Roadtrip kust till kust.

11 maj 2013 13:18
Visningar: 1713
Miami till San Francisco på en månad.

Jag och 4 kompisar har precis bestämt oss för en Roadtrip i USA i sommar.
Vi kommer landa i Miami och kommer med stor sannolikhet besöka
Key West
Orlando
Denver
Grand Canyon
Las Vegas
LA
San Francisco

Ingen av oss har varit i USA, så vi vet inte så mycket mer än det man har läst här och där.
Det enda som är bokad är hyrbil och 3 första degarna i Miami (flyg t/r förstås).

Vi har inte bestämt oss exakt hur vi ska köra sträckan Orlanado-Las Vegas. dvs om man ska köra längs kusten (Orlando-New Orleans-Dallas-Albuquerque-Grand Canyon-Las Vegas) eller köra lite mer (Orlando-Tennessee-Kansas City-Denver-Grand Canyon-Las Vegas).
Vad skulle ni rekommendera? Vilken väg/sträcka är roligast och köra
Tips på ställen man ska INTE får missa och gärna tips på ställen man helst ska undvika.

Vi har/vill INTE egentligen bestämma så mycket i förväg, vi vill att det ska vara lite mer spontan (kanske tappar man poängen med en Roadtrip då).

Vi är fem grabbar mellan 23-30 år, med lite olika intressen, vi vill uppleva, vi vill se, vi vill festa , vi vill vara som barn ibland.

Tanken är att vi ska vara i Florida första veckan sen dra vidare runt det lilla landet.
Vi ska besöka Key West, räcker det med bara köra ner dit över dagen och köra tillbaks till Miami på kvällen för uppleva Key West eller bör man övernatta?
Vilka nöjesparker bör man besöka i Orlando?

Hyrbil?
Vad man har hört så vill man inte vara oförsäkrad i USA.
Jag undrar vad händer om man krockar med hyrbilen?
Jag har "alla" försäkringar som man ska ha som svensk. men det finns några till man kan lägga till, rekommenderas detta eller?

Tacksam för alla svar.

11 maj 2013 15:22
Hej!

Låter härligt så klart men mitt första råd är att fördubbla tiden eller halvera sträckan, det går men ni får för kort tid överallt med detta upplägg.

Sydöstra hörnet av USA eller västkusten är precis lagom på en månad!

Key West hinner man se det mesta av på två tre dagar. Ni kunde flugit dit istället för Miami så hade ni sparat lite tid och körning.

Kan inte säga vilken sträcka som är bäst, beror väl lite på era intressen men New Orleans är trevligt så det skulle jag ta med i alla fall, minst 5 dagar där.

Orlando, tar en vecka om man ska se det mesta, alla parker bör man se men ni kan ju hoppa Magic Kingdom om ni inte har mycket barnasinna kvar ;-) (även den parken bör man dock se någon gång).

Själv skulle jag nog planerat turen lite, risken är att det blir tidsnöd om ni stannar så länge ni känner för på varje ställe....

Vill ni se lite så så tar Miamiområdet i.a.f minst en vecka, Key West ett par dagar, New Orlenas minst 5 dagar, Las Vegas några dagar, L.A en vecka, San Francisco en vecka o.s.v. o.s.v. Du färstår poängen, för lite tid... En vecka i Florida är inte ens lönt att fundera på!

Försäkringarna beror på er själv, vill ni vara försäkrade mot precis allt (sällan ekonomiskt försvarbart) ska ni skjuta folk ni inte känner? Vad som händer om man krockar vill man inte ens fundera på :-(
11 maj 2013 23:50
Hej,

Tack för snabbt svar, vi sitter och bara garvar :-).

med andra ord skulle vi behöva vara borta i flera månader för att hinna med allt :).

Tanken att vi ska ha ett par dagar som enbart kördagar och att man kan stanna lite här och där lite längre på de intressantare ställarna.

Jag har hört om New Orleans ska vara fint men har även hört att St. Louis är väldigt special.
Vi har planerat lite, vi vet ungefär vart vi ska vara och när. 

