Resrutt i Sydamerika

18 maj 2017 11:14 (redigerad)
Visningar: 885
Hej på er!

Jag har nu börjat planera min långresa (4-5 månader) inför vintern 2017-2018. Jag har bestämt mig för Sydamerika och vill mer än gärna ha alla era tips på allt från mat, kläder, BUDGET, upplevelser och ställen jag bara inte får missa.
Jag tänker mig resrutten Venezuela - Brasilien - Argentina - Bolivia - Peru och sedan Västindien(Vart ska jag här??)

Tack på förhand alla ni.
18 maj 2017 17:39
Hej! Jag kom nyss hem från 14 månader i Sydamerika så jag ska nog kunna hjälpa till ;)

Kolla upp säkerhetsläget i Venezuela innan du ger dig iväg. Träffade på några som reste dit och åkte på problem. Men också många som sa att det var fantastiskt. Jag bestämde mig för att skjuta upp det till senare. Försök kanske att inte resa ensam i Venezuela i alla fall.
Kläder beror ju lite på var och hur du vill resa. Längst i söder i Argentina kan det vara riktigt kyligt året om, samma i bergen i Bolivia och Peru. Ta med underställ och fleece eller köp alpacka-tröja i Peru.
Jag spenderade runt 10000/månad och då snålade jag inte särskilt mycket. Argentina kan vara snuskigt dyrt på vissa ställen. Hoppas det har blivit bättre tills du åker, men räkna med samma priser som Sverige där och Brasilien.
Laga mat själv i Argentina och Brasilien men i Bolivia och Peru är det ofta billigare att äta ute om du inte är kräsen. Ett stort mål mat kan du få för mellan 7-20 kr i Bolivia och 15-30 i Peru. Prova självklart Ceviche i Peru, Mocequa (stavning) i Bahia, Brasilien och allt annat du kommer över :)

Mina favoriter land för land
Argentina:
El chalten- fantastisk vandring och natur
Bariloche- se ovan
Cordoba- Ung studentstad, kul uteliv!
Mendoza- Vin, vin och vin
Iguazufallen såklart!
Brasilien:
Rio de Janeiro- för att Rio de Janeiro
Chapada diamantina- Vacker natur 6 timmar från Salvador
Salvador- Har du chans att vara här under karnevalen så kör! Annars i Rio
Bolivia:
Isla del sol- Var själv inte ute på ön men vacker utsikt från Copacabana
Salar de Uyuni- självklart måste du hit
Rurrenabaque- Upplev pampas-landskapet eller Madidi National Park, en av världens mest biodiverse (svenska?) platser. Vill du volontära med djur här fråga mig. Minst en månad.
La Paz- Intressant stad. Testa att bestiga Huyana Potosi (6080m) om du är i hyfsad form. Nybörjarvänligt.
Peru:
Cusco och Machu picchu
Arequipa- Colca canyon
Huaraz- Vandra i Cordillera Blanca eller Huayhuash. Mina 9 dagar vandrande i Huayhuash är en av de bästa sakerna jag gjort i mitt liv.

Tycker även att du borde besöka Colombia, fantastiskt trevliga människor och fin natur. Från Colombia kan du besöka Providencia i Karibbien, vacker ö. Har även tips om allt möjligt annat, har besökt det mesta i Sydamerika utom Venezuela då.

Du kommer älska sydamerika
/Kristoffer
19 maj 2017 11:27
Tack Kristoffer för alla dina tips och hjälp!! Mycket uppskattat :) Kollade upp Huayhuash och det är ju nu ett måste!!

Ändrat lite i resrutten nu då. Vad tror du om att starta i Kuba och sedan flyga ner till Salvador. Alltså att jag börjar min rundresa i Sydamerika i Salvador, Brasilien, och sedan tar mig runt genom Argentina - Bolivia - Peru och sist Västindien? Låter det som en okej resrutt?
19 maj 2017 22:16
Inga problem! Vill du ha tips om företag att göra den trekken med så säg till. Väldigt svårt på egen hand.

Låter som en bra idé det. Lär dig baserna av spanska innan du drar ner, även lite portugisiska. Men spanskan är viktigare, de kan ändå förstå dig lite i Brasilien på det. Använd flyg så mycket som möjligt i Brasilien, mycket bättre, säkrare och billigare än bussar. Men i resten så använd bussar, oftast väldigt moderna bussar och bra ordning med förare (vägarna i Bolivia är ju en annan fråga dock). Om det dyker upp fler frågor framöver så skriv i PM :)
Av Kellyx
21 maj 2017 15:07
Hej Linnea!

Jag funderar också på att åka till Sydamerika och förmodligen kommer det bli Feb-Maj 2018, tänkte börja med att volontärarbeta i Brasilien i en månad och gå på karnevalen. Hur länge tänkte du vara borta, skulle vara kul och kunna möta upp någon när man är i Sydamerika? :)
25 juni 2017 18:34
Hej Kellyx,

Jag ska också backpacka i Sydamerika. Har dock precis kommit hem från backpacking i Asien så har lite att spara ihop nu om man säger så... Har däremot börjat fundera på att jobba lite under tiden jag är iväg denna gången. Dels för att kunna vara ute längre samt för att slippa behöva vänta så länge tills jag fått ihop tillräckligt med pengar.

Vad är det för volontärjobb du ska ha? Och var hittade du det? :)

//Siri
Citerat från Kellyx:
Hej Linnea!

Jag funderar också på att åka till Sydamerika och förmodligen kommer det bli Feb-Maj 2018, tänkte börja med att volontärarbeta i Brasilien i en månad och gå på karnevalen. Hur länge tänkte du vara borta, skulle vara kul och kunna möta upp någon när man är i Sydamerika? :)
Av Kellyx
26 juni 2017 07:57
Hej Siri,

Vad roligt att du kom hem från Asien precis och att du vill fortsätta vara på resande fot :) jag kommer att åka med organisationen amzungo, jag sökte runt ganska länge på nätet och har mailat runt för att vara säker på att det är en pålitligt organsiation men det är ju upp till en själv och avgöra det med. Om du vill tjäna pengar så kanske inte volontärarbete är valet då du även betalar för att jobba gratis. Kan tänka mig att du kan hitta jobb när du väl är på plats än om du skulle söka hemma i Sverige :) Hör av dig om du vill veta mer om volontärarbetet eller när du vet när du ska åka !

/ Kelly
Av Ischaaa
3 okt. 2017 20:38
Intressant att följa! Jag planerar en resa till Sydamerika med en vän, vi har en tanke om att åka Colombia - Ecuador - Peru och Bolivia på 8 v - låter det rimligt? :)