Reseberättelse från Burma

16 mars 2014 09:22
Visningar: 786
Halloj

Just hemkommen från Burma, länkar till min reseberättelse om någon är intresserad:
http://www.4000mil.se/?p=1505
16 mars 2014 10:49
Tack för att du dela :)
Spännande och inspirerande :)
Mvh Tove
Av Kerstin
16 mars 2014 18:24
Tack för jättespännande läsning :-)
//Kerstin
Av Tazzo
16 mars 2014 18:33
Kul att du delade med dig, det det är spännande att läsa reseberättelser! Härlig resa!
17 mars 2014 16:23
Tack ska ni ha.
Man gör så gott man kan, skriver på och delar och hoppas att det kommer till nytta för någon...
:-)
Av Lora
18 mars 2014 03:09
Ett hjärtligt tack, Gunilla!!!! En mycket intressant läsning! Så många minnen väcktes till liv, känns som jag har gjort en återresa dit... härligt! Kan inte låta bli att le - er vän i Bagan, den konstnären - jag har köpt två av hans "tavlor". :) Han var så blyg och trevlig... berättade för mig så mycket om vad de olika tavlor föreställde och betydde... fick veta av honom att de har en 8-dagarsvecka i Burma och att namnet väljs beroende på vilken veckodag man är född. Dessvärre minns jag inte vad han hette nu...
18 mars 2014 18:47
Nej men är det sant, träffade du också honom!
Vad häftigt!
Och vilken tur att jag la upp en bild.
Jag minns inte heller vad han hette, brukar försöka att komma ihåg namnet på de jag träffar, men han föll bort...
Lite blyg var han nu också, men vår bekantskap inleddes med att han skällde ut en dam efter noter för att hon klättrade upp i en pagoda med skorna på. Så lite har han kanske tuffat till sig...
Citerat från Lora:
Ett hjärtligt tack, Gunilla!!!! En mycket intressant läsning! Så många minnen väcktes till liv, känns som jag har gjort en återresa dit... härligt! Kan inte låta bli att le - er vän i Bagan, den konstnären - jag har köpt två av hans "tavlor". :) Han var så blyg och trevlig... berättade för mig så mycket om vad de olika tavlor föreställde och betydde... fick veta av honom att de har en 8-dagarsvecka i Burma och att namnet väljs beroende på vilken veckodag man är född. Dessvärre minns jag inte vad han hette nu...
Av Lora
19 mars 2014 00:18
Citerat från Gunillad:
Nej men är det sant, träffade du också honom!
Vad häftigt!
Och vilken tur att jag la upp en bild.
Ja, vilken tur att du la upp bilden!
Kände igen honom på en gång.
Har ett bra ansiktsminne.
Extremt dåligt namnminne dock.

Jag gick barfota där... det var ruiner av nån pagoda och
en massa småsten under fötterna minns jag.
Man tar seden dit man kommer, eller hur? :)
Av Pelle77
19 mars 2014 08:00
Tack åter igen för en fantastisk berättelse. Jag har Burma i färskt minne och blev helt fascinerad av landet. Människorna var mer vänliga än i något annat land jag varit i och alla vinkade och var glada.

Tjejen med deras solskydd på Pagoden i Bagan, var hon 11 år och ville bli lärare? Vi var inte ett dugg intresserade av att köpa Orvells "Days in Burma" eller vykort men hon lärde oss nyttiga burmesiska uttryck som "jag kommer inte köpa era varor", "rabatt, tack" osv samt snappade upp hälsningsfraser på svenska i ett nafs. Det kan ha varit en annan tjej m lik!

Jag är glad att vi åkte när vi gjorde. Myanmar (som de vill bli kallade, jag trodde det var militäriskt men handlar mer om att det är fler stammar än enbart bamarer) var ett land som gjorde avtryck.

Ta med medicin, gå till de restauranger guiderna rekommenderar då vattenkvaliten de hanterar råvaror med varierar vilket kan vara svårt att veta. Detta är första landet där flygbilj behövde konfirmeras så det kan va bökigt att boka utan resebyrå gissar jag. Fast jag är en bekväm resenär

I inle som jag tyckte var höjdpunkten rrkommenderar jag Inle Princess resort. Otroligt maffigt att bli rodd in till land i deras "kanoter" med deras speciella roddteknik.

Pintayagrottan i Inle var magnifik och besöktes av flera bergsstammar som inte ens vår guide visste var de kom ifrån. De hade otroligt fina dräkter med rik utsmyckning.

