Roadtrip

Av Mayaye
7 nov. 2016 10:16
Visningar: 185
Hejsan!
Sitter och planerar en roadtrip för första gången i mitt liv och har miljoner frågor ungefär... Som planen ser ut så är det jag, min make, dottern och hennes fästman som ska åka. Vi siktar på att köra historical Route 66.
Vi planerar att vara borta 3 veckor.
Finns det kartor över gamla route 66 att ladda hem till GPS? Annars måste det väl vara jättesvårt att hitta och köra efter Route 66 eftersom den egentligen inte finns längre... Eller finns det papperskartor? Vi tänkte åka i Juli, är det smart eller är det galet varmt och olidligt då? När är annars bäst att åka?
Hur fungerar det med ESTA? Är det svårt att få inresetillstånd? Anledningen till att jag frågar är att dotterns fästman vid tidpunkten för när vi ska resa nyss kommer att ha blivit släppt från ett 1 årigt fängelsestraff för grov misshandel. (en korkad fyllegrej som gick över styr) Kommer fängelsestraffet att göra så han inte kommer in i USA? Lite jobbigt läge om man åker dit och han får vända på flygplatsen...
Vi har tänkt att ha dagsetapper på max 35-40 mil för att ha tid att stanna och se saker efter vägen, är det rimliga etapper eller onödigt korta? Vet ju inte i vilket skick vägarna är i, så hellre att man har tid på sig varje dag att sulla runt och köra vilse än att behöva stressa tänkte vi. Nu till resplanen som den ser ut för tillfället, vill gärna ha feedback på den!! :)

10/7 Flyg Arlanda-Chicago.
10/7-12/7 Chicago 2 nätter för att komma i fas med tidsskillnanden....
12/7-13/7 Springfield Illinois 1 natt.
13/7-14/7 St Louis 1 natt.
14/7-15/7 Springfield Missouri 1 natt.
15/7-16/7 Tulsa 1 natt.
16/7-17/7 Oklahoma City 1 natt.
17/7-19/7 Amarillo 2 nätter för att vila lite efter flera dagar i bil...
19/7-21/7 Albuquerque. 2 nätter, Jag och dottern som är "hästtjejer" vill stanna och hyra häst och leka vilda västern, därför blir det 2 dagar där.
21/7-22/7 Holbrook. 1 natt.
22/7-24/7 Flagstaff. 2 nätter. Vill spendera mycket tid i Grand Canyon, se både soluppgång och solnedgång kanske??
24/7-26/7 Las Vegas. 2 nätter. Stanna så man hinner göra av med en massa pengar på enarmade banditer....
26/7-27/7 Barstow. 1 natt.
27/7-31/7 Los Angeles 4 nätter. Vill stanna några dagar för att hinna med Universal Studios, Six Flags Magic Mountain mm.
31/7 Flyg Los Angeles-Arlanda.

Budget!! Vi har tittat på motell typ Super 8 där frukost ingår för ca 700-800 kr per natt för 4-bädds rum. Vi är inte så noga med boende, man sover ju bara där... I Las Vegas har vi dock tänkt att kosta på oss lite mer och bo mitt på strippen, hittat rum för ca 4000 kr för 2 nätter i 4-bädds rum. Ser budgeten rimlig ut??
Så här ser budgeten ut för 4 personer:

Flyg ToR: 24000 kr, (6000 per person)
Motell/Hotell 21 nätter: 20000 kr, (5000 per person)
Hyrbil + one way avgift: 15000 kr, (3750 per person)
Bensin 450 mil: 4000 kr, (1000 per person)
Helikoptertur Grand Canyon: 8000 kr, (2000 per person)
Inträden, Universal mm: 10000 kr, (2500 per person)
Mat 21 dagar: 25000 kr, (ca: 150 kr lunch + 150 kr middag per person/dag) För mycket? För lite? Frukosten ingår på motellen, så det behöver vi inte tänka på....

