Roadtrip USA September 2013

23 jan. 2013 16:47
Visningar: 3746
Hey,

Jag och flickvännen ska iväg på den efterlängtade roadtripen genom USA i höst. Vi kommer att flyga till Miami och starta därifrån för att sedan ta oss hela vägen till Los Angeles.

Rutten ser ut ungefär såhär:
http://postimage.org/image/e3gaxafq9/

Denna ligger på drygt 900 mil, och vi planerar att vara borta i 30 dagar. Runt 30mil om dagen. Är det rimligt? Det är ju trots allt en roadtrip och då ska man vara mycket på vägarna :-) Funderar dock på att korta ner rutten till runt 750-800 mil då man har mer tid på diverse utflykter och sevärdheter. Vad tycker ni?

Hur ser ni på en budget för en sådan här resa per person? Vi kommer ha en budget på runt 55.000:- per person. Planen är att sova på motell efter vägen mestadels, men i större städer "lyxa" till sig lite med något trevligt hotell. Vi lägger hellre ner pengar på god mat och utflykter :-)

Jag undrar även hur det funkar med hyrbil? Personligen känner jag för att hyra något exlusivare då man bara är 2 stycken som åker. Förslagsvis en Camaro SS convertible/Corvette/Mustang. Hittar dock inte sådana bilar på något hyrbilsföretag. Jag är över 25.

Slutligen, är det värt att åka cabriolet i slutet på september/början på oktober? Hur ser vädret ut i dem olika staterna? :)

Hade varit grymt att höra era tankar som kanske gjort någon liknande resa förut.
Av Jimmieh
23 jan. 2013 17:13

Thrashstar

Helt ärligt, tänk om!!!

Jag har kört rundt i kalifonien och 2 gånger i florida och skulle inte ens värdera att göra den resan på 30 dagar. Vad är meningen att köra förbi allt utan att kunna göra något? ni hittar ett fint ställe men kan inte stanna för ni måste fortsätta köra.

Mitt tips: Håll er i florida och delstaterna rundt. Har ni varit i usa tidigare? Bara i florida finns det utan problem saker att fylla 30 dagar med.

Roadtripade med familjen i kalifonien/granndelstater 1 månad och hade alldeles för lite tid till allt. Och då ska ni pressa 900 mil!!
23 jan. 2013 17:20
Du har såklart förvisso rätt. Jag har tänkt att dra ner rutten en hel del mil. Just för att kunna göra saker.
Om du kikar kartan jag lagt upp, så är det andra alternativet att köra tvärs över från Memphis, Tennessee mot Los Angeles. Alltså med andra ord igenom Oklahoma, New Mexico och Arizona.
Runt 20 mil om dagen tycker jag själv låter rimligt faktiskt. Nån dag kanske man pressar 60 mil på en dag om det är något man inte vill se.
Jag har bott i Los Angeles i 1 år, och åkte då runt en hel del runt om i Cali, Nevada och Arizona.
Av Jimmieh
23 jan. 2013 18:13
Eller florida,alabama,texas ,arizona . Stort land, många möjligheter :)

Vi skulle köra från miami till new orleans i sommras, men ändrade oss och körde mot south carolina i stället.
Av Tango
23 jan. 2013 18:30 (redigerad)
Ingen dålig rutt!
Jag tror också att det är bra om du korta ner den.
Jag hade skippat biten mellan texas och wyoming och åkte direkt till wyoming genom colorado.
South dakota tycker jag du ska åka igenom med all natur och historia som finns i black hills.
Jag körde i sommras 500 mil på 16 dagar och det tyckte jag var på gränsen, det blir för mycket intryck på en gång och det blir väldigt svårt att ta in allt. Det som är viktig är att man lägger in någon dag där man inte har något planerat tror jag.
Lite svårt att se på din karta ,men ska ni åka genom Yellowstone? iså fall tycker jag att ni ska tar er in i parken genom Red loge och beartooth highway som är en otrolig vägsträcka.
Jag tror heller inte på cabriolet om ni ska åka 900 mil, tänk på att ni kommer mer eller mindre bo i bilen i 30 dagar och då är det skön med mycket plats och bra comfort.
Och ska ni genom yellowstone så är det stor risk för snö.
Ett tips är att inhandla en stor kylbox på plats så ni alltid har mat med er, det spara både pengar och tid.
Vi hade vissa resdagar där vi endast gjorde åt 20 dollar på mat tack vare det.
23 jan. 2013 18:43
Det är en rätt skaplig rutt, ja.
Jag funderar faktiskt på att korta ner den. Men vet inte riktigt hur jag ska göra för att få till det bra.
Har ett stort intresse av södern och just musiken. Därför anledningen till avstickaren mot Tennessee och Arkansas. Funderar om man kanske ska skippa kuststräckan förbi New Orleans och förbi Houston, TX, och istället köra Miami -> Orlando -> Memphis, för att sedan korsa genom Missouri och Kansas till Colorado. Vad tror du?

