Roadtrip Utah

17 nov. 2016 18:59
Visningar: 457
Hejsan. håller så smått på att planera en kommande usa-resa som jag förhoppningsvis kommer att göra september 2017.
första gången i usa i så fall. Tanken med resan är att fotografera landskapen. Är fotograf så jag kommer enbart koncentrera mig på det. är inte ute efter att bara åka på vanlig roadtrip alltså som många gör :)

Jag har tänkt flyga till Las vegas. Därefter köra till st george och bo ett par nätter. har sett att det finns billiga hotell och motell där. när det gäller boende är jag inte kräsen så jag bor gärna på budgethotell för att spara pengar.

Ställen jag vill besöka och fota är
Zion national park
Capitol Reef
Monument Valley
Arches
Bryce Canyon
Grand canyon
Death valley

Dessa ställen ligger ju rätt utspritt så jag vet inte hur jag ska lägga upp rutten riktigt. Zion räknar jag med att jag kan åka ifrån St george fram och tillbaka. Vill eventuellt fota där ett par dagar i alla fall.

Sen finns det ett ställe som heter Page tror jag som verkar vara ett ställe många åker till för att ta in på hotell. det ligger ju nära lite parker det också.

Till slut tänkte jag åka tillbaka till Las vegas och vara där dom 2-3 sista dagarna och bara ta det lugnt. Känns fel att inte ha varit där liksom :)

Hur hade ni lagt upp resan och hur länge? tänker 10-14 dagar kanske.

Kom gärna med massa tips om allting, boende, mat, resvägar , fina nationalparker eller ställen som skulle kunna passa mig som landskapsfotograf.

Alla tips är av intresse och jag tar emot dom med stor tacksamhet :)

Mat och fickpengar förresten, hur mycket går åt? jag är enkel av mig och sätter mig inte på fina restauranger och äter trerätters. Tvärtom egentligen, speciellt när jag är ute på mina fotoresor. då får det gärna gå fort och äta, och gärna billigt :)

/andreas
Av Bnaabo
17 nov. 2016 20:30
Vi har gjort roadtrip i USA 3 ggr. Det är lätt att åka bil, billig bensin, välskyltat och lätt att hitta boende o matställen.
Förra året var vi i Arizona Nevada o Californien. Där besökte vi en hel del nationalparker eftersom vi gillar natur morän storstäder. Grand Canyon, (South rim) besökte vi givetvis. Sedan åkte vi till Monument Valley , och Page. I Page besökte vi Horseshoe Bend och Lower Antelope Canyon. En otroligt häftig upplevelse!! Dit ska du absolut åka. Kolla bilder på Google.
Vi besökte även Death Valley, Seqoia, Redwood, Yosemite,
I år planerar jag att resa till Utah, då blir det kanske husbil till olika NP. Zion, Capital Reef, Canyonlands mm
Lycka till med din planering!
17 nov. 2016 21:09
Citerat från Bnaabo:
Vi har gjort roadtrip i USA 3 ggr. Det är lätt att åka bil, billig bensin, välskyltat och lätt att hitta boende o matställen.
Förra året var vi i Arizona Nevada o Californien. Där besökte vi en hel del nationalparker eftersom vi gillar natur morän storstäder. Grand Canyon, (South rim) besökte vi givetvis. Sedan åkte vi till Monument Valley , och Page. I Page besökte vi Horseshoe Bend och Lower Antelope Canyon. En otroligt häftig upplevelse!! Dit ska du absolut åka. Kolla bilder på Google.
Vi besökte även Death Valley, Seqoia, Redwood, Yosemite,
I år planerar jag att resa till Utah, då blir det kanske husbil till olika NP. Zion, Capital Reef, Canyonlands mm
Lycka till med din planering!
tack för tipsen. Är det vid horseshoe och antelope som man måste boka biljett i förväg för att få se? har för mig jag läst något om det.

