Restips inför klassikern San Francisco-LA-Vegas-SF

Av Snippel
7 sep. 2018 06:29
Visningar: 392
Hej,
Det finns tusentals olika sätt att resa runt denna klassiska rutt och jag vill gärna ha era tankar på upplägg.
Jag och min sambo landar i San Francisco 11/5 2019 och flyger hem från samma ställe 26/5. Vi har 14 hela dagar att se och upptäcka.
Tänkt rutt är San Francisco (11-14/5 )- carmel (1 natt 14-15/5)-Santa Barbara (1 natt 15-16/5)- LA (2 dagar varav 1 för Universal studios och dag 2 för allt annat sevärt. 16-19/5).
Därefter vill så klart se Grand canyon och då är frågan om det är lämpligast att åka direkt från LA till exempelvis Flaggstaff. Jag misstänker att minst 1 heldag behövs för GC?.
I så fall Flagstaff 19-21/5 och därifrån till Vegas (21/5-23/5).
Via Death Valley till Yosemite och övernattning 23-24/5. Lämpligt att ta en heldag i Yosemite eller är det mer värt att åka till Napa Valley?
Ser det för tight ut?
Tacksam för tips och råd
Av Ulf72
7 sep. 2018 12:06
Hej,

Gjorde faktiskt ungefär den här trippen med familjen i somras och landade då i SF (4 nätter), sen Monterey som ligger granne med Carmel (1 natt), Pismo Beach som ligger lite norr om Santa Barbara (1 natt), Santa Monica/LA (4 nätter), Las Vegas (1 natt), Tusayan/GC (1 natt) och Las Vegas igen (2 nätter) och sen hem från Las Vegas.

Mitt tips kring ert upplägg är att bo närmare Grand Canyon än i Flagstaff om du ska se både solnedgången och soluppgången, ex i Tusayan som ligger precis utanför parken vid South Rim.

Sen skulle jag varit 1 natt extra i SF och kapat en natt i LA istället.

Ha en härlig resa
Av Snippel
7 sep. 2018 14:15
Citerat från Ulf72:
Hej,

Gjorde faktiskt ungefär den här trippen med familjen i somras och landade då i SF (4 nätter), sen Monterey som ligger granne med Carmel (1 natt), Pismo Beach som ligger lite norr om Santa Barbara (1 natt), Santa Monica/LA (4 nätter), Las Vegas (1 natt), Tusayan/GC (1 natt) och Las Vegas igen (2 nätter) och sen hem från Las Vegas.

Mitt tips kring ert upplägg är att bo närmare Grand Canyon än i Flagstaff om du ska se både solnedgången och soluppgången, ex i Tusayan som ligger precis utanför parken vid South Rim.

Sen skulle jag varit 1 natt extra i SF och kapat en natt i LA istället.

Ha en härlig resa
Tackar,
Just området runt Las Vegas, GC, Yosemite och till SF känns lite dimmig just nu. Men det klarnar nog. Hur var resan mellan LA och Vegas? Vägval och tidsmässigt?
Av Ulf72
7 sep. 2018 14:48
Hej,

Vi åkte från Santa Monica/LA på morgonen ca kl 9 via I-10 och I-15 och stannade till ca 2 tim i Barstow för lunch och shopping på dom outlets som finns där. Fortsatte på I-15 till LV och var framme på eftermiddagen ca kl 16-17 nån gång.
Av Marulk
9 sep. 2018 19:05
Övernattning efter DV är lämpligt i Mammoth Lakes. Därefter dagsfärd genom Yosemite. Nästa stop i Napa eller Sonoma.
Ett tips, försök inte hinna med ’allt’ hur gärna man än vill. Ovan till om Antelope Canyon, absolut en fantastisk upplevelse men Page är en bra bit från south rim. Spar det till nästa resa.
Finns lite bilder här på RG som kanske kan ge dig lite tips.
Oavsett kommer ni få en härlig resa o bra ni gör lite research innan