Roadtrip 3v Kalifornien - Sommaren 2018

4 dec. 2017 20:49
Visningar: 1103
Hej!
Det är så att jag (21år) och min pojkvän (25år) ska åka på roadtrip i Kalifornien i sommar 2018. Vi har lagt upp en ungefärlig rutt och anledningen till att jag skriver detta inlägg är egentligen för att jag gärna tar emot råd och tips på vad vi kan göra/om vi borde tänka om på vissa punkter osv. Here we go!

*Alla hotell har bokats med möjlighet att avboka, så kom gärna med input*

- Vi landar i San Fransisco runt 15.00 och kommer stanna där i 4 nätter. Vi har hittills inte bokat något boende för dessa nätter. Det vi tänker oss att göra är hittills bara Alcatraz-touren så här får man gärna komma med tips!
- Därefter kör vi bil ner till San Simeon (Silver Surf Motel) och ska under dagen stanna i Santa Cruz, Monterey och Big Sur.
- Efter en natt i San Simeon åker vi ner till Hollywood (Wave Hotel, Manhattan Beach) och stannar vid Santa Barbara och Malibu på vägen. I Hollywood stannar vi 3 nätter (sola och bada, kanske hikea i Hollywood Hills) innan vi åker mot Las Vegas.
- I Las Vegas stannar vi i två nätter (Hampton Inn Tropicana)
- Efter sista dagen i Las Vegas åker vi till Williams, Arizona (Motel 6, Williams East, Grand Canyon) som ligger någon timme söder om Grand Canyons södra ingång. Efter en natt (snarare en halv natt:) där så tänkte vi köra upp i Grand Canyon och se soluppgången samt hikea under dagen. Sedan sover vi en natt till på samma Motel.
- Efter två nätter i Williams så blir det en lång bilåkar-dag till Los Angeles. Där kommer vi stanna i 6 nätter på Hotel Ramada (Downtown West). I Los Angeles har vi egentligen inte kommit fram till att göra något mer än besöka Universal Studios, Walk of Fame, och någon outlet. Därav önskas tips även här!

Flyg är bokade redan och vi landar alltså i San Fransisco och flyger hem från Los Angeles, så det är det enda som inte kan ändras :)

Som sagt detta är en preliminär plan och eftersom det är första gången för oss båda i California så tar vi varmt emot alla tips om både stort och litet! Ställen man borde stanna på längs Highway 1 (peppar peppar att vägen är lagad till sommaren), ställen man kan strunta i att stanna på, saker att göra, hotell som är bra, tips på företag att hyra bil hos (get it here, leave it there) och tips i allmänhet så att vi får en så bra vistelse som möjligt!

Tack på förhand!

Edit: Lite frågor som jag kommit på nu i efterhand!
1. Hur mycket kostar bränsle/mile ungefär?
2. Ungefärlig budget för käk? Räknar med att inte äta fint på restaurang mer än ett par gånger och lär nog köpa hem mat en del (de flesta hotellen har pentry)
5 dec. 2017 09:03
Hej
Vi planerar också för en roadtrip i Kalifornien med omnejd kommande sommar.
Jag kan alltså inte prata av egen erfarenhet men kan dela med mig av de tips jag fått.

Ang. SF så säger man att det finns hur mycket som helst att göra och jag tror dem. 4 nätter är nog rimligt. Förutom Alcatraz finns ju bl.a. Cable Car, Lombard Street, Fishermans Warf och Golden Gate. Dessutom massor av shopping, har jag förstått.
Sedan säger alla att en natt på sträckan SF-LA är för lite. det finns massor att se och göra och man ska ha tid att göra stopp. Bara runt Monterey/Carmel finns tydligen hur mycket som helst att se och göra...
En annan sak som folk med erfarenhet kommer att säga är att du har för många nätter i LA. Visst ska man ha några nätter där för att se "det man bör se" men i övrigt finns det bättre och finare platser, säger folk.
Vi kommer att bo i LA 2-3 nätter totalt men ska istället bo c.a. 4 nätter i San Diego.
Ytterligare en sak som i alla fall inte vi vill missa är ett besök i någon nationalpark. Vi ska åka igenom Yosemite, där vi också övernattar en natt. Andra säger att Sequoia är minst lika bra. En "lightvariant" ska vara att åka till Muir Woods som ligger alldeles norr om SF.
Ang. boende i SF ska ni nog inte vänta för länge med att boka. Det är dyrt att bo där men finns en del tips på detta forum om du söker runt lite.

Lycka till!
Av Annaer
5 dec. 2017 22:41 (redigerad)
Hej!
Tänk på att ert hotell i Manhattan beach är minst 1 timmes bilkörning till Hollywood. Är det tät trafik så kan det ta kanske 2-4 timmar. Trafiken i LA kan vara & är ofta brutal. Jag skulle välja ett hotell som ligger i Hollywood eller W Hollywood. När vi var där så bodde vi på The Hotell Hollywood, det va gångavstånd till Hollywood blvd & sunset blvd.