När det gäller försäkringarna på hyrbilen så kostar det oss ca: 600 kr mer för att ha med allt som biluthyrningsföretaget erbjuder, känns som givet. Om nu olyckan skulle vara framme (gud förbjudne)

Mvh/AM
12 maj 2013 07:23
Nashville är att rekommendera om ni gillar fest. New Orleans kan vara ett trevligt stopp på vägen dock tyckte vi det var lite överskattat. Gillar ni sol och bad skall destin vara trevligt. 4 veckor bör duga! Kanske lite lite tajt då det är rätt långs sträckor. Jag hade kört över san Antonio och sedona om jag hade gjort er resa. Får ni även sr Dallas hur det nu ät :) Grand canyon är otroligt och om ni hinner så kan jag glatt rekommendera san Diego. absolut inte missa LAS vegas som ett gäng av killar!
Av Emma_j
12 maj 2013 08:35
Ungefär sådär såg vår plan ut från början också, nu har vi förlängt resan med två veckor och flyger från västkusten till östkusten. Vi insåg att det inte fanns nåt särskilt intressant att se bilvägen däremellan (för oss!) utan att vi hellre la dagarna vid de olika stoppen. Kanske värt att fundera på så hinner ni kanske ändå med de städer ni har tänkt er :) Inrikesflyg är nästan olagligt billigt om man letar runt lite.
12 maj 2013 10:11
Citerat från seahmmah:
Hej,

Tack för snabbt svar, vi sitter och bara garvar :-).

med andra ord skulle vi behöva vara borta i flera månader för att hinna med allt :).

Tanken att vi ska ha ett par dagar som enbart kördagar och att man kan stanna lite här och där lite längre på de intressantare ställarna.

Jag har hört om New Orleans ska vara fint men har även hört att St. Louis är väldigt special.
Vi har planerat lite, vi vet ungefär vart vi ska vara och när. 

När det gäller försäkringarna på hyrbilen så kostar det oss ca: 600 kr mer för att ha med allt som biluthyrningsföretaget erbjuder, känns som givet. Om nu olyckan skulle vara framme (gud förbjudne)

Mvh/AM
Kan Du visa mer exakt vilka försäkringar Du menar och vad de kostar, tvivlar starkt på att alla försäkringar Du kan köpa till kostar 600:- för en månad, kanske per dag? ;-) Det är väldigt få Svenskar som behöver alla försäkringar de erbjuder utan det som ingår när man hyr som svensk hemifrån brukar räcka (varierar lite beroende på var man hyr men man får kolla vad som ingår, inte minst för att kunna jämföra priser) så läs på vad försäkringarna innebär och om ni verkligen behöver dem. Det är totalt bortkastde pengar att betala för en försäkring som man inte kan få ut något av.

Sen är det mycket svårt att rekommendera städer och platser utan att veta exakta intressen, det finns alltid de som tycker att en stad är överskattad eller tråkig medan andra tycker de är väldigt intressanta eller trevliga. För att värdera tips bör man ju dessutom veta vilka intressen den som ger omdömet har och vad hen sett av platsen i fråga. Det är nästan bättre att läsa på massor om de olika städerna man blir tipsad om för att se om det kan vara något för en själv.
12 maj 2013 10:55
Till Floridasidan
Det som ingår är
Trafik- vagnskadeförsäkring - Stöldskydd - 3e-partsansvar - Tilläggsförsäkring (SLI) - Uninsured Motorist Protection).

det som kan köpa till är
-PERSONAL ACCIDENT INSURANCE (PAI) Personal Accident Insurance / Personal Effects Coverage (PAI/PEC):
-Roadside Plus (RSP) (in CA: Roadside Assistance Protection)

Jag hyr bilen från www.nationalcar.com och dessa kan köpas till för 600:-/person dvs ca: 3000 kr totalt för oss.
12 maj 2013 11:06
Emma_i,
Inget vi kan ändra på just nu då flygbiljetten är redan bokad, jag tror vi kommer lösa på nåt sätt.
Räknade lite grovt på att ha ca: 14 kördagar och avverka 600 mil=6000 km, dvs ca: 450 km per dag.
Sträckan Stockholm-Göteborg. :)
12 maj 2013 11:08
Citerat från seahmmah:
Till Floridasidan
Det som ingår är
Trafik- vagnskadeförsäkring - Stöldskydd - 3e-partsansvar - Tilläggsförsäkring (SLI) - Uninsured Motorist Protection).

det som kan köpa till är
-PERSONAL ACCIDENT INSURANCE (PAI) Personal Accident Insurance / Personal Effects Coverage (PAI/PEC):
-Roadside Plus (RSP) (in CA: Roadside Assistance Protection)

Jag hyr bilen från www.nationalcar.com och dessa kan köpas till för 600:-/person dvs ca: 3000 kr totalt för oss.
Under normala förutsättningar så skulle jag inte köpa till de försäkringarna. Som sagt, ska ni skjutsa någon oförsäkrad i bilen (liftare, folk ni stöter på) så kan det vara värt att fundera på PAI.
Tänker ni lämna bagaget i bilen så kan stöldförsäkringen vara något att tänka på, undersök dock noga vad den verkligen gäller för och om ni har någon försäkring hemifrån som täcker detta helt eller delvis, (jämför självrisk med värdet på ert bagage och risken att få det stulet).

