Roadtrip: Washington, Oregon och Idaho

Av Nilsd
28 juli 2016 11:10
Visningar: 303
Hej!
Har lite tankar på att göra en roadtrip i nordvästra USA Juli 2017 och behöver lite tips och synpunkter. Jag är 23 år och kommer resa med 2-3 likasinnade kompisar. Det vi är ute efter är schysta/unika uteställen, häftiga naturupplevelser, komma i kontakt lokalbefolkning och äventyrliga saker som kitesurfing, rafting zipline m.m. Kan tilläggas att sportupplevelser även eftersöks så som Amerikansk fotboll, baseball, hockey, basket och vanlig fotboll.

En grov skiss på resan:
*Flyger till och från Seattle
*Hyr och lämnar tillbaka bil i Seattle
*Träffa bekanta i Boise och Cottonwood Idaho så det är destinationer som inte ska uteslutas
*Resan kommer vara cirka 20 dagar
*Budgeten kommer ligga någonstans på 20-30 tusen kronor
*Ungefärlig rutt: Seattle, WA -> Cannon Beach, OR -> Portland, OR -> Boise, ID -> Cottonwood, ID -> Seattle, WA

Är tacksam för alla former av tips, tankar och förslag!
Av Marulk
28 juli 2016 14:44
vi reste i bla Washington St o Oregon för ngn månad sedan. ta gärna en titt i album här på RG.
Washington St - förutom Seattle där vi rekommenderar åtminstone 2n så besökte vi även Mt Rainier och Olympic NP. Olympic har häftigt landskap med såväl höga berg som regnskogar. Lite spänning (?) att övernatta i Forks, där Twilight spelades in...det märks.
Portland bodde vi dessvärre (?) en bit utanför o hann därför inte uppleva staden som ska vara mysig med många pubar o lokala bryggerier.
29 juli 2016 04:15
Så pass nära Yellowstone NP skulle jag inkludera den. Budgeten är inget problem.
29 juli 2016 08:12
Säger som Marulk att Olympic NP är helt klart värt ett besök. Space Needle i Seattle och Kerry Park är två ställen som kan rekommenderas. Vi tog även färjan till Bainbridge Island och där var det jättefint.

Tyvärr håller jag inte med Marulk om Forks, det är inte alls som att uppleva Twilight-filmerna. Våra döttrar såg så fram emot att få komma dit men blev mycket besvikna för det fanns nästan inget som liknade filmerna. Mycket av dem är inspelat i Kanada. Däremot har författaren fått inspiration från staden och såklart är det ju kul att ha varit där. Rekommenderar att åka ut till La Push, där är det väldigt vackert.
Av Marulk
29 juli 2016 08:37
@helene63, helt i ärlighetens namn, jag har inte sett Twilight filmerna o visste inte ens att Forks var inspiration o inspelningsplats förrän vi var där. Såg däremot flertalet skyltar o info om guidade turer. Hela byn var spoky 😉

Mt St Helen är också en häftig utflykt. Vulkanen är aktiv o senaste utbrott på 80-talet då ca 100 omkom. Vi kom dessvärre inte upp till visitor center eftersom vägen fortfarande var vinterstängd.
29 juli 2016 08:51
Citerat från Marulk:
@helene63, helt i ärlighetens namn, jag har inte sett Twilight filmerna o visste inte ens att Forks var inspiration o inspelningsplats förrän vi var där. Såg däremot flertalet skyltar o info om guidade turer. Hela byn var spoky 😉

Mt St Helen är också en häftig utflykt. Vulkanen är aktiv o senaste utbrott på 80-talet då ca 100 omkom. Vi kom dessvärre inte upp till visitor center eftersom vägen fortfarande var vinterstängd.
Nä man vet ju inte allt :D men döttrarna hade stenkoll och såg fram emot Forks så för dom blev det en besvikelse. Men de skröt ändå lite med att de varit där och det är som du säger en liten spoky plats.
Av Nilsd
29 juli 2016 16:32
Tack så mycket för alla råd!
Två följdfrågor:
*Till Helene63: Vad kan man göra i La Push? Jag har googlat bilder och visst är det vackert men vad gjorde ni där? Finns det några aktiviteter som du rekommenderar?
*Till Brycecanyon: Har du några tips på hikes och fina ställen i Yellowstone?
29 juli 2016 16:54
Vi var där i december så några aktiviteter blev det inte och då kan jag heller inte rekommendera några. Men är man naurintresserad så kan man hika där. Finns de som surfar och även spanar efter valar. Om man är i närheten tycker jag att man kan åka dit, som vi gjorde men det är ju inte så att det är ett måste för att man är i WA
30 juli 2016 00:19
• Till Brycecanyon: Har du några tips på hikes och fina ställen i Yellowstone?
Jag är för lat för att Hajka, att gå från parkeringen till lerpåttorna och Grand Canyon of Yellowstone är tillräckligt för mig.
Sikta på södra infarten via Jackson Hole så får ni se Teaton också, sedan övernatta i West Yellowstone men ni måste lägga minst 2 dagar i parken för att se allt fantastiskt från bilen, och vill ni promenera så blir det en dag till.
Är nog mycket skog igen vid St. Helen men ett fantastiskt intressant besöksmål med utställning och film på Visitor center om händelseförloppet när berget exploderade.
Kolla er sträckning om ni kommer i närheten av Timberline Lodge där "The Shining" spelades in, verkligen fränt att se det i verkligheten, och Crater Lake är väldigt vacker.
Finns så mycket att se så ni kanske ska flyga hem från Salt Lake City så ni minskar på dökörningen tillbaka och lägga de dagarna i Yelliwstone istället? Tar ni ToR Sverige-Seattle så flyger ni enkel SLC-SEA för några hundra, visst blir kanske en tusenlapp i envägshyra men ni var ju flera plånböcker som åker och ni sparar minst 2 dagar bilåka.
Nu kan ni säkert med googlemaps få till en intressant biltur tillbaka, men ärligt talat så är enkel sträcka tillräckligt lång.
Av Asok
30 juli 2016 17:22
Ni kan åka raft-båt på Snake River då får ni både äventyr o vacker natur/djur

Teton är en läcker plats. Yellowstone rekommenderar jag en guide om man vill se djur.

Försöker komma ihåg var jag såg info ang zipline m.m - återkommer om jag kommer på det.

I seattle finns ett stort musik-museum och rundvandringar i Grungens värld.
Finns även en guidad tur under staden vid Pioneer Square
Av Marulk
30 juli 2016 20:24
Citerat från Asok
I seattle finns ett stort musik-museum och rundvandringar i Grungens värld.
Museet heter Experience Music Project Museum - EMP o är granne med Space Needle - välvärt besök
Av Asok
1 aug. 2016 12:37
Bellevue Zip Tour
14509 SE Newport Way, Bellevue, Washington 98006
425-452-4240
Bellevue Zip Tour
The Bellevue Zip Tour takes participants across seven different zip lines of various heights and distances, and two suspension bridges, with breathtaking views of the North Cascades and the Bellevue skyline. Several tours are available Friday, Saturday, and Sunday, April through October. From July till September we are open 7days a week.