Resa till Filippinerna??

Av Jen1
19 apr. 2010 09:35
Visningar: 42726
Hej!
Jag skulle vilja ha lite råd och åsikter vart man skall resa i Filippinerna. Har rest en del i Asien , mest i Thailand och gillar bl.a. Phuket och Khao Lak riktigt bra, men vill pröva nåt annat nu. Vart skall man resa som "nybörjare" som gillar strandliv och vistelse i naturen , där det ändå finns ett visst utbud på trevliga matställen lite shopping och möjlighet att ta en restur till lokala ställen utan att hamna på ett "överlevnadsläger" :) Det finns ju tydligen massor av vackra öar och namn som Palawan, Boracay, Cebu, ja listan kan göras lång, men för mej är allt ännu bara en massa nya namn. Hur tar men sej bäst till Filippinerna och vidare, charter / reguljär, båt? Skall man boka boende på ort och ställe? Ja, som sagt jag Filippinerna är nytt för mej och jag har många frågor. Mycket tacksam för lite hjälp och råd.
Hälsn. jen1
21 apr. 2010 06:28
Hej Jen1,

Bohol (panglao Island) utanför Cebu & Boracay är bra alternativ. Boracays beach är oslagbar men Panglao har bättre priser, dykning och närheten in till stan för shopping o annat.
Det finns oxså en hel del andra beacher runt Panglao som man lätt tar sej till med hyr-moppe.
Bra fart på båda ställena. Du kan kolla in boende på Alona www.panglao.se när det blir dags och du har bestämt er.

När det gäller resa till Filippinerna så finns det ingen charter, utan boka regulärt. Alt KLM, Finnair, Catay pacific, Qatar mm.

Jag brukar ta svängen stockh--Hong kong (finnair.se) ca 6-7000 sek.
HK-Manila www.cebupacificair.com ca 500sek 1 way

Inrikes så är flyg bra o billigt alt.t.ex Manila--Tagbilaran (Bohol) 210 sek. Beroende på när du åker så kan det vara bra att boka boende,

MVH Micke
Av Jen1
21 apr. 2010 12:25
Hej!
Tusen tack Micke för dina kommentarer. Kollade lite på nätet, Bohol/Panglao verkar vara ett underbart ställe. Är det så att man gott kan vänta med boende bokningen tills man kommer fram, eller är man tvungen att göra det innan man reser? Du nämner "bättre priser" på Panglao. Har du någon uppfattning hur de är i förhållande till priserna i Thailand? Ytterligare frågor. Vågar man vänta med flygbokningen tex. från Manilla tills man kommer dit och göra bokningen vidare där på flygstationen? Har gjort så i Bangkok och det har funkat bra. Ibland läser man om oroligheter där , i och för sej också från många andra ställen i världen, men hur är det med kriminaliteten där? Frågar mycket :) Hoppas du (eller någon annan som vet) orkar ge mej svar på dessa frågor. Tack än en gång!!

Mvh. jen1
Av Haikko
21 apr. 2010 17:41
Priserna på boende, dryck och aktiviteter tycker jag generellt är bättre än Thailand, maten är dock ganska "dyr" på sina håll då man får hålla sig till hotellens restauranger som håller överpriser. På Boracay och Panglao finns det däremot mycket restauranger som gör att priserna hålls nere någorlunda.
Jag skulle inte boka inrikesflyg på plats i Manilla iallafall då den är uppdelad och 3 olika terminaler som ligger en bit ifrån varandra + att det kan vara rätt stökigt. Bättre att boka i förväg men tänk på att ha tid mellan flygen om du åker med olika bolag till Manilla som inrikes för då hamnar du inte på samma terminal som inrikes(vet dock inte från vilken terminal zestair flyger ifrån eller om dom flyger från andra flygplatsen)
Kriminaliteten är nog som mest i storstäderna, kände mig aldrig orolig på nån av öarna vi var till i Januari-Februari - Filippinarna är otroligt trevliga, framförallt mer "ärligt" trevliga jämfört med thailfolket.
Kan lägga in ett gott tips för ön "Siquijor" också som ligger söder om Panglao, mysig och fin ö som du verkligen kan varva ner på.
Vi bodde på Mickebulans hotell i Januari och det kan verkligen rekommenderas om du inte har som krav att bo nära stranden, på Siquijor kan jag rekommendera underbara www.charisma-resort.com
Av Jen1
22 apr. 2010 09:12
Hej!
Tack Haikko för informationen. Tur att det finns de som delar med sej av sina erfarenheter , man hinner inte göra om alla misstag själv, man lever tyvärr inte så pass länge :-) Skall kolla upp de ställen du nämnde. Är det så att högsäsongen är den samma som i Thailand ung. dec-mars, eller hur är det med regnperioden där?? Det kan ju tydligen variera väldigt mycket, även lokalt. Passar på att fråga ännu. Har du ,eller nån annan, nån kommentar om El Nido på ön Palawan? Det stället verkar (också) vara mycket vackert. Är utbudet där likt utbudet på Panglao/Bohol och Boracay? Tack för hjälpen!