Åk till Myanmar!
21 mars 2014 06:43
Hej ,
har inte riktigt koll på tjejen på bilden, det var min man som tog bilden. Men hon tillhörde i alla fall det gäng barn som hängde vid Gawdawpalin pagodan strax utanför Thande hotel och Bagan River view hotel...

Pintaya hoppade vi, fanns inte plats för allt.

Men vi håller med om att Inle lake var höjdpunkten.

"Åk till Myanmar!" Javisst, det är fantastiskt.
Fast ibland tänker jag tvärtom:
Åk INTE till Myanmar, om du inte verkligen är intresserad av deras kultur och kommer att behandla den och dem med respekt, för de är värda så mycket bättre än oengagerad massturism!?
Citerat från Pelle77:
Tack åter igen för en fantastisk berättelse. Jag har Burma i färskt minne och blev helt fascinerad av landet. Människorna var mer vänliga än i något annat land jag varit i och alla vinkade och var glada.

Tjejen med deras solskydd på Pagoden i Bagan, var hon 11 år och ville bli lärare? Vi var inte ett dugg intresserade av att köpa Orvells "Days in Burma" eller vykort men hon lärde oss nyttiga burmesiska uttryck som "jag kommer inte köpa era varor", "rabatt, tack" osv samt snappade upp hälsningsfraser på svenska i ett nafs. Det kan ha varit en annan tjej m lik!

Jag är glad att vi åkte när vi gjorde. Myanmar (som de vill bli kallade, jag trodde det var militäriskt men handlar mer om att det är fler stammar än enbart bamarer) var ett land som gjorde avtryck.

Ta med medicin, gå till de restauranger guiderna rekommenderar då vattenkvaliten de hanterar råvaror med varierar vilket kan vara svårt att veta. Detta är första landet där flygbilj behövde konfirmeras så det kan va bökigt att boka utan resebyrå gissar jag. Fast jag är en bekväm resenär

I inle som jag tyckte var höjdpunkten rrkommenderar jag Inle Princess resort. Otroligt maffigt att bli rodd in till land i deras "kanoter" med deras speciella roddteknik.

Pintayagrottan i Inle var magnifik och besöktes av flera bergsstammar som inte ens vår guide visste var de kom ifrån. De hade otroligt fina dräkter med rik utsmyckning.

Åk till Myanmar!
Av Merlin
21 mars 2014 08:03
Tack för en härlig läsning och fina bilder så här på morgonkvisten.
21 mars 2014 17:45
Tack själv för att du läste! :-)
Citerat från Merlin:
Tack för en härlig läsning och fina bilder så här på morgonkvisten.
17 maj 2014 22:14
Tack, trevligt att läsa om er resa och många många tips.
Vad jag funderar över är hur man vet att man "bokar" rätt hotell och var ni bokade er flyg.
18 maj 2014 10:07
Citerat från Reslustkvinna:
Tack, trevligt att läsa om er resa och många många tips.
Vad jag funderar över är hur man vet att man "bokar" rätt hotell och var ni bokade er flyg.
Hej, vi bokade inrikesflyg genom denna burmesiska resebyrå:
http://www.myanmartravels.net/
Vi bokade alltid första tillgängliga morgonflyg, eftersom vi hört att flygen blev mer och mer försenade under dagen. 5 inrikesresor kostade knappt $500 per person.
Vi betalade ca hälften direkt och resten kontant då vi hämtade upp biljetterna på deras kontor i Yangon.
Flygbiljetterna måste bekräftas dagen innan resan, eftersom avgångstiderna ofta ändras.
Det ber man om hjälp med av hotellet man för tillfället bor på.

Menar du med "rätt" hotell, politiskt korrekta hotell eller bara ett bra hotell med bra läge?
Lonely Planet har mycket information om ägarstrukturer bakom hotell och hotellkedjor och rekommenderar aldrig hotell som ägs av regimen eller av framstående personer i regimen. I övrig får man googla och läsa sig fram.
När vi bokade för ett år sedan, var det bara Agoda som hade hotell i Burma, nu ser jag att Booking har också.
Jag tror på att försöka hitta lite mindre familjeägda hotell. Jag hjälper dig gärna med med specifika råd och du talar om vad för slags boende du vill ha och vilja orter som är aktuella.
8 juni 2014 22:54
Hej, kan jag skicka privat meddelande till dig ang ditt erbjudande om att hjälpa oss med hotel. Mvh Annika
8 juni 2014 23:05
Citerat från Reslustkvinna:
Hej, kan jag skicka privat meddelande till dig ang ditt erbjudande om att hjälpa oss med hotel. Mvh Annika
Ja men absolut, gör det!