Ja, Yellowstone är ett måste. Tack för tipset!
Du kanske har rätt det där med bilen, man kommer ju i stort sätt bo i den. Kanske en SUV vore väl på sin plats?
23 jan. 2013 22:22
Ja korta ner den eller fördubbla tiden, tycker jag!

30 dagar kan vara lagom för västkusten eller sydöstra hörnet av USA.

Vi har själv en tur på g som går Miami till Nashville via Clearwater, Tallahassee, Pensacola, New Orleans och Memphis på 23 dagar visst kan man ta kortar tid på varje ställe men minst ett par dagar är de flesta städer värda och större städer spenderar man ofta lätt en vecka i. Skulle gärna haft 30 dagar till denna runda om vi haft möjlighet.

Det är inget värde i sig att lägga många mil bakom sig utan mer i att uppleva lite mer är de absolut största sevärdheterna på varje plats. Som vanligt är sådant här en fråga om personligt tycke.

Angående hyrbil så är det inga problem att hitta specialbilar men det kostar och praktiskt är det ju inte. Vi köper alltid också en kylbox och det skulle vara bökigt att få in i en cab. Så skönt att ha med sig lite mat, kanske subs eller några Bagles och bara stanna på ett skönt ställe när man känner för lunch och dessutom kan ta frukosten direkt på rummet på morgonen, dessutom har man alltid kalla Miller´s när man kommer fram på kvällen ;-)
Av Rosse86
27 jan. 2013 02:25
Det går ju att hinna med er rutt, men det är inte så kul att behöva stressa, särskilt i ett så fantastiskt land med så mycket att se och göra. Vi körde nästan 700 "googlemaps-mil" (blev 800 i realiteten, man kör ju inom städer osv) på ca 2½ vecka, men det var stressigt och väldigt mycket körande. Ångrar det inte eftersom vi fick se sjukt mycket, men till nästa resa så beräknar vi mycket färre mil per dag! Och att hålla ett sådant tempo i en hel månad blir nog rätt plågsamt.

Gör en planering där ni skriver ner ungefär vart ni tänkt sova varje natt, och kolla på hur många mil och timmar ni kommer köra varje dag, fundera sedan på vad som känns rimligt. Planera också in att sova mer än en natt på de intressanta ställena.

När jag tittar på er smått galna karta så vill jag bara påminna om att ni faktiskt inte behöver se hela USA på en gång, ni kan komma tillbaka fler gånger! ;) Vi tog Southwest (Texaskusten till Las Vegas och tillbaka) förra gången, och snart blir det västkusten. Och många fler resor lär det bli, för USA är helt enormt! Så försök inte trycka in allting på ett tillfälle.

Budget är svårt att säga, men generellt är både boende och mat billigt i USA. Kolla runt lite på t.ex. hotels.com och gör en ungefärlig budget utifrån det.
27 jan. 2013 13:47
Nä, det sista man vill göra är ju att stressa :-)
Nu har jag fått ner rutten till 700 mil från 900 mil. Hoppar över Wyoming och Montana (Yellowstone National Park) denna gången. Istället funderar vi på att köra igenom Denver och sedan igenom Rocky Mountains, någon som har erfarenheter av att köra igenom där? Tips på fina vägar?

Ska absolut börja fila på en mer ordentlig planering med vart man kan sova varje natt.
Vi tänkte även ta vissa dagar som rena "kördagar", där man avverkar många mil bakom ratten.