Mvh. jen1
23 apr. 2010 04:51
Hej Jen,

Håller med Haikko, bättre att fixa flyg inrikes hemma, blir definitivt billigare. Utbudet på Palawan är mindre, men vacker natur.
Regnperioden är under aug--sept, men väldigt varierande. Visaya mellesta delen på Filippinerna drabbas ofta mindre av dåligt väder
jämfört med runt Luzon. Jan -- April är bästa tiden.

MVH Micke
Av Bibby
23 apr. 2010 21:47
Jag rekar Subic Bay, där finna det mesta. Flyg till Clark sen buss i en dryg timme. Här finns bad, strand, fiske, nöje, historia och natur. Tror det är billigare än de större turistställena också.
Av Jen1
25 apr. 2010 14:09
Hej, och tack igen för mera info! Det kommer så många nya namn på platser som kunde besökas , och det gäller för mej (oss) att bestämma vart vi skall åka. Subic Bay har jag inte hört om tidigare, man ska kolla upp det . Det blir nog Filippinerna, har fått idel positiva kommentarer både det jag läst här på forumet och av bekanta som besökt F. Vi får börja hålla upp ögonen och kolla på flygpris till Bankok, Hong Kong mm. Vem vet, vi kanske dyker upp på Panglao, Micke :-) Har nog tusen andra frågor men de viktigaste tycker jag att jag fått svar på. Får ta dem senare . Mvh. jen1
Av Thowe
3 maj 2010 17:55
Hejsan

Jag kan bara tala mig varm om Filippinerna,,har varit i Thailand och tycker om båda jätte mycket.
Vi flög köpenhamn-london-hongkong-cebu,,och betalade 6000/pers,,rena klippet men hade nog tur där.

När vi kom till cebu tog vi färgan över till Bohol, vilket vi nu i eterhand skulle ha tagit en natt i cebu och vilat upp oss,,ganska trötta efter resan. var på Panglao i 10dgr och flöt omkring och hade det bra. Massor med restauranger med allt som går att äta, fin strand om man går till vänster på Alona(allt detta som vi uppfattade det hela).

Gott om olika boenden, vissa på stranden några lite ifrån, men det e inte långt. Uttags atomat, polis,sjukhus i bohol. Vi bodde på Cherrys home, pool. bra mat, service som tex växling.
Åkte sedan till Bantayan Iland,(taxi till Visayas hamn och färga över,behövs ej bokas) vilket vi tyckte mer om,, fantastisk strand, lite folk,,och ett fantastiskt väder. skilde ganska mycket på vädret mot Bohol,

Vi var där 10 febr till 4 mars( många kineser i mitten på feb . då va det lite fullt på Alona)och fick en annorlunda resa,Cebu var ingen höjdare , stor stad, men vi fick shoppat i alla fall,Shoppingen i bohol va jätte bra ochså, och allt e billigt oavsett vad du ska ha, kläder, mat, tekniska prylar, billigare som sagt än TH,,
Alla är så vänliga där,våra barn fick vänner omg,och ett pluss att dom kan el förstår lite engelska .
Alla säger att Borocay e underbart+Palawan och att det som sagt inte är svårt att ta sig vidare.

Ni kommer få en under bar resa och lycka till
Thowe
Av Jen1
4 maj 2010 10:30
Hej!
Tack Thowe för din kommentar ! Det låter ju jättebra det du berättar. Det var verkligen ett klipp er flygresa, åtminstone prismässigt. Gäller att hålla upp ögonen:) Efter att ha varit många gånger i Thailand börjar Filippinerna bli ett måste efter allt vad folk berättat, och vad man läst om landet. Det kommer hela tiden nya förslag på öar och stränder värda att besökas.Tittar man på en karta över Filippinerna inser man också själv vilket utbud som finns, men det är kul att de som varit där vill dela med sej av sina erfarenheter. Man får lov att välja något "ur havet". Börjar kanske för oss luta åt Panglao/Bohol , Boracay och Palawan. Gäller bara att hitta en bra rutt och boende på något av dessa ställen. Fler förslag på boende tas mycket tacksamt emot :) Du nämner om växlingskontor där. Jag antar att man kan också växla euron där (inte bara dollar) ?