// Anna
5 dec. 2017 23:04 (redigerad)
Varför 2 ggr till LA? Sväng av 1:an i Cambria sikta på Fresno eller Vissalia och kör genom Sequoia NP så får ni se trän som får er att tappa hakan om ni inte sett dem förut sedan därifrån till Vegas. Williams är mycket trevlig, lite väl långt från South rim men åker ni 5 på morgonen så hinner ni till soluppgången, och varför inte boka en dagstur med Mula?
LA hinner ni med allt på resterande dagar och billigt boende runt Sunset Bwd och 20 min till S.Monica beachen.
I SF rekommenderar jag hostel som ni får ett bra för 3-400 sek/pers mot 1000/pers för sunkigt hotell eller 2000/pers för ett riktigt. Jag har varit nöjd med International Hostel vid Powell stn.
Hoppas bara att 1:an har hunnit öppna och synd ni har så bråttom ner till San Simeon, men perfekt med övernattning där, bodde nog på samma hotell för något år sedan, typ 700sek.
6 dec. 2017 08:13
På väg mot Las Vegas rekommenderas ett besök på Elmers Bottle tree ranch, visserligen en avstickare men helt klart värt ett besök. Stanna också på Peggy Sues Diner, trevligt ställe med god mat och härligt inredning.

Oatman är ett annat ställe som kan rekommenderas. Det är också en avstickare från större vägar men värt ett besök.

Precis som Brycecanyon säger ligger Williams en bit från GC. Ni måste ju åka väldigt tidigt för att hinna och sedan ska ni vara där en dag och sedan åka tillbaka. Varför tar ni inte en natt i GC?

När ni åker tillbaka mot Las Vegas kan ni, om ni vill uppleva route 66 och den miljön, åka in till Seligman och sedan vidare mot Hackberry för att till sist komma till Kingman. Men för att göra denna avstickare rekommenderas att ni lägger in en övernattning innan LV. Vi bodde i Kingman.

Glöm inte Hooverdammen.

Detta var några tips, googla och se vad det är. Kanske något av dem ser intressant ut och ni vill se.

