Roadtrip från Örebro till Kiruna med omnejd

14 juli 2013 16:58
Visningar: 3888
Hej,
Sitter tillsammans med min sambo och planerar en resa norröver i sommar med slutmål kring Kiruna. Vi kommer att starta vår resa från Örebro och antingen åka med bil och husvagn eller också tälta och har möjlighet att vara borta ca 2 veckor.

Det har under planeringens gång kommit upp frågor angående hur långt det är rimligt att åka per dag? Hur låter det att första dagen stanna i Sundsvall, för att nästa dag fortsätta till Skellefteå? För att tredje dagen kunna nå slutdestinationen och ta in på en camping några dagar och därefter göra dagsutflykter, innan man tar vägen genom inlandet hem?

Ni som är vana att åka i Norrland, hur låter vårt planerade upplägg? Hur skulle ni lägga upp en sådan resa?
14 juli 2013 23:16
Hur långt det är rimligt att åka per dag beror ju lite på...
Ska ni bara åka eller se saker längs vägen?
Kan ni bytas av att köra? Hur långt är ni vana att köra?

När jag kör som ensam chaufför med två barn med i bilen brukar jag tycka att 5-6 timmar per dag är max.
Örebro-Sundsvall är 5,5 - 6 h, Sundsvall - Skellefteå är mindre än 5 h om man kör närmaste vägen.
24 juli 2013 20:04
Citerat från Gunillad:
Hur långt det är rimligt att åka per dag beror ju lite på...
Ska ni bara åka eller se saker längs vägen?
Kan ni bytas av att köra? Hur långt är ni vana att köra?

När jag kör som ensam chaufför med två barn med i bilen brukar jag tycka att 5-6 timmar per dag är max.
Örebro-Sundsvall är 5,5 - 6 h, Sundsvall - Skellefteå är mindre än 5 h om man kör närmaste vägen.
Det är klart det beror på många olika omständigheter, men vi tänkte väl stanna och kolla om de är något speciellt, men inte så vi kommer att stanna för minsta sevärdhet längs vägen om vi inte har hört att det är något att ha, därför jag var lite intresserad av om andra hade gjort en liknande resa och hade något vettigt upplägg att rekommendera.

Vi kan byta av att köra, men förmodligen kommer han främst att köra då jag inte är van att köra med husvagn, som visserligen inte ska vara speciellt svårt bara man kör på en väg och inte ska hålla på och krångla och parkera. Han kör långtradera på nätterna annars så han är van att köra många mil per natt.

Det låter vettigt att ha något liknande upplägg som dig, då det är skönt att komma fram skapligt fort men samtidigt inte köra alldeles för långt per dag heller så man är helt slut när man väl är på plats. Vi är absolut inte ute efter att komma fram så fort som möjligt men inte heller ta hur lång tid flera dagar extra på sig upp heller, då vi gärna vill kunna stanna och njuta några extra dagar vid samma camping när vi väl är framme.
24 juli 2013 20:30
Medan jag själv som sagt kör 5-6 timmar per dag känner jag även människor som tycker att det är lagom att köra Umeå-Norrköping eller t.om. Umeå-Göteborg på en dag,
så vad som är en lagom dagsetapp varierar stort beroende på vem man är och vad man vill...
(nu pratar vi i och för sig norrlänningar...)

Jag kör Umeå-Örebro minst en gång om året och delar av den sträckan ganska ofta.

Stopp som är värda att göra:
Om ni skulle göra endast ett stopp längs vägen så vore min rekommendation i så fall Höga kusten. Norrfällsviken, Bönhamn, åka ut till Högbonden, klättra eller åka linbana upp till Skuleberget, vandra till Slåtterdalsskrevan. Stanna till vid Högakustenbron.

Hälsingland har också mycket fint.
I Gävle kan man gärna åka ut till Norrlandet och Bönan om vädret är bra.

Söder om Skellefteå Bjuröklubb och eventuell en övernattning i kyrkstugorna i Lövånger...
Av Tipp1
24 juli 2013 21:26
Hej, ja du vi kör boden uppsala i ett sträck varje g, kör vi hoj då stannar vi i sundsvall:) Sundsvall skellefteå , lite kort sträcka bara skog så kör i i sikfors och stanna en natt på den campingen :) den är helt underbar:) Där har dom en jätte fin laxtrappa:)
Och iochfs så stanna och kampa vig högakusten den campingen som är mot havet :) Gudomlig:) Sen finns det en superfin camping Rörbäckshavsbad toppen fint det med:)
Vi har massor med fina campingar och det går bra att fricampa med, och ska ni åka innlandet då är Jokkmokks camping väl värt ett besök:) Sen på vägen hem efter Jokkmokk så är ju Lyxele djurpark jätte trevligt:)
Lycka till med eran resa och välkommen till norrbotten:)
25 juli 2013 02:28
Citerat från Gunillad:
Medan jag själv som sagt kör 5-6 timmar per dag känner jag även människor som tycker att det är lagom att köra Umeå-Norrköping eller t.om. Umeå-Göteborg på en dag, så vad som är en lagom dagsetapp varierar stort beroende på vem man är och vad man vill... (nu pratar vi i och för sig norrlänningar...)

