Resa via USA

16 nov. 2018 06:33
Visningar: 247
Forumet är till för att sprida Tips och Råd om resor. Kan man fråga om Tips o Råd också som kanske inte rör nöjesresor (även om den resa jag tänker på är av stort nöje)?

Min flickvän ska flyga från Peru till Sverige. Jag söker biljett åt henne. Är det vettigt att undvika USA-baserade mellanlandningar? Vissa råder mig att inte mellanlanda i USA typ New York.
Många flygningar mellanlandar i USA typ Orlando eller FLL.
Hon måste väl fylla i en sån där REST eller vad det hette innan hon kan mellanlanda i USA?

Tacksam för råd o synpunkter
Av Daquiri
16 nov. 2018 06:44
Ja, hon behöver ESTA om hon ska mellanlanda i USA.
16 nov. 2018 06:50 (redigerad)
Det är inga större problem att mellanlanda i USA. Men man måste gå igenom passkontrollen, hämta sin väska på bandet och sedan lämna in den igen vid en disk precis efter tullen och därefter gå igenom säkerhetskontrollen igen. Allt detta eftersom amerikanska flygplatser inte är byggda med någon transitdel, som är det vanligaste på de flesta håll i världen. Räkna därför med att ha 2-3 timmar för mellanlandning.

Kanada har liknande procedurer, men mindre omständigt. Väskan går hela vägen och de har en separat (och automatiserad) passkontroll för transit, så egentligen märker man inte så mycket av det om man flyger via Kanada vidare till ett annat land.
Av Birgere
16 nov. 2018 07:36
Är hon svensk medborgare? Tänker på om hon har rätt att skaffa ESTA eller om hon måste ha visum.
16 nov. 2018 07:39 (redigerad)
Är hon Svensk? Är hon Peruansk medborgare (eller många andra länder) och inte svensk så gäller inte ESTA utan visum.

Edit: Tvåa på bollen, för långsam ;)