Resetips Bali/Gili

25 sep. 2007 11:55
Visningar: 5328
Hej
Skall åka till Bali i vår. Någon som har varit där som kan tipsa om bra transporter mellan Bali och Gili?
Tacksam för alla tips om bra vad man "måste" se. Vi vill gärna snorkla- var är bäst? Tips på bra boende på Gili- gärna någon bungalow vid stranden.
Av Ivan
2 nov. 2007 09:24
Citerat från ivan:
Hej!
Från april (till september) är det liten risk för regn. April är helt OK. Från juli blir det dyrare.
30° C ungefär året runt.
Missa inte Lombok med Gili-öarna när du är i närheten. Flyg Bali — Lombok ett par hundra. Men Perama-båtarna över Lombok strait ca 5 h är roligare (och gungigare) Då kommer du direkt till Gili Trawangan som har mest att bjuda på. Nästa Gili-ö, Meno är lite lugnare. Gili Air, närmast Lombok har mest inhemsk befolkning.
Kolla min blog om Trawangan
Lycka till. Gissa om jag är avundsjuk.
30 dec. 2007 16:34
Hej, vår familj har varit på Bali de tre senaste somrarna och även på Gili T. Vi gick bara bort till inrikeshallen när vi landat på Bali och köpte biljetter till "nästa plan" till Lombok inga problem alls, vill minnas att det kostade ca.1000 kr t o r för vår familj på tre. Kan varmt rekommendera The Beach House på Gili T med australienska ägare och bästa restaurangen mitt i där allt händer på kvällen. Det är beckmörkt på kvällen så en stor fördel att bo där då då alla cidomos/hästkärror slutar gå när mörkret faller. Finns också ett bra ställe som heter Tir Na Nog vägg i vägg. Vill man ha lite lyxigare är det Villa Ombak som gäller. Badar gör man dock längre bort på andra sidan hamnen varifrån man också bara snorklar ut direkt på revet som börjar kanske 10 meter ut i vattnet, fantastiskt! Går också många billiga snorkelutflykter på morgonen med speciella ställen runt de tre öarna inkl. lunchstop. Väl värt pengarna tyckte vi.
Av Mikikis
27 okt. 2008 22:24
Hej
Om jag inte minns fel kostade det 275 000 Rp att åka till Gili Trawangan när jag åkte dit förra året.
Vi bokade biljetten på ett av de många turist-info ställena i Kuta.
Först åkte vi shuttlebus från Kuta till Padangbai, det tog ca 1,5h. Där hoppade vi på en båt som gick raka vägen till Gili Trawangan. Båtresan tog 4 timmar och var för mig ganska jobbig då jag lätt blir sjösjuk. Men det finns massa roliga piller mot sånt på apoteket. Och fyra timmars gung var inte så farligt när det var så billigt. Lunch på båten ingick i priset dessutom.
Hoppas att ni får en underbar resa. Bali och Gili är helt fantastiskt underbart!