Mvh. jen1
4 maj 2010 11:10
Hej Jen1,

Du kan växla USD, Euro, Sek eller vilka valutor som helst . Bäst är att ta med USD eller Euro och växla på plats istället för att växla sek--Peso på Forex.
Du får bättre kurs på plats. Kort är oxså alltid bra, helst Ica mastercard så du slipper uttagsavgifter och växelkursavgifter. Ica mastercard
går oxså utmärkt att köpa inrikes flygbiljetter via nätet t.ex cebupacificair & Philipineairlines.
Kommer du till Alona Beach/Panglao så är du välkommen till Alona Studios som sagt. Vi är en hel del Svenkar där som kan utbyta erfarenheter
och tips till varandra. Boka i förtid bör du göra framförallt runt high peak då det är fullbokat både på Alona & Boracay.

MVH Micke
Av Jen1
7 maj 2010 09:51
Hej!
Tack för inbjudan Micke! Det kan gott hända vi dyker upp, Alona Beach verkar vara ett passande ställe för oss. På tal om lokala flyg i Filippinerna. Finns det nån nätsida i Filippinerna typ flygresor.se i Sverige och vertaa.fi i Finland, som man kan kolla olika flygbolags flygdestinationer- tider, och -priser, allt på samma sida? Det tycks ju ändå finnas massor med Asiatiska flygbolag som man aldrig hört talas om, och som gott kunde vara bra alternativ för inrikes resor. När är det "high peak" ?

Hälsn jen1.
21 maj 2010 21:07
Är helt sålld på Filippinrna. tycker att man får mycket för pengarna och man lever som en kung. Jag har varit i Visayas vid två tillfällen och bott på Alona beach, Siquijor, Moalboal och Dauin och de ställen jag gillade bäst är Siquijor och Dauin. Detta på grund av att där kunde man se det genuina Filippinerna utan allt för mycket turister. Gillar man att vara där det är lite mer liv är Alona trevligt. Moalboal tyckte jag inte var någon höjdare. Allt är beroende på vad man vill ha ut av sin semester. Gillar man som jag dykning så är den dessutom fantastisk runt Dauin och Siquijor. Malapascua är en ö norr om ön Cebu som många talar gott om som en paradisö men där har jag inte varit på själv. Alla dessa ställen kan man nå om man flyger till Cebu. Men räkna med en halv eller hel resdag för att ta sig mellan ställena. Själv tycker jag att det varit lagom med en vecka på vardera ställe och sedan är i alla fall jag nyfiken på något nytt. Ett av de få ställen jag verkligen vill tillbaka till.

Gittan
Av Jen1
25 maj 2010 09:50
Tack Gittan för din kommerntar!
Efter att ha läst igenom detta, plus flera andra forum om Filippinerna, har jag börjar fundera på en sak. Det verkar som om vädret är väldigt olika, alltså under samma årstid, beroende på var man befinner sej på alla dessa öar. Stämmer det?? Har tänkt åka i början av december ,eller februari-mars månadsskiftet. (Har börjat kolla i tid:-) ). Vi har inte riktigt bestämt oss ännu. Har förstått att bästa vädret är mellan dec-april. Men bör man också under denna tid på året välja vart man åker. Sol och värme önskas ju :-) Regn och kallt har vi alldeles tillräckligt av här hemma :-( Har antagit att vädret och temperaturenär ungefär som i Thailand, där åtminstone jag tycker att feb-mars är den bästa semestertiden. Hur är det?

Mvh. jen1
1 juni 2010 22:57
Kan du välja tidpunkt så är nog feb-mars det bästa alternativet då det är lugnare och varmare i vattnet.
5 juni 2010 10:35
Mabuhay
Håller som bäst på att återhämta mig efter flyget hem från en 2 månaders vistelse i Filippinerna. Det va mitt fjärde besök i detta kontrasternas land. Mina råd till en förstagångsbesökare skulle vara.