Totalt: ca 106000 kr (26500 per person) + fickpengar.. Vi är inte särskilt shoppingtokiga, hur mycket är rimligt att ha med för 3 veckor i rena fickpengar eftersom maten redan är budgeterat...
Om nån har förslag på vart man hittar billigaste flyget och hyrbil är jag tacksam, Likaså om nån har förslag på "måste se" upplevelser efter vägen... Ber om ursäkt för ett långt inlägg, Jag är ett kontrollfreak och vill ha allt planerat in i minsta detalj...
7 nov. 2016 15:06
Hej!
Det finns verkligen mycket att se och göra längs gamla Route 66. De centrala delarna av USA glöms ofta bort, vilket är synd.

Vet inte hur bra det är med kartor över Route 66 till GPS. Vissa delar är som ni säkert vet ersatta med Interstate roads (tänk våra motorvägar). Den här hemsidan http://www.drivingroute66.com/route-66-maps/ tycker jag har gjort ett ganska bra jobb med att visa var du bör köra om du ska köra exakt den väg Route 66 fortfarande går/gick en gång i tiden. I vissa delstater ändrade de rutten på 66an någon gång på 50-talet och de som gjort vägbeskrivningen visar då olika alternativ vilket kan se lite förvirrande ut enligt mig.

Men ni skulle kanske kunna använda er av den hemsidan för att sedan knappa in på en GPS vilken väg ni ska köra. En modern GPS borde ha funktionen ”undvik motovägar” om ni slaviskt vill följa vägen så mycket som möjligt. Eftersom det är högre hastighetsbegränsningar på Interstatesen och gamla 66an ofta ligger precis bredvid, vet jag inte hur ni ställer er i valet mellan vägtyp hehe ;). Inne i Los Angeles rekommenderar jag er att INTE följa Historic Route 66, ni kommer aldrig komma fram till slutet i Santa Monica då haha, med trafiken som är där, men det kanske ni förstod.

Fördelen med att köra på en Interstate är ju också att det aldrig kan dyka upp ett trafikljus eller stoppskylt någonstans, vilket däremot händer en del på vägar som börjar med Highway eller State Route (även om det i enstaka fall ändå händer att dessa är utformade som en Interstate där allt bara flyter på). Vid tidsnöd är därför en Interstate alltid att föredra såvida det inte skett en stor olycka där eller är skogsbränder, tornadovarning etc.

I juli och augusti är ju hotellpriserna som högst och turisterna som flest vid exempelvis Grand Canyon. Däremot är Route 66 kanske bäst att köra på sommaren eller hösten ändå. Vintern kan vara hård i centrala USA, särskilt i Illinois av de delstater ni kommer besöka. På våren drabbas många jordbruksstater av tornados. Sommaren är förstås varm som tusan i ökenstaterna men det kan hösten också vara. Bunkra upp med många dunkar vatten!!

Vet tyvärr inte hur det kommer funka med ESTA för honom. Finns andra här på forumet som har bättre koll på ESTA (@floridasidan). Hoppas det löser sig!

Vad som är rimlig längd på en dagsetapp beror lite på vad ni tycker. Hur mycket gillar ni att sitta i en bil? Till exempel, är det något särskilt som ni vill göra i Springfield, IL? Är bara 15 mil till St. Louis. Och är det något ni vill göra i Barstow? Annars klarar ni Las Vegas -> LA på en dag. Budgeten ser realistisk ut. Kan vara maten där priserna lätt springer iväg. De skriver sällan ut skatten på menyn. Yelp.com är en bra sida och framför allt app till telefonen för att kolla upp restauranger med bra priser i förväg så att ni inte hela tiden äter på dyra turistfällor där alla turister rör sig. Gasbuddy.com är bra för att hitta billig bensin på vägen. Bästa sidan att boka är flygbolagens egna hemsidor. Sker något oförutsett i anslutning till flygresan är det alltid säkrast att ha bokat direkt hos flygbolaget, och inte hos några konstiga nätresebyråer.

Be inte om ursäkt för att det blev långt. Tycker det var bra att du skrev långt och detaljerat, lättare att svara då!