din kommande resa verkar ju vara lite av samma resa som jag tänkt mig då. fast jag ska inte ha husbil. :)
Av Sasv100
17 nov. 2016 21:42
Till Horseshoe Bend behövs ingen biljett. Man parkerar på en p-plats för att sedan gå en bit till kanten på böjen.
Lower Antelope Canyon kräver biljett. Boka gärna i förväg.
Kolla (http://lowerantelope.com/photographer-tour/) som har en speciell tour för fotografer.
Jag tror att du ett stort utbyte av Lower 1Antelope Canyon
Av Bnaabo
17 nov. 2016 22:07
Vi var på lower Antelope Canyon. Bodde i Page och frågade om vägen/ kollade Google Maps för att hitta rätt. Fick rådet att åka tidigt på morgonen, så vi var där när de öppnade. Då var det redan kö till biljettköp men vi hade inga problem att komma med en av guidningarna en halvtimme senare. Detta var 29.6. Trots att det var flera guidningar upplevde vi det inte trångt, och det gick bra att fota ! Guiden var proffsig o gav bra tips på extra häftiga natur o ljusformationer.
Av Anbo
18 nov. 2016 14:57
I somras fick vi info på hotellet... uppger Antelope Canyon kräver förbokning, men Lower Antelope Canyon säljer på plats. Det stod skyltat och vid parkeringen fanns flera guidearrangörer. Man betalar först för området/parkering, tror det var 8 $ per person och sen kostade gudeturen på ca 1 timma, 20 $ per person. Billigare än Upper! Dessutom otroligt vackert ljus o underbara färger. Rekommenderas!!!!
18 nov. 2016 16:02
Nästa USA-resa blir nog något liknande för mig. Låter himla spännande!

Om du börjar i St George vore väl den smidigaste rutten att köra som en cirkel för att avsluta i Vegas där du kan ta en dagsutflykt till Death Valley.

Exempelvis:
St George med Zion National Park -> Bryce Canyon -> Capitol Reef -> Arches -> Monument Valley -> Page ( inkl. Grand Canyon North Rim) -> Las Vegas

Som nämnts kan du efter Monument Valley övernatta i Page och se Horseshoe Bend, Antelope Canyon, North Rim av Grand Canyon mm.

Tänk på, eftersom det är första resan till USA (du kanske har märkt det redan om du sökt på hotell online i och för sig) att boende inne i nationalparkerna alltid är dyrare än i byarna en bit utanför. Om du gillar fotografi kan dessa småorter dessutom vara värda att ge en chans att fota då de ofta ligger väldigt vackert beläget. Städerna i sig är dock sällan särskilt vackra vilket kan skapa häftiga kontraster.
18 nov. 2016 23:27
Jag har varit flera gånger till dina resmål och senast för 1½ månad sedan då vi körde denna rutt från LV till Phoenix med husbil: https://www.google.se/maps/dir/Cruise+America+RV+Rental/Moab,+Utah,+USA/Ouray,+CO,+USA/Durango,+CO,+USA/Moki+Dugway/Page,+Arizona,+USA/South+Rim,+Coconino+County,+Arizona,+USA/Cruise+America+RV+Rental+%26+Sales/@36.1057232,-115.8929224,6z/data=!3m1!4b1!4m65!4m64!1m5!1m1!1s0x80dc7ee9721c50af:0xdd8476654ae07c57!2m2!1d-115.027939!2d36.062422!1m5!1m1!1s0x8747e1e59ab82d8d:0xb32b17af1d5c42d!2m2!1d-109.5498395!2d38.5733155!1m5!1m1!1s0x873f1f7caf7386f3:0x9003c80400295bdd!2m2!1d-107.6714487!2d38.0227716!1m5!1m1!1s0x873c02a6bd85fc23:0xdc2b8882a3a67e5a!2m2!1d-107.8800667!2d37.27528!1m5!1m1!1s0x87376aaf3e666161:0x36809ebc0c34dfef!2m2!1d-109.9395635!2d37.2739833!1m5!1m1!1s0x8734135bfdcd758f:0x6e982f5153384e39!2m2!1d-111.4558333!2d36.9147222!1m20!1m1!1s0x873303f6f78debdf:0xe3fa5b1d5493c633!2m2!1d-111.9679407!2d35.9847068!3m4!1m2!1d-112.1474255!2d35.5994984!3s0x8732ebf6f566f61b:0x55fe849665df8d5a!3m4!1m2!1d-111.7513671!2d34.965286!3s0x872d98c8878dafe7:0xf3a3d093b51f171d!3m4!1m2!1d-111.3221875!2d34.2664351!3s0x872c172dbf3b4709:0xf4ec530af16b75cb!1m5!1m1!1s0x872ba86cb71d641d:0x67f16ff4c5b92920!2m2!1d-111.83245!2d33.388337!3e0
De kan använda delar av deni din planering, men du får ta den mindre vägen norrut från Bryce Canyon mot Capitol Reef och Canyonland. Undrar om du inte ska skippa Capitol Reef och dra direkt till Canyonland för tyckte den smällde högre för räknar du med 2 veckor får du ändå stryka på listan. Jag tyckte inte Zion var så upphetsande män det ligger ju så nära St George. Du får räkna med 2-3 nätter i Moab för att hinna med Arches och Canyonland och sedan rekommenderar jag söderut till Natural Bridges monument så har du bara några mil till resans höjdpunkt som är Moki Dugway, en serpentinväg som tar dig ner till Valley of Gods där det finns en någon mil slinga att köra. Men innan du kör ner 400 höjdmeter så har du en liten grusväg till höger som går till en annan utkiks punkt.
Här på Tripadvisor kan du läsa om Moki Dugway och andra ställen: https://www.tripadvisor.se/Attraction_Review-g28965-d504751-Reviews-Moki_Dugway-Utah.html
När du kört runt Valley of Goods är du nära Mexican Hat klippan och Forrest Gump point vid början av Monument Valley.

