Roadtrip San Fransisco - LA 16 dgr - vart ska man stanna/göra avstickare?

8 feb. 2020 16:41
Visningar: 486
Hej!
Jag och min sambo har precis bokat resa till USA. Flyger till SF, flyger hem från LA, totalt 16 nätter borta. Tänkte spendera 4 nätter i SF innan vi hyr bil och tar oss ned mot LA. Har tänkt 2 nätter i Monterey (akvariet, valsafari med mera), därefter blir det svårare att bestämma hur vi ska göra...
Vi skulle gärna se någon vingård (gärna om man kan sova över eller i närheten så man inte behöver köra bil efteråt), nationalpark (fin dagsvandring i häftig natur) men också hinna med lite sol och att bara strosa runt.
Vi har funderat på att stanna i San Simeon och Santa Barbara. Skulle även vara kul att hinna med San Diego men då måste vi ju igenom LA med bil vilket verkar himla svårt? Eller kan man köra runt på något bra sätt och se fina saker på vägen?

Tacksam för input!
Av Helen69
8 feb. 2020 19:21
För några år sedan gjorde vi en Roadtrip på västkusten men vi började med några nätter i New York och sedan flög till LA och ut från SF. När vi kom till LA tog vi en shuttlebuss till Anaheim då vi vill har 2 nätter vid Disneyland ( vi reste med 2 barn). Hämtade upp sedan hyrbil i Anaheim och körde till San Diego där vi hade 2 nätter. Från San Diego körde vi mot Grand Canyon , stannade övernatt i Phoenix. Sedan 2 nätter på Grand Canyon. Vilket vi tyckte var fantastisk. Efter Grand Canyon åkte vi till Las Vegas och hade 2 nätter där. från LV åkte vi tillbaks to LA där vi stannade hos vänner några nätter. Kan rekommendera Santa Monica som bas då det ligger nära stranden. Från LA körde vi HW1 upp till San Francisco. Övernattade i San Simeon. Om man har tid skulle jag har stannat 1 natt till längst vägen. Så fint att köra och många mysiga ställen att se. Big Sur, Solvang, Monterrey, Carmel, Santa Barbara var några platser vi besökte. Sedan avslutade vi i SF med några nätter. Vi verkligen fick se och uppleva mycket och en riktig blandning av allt från shopping, bad och sol, naturen, äventyr. Nu var det inte jag som körde utan min man och han upplevde det inte så svårt att köra i LA( vi hade hyrt en GPS ), visst det är mycket traffik men sedan andra sträckor var lugna. Mitt tips är att välja ut de platser ni vill besöka och använda googlemaps för att se antal mil och sätta ihop en itinerary. Lycka till med planeringen!
Av Marulk
10 feb. 2020 20:44
Det finns en lite mindre känd nationalpark som verkar ha många trevliga vandringsturer, Pinacles NP
Vi har själva ännu inte varit där men är definitivt på vår ’to do list’ till nästa resa. Sen finns det ju många fina state parks. Info hittar du här
https://www.nps.gov/state/ca/index.htm
10 feb. 2020 21:54
Tusen tack Helen69 och Marulk! Ska kika närmare och klura lite på hur vi ska göra!
Av Malinga
15 feb. 2020 19:28
Hej, vi bilade tre veckor i Kalifornien förra sommarn. Gjort det en gång tidigare. Några guldkorn. Yosemite! Magiskt! Lake Tahoe om ni uppskattar natur och friluftsliv. Santa Barbara är urmysigt. Lugnt, städat och fint. Missa inte Carmel om ni stannar i Monterey och kör 17 mile drive! Förboka biljetter till Alctraz. Så värt ett besök där. Ta tid utmed highway one. Stressa inte! Bäst åka som ni gör från SF till LA. Skulle tipsa om Griffth observatory (även hika där om kring) och Getty Center i LA samt Matador beach. San Diego inte vad jag skulle prioritera. Heller mer tid enligt ovan . Återkom om du vill ha mer specifika tips!
16 feb. 2020 13:07
Citerat från Malinga:
Hej, vi bilade tre veckor i Kalifornien förra sommarn. Gjort det en gång tidigare. Några guldkorn. Yosemite! Magiskt! Lake Tahoe om ni uppskattar natur och friluftsliv. Santa Barbara är urmysigt. Lugnt, städat och fint. Missa inte Carmel om ni stannar i Monterey och kör 17 mile drive! Förboka biljetter till Alctraz. Så värt ett besök där. Ta tid utmed highway one. Stressa inte! Bäst åka som ni gör från SF till LA. Skulle tipsa om Griffth observatory (även hika där om kring) och Getty Center i LA samt Matador beach. San Diego inte vad jag skulle prioritera. Heller mer tid enligt ovan . Återkom om du vill ha mer specifika tips!
TACK! Vi börjar bli lite mer inne på att få lite tid att hänga på strand/ ta det lite lugnt, bättre då att ta någon extra dag i santa barbara istället för san diego kanske? :)
19 feb. 2020 14:24
Kan konfirmera Big Sur och Monterey som föreslagits.

Ta en avstickare via t ex Napa Valley om ni gillar vin.