Road trip Californien

Av Lancer
21 feb. 2017 23:48
Visningar: 652
Hej !

Vi, 2 vuxna 1 tonåring ska göra en road trip i californien i sommar. (Juni-juli 4 veckor)
Det vi funderar på är hur mycket av boendet tror ni man måste ha förbokat, det är ju högsäsong ....
Vi landar i San Jose, tar sedan kustvägen ner till LA med ett par stopp på vägen ner.
Några dagar i LA
Sedan San Diego för nästan en vecka . Vidare till LV via gran canyon .
Norrut via Death W - Yosemite-Lake tahoe för att avsluta med några dagar i SF .
Tror ni man klarar sig med att bara ha förbokade hotell på dom ''stora'' stoppen ? (LA,SD,LV och SF). Funkar det med 'dropp in ' på hotell efter vägen på mindre orter trots att det är Juni/juli .
Tack på förhand
Av Hawaii
22 feb. 2017 01:36
Att förboka de stora stoppen definitivt en god idé men Highway 1 är ju väldigt popular så det kan vara lite chansartat där att bara "droppa in". Bortsett från Highway 1 kan det nog funka bra att vara spontan - så länge du också har lite flexibilitet i planeringen.
Av Birgere
22 feb. 2017 08:50
Drop-in fungerar ju säkert i form att ni får tak över huvudet MEN räkna med att lägga en massa tid o leta, betala överpris och att gå på några rejäla nitar när det kommer till kvalitet på stället ni hamnar på.
Bättre att boka i förväg, men det räcker ofta att göra det någon/några dagar i förväg eller tom kan man göra det under lunchstoppet samma dag.
För övriga bokningar boka avbokningsbart så har ni full flexibilitet men det kostar lite extra, den avvägningen får ni själva göra.
Av Lancer
22 feb. 2017 08:55
Ja det är väl ungefär så vi har resonerat . På highway 1 blir det nog stopp i Monterey , San Simeon och Solvang . Det man är lite orolig för är ju att det är fullbokat om man inte bokar i förväg under högsäsong. Mellan dom stora stoppen kan vi ju vara lite mer flexibla precis som du säger .
Hur fungerar det med hotellkuponger ? Är det några vettiga hotell som använder det eller är det sunkiga lopphål ?
Av Lancer
22 feb. 2017 08:59
Litet förtydligande .... Med ''drop-in'' tänkte jag nog som Birgere svarar . Att boka efter vägen , typ dagen innan ankomst .
Btw , vad tror ni ? kommer dom att hinna laga Hgw1 till sommaren , ganska långa bitar som är avstängda nu pga väg skador .
23 feb. 2017 11:30
Jag har kört ett par turer på den amerikanska västkusten och vi brukar ha förbokat första natten och sista. Däremellan kan det vara skönt att kanske boka någon av de stora städerna, typ Vegas, oftast kan man hitta riktigt bra priser hemifrån på de fina hotellen. Men mycket charm av en road trip är spontaniteten. Vi har alltid lyckats lösa boendet, antingen att man bokat via sin telefon/dator samma dag eller att man tagit en chansning när man kommit fram till stället och kollat om det finns tillgängligt boende. Ibland vill man köra längre ibland kan man hitta ett ställe som man faktiskt vill stanna lite längre på och då är det bra att inte ha bokat så mycket. Det finns otroligt mycket boende längs vägarna på västkusten.

Monterey är jättetrevligt, kan även rekommendera Carmel-by-the-sea när ni ändå kör 1:an. Riktigt mysigt ställe. Solvang stannade vi i ett par, tre timmar och det tyckte jag räckte.
25 feb. 2017 21:20
Vår familj körde längs Hw1 samma tid ni har planerat. Mitt råd- kolla dagen innan vilka motels har rum lediga för 3 pers. Vi hade bokat innan men det fanns rum så det hade inte behövts. Dessutom kan dimma dyka upp och då kanske ni inte vill stanna just där.
Akvariet i Monterey är sevärt. Carmel-by-the sea en charmig by men boendet här dyrt- bättre bo i Monterey.
Om vår resa har jag skrivit på min blogg :
http://city-lover-reser.blogspot.se/search/label/Highway1
http://city-lover-reser.blogspot.se/search/label/San%20Diego
26 feb. 2017 08:50
Den rutt ni gör är ju extremt klassisk = många turister som gör samma sak.
När vi åkte på en liknanade tripp i oktober hade vi inget bokat i förväg. Boende löste sig på alla orter, men det hände att vi fick fråga runt på några ställen innan vi fick napp.
Så det är nog en bra idé att förboka i juli.

Min resa har jag skrivit om här:
https://4000mil.se/index.php/new-york-och-kalifornien/
10 mars 2017 14:41
Hej hej!

Planerar en tur i kalifornien själv i sommar och åka längs med highway one. Att notera här är denna information http://www.lcswebreports.dot.ca.gov/lcswebreports/SearchDistrictsAction1.do
https://www.youtube.com/watch?v=gofOVHNPfrM

Sammanfattat. Pfeiffer Bron i Big Sur är helt avstängd till minst sista december 2017. Kollaps pga landras. Det kommer leda till stora omledningar via rutt 101 mer längre in. De kanske kan bygga något tillfälligt men terrängen är kuperad i området så det lär vara svårt.

Tänkte att det kan vara bra att veta om det ska bokas boenden och planeras rutter.
Av Katrinl
10 mars 2017 15:26
Hej,
Vi gjorde stora delar av er resa förra sommaren. Personligen vill jag inte lägga tid på letande när man har gott om tid att göra planeringen innan. Men det är en smaksak. Jag vet inte om någon nämt det men i Nationalparkerna måste man boka i förväg, Grand Canyon och Yosemite. Där kan det redan nu vara svårt med lediga rum/ tält, beroende av hur mycket man vill betala.
Missa inte Antelope Canyon i er rutt. Så himla coolt och vackert.
Av Lancer
15 mars 2017 10:44
Ni som har koll på hyrbils frågorna......
Det ingår ju tydligen 1 xtra förare om man hyr med Avis i Californien . Men anger man redan vid bokningen på den svenska hemsidan att man skall vara 2 som kör ? . Eller anger man det först vid upphämtningen och så ingår det med automatic ? För om man anger 2 vid bokningen ser det ju ut som att man kommer att få betala för xtra förare vid upphämtningen .
Tack på för hand
Av Birgere
15 mars 2017 11:43
Citerat från Lancer:
Ni som har koll på hyrbils frågorna......
Det ingår ju tydligen 1 xtra förare om man hyr med Avis i Californien . Men anger man redan vid bokningen på den svenska hemsidan att man skall vara 2 som kör ? . Eller anger man det först vid upphämtningen och så ingår det med automatic ? För om man anger 2 vid bokningen ser det ju ut som att man kommer att få betala för xtra förare vid upphämtningen .
Tack på för hand
Enligt Kalifornisk lag så får inte hyrbilsfirmorna ta ut avgift för din fru som extraförare. För att undvika strul så säg bara till när ni hämtar bilen att frugan även kommer att köra, ev får hon visa körkortet. Så boka iNTE extraförare i förväg, om det nu är frugan som ska köra, är det någon annan så får du betala.
Av Lancer
15 mars 2017 12:50
OK , det var så jag tänkte .....För anger man xtra förare vid bokningen så framgår det ju inte att det är frun. Som ju skall kunna köra som xtra förare utan tillägg .

Tack för snabbt svar :)