Såhär ser rutten ut just nu: http://postimage.org/image/4ee1rslod/
Av Rosse86
27 jan. 2013 14:24
Jag tyckte det verkade konstigt, så jag måttade upp resrutten på din nya bild och får det till över 800 mil... Som sagt, det går att göra, men det beror på hur länge ni vill stanna på varje ställe. Det är ju rätt många storstäder där jag antar att ni vill stanna 2-3 nätter. Som du säger så blir det ju inte att man kör snittet varje dag då, utan betydligt mer de dagar man väl kör.

Googlemaps visar ju också ungefär hur lång tid en sträcka tar att köra, och även om den inte stämmer exakt så kan det kanske vara ett vettigare mått, eftersom det går betydligt snabbare att köra på en motorväg än i berg och liknande. Så gör en planering, skriv vart ni vill sova natt 1, natt 2 osv. och ange körtiden mellan sovtillfällena. Om ni då märker att det blir för stressigt så gör en prioriteringslista över vad ni allra helst vill se. Och fundera som sagt också över om ni måste se allt på just denna resan ;]

Tillägg: Hur kommer det sig att ni lagt upp rutten som ni har förresten? Tänk på allt fantastiskt som finns i New Mexico och Arizona och däromkring. Ni missar ju allt gött mellan Houston och Las Vegas och kör långa omvägar upp i majsfälten istället? :P
Av Tango
27 jan. 2013 14:51
Tillägg: Hur kommer det sig att ni lagt upp rutten som ni har förresten? Tänk på allt fantastiskt som finns i New Mexico och Arizona och däromkring. Ni missar ju allt gött mellan Houston och Las Vegas och kör långa omvägar upp i majsfälten istället? :P
Vi planera också våran nästa resa och eventuellt så blir det new orleans till las vegas genom texas och new mexico. Har du några speciella vägar/sedvärdheter du tycker man inte ska missa?
27 jan. 2013 15:13
Citerat från rosse86:
Jag tyckte det verkade konstigt, så jag måttade upp resrutten på din nya bild och får det till över 800 mil... Som sagt, det går att göra, men det beror på hur länge ni vill stanna på varje ställe. Det är ju rätt många storstäder där jag antar att ni vill stanna 2-3 nätter. Som du säger så blir det ju inte att man kör snittet varje dag då, utan betydligt mer de dagar man väl kör.

Googlemaps visar ju också ungefär hur lång tid en sträcka tar att köra, och även om den inte stämmer exakt så kan det kanske vara ett vettigare mått, eftersom det går betydligt snabbare att köra på en motorväg än i berg och liknande. Så gör en planering, skriv vart ni vill sova natt 1, natt 2 osv. och ange körtiden mellan sovtillfällena. Om ni då märker att det blir för stressigt så gör en prioriteringslista över vad ni allra helst vill se. Och fundera som sagt också över om ni måste se allt på just denna resan ;]

Tillägg: Hur kommer det sig att ni lagt upp rutten som ni har förresten? Tänk på allt fantastiskt som finns i New Mexico och Arizona och däromkring. Ni missar ju allt gött mellan Houston och Las Vegas och kör långa omvägar upp i majsfälten istället? :P
Jag fick det till 780 mil när jag kikade på det nu. Men kommer ju bli en hel del mer eftersom man kommer åka runt i städer och dylikt.
Anledningen till att vi har lagt upp rutten genom Tennessee och Arkansas är främst mitt stora intresse för musiken. Därför anledningen till att åka förbi Memphis. :-)
Har varit både i New Mexico och Arizona och kände att det inte var något speciellt. Houston och Las Vegas kommer vi åka igenom om du kikar på kartan igen.
Av Rosse86
27 jan. 2013 17:02
Thrashstar: Ah okej, då är jag med. Jess jag vet att ni ska till Houston och LV, därav "ni missar det däremellan" ;)

