Rom-Napoli-Amalfi-Sicilien

1 apr. 2014 11:10
Visningar: 1404
Tjejkompis och jag vill leva det Italienska livet i 16dgr. Vi tänker turisternas måste i Rom men därefter låtsats vara italienare! Jag läste lite här på RG om napolis dåliga hotell, pittoreska ravello, och mysiga positano.

Slänger ut en fråga om vad är era bästa oturistiska tips? Har ni bott agriturismo? Tips på sånna? B&B eller wimdu? Erfarenheter? Eller undangömda hotell?

Ciao tutti!
3 apr. 2014 09:05
Hej vi var i Napoli i höstas utan förväntningar, bäst så. Ta det som det är. Stan är skitig, men går ni neråt stan el city så finns det trevliga uteserveringar för trötta ben. Ta båten över till någon ö ex Sorrento som har hög mysfaktor. Vi bodde på B&B Donna Regina i Napoli och det var som att komma till en annan värld, rekommenderas. Helt annorlunda men om ni vill bo som italienare så välj detta lilla ställe som drivs av en konstnärsfamilj. Ett tips, boka tågbiljetter hemma, långa köer, både i Rom och Napoli. :-)
4 apr. 2014 09:22
Citerat från Rallarnasros:
Hej vi var i Napoli i höstas utan förväntningar, bäst så. Ta det som det är. Stan är skitig, men går ni neråt stan el city så finns det trevliga uteserveringar för trötta ben. Ta båten över till någon ö ex Sorrento som har hög mysfaktor. Vi bodde på B&B Donna Regina i Napoli och det var som att komma till en annan värld, rekommenderas. Helt annorlunda men om ni vill bo som italienare så välj detta lilla ställe som drivs av en konstnärsfamilj. Ett tips, boka tågbiljetter hemma, långa köer, både i Rom och Napoli. :-)
Långa köer under sommaren eller alltid? Vi åker redan nästa vecka, tåg Rom-Napoli är bokad. Skrev dock fel namn på ena biljetten, så hoppas att det inte orsakar problem. Googlade på Donna Regina, åh vilket ställe! Love it. Ska spana in det om vi stannar i Napoli, många skriver att det är skitigt och inget att ha eg. Tack för ditt svar.
5 apr. 2014 10:25
Vi var i Rom och Napoli sep-okt, men dessa ställen är populära hela året. Helt underbart att bara köpa en reguljärbiljett och sköta sig själv. Det enda negativa var just köerna till biljettautomaterna. Vi åker igen i okt men denna gång med ny erfarenhet. Vi har hela amalfikusten att upptäcka. Jag tror själv att dom små byarna kan vara intressanta och billigare. Hör av er när ni kommer hem. Angående Donna Regina så rek vi att boka en middag med henne som kock. De du.Trevlig resa:=)
Av Lora
6 apr. 2014 00:34
Hej!

Ett tips på boende i Rom: RetRome Colosseum Garden.
Angela som jobbar där kan hjälpa er att låtsas vara italienare även i Rom. :)

Antica Gelateria De Matteis ligger endast ett stenkast därifrån,
missa inte om ni har vägarna förbi. Stort urval av riktigt goda glassar har de!

Buon viaggio!
6 apr. 2014 16:01
Citerat från Rallarnasros:
Vi var i Rom och Napoli sep-okt, men dessa ställen är populära hela året. Helt underbart att bara köpa en reguljärbiljett och sköta sig själv. Det enda negativa var just köerna till biljettautomaterna. Vi åker igen i okt men denna gång med ny erfarenhet. Vi har hela amalfikusten att upptäcka. Jag tror själv att dom små byarna kan vara intressanta och billigare. Hör av er när ni kommer hem. Angående Donna Regina så rek vi att boka en middag med henne som kock. De du.Trevlig resa:=)
Ok, små byar och Donnas middag. Check!Check! Hör av mig när jag är tillbaka.
6 apr. 2014 16:09
Citerat från Lora:
Hej!

Ett tips på boende i Rom: RetRome Colosseum Garden.
Angela som jobbar där kan hjälpa er att låtsas vara italienare även i Rom. :)

Antica Gelateria De Matteis ligger endast ett stenkast därifrån,
missa inte om ni har vägarna förbi. Stort urval av riktigt goda glassar har de!

Buon viaggio!
Lora, Lora, Looora! RetRima verkar urmysiiiigt. Bokade två nätter at once, evigt tacksam! Ska höra med Angela om hon har nårra tips. Grazie bella!
Av Lora
8 apr. 2014 00:07
Det här låter ju helt underbart! Blir varmt om hjärtat... Hoppas Ni får en superduper trevlig resa! :)