Roadtrip USA Östkust till Västkust

15 maj 2012 15:07
Visningar: 5102
Hejhej!

Jag och mina kompisar har bokat flyg till Washington D.C och därifrån hyr vi en bil och tänkte åka Washington > New York > Niagara Fallet > Cleveland > Chicago > Kansas City > Denver > Las Vegas > Grand Canyon > Death Valley > San Francisco > Los Angeles åååh sen hem igen.

Tänkte höra om någon hade några tips om vad man absolut inte ska missa längs den här trippen? och om det är något speciellt man bör tänka på kring t.ex niagara fallen eller annat?

Vi ska klara av detta på exakt 30dagar.

Med Vänliga Hälsningar
Larsa
Av Peter_o
18 maj 2012 12:35
Ofta blir rådet (i olika forum) att man ska konsentrera sig på antingen öst- eller västkusten. Det är lååååångt mellan kusterna.

En månad låter långt, men väl på plats går tiden fort. Men det finns ju mångs trådar här i detta ämne, har du läst dem?

/PeterO
Av Evertg
18 maj 2012 15:25
Till att börja med förutsätter jag att ni efter denna långa bilresa flyger hemåt från LA. Annars blir det en riktigt lååång resa. Precis som Peter_o påpekar är avstånden långa. Det är viktigt att komma ihåg. Man får inte bli tids- eller avstånds optimist.
Mitt generella råd brukar vara att aldrig köra upp mer än en tank om dagen. Men med er rutt, som är fullt genomförbar på 30 dagar, skulle jag göra ett undantag. Jag skulle ha lagt ett par etapper/dagar med lång körning, förslagsvis mellan Cleveland och Denver. På så vis blir det mer tid över till sceniska vägval i Klippiga bergen, Nevada och Kalifornien.
Det handlar ju i ert fall om totalt cirka 650 svenska mil (troligen mer) och vissa etapper vill man helt enkelt lämna motorvägen och köra på lite lugnare vägar. T ex ta en parkway, och därmed slippa den tunga trafiken, som omväxling. Tips här: http://byways.org/
Personligen hade jag försökt se lite mer av Arizona, inte bara Grand Canyon. T ex området kring Sedona. Kör via Las Vegas på vägen till Death Valley, det blir en trevlig kontrast till alla naturupplevelser.
Det är en viss känsla av att köra från kust-till-kust.
Lycka till
mvh EG
21 maj 2012 08:48
Tack för svar peter o evert... Jag har läst en del men hittar inte så mycket om just den delen vi ska åka över Kansas city. Vi ska flyga hem från LAX så det blir inte något problem.

Låter vettigt med att göra långa streck körningar vi är tre som kan dela på det ansvaret.

Vet ni annars om hur det är vid niagara fallet om man måste köra in i Kanada och i så fall kan det bli problem med hyrbilen?, Sen är det lätt att hitta rätt väg genom detah valley så man upplever öknen på bästa sätt :) vi vill åka genom den från las vegas till San Francisco... för att sedan ta highway1 mot los angeles.
Av Evertg
21 maj 2012 10:47
Jag har själv inte upplevt Niagara Falls, men har snappat upp på diverse reseforum att det (av någon anledning) är Kanada-sidan som är intressantast. Men ni kan få problem med hyrbilen, kolla villkoren med hyrbilsfirman.
Vad det gäller Death Valley tror jag att ni gör bäst i att via Pahrump sikta in er Zabriskie Point och sedan ta er norrut. (Jag har bara kört söderifrån, från Barstow till Beatty, Nevada.)
Bra tips får ni här:
http://byways.org/explore/byways/2176
och här:
http://www.roadtripamerica.com/forum/showthread.php?18923-Las-Vega-Death-Valley-Mariposa-best-scenic-route
mvh EG
Av Erc
21 maj 2012 15:10
Citerat från larsskogman:
Hejhej!