Vägassistans får man välja själv men tänk på att den också har undantag, det går inte alltid snabbt eller överhuvudtaget att få hjälp om man står långt ute på vischan med punktering...

Ni får värdera själv vad ni vill betala för men totalt sett är det mycket sällan värt att köpa allt skydd (i slutändan är det biluthyrarna och försäkringsbolagen som tjänar på att sälja så man ska verkligen inte köpa sådant man inte verkligen behöver)

Antar att ni blivit medlemmar i Nationals Emerald Club. https://www.nationalcar.com/index.do?action=emcIndex.do&type=uszl-withnav-header
14 maj 2013 07:56
Stort tack för alla tips, vi får fundera lite.

Vi har inte blivit medlemmar än men det kommer vi att bli.
Av Alexp
12 juni 2013 09:12
Tjena,

Fan vilken resa ni har framför er, blir ju lite avis!

Spontanitet låter najs, det jag däremot hade gjort är att försökt boka hotell på det ställen jag
skulle varit en längre tid på, 2dar eller mer. Undantaget är Las Vegas, där finns allt plats till en billig penning (om man jämför med typ alla andra städer i USA).

Körde en lite mer planerad roadtrip förra året där vi gjorde Las Vegas-L.A.-San Francisco. I Las Vegas behöver ni max 4dgr, det blir för mkt av samma visa annars. Stället har oändligt med möjligheter när det kommer till festande och att hyra limo (även stretch-humvie) är galet billigt, rekommenderas om man vill känna sig som en kung en kväll. Vi bodde på Planet Hollywood, var riktigt najs och frukostbuffén var crazy.

Vägen mellan Vegas och LA är skit tråkig, men passa på att käka på Peggy Sue's diner som ligger typ en/två timmar efter vegas på vänster sida. Kan rekommenderas.

Los Angeles är verkligen skit stort, det du på kartan tror är 15 minuter är i själva verket typ 45. Det gör att man bör planera in saker å ting man vill göra lite mer noggrannare. Jag hade definitivt besökt Venice Beach och glidit genom Malibu, mkt vacker biltur. Åk och kolla på husen i Bel Air (ni kommer häpna), ta sedan av mot Mulholland Highway (inte Drive) mot Malibu och ni har en riktigt skön åktur där ni ser mkt.

När ni åker upp mot San Francisco hade jag definitivt stannat i Santa Barbara. Käka på en restaurang i närheten av stranden (kör på en fiskrätt) och missa för guds skull inte baren Neighbourhood - vilka drinkar de hade! Schysst ställe överlag med trevliga människor å skönt häng men drinkarna var förbannat goda (och starka!).

San Francisco var oxå trevligt, åk till Haight Street och glid, ni kommer gilla't. Glöm inte att ta med tjocktröjor och jackor för det kan bli riktigt kyligt där.

Ha en najs resa!
Av Knugen
25 juni 2013 21:02
mycket bra tips och råd även för mig som planerar att göra en liknande road trip nästa år =)
19 juli 2013 18:07
Hej,

Vill tacka för alla bra tips, kom hem förra veckan och kan väl säga att utan tvekan den bästa resan jag har gjort.
(kosta lite men smakar det så...)
På 30 dagar körde vi 9108 km. och vi besökte Miami-Key west-Orlando-Tampa-Atlanta-
Nashville-St. Louis-Kansas City-Denver-Blanding (Utah)-Grand Canyon-Las Vegas-Los Angeles-San Francisco.
Om jag ska ranka några som bäst/sämst så tycker jag att Denver var bäst och Atlanta var sämst (enligt mig, mina kompisar hade nog tyckt annorlunda).

Och lite tips till alla andra som vill göra samma resa.

''Cash is king'' Det får man verkligen se bevis på i USA (kanske överallt i världen förutom i Sverige).
Ex: Hyrbilen, vi hade bokat en i storlek standar Suv, typ Jeep Grand Cherokee eller liknande. När vi kommer ner till garaget så vill killen där ge Hyundai Santa Fe, bredvid den stod en chevrolet suburban parkerad och jag sa till honom att jag vill ha den, han ville inte först, då tog jag fram lite kontanter och gav honom 20$, inga problem där. så ville du ha en större bil försök och muta.
Samma sak om du är ute på krogen, har du fel skor/vill komma före i kön/ glömt leg, då är det och bara muta.

Sim-kort/kontantkort!
Vi köpte en kontantkort från T-moble för 85$ med obegränsad med samtal, sms och webb inom USA, sen använde vi Viber/skype och Mobyler för att ringa hem. Men herregud nätet (speciellt internet) är under all kritik, 2 km utanför stan och du kan inte surfa.