Till sist rekommenderas två nätter längs Hwy 1. Man stannar en hel del efter vägen.
6 dec. 2017 12:02 (redigerad)
Citerat från Brycecanyon:
Varför 2 ggr till LA? Sväng av 1:an i Cambria sikta på Fresno eller Vissalia och kör genom Sequoia NP så får ni se trän som får er att tappa hakan om ni inte sett dem förut sedan därifrån till Vegas. Williams är mycket trevlig, lite väl långt från South rim men åker ni 5 på morgonen så hinner ni till soluppgången, och varför inte boka en dagstur med Mula?
LA hinner ni med allt på resterande dagar och billigt boende runt Sunset Bwd och 20 min till S.Monica beachen.
I SF rekommenderar jag hostel som ni får ett bra för 3-400 sek/pers mot 1000/pers för sunkigt hotell eller 2000/pers för ett riktigt. Jag har varit nöjd med International Hostel vid Powell stn.
Hoppas bara att 1:an har hunnit öppna och synd ni har så bråttom ner till San Simeon, men perfekt med övernattning där, bodde nog på samma hotell för något år sedan, typ 700sek.
Otroligt tacksam information! Anledningen till att vi skulle till LA två gånger var för att jag inte visste hur man annars skulle komma till LV smidigt. Men med den infon vi fick av dig nu så blir det ju en betydligt bättre rutt och dessutom mer att se! Hur rekommenderar du att man stannar/bor under avstickaren till Sequoia NP samt finns det ett bra sätt att kanske då även få med Death Valley? (Tänker mig att man bara passerar med tanke på hur varmt det verkar vara där under sommaren). Det handlar ju i så fall om 3 nätter och 3 dagar vi har att disponera från att vi åker från San Simeon tills dess att vi "behöver" vara i Vegas. Återigen stort tack för denna info :)
6 dec. 2017 13:21
Brycecanyon har säkert mycket och bättre erfarenhet på detta än vad vi har, men vi har valt en annan väg som jag hoppas också blir bra.
Efter SF bor vi 2 nätter i Monterey/Carmel och hinner då förhoppningsvis utforska omgivningarna samt ner till ungefärBig Sur. (Jag kan ha fel, men har intalat mig att hela kustvägen till LA är vacker och att man efter ett tag blir lite mätt på det vackra.)
Efter detta styr vi mot Mariposa och sedan Yosemite Valley, där vi tillbringar eftermiddag och kväll samt bor en natt. Nästa dag är vi i Yosemite så länge vi kan för att sedan åka väg 120 österut och bor i Mammoth Lakes, vilket tydligen också ska vara en vacker plats.
Sedan tar vi oss söderut via Death Valley till Las Vegas.
Det är långt till nästa sommar men om jag inte är felunderrättad så är kustvägen sedan länge avstängd söder om Big Sur pga ras. Någon här kanske dock vet när de planerar öppna.
6 dec. 2017 13:31
Jag skrev fel i förra inlägget.
Efter Monterey åker vi via Oakhurst till Yosemite Valley. Inget annat.
6 dec. 2017 15:37
Citerat från Moramannen:
Brycecanyon har säkert mycket och bättre erfarenhet på detta än vad vi har, men vi har valt en annan väg som jag hoppas också blir bra.
Efter SF bor vi 2 nätter i Monterey/Carmel och hinner då förhoppningsvis utforska omgivningarna samt ner till ungefärBig Sur. (Jag kan ha fel, men har intalat mig att hela kustvägen till LA är vacker och att man efter ett tag blir lite mätt på det vackra.)
Efter detta styr vi mot Mariposa och sedan Yosemite Valley, där vi tillbringar eftermiddag och kväll samt bor en natt. Nästa dag är vi i Yosemite så länge vi kan för att sedan åka väg 120 österut och bor i Mammoth Lakes, vilket tydligen också ska vara en vacker plats.
Sedan tar vi oss söderut via Death Valley till Las Vegas.
Det är långt till nästa sommar men om jag inte är felunderrättad så är kustvägen sedan länge avstängd söder om Big Sur pga ras. Någon här kanske dock vet när de planerar öppna.
Tack för tips! Raset var i februari 2017 som jag fattat det och de ska tydligen vara helt klara sommaren 2018, så om det blir i maj/juni eller augusti/september återstår att se!
9 dec. 2017 07:09 (redigerad)
Citerat från Alvathorn:
Citerat från Brycecanyon:
Varför 2 ggr till LA? Sväng av 1:an i Cambria sikta på Fresno eller Vissalia och kör genom Sequoia NP så får ni se trän som får er att tappa hakan om ni inte sett dem förut sedan därifrån till Vegas. Williams är mycket trevlig, lite väl långt från South rim men åker ni 5 på morgonen så hinner ni till soluppgången, och varför inte boka en dagstur med Mula?
LA hinner ni med allt på resterande dagar och billigt boende runt Sunset Bwd och 20 min till S.Monica beachen.
I SF rekommenderar jag hostel som ni får ett bra för 3-400 sek/pers mot 1000/pers för sunkigt hotell eller 2000/pers för ett riktigt. Jag har varit nöjd med International Hostel vid Powell stn.
Hoppas bara att 1:an har hunnit öppna och synd ni har så bråttom ner till San Simeon, men perfekt med övernattning där, bodde nog på samma hotell för något år sedan, typ 700sek.
Otroligt tacksam information! Anledningen till att vi skulle till LA två gånger var för att jag inte visste hur man annars skulle komma till LV smidigt. Men med den infon vi fick av dig nu så blir det ju en betydligt bättre rutt och dessutom mer att se! Hur rekommenderar du att man stannar/bor under avstickaren till Sequoia NP samt finns det ett bra sätt att kanske då även få med Death Valley? (Tänker mig att man bara passerar med tanke på hur varmt det verkar vara där under sommaren). Det handlar ju i så fall om 3 nätter och 3 dagar vi har att disponera från att vi åker från San Simeon tills dess att vi "behöver" vara i Vegas. Återigen stort tack för denna info :)
Om ni valt Sequoia så finns billigt boende i Tree rivers utanför södra utfarten, det tar 4 tim att köra från San Simeon till Grant Grove som ligger precis innanför parken så med matpaus betyder det 5 tim så för att få tillräckligt med tid bör man åka senast kl 6 på morgonen.
Till Yosemite Valley är det en timme längre,, men där kan ni bo mitt i parken billigt i tält med trägolv i fd Curry village vilket jag gjort och det är helt ok boende. Det innebär att du på 2 halvdagar hinner uppleva det mesta av parken inklusive Mariaposa Grove där det också finns grymma trän.
Det går inte att få fram rutten på andra sidan Sierra Nevada eftersom den är avstängd nu och jag har inte åkt den vägen till Death valley, men finns flera övernattningsställen innan DV och ni styr själva om ni lämnar parken tidig em eller sen em och bestämmer var ni ska sova från vilken tid ni vill ha i parken dag 2. Jag rekommenderar att sikta på Stovepipe Wells där det några km österut finns sanddyner som är häftigt att se, sedan får ni besluta om ni ska svänga vänster så ni kör ut i Betty och därmed kan besöka spökstaden Rhyolite eller så svänger ni söderut och kör förbi världens lägsta pungt.

Bra att ni lägger 2 nätter i Monterey för finns mycket att se där och i Carmel t.ex Clintans Ranch/hotell Mission Ranch. När jag var dit stod den gröna Pickupen från "Broarna i Madison County" där så det var den resans höjdpungt för mig.