Reserelaterade TV-program, vilken är er favorit?

Av Bibby
24 feb. 2015 18:28
Visningar: 2359
Min absoluta favorit är Amazing Race, måste ju vara det självklara valet för varje nyfiken resenär.

Ett annat program jag givetvis följer är "Business Traveller" på CNN, ett måste för de som reser i tjänsten och i stil.
Bara att lyssna på Richard Quest är ju halva nöjet.

Sen finns det många andra program, såsom BKK Airport, Ultimate Airport - Dubai, A Very British Airline, m.m.....
Av Hkn
25 feb. 2015 00:45
Hello Bibby,

inte direkt en storm av svar – och kanske beror det på bristen på reseprogram av bättre kvalitet?
Var tvungen att tänka ganska många gånger. Glad att du nämnde Richard Quest. Han är en speciell personlighet. Och bra, om du frågar mig.

Mina favoriter:

DON'T TELL MY MOTHER THAT I AM IN...
- Diego Buñuel, fransk utrikeskorrespondent åker till platser kring vilka människor ofta har åsikter. Här pratar vi Irak, Afghanistan, Kongo, Nordkorea och så vidare. Han har gjort de här programmen i över 10 år. Intressant är att han aldrig försöker att legitimera regimen i något land – vad han gör är att prata med människor, vara nyfiken, och behandla folk han möter som jämlikar. På det sättet snappar han upp kunskaper på ett sätt som skulle vara omöjligt för de flesta andra.
Ett program plockar upp ämnen som kvinnotaxi, amerikanskt basketproffs, en synagoga... i Teheran.
https://www.youtube.com/watch?v=VOJikTd9JFQ
Programmen är en av de bästa lektioner i samhällskunskap jag någonsin sett (gång på gång sätter han lampan på hur lika vi människor är). Dessutom väcker de min lust att resa.

AN IDIOT ABROAD
- Karl Pilkington (tidigare radioproducent) skickas iväg av Ricky Gervais och Steven Merchant (männen bakom ”The Office” och ”Extras”) till olika ställen i världen. Gervais har ohyggligt roligt åt Pilkington varje gång han berättar var Pilkington ska åka – Pilkington reagerar på allt, utan filter – och kameran följer honom hela tiden. Det är ofta oregisserad situationshumor på hög nivå.
Har givits ut på DVD.

MICHAEL PALIN'S TRAVELS
Monty Python-mannen som medverkade i the ”Dead Parrot Sketch” reser världen runt och möter människor. Ibland varierande kvalitet på upplevelserna men... ofta underhållande och insiktsfullt. Palin har gjort resorna sedan 1988. ”...it transformed me from being a very silly person to being a very silly explorer.” Mer här: http://palinstravels.co.uk/static-97

Svenska reseprogram?
- Nej, nej och nej... Filip & Fredrik gjorde ett tappert försök med ”Grattis Världen” men genren domineras av – letar ord här och kommer verkligen inte på något bättre än – skitprogram som ”När och Fjärran” och ”Packat & Klart”.
Obegripligt att det ska vara så omöjligt att leverera något som inte känns slätstruket, ständigt medhårs och generiskt. Tror att det beror på brist på integritet på redaktioner och produktionsbolag.
Ving-katalogen är en flammande revolutionär pamflett jämfört med de översponsrade idiotier TV-kanalerna klämmer ur sig. Yuk.

Så. Nu har jag varit magsur också. Have a nice evening, hälsar

:: hkn ::
25 feb. 2015 08:47
Problemet med se svenska reseprogrammen är ju att de av grumliga anledningar alla tagit på sig rollen som konsumentvägledare. Det ger dessvärre programmen en aura av flåshurtighet och "anslagstavlan på 70-talet".

Om man ska lyckas som författare, läste jag en gång, ska man inte försöka skriva den bok man tror att folk vill läsa eller den bok folk "borde" läsa, utan helt enkelt den bok man själv skulle vilja läsa.
Tänker att det är samma sak här, den dagen någon helt enkelt vågar göra ett reseprogram med de resor man själv skulle vilja göra kanske det lossnar...