Fråga på om ni har några frågor.
19 juli 2013 18:26
Japp, en fråga här:
SIM-kortet - inte iPhone va?
20 juli 2013 16:28
Ingen 4S eller 5:an, men däremot en jailbreakad Iphone 3G funkade.
De Iphone telefoner vi hade, (4S och 5:an både låsta till Tele2) funkade inte där.
3 apr. 2014 08:06
Seahmmah

Hej funderar på att göra en liknande resa i höst och tänkte fråga hur lång er resa blev till slut och om tiden räckte lr om ni hade velat ha mer tid? Tänkte även höra ungefär vad man behöver för budget för en sådan resa med allt utom flyg?

Mvh Christoffer
3 apr. 2014 10:30
Jag har en kompis som gjorde denna roadtrip men han köpte sig en begagnad bil i Florida och räknade ut att det blev billigare än att hyra bil. Den sålde han sen i San Francisko innan han flög hem.
Kan detta vara ett alternativ ? I dagens läge? Vad skall då försäkras? Kompisen reste med 1 medresenär.
3 apr. 2014 11:02
Jag har också en medresenär kanske jag ska tillägga. Ingen som har någon ide om budget för dena resan med allt utom flyg? :)
3 apr. 2014 20:15
Hej,

Vi var borta 29 dagar totalt, vi spenderade ca 12 dagar på västkusten (Vegas, LA, San Francisco).
Det beror helt på vad du vill göra, vad du vill se. Vi planerade inte mycket mer än rutten när vi startade vår resa.
Angående budget så spenderade jag allt som allt ca: 35000:- (inklusive hyrbilen som kostade med bränsle totalt 4000/person (totalt 5 personer)). Samtidigt som en kompis spenderade ca: 31000:-, beror helt vad man vill göra.
Eftersom vi var så många och bodde ihop för det mesta så blev våra hotellkostnader (300-400 /person).
Ska tillägga att hotellen är mycket dyrare på västkusten, och att vi borde ganska bra hela tiden.
Tips: Boka hotell där frukost ingår, ni sparar både tid och pengar.

Maten var/är ganska billigt tycker jag, vi åt snabbmat (McDonalds, Burger king och Subway) max 10 gånger totalt.

Bara att komma med fler frågor om du undrar något!

Lycka till.
3 apr. 2014 20:28
Okey tack så mycket för svaret! Blir så grynt sugen nu, hade gissat på att det skulle kosta oss bort emot 50-60.000kr men då kanske vi kan komma undan lite billigare, sen är ju vi bara 2st så då kanske vi kan dubbla bilkostnaden och räkna på 8000kr/person då vi kanske även kan ha en lite mindre bil än ni. Så då kan vi säga 39.000kr där då sen kanske vårt boende kommer bli lite dyrare då, men då borde kanske 45.000kr räcka iaf (beroende på vad vi hittar på givetvis). Kommer du ihåg ungefär vad ni gav för flyg? Såg ni något sportevent någon stans? och finns det något särskilt du tycker att vi inte får missa? :)
3 apr. 2014 20:56
Ursäkta att jag är så tjatig men tänkte även passa på och fråga om ni bokade allt själva lr om ni tog hjälp av något resebolag? och varifrån ni hyrde bilen? sen var inte flyget inräknat i dom 35.000kr va? :)
3 apr. 2014 21:08
Vi betalade ca:7000 för flyg med transit via Zurich. Det fanns billigare då men vi valde betala lite mer för att ha minimal med restid. Tror det tog 14 timmar dit och 16 timmar hem.
Grand Canyon får man inte :). Ta en helikopter tur.
Sen om man är på Raodtrip så måste man åka Highway one.
Nasa om du har intresse inom området.
Alla nöjesparker eller en del av de.
Det finns mycket som man kan göra, allt handlar om tid och pengar.

Vi skulle på baseball i Denver, men tyvärr blev det inställt på grund av sjukdom sen hann vi inte med.
3 apr. 2014 21:20
35000 var det som jag gjorde av när vi var där.
Jag kom på att hyrbilen betalades innan också. Det som vi betalade på plats var envägsavgiften på ca: 250 dollar plus bensinkostnader.

Vi bokade och betalade ( 9800:- ) hyrbilen via Rentarcars.com och den hyrde vi från National cars. Tror att National har lägst envägsavgift.
3 apr. 2014 21:34
Citerat från Crillee91:
Ursäkta att jag är så tjatig men tänkte även passa på och fråga om ni bokade allt själva lr om ni tog hjälp av något resebolag? och varifrån ni hyrde bilen? sen var inte flyget inräknat i dom 35.000kr va? :)
Förutom hyrbilen så bokade vi allt annat själva.
3 apr. 2014 21:45
Stort tack för svaren!
Nu känns det som jag fått bättre koll på läget, så att man kan börja se över resan mer på allvar och förhoppningsvis börja boka snart :)