Jag och mina kompisar har bokat flyg till Washington D.C och därifrån hyr vi en bil och tänkte åka Washington > New York > Niagara Fallet > Cleveland > Chicago > Kansas City > Denver > Las Vegas > Grand Canyon > Death Valley > San Francisco > Los Angeles åååh sen hem igen.

Tänkte höra om någon hade några tips om vad man absolut inte ska missa längs den här trippen? och om det är något speciellt man bör tänka på kring t.ex niagara fallen eller annat?

Vi ska klara av detta på exakt 30dagar.

Med Vänliga Hälsningar
Larsa
Några reflektioner rörande rutten.

Kan vara en god idé att revidera rutten efter Denver. Skulle föreslå Denver, CO - Moab, UT - Kayenta, AZ - Page, AZ - Grand Canyon, AZ. I närheten av Moab är Arches National Park verkligen värd ett besök. Söderut mot Kayenta har du Moki Dugway, Valley of the Gods och Monument Valley - lovar att alla tre är episka roadtripminnen. Page, AZ med Glen Canyon Dam och Lake Powell är en bra övernattningsplats. Hur man väljer att besöka Grand Canyon är individuellt. Jag förespråkar North Rim ca 20 mil från Page, AZ. Väljer du South Rim ligger Hoover Dam på vägen till Las Vegas.

Att du inte hittar så mycket om rutten mellan Chicago och Denver är ganska förståeligt. Det platta landskapet är förhållandevis ointressant. Har ni inget superviktigt att göra i just Kansas City vill jag rekommendera en betydligt intressantare rutt. Chicago - Rapid City - Denver. Då läggs godsaker som Badlands, Mount Rushmore, Crazy Horse och Wind Cave NP till listan över platser att besöka.
Av Erc
21 maj 2012 15:17
Citerat från larsskogman:
Tack för svar peter o evert... Jag har läst en del men hittar inte så mycket om just den delen vi ska åka över Kansas city. Vi ska flyga hem från LAX så det blir inte något problem.

Låter vettigt med att göra långa streck körningar vi är tre som kan dela på det ansvaret.

Vet ni annars om hur det är vid niagara fallet om man måste köra in i Kanada och i så fall kan det bli problem med hyrbilen?, Sen är det lätt att hitta rätt väg genom detah valley så man upplever öknen på bästa sätt :) vi vill åka genom den från las vegas till San Francisco... för att sedan ta highway1 mot los angeles.
Har själv kört över gränsen till Kanada. Inga som helst problem. Ska du göra det by-the-book ska hyrbilsfirman ha meddelats i förväg att ni avser köra in i Kanada.

Vill du uppleva Death Valley på bästa sätt kan jag rekommendera att köra till Dantes View. Utsikten är magnifik!

Genom Yosemite NP brukar väg 120 rekommenderas vilket ligger precis utmed er rutt till SF. En omväg upp till Lake Tahoe är annars ingen dum idé.
22 maj 2012 08:47
Tack för alla svar!
Erc ... Superbra tips kollade upp det skulle bara ta 6 timmar mer att åka den sträckan över South Dakota ... Om man skulle åka Pharump > Dantes View > O sen antingen uppåt Lake Tahoe eller åka genom Yosemite ... Finns det någon chans att se lite Redwood Seqoia träd utan allt för stor fysisk insats så man måste trekka i flera timmar. Att man precis bara parkerar bilen och går o tittar.
Såg att Seqoia National Park ligger fel väg för oss men att det även finns en del träd uppåt San Francisco hållet.