Till dess inspireras jag av faktaprogram som tex "Afrika glömda kungariken" och diverse naturprogram.
Samt av filmer med snyggt foto.
När man ser Skyfall bara måste man ju åka till Istanbul, Shanghai och Skottland.
Och efter Lunchbox och 100 steg från Bombay till Paris känns en matresa till Indien som ett måste.
Av Ziesta
25 feb. 2015 13:57
Kul med lite tips på reseprogram!

Jag gillar "Gränsbevakarna Australien".. men där är ju inte så mycket reseinspiration. Snarare blir man livrädd för att åka till Australien.. ;-)

Har tänkt att kolla på det här: http://www.svt.se/familjer-pa-aventyr/ som ju handlar om familjer som flyttar utomlands men ännu inte haft tid. Någon som sett det? Är det något att ha?
Av Birgere
25 feb. 2015 15:19
Richard Quest o Pilkington ligger definitivt på listan.
Svenska mellanmjölksprogram kan man vara utan

En annan skrattkrampsvarning är ju när Top Gear åker på sina äventyr runt om i världen, sanslöst roligt vare sig dom är i Afrika eller i Indien eller någon annanstans.
Av Annl
25 feb. 2015 19:07
Tack för tips!

Alltid spännande med trevliga och givande reseprogram!

Vad menas med att "resa i stil"?
Citerat från Bibby:
Min absoluta favorit är Amazing Race, måste ju vara det självklara valet för varje nyfiken resenär.

Ett annat program jag givetvis följer är "Business Traveller" på CNN, ett måste för de som reser i tjänsten och i stil.
Bara att lyssna på Richard Quest är ju halva nöjet.

Sen finns det många andra program, såsom BKK Airport, Ultimate Airport - Dubai, A Very British Airline, m.m.....
Av Babbo
25 feb. 2015 21:32
Citerat från Ziesta:
Har tänkt att kolla på det här: http://www.svt.se/familjer-pa-aventyr/ som ju handlar om familjer som flyttar utomlands men ännu inte haft tid. Någon som sett det? Är det något att ha?
Lite segt men familjen som seglat jorden runt i fyra år med två små barn fascinerar. Bara att spara till resan i 8 år genom att bo på båten i hamn är en bedrift i sig.
25 feb. 2015 22:08
Citerat från Hkn:

Svenska reseprogram?
- Nej, nej och nej... Filip & Fredrik gjorde ett tappert försök med ”Grattis Världen” men genren domineras av – letar ord här och kommer verkligen inte på något bättre än – skitprogram som ”När och Fjärran” och ”Packat & Klart”.
Obegripligt att det ska vara så omöjligt att leverera något som inte känns slätstruket, ständigt medhårs och generiskt. Tror att det beror på brist på integritet på redaktioner och produktionsbolag.
Ving-katalogen är en flammande revolutionär pamflett jämfört med de översponsrade idiotier TV-kanalerna klämmer ur sig. Yuk.
Haha, nu fick jag kvällens skratt. Nej svenska program är ju urtrista. Det bästa som gjorts har väl varit Resebyrån med Hélène Benno och Olle Palmlöf och det säger inte mycket. Konsumentvägledning det också men iallafall med personligheter som själva bott utomlands och vågade lite och med en variation av resmålen och inte bara tågluff och vinprovning (jag älskar båda men just därför vill man ju ha nya tips ibland).

Michael Palin älskar jag och annars blir det många dokumentärer och liknande, gärna brittiska eftersom jag är anglofil. Det blir Great British Railway Journeys med Michael Portillo samt hans andra från övriga Europa. Det blir den underbara serien Coast och det blir Oz and James Drink to Britain där vinexperten Oz Clarke och James May från Top Gear kivas i en fin bil i jakt på brittiska drycker. :D
25 feb. 2015 22:20
Ja som några ovan nämnde så Michel Palins program och "An idiot abroad", så himla kul.
Sen gillade jag Kjell Bergsqvist:s reseprogram som var mer mat men ändå rätt kul.
Jag älskar att höra och se på David Attenborough och hans djurprogram runt hela värden är en härlig resa som är njutbar för alla sinnen. Den mannen önskar man kunde leva för evigt.
Mvh
Av Lora
26 feb. 2015 11:55
Hej Bibby,

Amazing Race är underhållande, spännande och kul!

