Riga sommar 2009

7 sep. 2008 18:40
Visningar: 3288
min syster o hennes sambo ha planera att dom ska åka me sina två små barn (flicka snart 4 o pojke 5 år) ti riga nästa sommar,o dom ha bjudit mj me..vi sku åka bil ti helsingfors (vi bor i finland),därifrån åka båt över ti tallinn o sn köra ner ti riga därifrån :) vi kommer bo i stuga 1-2 vk,mn mera e väl int planerat ännu..
har ni några tips på va man sku kunna göra i riga?forska lite sj ren o kom fram till att d finns en kuststad som heter jurmala nära där d finns en strand o en vattenpark (?) :) d sku kunna va kul för båda barn o vuxna :) mn joo,några andra tips?
tacksam för alla svar :D
Av Trea
8 sep. 2008 14:30
Vi råkade (pga galet långa mellanlandingar) spendera två heldagar i Riga i somras med två lite större barn (12 och 13). Vi försökte hitta på nåt kul i stan, men det var inte jättelätt när man bara hade en dag sådär. Vi tog en båttur i kanalen, men det var inte så jättefantastiskt. Jag läste däremot om Jurmala och det lät trevligt (men vi hade inte riktigt tid). En del av båtturerna gick till Jurmala och det är kanske ett trevligt alternativ att ta båten dit.

Annars är Gamla stan ganska mysig och vi gick också och shoppade i en inomhusmarknad på andra sidan vattnet (från Gamla stan sett). Inte så mycket klokare av det kanske... nån annan kanske vet mer?
Av Skiola
6 nov. 2008 14:53
Hej!
Åk till Jurmala. Jag har varit i Lettland vid ett 15-tal tillfällen och vi hyrde stuga på Nemo. Inget att rekomendera tyvärr. Låg väldigt nära stranden och det var stort plus. Vi gick ganska långt där en dag och sen genom stan hemåt. En lettisk vän hade bokat åt oss. Vi trodde att vi skulle kunna laga mat i stugan men det fanns bara sängar, 3 stolar och ett bord. Det lovade kylskåpet uteblev men jag hade med mig bekräftelsen där det tydligt framkom att det skulle finnas på rummet. Har som sagt varit i Lettland många gånger och sånt här får man räkna med. Jurmala är mysigt och det finns som du skrev en vattenpark ganska direkt när du kommer till Jurmala. Man får(fick) betala en liten summa när man kommer med bil från Riga. Har också varit i Sigulda. Där finns en nationalpark som många lettländare åker till på helgerna och har picknick. Ligger vackert till. Inte långt från Riga. Eftersom ni åker med barn är Lido ett perfekt ställe. En restaurang där man plockar åt sig den mat som man vill ha och betalar därefter. Ta inte allt på en gång utan gå gärna en gång till. Utanför restaurangen(självklart kan man äta ute på sommaren) finns mycket kul för barn. På andra sidan Daugava ska det finnas ett äventyrsbad, Aqua Park. Finns också ett zoo. Jag har inte rest med så unga barn, min son var runt 10 när han var med första gången så det är lite svårt att ge "barntips". Riga är en vacker stad, det är också intressant att se hur det ser ut i utkanterna. Vi har varit mycket ute på landsbygden mot Jekabpils. Tänk på att hålla hastigheterna i både Estland och Lettland. Böter på plats för ett par år sedan.
Ett annat tips är att stanna några nätter i Pärnu i Estland. Det är en fin strand och långgrunt. Vi har bott på lite olika hotell där. Det räcker med ca 2 nätter för stan är inte så stor.
Mat och dryck är billigt mot här, definitivt om ni går lite utanför citykärnan. Prova på att dricka Riga Champange. Hoppas att ni får en trevlig resa till Lettland!
Av Riisa
9 maj 2009 20:32
Lite info från vår weekend i Riga...
Okupationsmuseet deppigt men intressant. Maten sådär, ölen god. Buttra östländska människor svårt att få dom att le... o vi försökte verkligen :=D
Utsikten i kyrkotornet onödigt att betala för då man kan åka gratis hiss o sitta i en trevlgig panorama resturang o bara njuta... av allt grått!
Hangarenrna skulle man ju se... skulle vara bra shopping, bara skräp!
Min kompis blev även lurad på pengar av en man på torget, ja ja hon får skylla sig själv! Men hjälp ALDRIG dom att växla pengar.
PRUTA på taxiresor, ni blir lurade annars.
Svårt att kommunicera då dom inte kan engelska.

Jag själv föredrar Tallin. Vackert, vänligt och prisvärt
Diskussionen är stängd för nya svar