Jag kör Umeå-Örebro minst en gång om året och delar av den sträckan ganska ofta.

Stopp som är värda att göra:
Om ni skulle göra endast ett stopp längs vägen så vore min rekommendation i så fall Höga kusten. Norrfällsviken, Bönhamn, åka ut till Högbonden, klättra eller åka linbana upp till Skuleberget, vandra till Slåtterdalsskrevan. Stanna till vid Högakustenbron.
Hälsingland har också mycket fint.
I Gävle kan man gärna åka ut till Norrlandet och Bönan om vädret är bra.

Söder om Skellefteå Bjuröklubb och eventuell en övernattning i kyrkstugorna i Lövånger...
Tack för dina tips om vad som kan vara värt att se och uppleva i Norrland och efter svar i denna tråden och även på ett annat forum så lutar det nu mer åt att vi stannar i Härnösand eller möjligen Ö-vik, för att det verkar som om det finns många sevärdheter som verkar vara värda att besöka i de trakterna. För att andra eller tredje dagen beroende på antalet övernattningar kring Höga Kusten stannar kring Piteå eller kanske ännu längre norr upp, istället för tidigare tänkta rutt.

Blir då visserligen lite längre sträcka första dagen, men det känns ändå överkomligt då de flesta eller åtminstone större sevärdheterna verkar ligga i trakten kring Ö-vik och norrut, så blir nog bättre att stanna oftare och kanske även längre då än att lägga tid på ställen där det inte finns lika mycket att se, för att hinna uppleva så mycket som möjligt.

Höga kusten verkar helt klart intressant i mina ögon, då jag uppskattar att se naturen och omgivningen på nya ställen. Vet du vilka tider linbanan är öppen och vad det kostar? Eller hur lång vandringen upp för berget är?

Bjuröklubb, vad är det för något? Är kyrkstugorna värda ett besök? Har du någon uppfattning om det skulle vara värt att ta en tur över gränsen till Norge och Hammerfest, för att se Europa nordligaste stad?
25 juli 2013 02:44
Citerat från Tipp1:
Hej, ja du vi kör boden uppsala i ett sträck varje g, kör vi hoj då stannar vi i sundsvall:) Sundsvall skellefteå , lite kort sträcka bara skog så kör i i sikfors och stanna en natt på den campingen :) den är helt underbar:) Där har dom en jätte fin laxtrappa:)
Och iochfs så stanna och kampa vig högakusten den campingen som är mot havet :) Gudomlig:) Sen finns det en superfin camping Rörbäckshavsbad toppen fint det med:)
Vi har massor med fina campingar och det går bra att fricampa med, och ska ni åka innlandet då är Jokkmokks camping väl värt ett besök:) Sen på vägen hem efter Jokkmokk så är ju Lyxele djurpark jätte trevligt:)
Lycka till med eran resa och välkommen till norrbotten:)
Hej,
Tack för ditt svar, det är alltid uppskattat med tips om vad det finns att göra på nya platser så att man lättare kan skapa sig en bra resrutt med tanke på vad som är värt att se, Det var långt ni åkte på en dag, men då kanske ni mer är ute att komma fram än att upptäcka nya saker efter vägen också?

Det lutar nu mera åt att vi som första stopp tar höga kusten, är det Ö-vik eller Härnösand som gäller då? Har inte riktigt förstått vilken ort man talar om när man bara säger höga kusten, då jag har fattat det som om det är en längre sträcka som kallas det. Vad heter campingen som du rekommenderar vid Höga kusten?

Om man stannar längs höga kusten första natten kanske det är rimligt att ta Piteå eller kanske sikfors som du också rekommenderade andra natten? om man ska stanna en gång till längs vägen upp. Eller Rörbäcks havsbad kanske är mer lämpligt att stanna vid om man stannar vid höga kusten första stoppet?

Jokkmokk kanske är något att se på vägen hem. Hur stor är Lycksele djurpark? Är Jukkasjärvi ishotell något att se på sommaren? Har du någon uppfattning om det är värt att ta en tur till Hammerfest i Norge bara för att se Europas nordligaste stad?

Vart lite många frågor nu, men hoppas att du har lust att svara på de :-) Som sagt tack för nyttig information, som fått oss att omvärdera upplägget och förmodligen kommer fram till ett mer givande upplägg nu när vi vet
vad som är värt att se och stanna på.

Tack så mycket och kommer att bli spännande detta, då det är första gången jag besöker norrland så det blir en upplevelse att se något annat än södra Sverige. :-)
25 juli 2013 11:11
Att klättra upp på skuleberget:
http://www.destinationskuleberget.se/segora/annonsarkiv/viaferrataklattringforalla.5.4e1bc06811fea7fe4fb80003001.html

linbana skuleberget:
http://www.skuleberget.com/index.php/linbanan

Vet tyvärr ej hur lång tid det tar att vandra upp.

