Rom-Neapel-Ischias

Av Elke69
9 maj 2010 18:53
Visningar: 2802
Hej
Jag är sugen på en tripp till Italien.
När är bäst tid att åka?
Jag vill besöka Colosseum, vad mer bör man se i Rom?
Jag har hört att det går tåg tillNeapel från Rom. Jag vill fortsätta till Ischias.
Hur lång tid tar den resan? Pris?
Boende på Ischias?
Tacksam för svar!
Jag kan tipsa om Israel om nån ska dit...
Hälsning Erika
9 maj 2010 21:31
Hej!
Juli och augusti kan vara alltför varmt i storstan, men i september är det fortfarande badvarmt om du vill göra en sådan kombo. Oktober kan däremot vara perfekt för stadsvandring.

Colosseum är bäst med guide - annars är det svårt att veta vad det är man ser. De brukar också ordna så att du slipper köa för biljetter! Är du intresserad av antiken, så ska du inte missa Forum Romanum (samma biljett som till Colosseum). Jag tror även att Palatinen ingår i samma tredagarsbiljett. Pantheon är gratis, vackrast är ljuset i morgonsol. Caracallas termer är också rätt maffigt att se. Fler antika tips finns om så önskas!

Flanera omkring i Trastevere och runt Fontana di Trevi, sök skugga i Villa Borghese, åk till Lido Ostia för att bada...

Hoppas din resa blir bra!
/Hanna
14 juli 2010 15:35
Jag har varit på Ischia både i Maj och september, båda månaderna var perfekta! :D
Vi åkte tåg mellan Rom och Neapel och det går jätte bra!! Tar ca 2 h om jag minns rätt och det var fräscht. Ca 500 kr TOR.
Båt över till Ischia sen... ca 90 kr enkel.
Jag rekommenderar det starkt och det är såååå vackert på Ischia!!!

Jag har lite boendetips på Ischia och vad man ska se och göra osv...