Resetillstånd till Tibet

Av Loiys
28 juli 2014 13:06
Visningar: 914
Jag och min pojkvän ska åka runt i Kina och hade då också tänkt åka till Tibet.

Vet någon hur man skaffar resetillstånd?
Vi har kontaktat Mittensrike för att ordna visum till Kina, men dem säger att vi måste ha resetillstånd till Tibet som vi även måste skicka in.

Men när vi har kontaktat ett vandrarhem i Chengdu(en stad i Kina där de flesta åker för att ordna resetillstånd till Tibet), så säger dem att vi måste skicka in Visum till Kina till dem innan dem kan ordna resetillstånd till Tibet.

Så hur gör vi?

Hade även velat få tips om bästa resväg, tåg/flyg? Och om Chengdu är det bästa alternativet?

Tack på förhand!
Av Birgere
28 juli 2014 14:35
Först måste ni ju ha visum till Kina och då ska man absolut inte säga att man även ska till Tibet.
Sedan kontaktar man en resebyrå o kanske funkar det med ditt vandrarhem och beställer någon form av resa till Tibet så fixar dom inresetillståndet.
Allt enligt en vän som var där i våras.
Av Mgoser
9 sep. 2014 13:56
1. Nämn inte TIbet/TAR på visumansökan , eller de tibetanska randområdena Kham ( där jag var i vintras ) och Amdo i Sichuan & Yunnan.

2 . Det går inte ( aldrig från Nepal , och åtminstone efter 2008 från det kinesiska hållet ) att ordna nån slags oberoende resande i TAR . Färdplan , grupp, ansvarig guide alla dagar . Gruppen kan vara ner till en person , och guiden behöver inte vara närvarande hela tiden i Lhasa .

3 . Dagarna i Tibet kommer att vara dina dyraste dagar , använd inte dom första dagarna på att bli höjdsjuk. Ta ett första stopp i Xining ( 2300 meter ) , och ta sen tåget in till Lhasa därifrån.