tips till både Amalifkusten, Venedig och Gardasjön på bloggen:
https://4000mil.se/index.php/category/europa/italien/
Tusen tack för alla tips! Vad tror du om vädret? Påsk ligger så tidigt i år, redan i mars/april.. Skulle du säga att det är värt att åka mot kusten då eller är det mer ett sommarresemål?
7 nov. 2017 17:08
Om du får vägarna förbi Bologna tycker jag att det lätt är värt ett besök! Lyssna gärna på mitt podd-avsnittet från staden! Jag var där i början av maj och då var det kanonväder (förutom ett skyfall :)). Finns på Acast eller Podcaster; Reslustpodden, avsnitt 001.
Av Birgere
7 nov. 2017 18:19
Tycker ni ska hålla er tills dom större städerna och spara kusterna till nästa resa och då heller i Juni eller September då ni även kan bada vilket ni naturligtvis inte kan göra i Mars.
Städerna är inte roliga att besöka på sommaren då det kan bli riktigt varmt.
Tänk även på att mycket kan vara stängt under själva påskhelgen.