-------- Trådkapning, sorry: ---------

Tango: Åh, vad kul. Vi hann tyvärr inte med Louisiana sist men på resten av vägen finns helt sjukt mycket att se, vi hade svårt att hinna med allt. Jag borde lägga upp nån resedagbok från vår roadtrip, men några saker du kan kolla upp beroende på vad du är intresserad av:
Naturgrejjer: Monument valley, Antelope canyon, Horseshoe bend, Zion, Grand Canyon, Petrified Forest, White sands, Carlsbad caverns, Mesa verde
Städer: Austin, San antonio, Roswell (för ufonördar eller om man bara vill se galenskapen staden har förvandlats till), Santa Fe

Det tråkigaste på den vägen är västra Texas där det inte händer så mycket, bara platt landskap med bommulsfält och oljepumpar. Men efter det blir landskapet fantastiskt med röd sand och berg beroende på vart man kör.
27 jan. 2013 17:42
Fixade till en liten bättra googlemaps-karta.
Så ser detta ut just nu http://postimage.org/image/6o7b5cqsr/. Vad tror ni? Fullt genomförbart på 5 veckor?
Känns som vi fått i det mesta av vad vill vill se i denna rutten. :)

Fråga om hyrbil, vad tycker ni personligen man ska satsa på? En större SUV eller cabriolet, te.x mustang?
Vi kommer ju bara vara två stycken, så känns lite mycket med en stor SUV. Så mycket packning kommer vi inte ha heller och vi kommer inte shoppa avsevärt mycket :)

Hade varit häftigt med cabriolet för en gång skull. Sist gled jag runt i en Volvo V70 genom Nevadaöknen, inte det roligaste.
8 apr. 2013 23:26
Vill bara fråga vad exakt ni tänker se i Houston och Memphis? Jag reste nyligen till dessa två städer som en del av en längre resa i södra USA och dessa städer har inget kul alls, ärligt talat är Houston skräp, downtown Houston är dött och består bara av kontorsbyggnader och affärer som gått i konkurs. Memphis har sitt "world famous Beale Street" , denna gatan består av en knapp 2 block lång gata med barer som inte ens såg roliga ut, resten av Memphis tycker jag personligen är väldigt kriminellt och det finns många konstiga typer här, enligt mig är Memphis den näst värsta staden i USA (efter Buffalo) otroligt meningslös stad och ett slöseri med tid, att åka hela vägen upp till tennessee från Texas är absolut inte värt. Nashville är en liten stadshåla med en liten main street med en del countrybarer, sedan finns ju det kända Ole Opry, men hela vägen för detta? Jag kan tyvärr inte rekomendera det. Och om ni vill se en stad i Texas ska ni Absolut INTE åka till Houston om ni inte har speciella skäl till att åka dit, nu spenderade jag bara en dag i downtown Houston men det var väldigt trisst kanske finns det något roligare utanför. Jag skulle hellre lagt ett stopp i San Antonio som är finare och har en del intressanta saker att titta på, har även hört att Austin ska vara en kul stad i Texas. Förlåt för allt det negativa men vill bara varna er, ni kommer förmodligen bli grymt besvikna på Memphis och Houston om ni åker dit. Det enda roliga i Memphis var väl Graceland, Elvis gamla bostad, mycket intressant. Men som sagt, lång omväg för att se väldigt lite saker, tänk om!
9 apr. 2013 07:47
Utan att ha läst alla trådsvar så skulle jag även hålla med om att det är på tok för långt. 30 mil/dag, blir i långa loppet alldeles för mycket.

Kika som snabbast på er rutt och kan rekommendera Nashville om ni gillar neonskyltar och fest, vi blev helt klart positivt överraskade. Dock en del ungdomsfylla men en skönt partyställe om du gillar detta som omväxling.

Sedan bör ni köra Highway 1 i Califonien, istället för motorvägen raka vägen till Los Angeles från San Francisco.

Har varit i New Orleans och tyckte det var ganska sunkigt... Amerikanska södern har stor fattigdom och huvudgatan kantades av prostituerade och stripklubbar.

Gällande boende är camping kanon i USA, billigt och det finns många state parks som är vackra. Detta sparar ni mycket pengar på. Motellen är enligt mig väldigt dyra för vad du får. Köp istället ett campingset på Wallmart. Istället kan ni bo på hotell när ni är i storstäderna för pengarna ni sparat in.