Du är nu i rena vildmarken så se till att du hinner till Page för övernattning där du får räkna med 2 nätter för att hinna med att se allt. Lover Antelope var jag för första gången till nu och det var magiskt.

Nu har du 2 val, antingen norr eller söder om Coloradofloden, kör du norrut kan du ta North Rim och Bryce Canyon så slipper du ta den på vägen upp. Tar du den södra vägen som väl egentligen är den bästa kommer du till South Rim som är det "riktiga" Grand Canyon och ska du se både solnedgång och uppgång så blir det övernattning här. På tillbakavägen mot Vegas rekommenderar jag Williams och naturligtvis Hoover Dam.
Denna slinga borde bli knappt 200 mil och ska du lägga tid på fotografering är 12 dagar helst 14 dagar nödvändigt.
Är det för länge får du skippa Moab och ta Zion, Bryce Canyon, North Rim, Page, South Rim, Vegas som inte heller är en dum tur med betydligt mindre bilkörning som du hinner runt på 10 dagar. Det andra kan du ta nästa resa, du har ju ändå kvar Yellowstone att göra.........
Av Marulk
19 nov. 2016 08:49
Du som fotograf ska nog satsa på Lower Anthelope Canyon. De guidade turerna dit är speciellt anpassade för fotografer
Turen till upper är oxå magisk men tror att du kan bli lite stressad av övriga deltagare i turen. Inte helt enkelt att fotografera där inne o man vill ta god tid på sig. Lite smakprov här på RG från vår resa 2013. Där får du även smakprov på Zion o GC. Den gången hann vi inte med Bryce, Arches mfl ...blir nog nästa tur.
27 nov. 2016 20:26
Tusen tack för alla bra tips. väldigt värdefullt :)
28 nov. 2016 21:11
Någon som har erfarenhet av att campa i utah och runtomkring parkerna?
Det vore praktiskt för mig då jag kommer närmare mina fotoställen och kan fota sen kväll och tidig morgon på samma plats utan att behöva åka från ett hotell som ligger säkert mycket längre bort.
24 jan. 2017 20:10
Antelope Canyon är ett ställe som jag ska besöka. Men blir lite fundersam här.
Läser man om det och kollar youtube så verkar det som många skriver att man tar en guidad buss som kör en till canyonen. Men kollar man på kartor och på google earth så finns det ju en parkering som inte verkar ligga alls långt ifrån själva grottorna.

har sett videor där folk både åker den där bussen (som tydligen tar runt 20min) och folk som går. och enligt google earth är det inte långt alls att gå från parkeringen.