Gillar Michael Palin’s Travels… ”Jorden runt på 80 dagar” är en kär favorit sedan barndomen! :) En något annorlunda jorden runt resa är en dröm!

Missar sällan att besöka någon konstutställning på resande fot från och med den dagen jag såg Andrew Graham-Dixon’s ”Art of Spain”.

Svenska reseprogram… hm… kan inte låta bli att le när jag tänker på ”En stark resa med Morgan & Ola-Conny.”

Finns fler… om jag tänker till – dessa ovannämnda dök upp ur minnet på direkten…
Av Hkn
26 feb. 2015 14:06
Citerat från Gunillad:
Problemet med se svenska reseprogrammen är ju att de av grumliga anledningar alla tagit på sig rollen som konsumentvägledare. Det ger dessvärre programmen en aura av flåshurtighet och "anslagstavlan på 70-talet".
Håller med. Fast ändå inte riktigt.

- tycker att det hade varit tacknämligt om det funnits ett svenskt reseprogram som gjorts lite fyrkantigt à la Anslagstavlan – alltså lite mer neutralt rapporterande.

- nu domineras det istället av flåshurtigheten du nämner – och för mig signalerar den att 'nu jävlar skapar vi trevlighetsunderhållning av det här gamla fiskeläget i Portugal!'

- problemet är bristen på vinklar. Alla inslag ska innehålla något för alla. Och i jakten på inspirerande feel-good-TV så blir alla inslag intill förväxling lika, oavsett om reportrarna befinner sig i Mexico, Kitzbühel, Libanon eller på Irland.

- - - -

Jag extraknäckte lite på TV4 i förmiddags. Det gick ganska geschwint att klippa ihop 22 minuter reseprogram.

VOICE-OVER [programledaren läser ur manus]:
”Man känner verkligen historiens vingslag i de gamla stadsdelarna i (valfri plats), samtidigt som nattlivet kan pågå långt inpå småtimmarna. Glöm inte att besöka (hamnen/marknaden/saluhallen) och prova någon av de lokala specialiteterna.”

BILDER:
Ung programledare låtsas fråga äldre (fiskargubbe/bergsguide/kryddförsäljare) med mysigt skägg om vägen. Klipp till programledarens försök att dissekera en död fisk på en tallrik på en uteservering. ”Det här smakar verkligen jättegott och är så typiskt för (valfri plats).”

SOUNDTRACK:
Obekymrad och lätt gitarrspel för att skapa lokal stämning. Byt till dragspel om inslaget är filmat i Tyrolen. Bouzouki i Grekland. Och så vidare.

- - - -

- Helt säkert har man sökt support av de lokala turistmyndigheterna, alt. någon viktig hotelloperatör/rederi/arrangör. Och dessa ska man ju inte stöta sig med. Wooosh! Vad vad det? Det var redaktionens integritet som for ut genom fönstret.

- Mitt största bekymmer med hela genren: Oavsett om programledarna befinner sig på skidor, på akterdäck eller på badstranden så känns det aldrig som om programmen handlar om någonting; än mindre speglar vad som är så särskilt med de destinationer man valt ut. Och det är tragiskt, eftersom praktiskt taget alla hörn av världen är väldigt speciella platser.

Ja, riktigt bedrövligt är det. Tycker

:: hkn ::