Några måsten för mig är Grand Canyon, Las Vegas, Yosemite (säkerligen fler nationalparker som jag själv inte varit i), Highway one, även New york men såg att ni inte skulle åka förbi denna stad.
9 apr. 2013 17:09
Citerat från thrashstar:

Jag undrar även hur det funkar med hyrbil? Personligen känner jag för att hyra något exlusivare då man bara är 2 stycken som åker. Förslagsvis en Camaro SS convertible/Corvette/Mustang. Hittar dock inte sådana bilar på något hyrbilsföretag. Jag är över 25.
Tjena!
Om ni nu bestämmer er för cab (men tänk på att det ryms typ en stor och en liten resväska i den) så kan ni om ni vill vara säkra på att få en Mustang eller Camaro hyra den via Cool cars hos AVIS. Ni kommer åt den avdelningen via den amerikanska sidan.
Alla hyrbilsföretag brukar ha convertibles men ni riskerar att få "or similar" - d v s inte mussen eller camaron.

Cool cars tar en redig summa för att garantera märket - kanske en femtedel av er totala budget.
9 apr. 2013 17:43
Citerat från travellover:
Vill bara fråga vad exakt ni tänker se i Houston och Memphis? Jag reste nyligen till dessa två städer som en del av en längre resa i södra USA och dessa städer har inget kul alls, ärligt talat är Houston skräp, downtown Houston är dött och består bara av kontorsbyggnader och affärer som gått i konkurs. Memphis har sitt "world famous Beale Street" , denna gatan består av en knapp 2 block lång gata med barer som inte ens såg roliga ut, resten av Memphis tycker jag personligen är väldigt kriminellt och det finns många konstiga typer här, enligt mig är Memphis den näst värsta staden i USA (efter Buffalo) otroligt meningslös stad och ett slöseri med tid, att åka hela vägen upp till tennessee från Texas är absolut inte värt. Nashville är en liten stadshåla med en liten main street med en del countrybarer, sedan finns ju det kända Ole Opry, men hela vägen för detta? Jag kan tyvärr inte rekomendera det. Och om ni vill se en stad i Texas ska ni Absolut INTE åka till Houston om ni inte har speciella skäl till att åka dit, nu spenderade jag bara en dag i downtown Houston men det var väldigt trisst kanske finns det något roligare utanför. Jag skulle hellre lagt ett stopp i San Antonio som är finare och har en del intressanta saker att titta på, har även hört att Austin ska vara en kul stad i Texas. Förlåt för allt det negativa men vill bara varna er, ni kommer förmodligen bli grymt besvikna på Memphis och Houston om ni åker dit. Det enda roliga i Memphis var väl Graceland, Elvis gamla bostad, mycket intressant. Men som sagt, lång omväg för att se väldigt lite saker, tänk om!
Det har nu gått ett tag sedan jag skrev i den här tråden sist, och vi har i stort sett hela resrutten klar nu.
Den blev lite annorlunda än sist.
Bild kommer här: http://postimg.org/image/4isl3tuk3/

Anledningen till att vi kommer åka igenom Memphis beror på mitt intresse för musiken, och det kommer bara ske 1 eller max 2 övernattningar där.
9 apr. 2013 17:47
Citerat från addeanton:
Utan att ha läst alla trådsvar så skulle jag även hålla med om att det är på tok för långt. 30 mil/dag, blir i långa loppet alldeles för mycket.

Kika som snabbast på er rutt och kan rekommendera Nashville om ni gillar neonskyltar och fest, vi blev helt klart positivt överraskade. Dock en del ungdomsfylla men en skönt partyställe om du gillar detta som omväxling.

Sedan bör ni köra Highway 1 i Califonien, istället för motorvägen raka vägen till Los Angeles från San Francisco.

Har varit i New Orleans och tyckte det var ganska sunkigt... Amerikanska södern har stor fattigdom och huvudgatan kantades av prostituerade och stripklubbar.

Gällande boende är camping kanon i USA, billigt och det finns många state parks som är vackra. Detta sparar ni mycket pengar på. Motellen är enligt mig väldigt dyra för vad du får. Köp istället ett campingset på Wallmart. Istället kan ni bo på hotell när ni är i storstäderna för pengarna ni sparat in.