Så hur ligger det till? hur gör man för att ta sig dit egentligen? det är lower canyon som jag tror jag vill till, men båda ligger ju nära varann så det kanske blir båda.

för mig ser det väldigt smidigt ut att parkera på parkeringen och promenera bort till grottorna 1-2km bort.
Av Marulk
24 jan. 2017 21:42
Ganska hyfsat säker på att det endast är access via guidad tur. Vi har iofs enbart besökt 'Upper'. Visst fans parkering bredvid Hgw men därefter kommer man endast fram med tur guidernas 4wd lastbil. Även dessa körde fast i den lösa sanden.
Men det är väl värt. Fantastisk dalgång.
Horse shoe bend däremot ligger strax söder om Page. Där en parkering o sen en lite tuff vandring mot utsiktspunkten. Vägen dit inte så lång o nedför men vägen tillbaka därför lååång uppförsbacke. Man blir förvånad på folks dumhet att ge sig ut o vandra i 40o värme mitt i zenit med vetskap om att nedförsbacke dit = uppförsbacke tillbaka. Såg flera som var nära svimning o än värre. Koncensus - ta med vatten o ngt på huvudet....men även här...väl värt 🤗👌🏻
24 jan. 2017 22:34
Citerat från Marulk:
Ganska hyfsat säker på att det endast är access via guidad tur. Vi har iofs enbart besökt 'Upper'. Visst fans parkering bredvid Hgw men därefter kommer man endast fram med tur guidernas 4wd lastbil. Även dessa körde fast i den lösa sanden.
Men det är väl värt. Fantastisk dalgång.
Horse shoe bend däremot ligger strax söder om Page. Där en parkering o sen en lite tuff vandring mot utsiktspunkten. Vägen dit inte så lång o nedför men vägen tillbaka därför lååång uppförsbacke. Man blir förvånad på folks dumhet att ge sig ut o vandra i 40o värme mitt i zenit med vetskap om att nedförsbacke dit = uppförsbacke tillbaka. Såg flera som var nära svimning o än värre. Koncensus - ta med vatten o ngt på huvudet....men även här...väl värt 🤗👌🏻
ok tråkigt, är inget stort fan av guidade turer. verkar även som man måste betala svindyra pengar för en fototur om man vill fota med stativ, och det vill man om man är fotograf. får se hur jag gör.

horseshoe bend ska jag också till och det ser smidigt ut. Har kollat videos och det ser ut som en väldigt enkel vandring dit. ser helt platt ut och man går på en fin grusväg/stig. men videorna kan ju ljuga lite om lutningen kanske. Men jag är bara där morgon och kväll ändå så hettan ska inte vara något större problem. Sen är det ju inte så långt heller.
Av Mcenroe
25 jan. 2017 12:36
Hej Andreas,

Kul resa! Jag var där och fotade 2014. Kolla in mina bilder här om du vill: https://www.reseguiden.se/forum/resor/colorado-utah-arizona-7731

När det gäller att fota Bryce Canyon, Horseshoe Bend, Monument Valley och Arches kan jag säkert ge dig en del praktiska tips. Hör av dig om du vill.

Både Antelope Canyon och Monument Valley tillhör Navajo Nation. Jag besökte aldrig AC - men när jag var i området var det arrangerade turer från Page som gällde.

Hälsar,

C.
25 jan. 2017 14:42
Citerat från Mcenroe:
Hej Andreas,

Kul resa! Jag var där och fotade 2014. Kolla in mina bilder här om du vill: https://www.reseguiden.se/forum/resor/colorado-utah-arizona-7731

När det gäller att fota Bryce Canyon, Horseshoe Bend, Monument Valley och Arches kan jag säkert ge dig en del praktiska tips. Hör av dig om du vill.

Både Antelope Canyon och Monument Valley tillhör Navajo Nation. Jag besökte aldrig AC - men när jag var i området var det arrangerade turer från Page som gällde.

Hälsar,

C.
härliga bilder. nu längtar jag ännu mer :)
jag skickar ett pm till dig :)
/andreas
Av Lollo85
25 jan. 2017 16:15
Vill bara tipsa om att monticello är billigt att bo i om du har vägarna förbi. Tex mot arches. Tyvärr! antelope får du inte promenera till själv. Anledningen är att störtfloder kan komma när man minst anar det. Sen är det väl såklart en inkomstfråga också. ;)
25 jan. 2017 16:26
Citerat från Lollo85:
Vill bara tipsa om att monticello är billigt att bo i om du har vägarna förbi. Tex mot arches. Tyvärr! antelope får du inte promenera till själv. Anledningen är att störtfloder kan komma när man minst anar det. Sen är det väl såklart en inkomstfråga också. ;)
tack för tips. Är monticello en stad/samhälle längs vägen menar du? ska kolla upp det och se exakt vart det ligger och om jag har vägarna förbi.
Av Lollo85
27 jan. 2017 19:28
Ja men precis! Litet samhälle. Tyckte det var lite småmysigt där också.