PS. Kan inte låta bli att bjuda på När & Fjärrans idé: ”...utforskar resmål för alla åldrar och plånböcker både i Sverige och utomlands. De bjuder på en blandning av nära, långväga, kända och okända resmål för att locka fram reslusten.” Perfekt. En sallad av allt.
26 feb. 2015 15:03
Familjer på äventyr är en hit enligt mig och frugan (SVT)
26 feb. 2015 16:37
För mig är de bästa reseprogrammen matprogram eller historieprogram. BBC produktioner oftast. Det har t.ex. visats ett program om indiens historia nyligen. Då blir man ju sugen. Eller när någon kock åker och provlagar mat med olika kockar och husmödrar i något fjärran land - mycket inspirerande. Rena reseprogram brukar bli för "grunda" och ge för lite känsla för platsen och kulturen.
Nu kan det ju bero på att mina största intressen är mat och historia/arkeologi :)
Av Bibby
26 feb. 2015 20:49
Citerat från Lillaannaj:
För mig är de bästa reseprogrammen matprogram eller historieprogram. BBC produktioner oftast.Eller när någon kock åker och provlagar mat med olika kockar och husmödrar i något fjärran land.
Nu kan det ju bero på att mina största intressen är mat och historia/arkeologi :)
Ja, det har du rätt i och då kommer jag att tänka på Keith Floyd, vilken underhållare.
Kommer ihåg när han var i Sydafrika på en strutsfarm och skulle göra omelett på strutsägg. Det gick inte så bra...
Även när han kokte kräftor i Stockholm är ju en klassiker, blev en del snapsar där...
25 mars 2015 14:57
Amazing Race är min favorit och under en period så hade jag Travel Channel - då gillade jag han som åker runt på hoj i olika länder och världsdelar - "World's Greatest Motorcycle rides". (jag har nog alla avsnitt inspelade) Han är underhållande och åker dessutom till lite annorlunda ställen som kan locka.
30 mars 2015 16:34
Citerat från Lillaannaj:
För mig är de bästa reseprogrammen matprogram eller historieprogram. BBC produktioner oftast. Det har t.ex. visats ett program om indiens historia nyligen. Då blir man ju sugen. Eller när någon kock åker och provlagar mat med olika kockar och husmödrar i något fjärran land - mycket inspirerande. Rena reseprogram brukar bli för "grunda" och ge för lite känsla för platsen och kulturen.
Nu kan det ju bero på att mina största intressen är mat och historia/arkeologi :)
Ja där är ju Rick Stein underbar, bade när han reser runt i England med Chalky och när han är i Sydeuropa och Asien.
27 apr. 2015 10:28
Jag har aldrig kollat på Erik & Mackan förr men igår slötittade jag på TV när Nemas Problemas dök upp och det var faktiskt riktigt kul att se just för att de vågar ta sig till alla udda ställen. Livsfarlig gruva i Bolivia där det offrades till mysko best och en väldig massa annat. Lite glorifierat grabbigt men ändå med reflektioner efteråt när de tänkt efter vad de upplevt.
Av Hkn
27 apr. 2015 11:45
Citerat från Barabrittiskt:
Jag har aldrig kollat på Erik & Mackan förr men igår slötittade jag på TV när Nemas Problemas dök upp och det var faktiskt riktigt kul att se just för att de vågar ta sig till alla udda ställen. Livsfarlig gruva i Bolivia där det offrades till mysko best och en väldig massa annat. Lite glorifierat grabbigt men ändå med reflektioner efteråt när de tänkt efter vad de upplevt.
PROS: Jo, det är kul att några vågar sig utanför ramarna. Oavsett om det handlar om att äta marsvin eller åka till en skitfarlig gruva.

CONS: Nej, det är inte ett bra reseprogram, om du frågar mig.
Vad man tycker om killarna är förstås en smaksak, men i min bok är det slarvigt, hafsigt och totalt oengagerat. De är inte personligheter nog att lyckas hålla ihop ett program som faktiskt ska handla om något; åtminstone inte om ämnet går djupare än att de inte klarar språket och dessutom har drabbats av dålig turistmage. Slacker-TV av värsta slag.

Filip&Fredriks ”Grattis Världen!” var ett under av research och substans jämfört med ”Nemas...”
Tycker att det är ett friskt anslag – och om andra program lånade lite av deras konventionsbrytande, så vore det gött. Men ”Nemas...” hade behövt ett annat programledarteam, en producent värd namnet och åtminstone ett format som går utanför De Stora Charmiga Pojkarnas egen magsäck.
Gör om. Gör rätt.

End of rant,

:: hkn ::
28 apr. 2015 07:34
Om TV4 kunde göra ett riktigt reseprogram med Ernst Kirstager eller vad han nu heter så är väl mysfaktorn total? :D
Av Olanate - Utvecklare Reseguiden.se
28 apr. 2015 11:28
Personligen slipper jag gärna ytterligare ett program med Ernst :)
29 apr. 2015 14:14
Citerat från Hkn:
Citerat från Barabrittiskt:
Filip&Fredriks ”Grattis Världen!” var ett under av research och substans jämfört med ”Nemas...”
Tycker att det är ett friskt anslag – och om andra program lånade lite av deras konventionsbrytande, så vore det gött. Men ”Nemas...” hade behövt ett annat programledarteam, en producent värd namnet och åtminstone ett format som går utanför De Stora Charmiga Pojkarnas egen magsäck.
Gör om. Gör rätt.