Några måsten för mig är Grand Canyon, Las Vegas, Yosemite (säkerligen fler nationalparker som jag själv inte varit i), Highway one, även New york men såg att ni inte skulle åka förbi denna stad.
Tack för svar!
Det var ett tag sedan jag skrev i den här tråden nu, och vi har ändrat en del på våran rutt.
Här kommer en uppdaterad karta: http://postimg.org/image/4isl3tuk3/

30 mil per dag tycker jag låter väldigt rimligt, det är ju trots allt en roadtrip. Vissa dagar kommer man köra mer, vissa mindre. Så man kommer hinna med det mesta utan att behöva stressa känner vi.
Highway 1 är givet. Bodde i LA förut, och det blev några trippar fram och tillbaka där.

Camping är något vi helst undviker, då vi tycker hela grejen med bila genom USA är att ta in på olika motel efter vägen. Våran budget är relativt hög, så vi känner att vi kan unna oss det. :)

Har ett stort intresse av den amerikanska södern och av allt vad det innebär. Därför anledningen till att vi åker igenom New Orleans, delar av Mississippi och Memphis.
10 apr. 2013 08:37
Hej!
Jag tycker att er resa verkar kanon! Jag skulle själv ha gjort en annan rutt om jag var er, men självklart ska alla välja själva vad de vill se! 700 mil på 5 veckor tycker jag låter ytterst rimligt! Jag har varit på flera roadtrips i USA, och vi brukar avverka c:a 500 mil på två och en halv vecka ungefär, och det har varit perfekt för oss. Men det beror ju självklart på vad man vill ha ut av resan och hur mycket man känner att man orkar med.

När jag åker på semester så är det inte för att vila upp mig, utan jag vill uppleva så mycket som möjligt. Vi brukar börja köra tidigt på morgnarna - alltid i bilen innan 06.00! Kör man då, som du skrev 30 mil, på en dag så är man ju framme rätt tidigt ändå, även om man gör några stopp längs vägen, och man har många timmar att spendera på nästa ställe. Vi är sådana som vill hålla igång hela tiden och bara blir uttråkade om det går för sakta...

Och angående Memphis, så tycker jag inte alls som någon skrev här att det bara är en trist stad som man kan hoppa över! Ännu ett bevis på hur olika man kan vara! Jag är mycket musikintresserad och Elvis är hemma hos mig i det närmaste en gud, och jag tyckte att Memphis definitivt var värt att besöka! Både Memphis och Nashville är ställen jag gärna besöker fler gånger!

Trevlig resa! :)
14 apr. 2013 14:14
Hej! Ser ut som ni ska göra en riktig härlig resa. Själv får jag vänta ca 1 år tills jag får åka iväg på min roadtrip. Men vi har räknat med att köra ca 20 mil per dag, vissa dagar mer och vissa dagar mindre :)

Vi har en resebudget på 100.00 per person och det är med alla flyg (då vi ska flyga från San Diego-Honolulu och sen Honolulu-Stockholm). Vi ska vara borta i 12,5 vecka och köra ca 1500 mil. Vi ska bo lite "finare" hotell i de större städerna sen utmed vägen så blir det motell för några hundralappar bara!

Vi är 4 personer åker så vi får slå till på en mini-buss för att få plats med allt bagage men hade vi varit 2 så hade vi nog hyrt en mustang faktiskt :)

Såg att någon skrivit att New Orleans var sådär och kan faktiskt hålla med. Visst var French quaters supermysigt men det var verkligen inte så fint som jag hade förväntat mig. Två mysiga städer i Florida som de ser ut som ni kommer åka förbi är Destin och Fort Walton som ligger nära Pensacola.

Skulle vilja tipsa och four corners monument där du kan vara i 4 delstater samtidigt som ligger i mitten av Utah, Colorado, New Mexico och Arizona, det är lite annorlunda :)

Hoppas ni får en härlig resa :)
23 juli 2013 17:12
Snart är det dags. 9 veckor kvar!
Ni får gärna följa min blogg där borta, kommer uppdateras dagligen :) Håll till godo!

thegreatamericanroadtrip.blogg.se