Andra vandringar bla Slåtterdalsskrevan:
http://www.skuleskogen.se/valkommenut/turforslagmedovernattning.4.18df091d121bf8738cb80001528.html

Bjuröklubb är en vackert belägen fyr, kan vara en skön avstickare från E4:an om man vill.
25 juli 2013 12:23
Citerat från Gunillad:
Att klättra upp på skuleberget:
http://www.destinationskuleberget.se/segora/annonsarkiv/viaferrataklattringforalla.5.4e1bc06811fea7fe4fb80003001.html

linbana skuleberget:
http://www.skuleberget.com/index.php/linbanan

Vet tyvärr ej hur lång tid det tar att vandra upp.

Andra vandringar bla Slåtterdalsskrevan:
http://www.skuleskogen.se/valkommenut/turforslagmedovernattning.4.18df091d121bf8738cb80001528.html

Bjuröklubb är en vackert belägen fyr, kan vara en skön avstickare från E4:an om man vill.
Ok, tack för länkarna.

Lite synd bara att det bara står priser under icke ordinarie öppettider för linbanan, men det visar sig väl vad det kostar när man är där. :-)
Av Tipp1
25 juli 2013 21:32
Hej igen:) Jo jag har kört den vägen i över 20 år så lite less , har sett det mesta och vill komma fram fort:)
Norrfällsvikens camping ligger vid havet ( höga kusten) Kolla på Camping.se där har du dom flesta och vägbeskrivin med:) sen är det ca 40 mil till rörbäck ca 5 tim körning:) kanske en bra sträcka:) Ishotellet Jukkasjärvi har jag tyvärr inte besökt själ så hänvisar till googel:)
Och djurparken i Lyxele är ganska stor en rejäl prommis ialf:) och fina friska djur:)

Ta med myggmedel;) vi har gott om krypen här:(
Vi har ljust dygnet runt så vill man sova så är mörkläggnings gardiner bra:)
Och när ni kör innlandet så finns det ganska mycket renar efter vägarna så var vaksam:)

Passa på att ta en ripp i skogen , finns massor med bär nu av alla sorter , dock är lingonen inte klar än.
Skriv upp tel nu till de camping platser ni vill bo på, bra och kolla så det finns plats, mycket turister nu:)
Hoppas ni får en toppen fin resa:)
27 juli 2013 06:13
Citerat från Tipp1:
Hej igen:) Jo jag har kört den vägen i över 20 år så lite less , har sett det mesta och vill komma fram fort:)
Norrfällsvikens camping ligger vid havet ( höga kusten) Kolla på Camping.se där har du dom flesta och vägbeskrivin med:) sen är det ca 40 mil till rörbäck ca 5 tim körning:) kanske en bra sträcka:) Ishotellet Jukkasjärvi har jag tyvärr inte besökt själ så hänvisar till googel:)
Och djurparken i Lyxele är ganska stor en rejäl prommis ialf:) och fina friska djur:)

Ta med myggmedel;) vi har gott om krypen här:(
Vi har ljust dygnet runt så vill man sova så är mörkläggnings gardiner bra:)
Och när ni kör innlandet så finns det ganska mycket renar efter vägarna så var vaksam:)

Passa på att ta en ripp i skogen , finns massor med bär nu av alla sorter , dock är lingonen inte klar än.
Skriv upp tel nu till de camping platser ni vill bo på, bra och kolla så det finns plats, mycket turister nu:)
Hoppas ni får en toppen fin resa:)
Då förstår jag att det är skönare att komma fram så fort som möjligt. Vi kommer förmodligen att ta Norrfällvikens camping om det finns några lediga platser, då den verkar vettig efter att ha kollat på deras hemsida.

Jo, det låter som om en vettig sträcka så blir nog antingen campingen i Rörbäck eller den i sikfors. Vi har ju inga egna idéer eller tankar om campingar själv så vi kan lika gärna förlita oss på dina erfarenheter som att chansa själv.

Det ska finnas mörka gardiner för fönster och takluckor så det ska nog lösa sig med att få mörker för natten också, Vi har packat ned både mygga och djungelolja så får vi se vilket som fungerar bäst. :-) Det är en bra ide att skriva upp telefonnumret till de tänkta campingarna, det kommer vi att göra.

Nu bär det snart av så får se vart vi hamnar, återkommer med svar i tråden om vilka campingar och sevärdheter vi tillslut såg, om intresse finns.

Än en gång ett stort tack för att du delade med dig av dina erfarenheter, de var till stor hjälp för oss som aldrig varit i Norrland som vuxna och alltså i princip hade noll koll på campingar och sevärdheter uppåt.
Av Tipp1
28 juli 2013 21:35
Lycka till på eran resa:) Och kommer ni för bi i lule så titta förbi på coop på storheden vi har massor med myggmedel ;) och en hel massa färdkost :)mvh Tina