End of rant,

:: hkn ::
Håller med dig om att en bra producent hade lyft serien för då hade jag tittat på fler avsnitt. Nu kändes det som om det var själva de galna upplevelserna som hade mig fast snarare än något djuplodande.
Av Hkn
29 apr. 2015 22:55
Citerat från Olanate:
Personligen slipper jag gärna ytterligare ett program med Ernst :)
Dessvärre har det redan hänt:

”Ernst ställer till med en picknick bland Toscana vinfält. Till picknicken syr han en filt av kökshanddukar och bakar en traditionell skördekaka med vindruvor. Han ger sig också i väg till staden Impruneta för att se hur man i alla tider tillverkat terrakotta.”

Nej, jag har inte varit syrlig eller ironisk. It's not me, utan ett citat plockat direkt från den Ernst-blommiga stjälken: http://www.tv4play.se/program/ernst-i-toscana?video_id=3148572
Jag klickade på 'play' och efter att ha ignorerat reklamen så stod jag ut i exakt 1 minut och 17 sekunder. Programmet är 44 minuter långt. You have been warned.

:: hkn ::
30 apr. 2015 10:21
Själv gillar jag Anthony Bourdains rese/mat-program samt...

The Thirsty Traveller som reser runt och testade lokal alkohol kombat med reseinfo. Kevin Brauch.
30 apr. 2015 10:31
Citerat från Bibby:
Citerat från Lillaannaj:
För mig är de bästa reseprogrammen matprogram eller historieprogram. BBC produktioner oftast.Eller när någon kock åker och provlagar mat med olika kockar och husmödrar i något fjärran land.
Nu kan det ju bero på att mina största intressen är mat och historia/arkeologi :)
Ja, det har du rätt i och då kommer jag att tänka på Keith Floyd, vilken underhållare.
Kommer ihåg när han var i Sydafrika på en strutsfarm och skulle göra omelett på strutsägg. Det gick inte så bra...
Även när han kokte kräftor i Stockholm är ju en klassiker, blev en del snapsar där...
Ja, i praktiken fick ju Sverige Floyd kickad! Även om man själv inser hur marinerade vi svenskar är på kräftskivor var det ganska pinsamt att se.
30 apr. 2015 10:33
Citerat från Hkn:
Citerat från Olanate:
Personligen slipper jag gärna ytterligare ett program med Ernst :)
Dessvärre har det redan hänt:

”Ernst ställer till med en picknick bland Toscanas vinfält. Till picknicken syr han en filt av kökshanddukar och bakar en traditionell skördekaka med vindruvor. Han ger sig också i väg till staden Impruneta för att se hur man i alla tider tillverkat terrakotta.”

Nej, jag har inte varit syrlig eller ironisk. It's not me, utan ett citat plockat direkt från den Ernst-blommiga stjälken: http://www.tv4play.se/program/ernst-i-toscana?video_id=3148572
Jag klickade på 'play' och efter att ha ignorerat reklamen så stod jag ut i exakt 1 minut och 17 sekunder. Programmet är 44 minuter långt. You have been warned.

:: hkn ::
Undrar om han har med sig rundstaven?
Av Bibby
2 maj 2015 11:22
Travel Show på BBC News är OK. Väldigt PK och faktaspäckat. Ett eller två lite längre inslag (några min bara då hela programmet är en halvtimme) och sen en gäng rubriker.
29 aug. 2015 07:53
Var det bara jag som tyckte att "Fahlen på matäventyr" i veckan var grymt inspirerande?
Kan bero på att jag har en resa bokad och klar till Sri Lanka (som det första programmet handlade om) i februari, men det var länge sedan jag fick en sån vild reslust av ett tv-program!
Av Zahide
29 aug. 2015 12:14
Och jag igen har gillat att se på Kjelles smakresa och Pluras kök