22 maj 2012 08:59
Erc ... Jo förresten! Om man åker via rapid city vilken väg skulle du föreslå i så fall att åka dit upp genom milwaukee eller någon annan väg? Och längs vägen till rapid city/denver är det något mer än fantastisk natur/stenansikten man inte borde missa ...Tror du vi missar någonting genom att inte åka via St louis/Kansas city t.ex en liten sträcka av route66.
Av Erc
29 maj 2012 11:13
Citerat från larsskogman:
Tack för alla svar!
Erc ... Superbra tips kollade upp det skulle bara ta 6 timmar mer att åka den sträckan över South Dakota ... Om man skulle åka Pharump > Dantes View > O sen antingen uppåt Lake Tahoe eller åka genom Yosemite ... Finns det någon chans att se lite Redwood Seqoia träd utan allt för stor fysisk insats så man måste trekka i flera timmar. Att man precis bara parkerar bilen och går o tittar.
Såg att Seqoia National Park ligger fel väg för oss men att det även finns en del träd uppåt San Francisco hållet.

Redwoodskogarna är enormt tillgängliga utan vandringar. Jag har kört genom flera områden men kan särskilt rekommendera Grizzy Creek State Park och Humboldt Redwoords State Park. Båda ligger relativt långt söderut.

https://maps.google.se/maps?q=Grizzly+Creek+State+Park&hl=sv&sll=39.981329,-122.486572&sspn=3.741629,7.13562&hq=Grizzly+Creek+State+Park&t=m&z=15

https://maps.google.se/maps?q=Humboldt+Redwoods+State+Park,+Humboldt,+CA,+United+States&hl=sv&sll=40.279526,-123.774719&sspn=1.862728,3.56781&oq=Humboldt+Redwood&hq=Humboldt+Redwoods+State+Park,+Humboldt,+CA,+United+States&t=m&z=11

Av Erc
29 maj 2012 11:25
Citerat från larsskogman:
Erc ... Jo förresten! Om man åker via rapid city vilken väg skulle du föreslå i så fall att åka dit upp genom milwaukee eller någon annan väg? Och längs vägen till rapid city/denver är det något mer än fantastisk natur/stenansikten man inte borde missa ...Tror du vi missar någonting genom att inte åka via St louis/Kansas city t.ex en liten sträcka av route66.
Utan att vara elak mot rutten genom Kansas - landskapet är katastrofalt ointressant jämfört med det kuperade Badlands och Black Hills. Jag hade tagit sikte på Rapid City och kört snabbaste vägen dit.

Väl där är det förutom de tidigare nämnda stenansiktena och stenindianan kan följande platsen nämnas: Deadwood (Westernstad), Wind Cave National Park och Custer State Park (med vilda Buffalos), Hot Springs (med mammutmuseet). Mot Denver kan jag rekommendera ett stop (eller övernattning?) i Cheyenne, WY. Bodde själv på historiska The Plains Hotel.

De sträckor av gamla Route 66 man har mest glädje av ligger i Arizona.
Av Annl
2 juni 2012 07:15
Niagarafallen ska absolut upplevas från Kanada och när vi körde in i Kanada med en hyrbil så var det inga som helst problem.

Boka hotell med falls view - en helt magisk upplevelse.
Citerat från evertg:
Jag har själv inte upplevt Niagara Falls, men har snappat upp på diverse reseforum att det (av någon anledning) är Kanada-sidan som är intressantast. Men ni kan få problem med hyrbilen, kolla villkoren med hyrbilsfirman.
Vad det gäller Death Valley tror jag att ni gör bäst i att via Pahrump sikta in er Zabriskie Point och sedan ta er norrut. (Jag har bara kört söderifrån, från Barstow till Beatty, Nevada.)
Bra tips får ni här:
http://byways.org/explore/byways/2176
och här:
http://www.roadtripamerica.com/forum/showthread.php?18923-Las-Vega-Death-Valley-Mariposa-best-scenic-route
mvh EG
Av Zodezo
27 juli 2012 13:31
Vi har precis kommit hem från våran roadtrip i USA. Vi åkte San Francisco - Los Angeles - Las Vegas. Kika gärna in i min blogg för att läsa om våran resa och få tips :-) Bara att du hör av dig om du har några frågor eller funderingar :-) http://blogg.zodezo.se/category/usa-2012/