Platser
Boracay, vattensporter, sol, bad, discotek, väldigt turistanpassat.
Bohol/panglao, lite mitt emellan, finns en hel del att se, lite för lugnt nattliv (enligt min smak)
Palawan (bör vara lite van som resenär), extremt vacker natur/skärgård

Pengar/valuta
Köp 10.000 php (ca 1700kr) på forex, vilket är maxbelopp man får föra in /pers. Sen använd bankomater. Kursen jag fick från direktuttag va bättre än både forex och moneychanger. Använd dig av två olika kort (mastercard/visa)

Flyg
Inrikes: Cebupacific,zestair, philippine airlines,
Till philippinerna. KLM, endast ett byte i amsterdam, sen direkt till Manila, ca 8000kr
Av Jen1
15 juni 2010 12:41
Tack Nautilius! Det verkar vara precis som du säger, de olika orterna i ett nötskal. Har också fått denna uppfattning,genom diskussionsforumet. Letar som bäst efter passande resor. Panglao tycks nästan passa bäst för våra önskemål. Men det finns såååå många bra alternativ.
Hälsn. Jen1
Av Bibby
15 juni 2010 13:03
Citerat från gittannor:
Är helt sålld på Filippinrna. tycker att man får mycket för pengarna och man lever som en kung. Jag har varit i Visayas vid två tillfällen och bott på Alona beach, Siquijor, Moalboal och Dauin och de ställen jag gillade bäst är Siquijor och Dauin. Detta på grund av att där kunde man se det genuina Filippinerna utan allt för mycket turister. Gillar man att vara där det är lite mer liv är Alona trevligt. Moalboal tyckte jag inte var någon höjdare. Allt är beroende på vad man vill ha ut av sin semester. Gillar man som jag dykning så är den dessutom fantastisk runt Dauin och Siquijor. Malapascua är en ö norr om ön Cebu som många talar gott om som en paradisö men där har jag inte varit på själv. Alla dessa ställen kan man nå om man flyger till Cebu. Men räkna med en halv eller hel resdag för att ta sig mellan ställena. Själv tycker jag att det varit lagom med en vecka på vardera ställe och sedan är i alla fall jag nyfiken på något nytt. Ett av de få ställen jag verkligen vill tillbaka till.

Gittan
Inte ofta man läser om Moalboal. Jag var där i slutet av 80-talet och stannade i två veckor, hälsade på en polare där, han lärde sig att dyka då, dock inte jag. Jag umgicks dock en del med en svensk dykinstruktör vid namn Pi, från Stockholm. Jag hade det mycket trevligt där, mycket tack vare honom som tog med mig på en massa kul saker. Min kompis var lite avis då jag fick se och uppleva mer på mina två veckor än han gjorde på sina tre månader där, för att han var tvungen att "sköta sig". Vi umgicks tyvärr inte så mycket, jag kom hem när han skulle upp och tvärtom ungefär... ha ha

Detta var dock den mest avkopplande semester jag någonsin haft. Man kunde dyka, spela biljard och öla där, jag dök inte.... ;-)

Då fanns det i princip tre ställen man kunde äta och dricka på. Man hade aldrig med sig pengar utan de kom ihåg en och man hade en nota som man sen betalade en gång i veckan. Mycket smidigt.

Då var närmsta telefon tre timmar ifrån, med buss.

På de två veckorna (från att jag landade på flygplatsen till att jag lyfte igen) så gjorde jag av med SEK 900:- inkl. ALLT (mat, boende (9:- per natt tror jag), öl, rom, biljard, spel på tuppfäktning, transporter)!!!!!
En öl kostade då (på en bar) mellan SEK 1.95-2.15.
Av Miamia
17 aug. 2010 07:15
Ett litet tips: Åkte med Qatar airways till Cebu i vintras, bra flygbolag! Stockholm, byte av plan i Doha och vidare till Cebu. Blir det Filippinerna i vinter blir det Qatar airways igen. Har hittat biljett Köpenhamn-Doha-Manilla och sen hem igen samma väg, för 6500. www.qatarairways.com
Av Jen1
24 aug. 2010 07:07
Tack för tipset Miamia! Har kollat på många flygbolag och rutter , men faktiskt inte Qatar Airways. Skall ta en titt på deras "erbjudande". Fram kommer man väl alltid? men man försöker ju hitta en så förmånlig flygresa som möjligt , utan att sitta i flyget alltför länge. Helst direktflyg :) Hälsn jen1
25 aug. 2010 17:53
Tycker faktiskt inte det finns så många alternativ för flyget till / från Filippinerna.

KLM alla dagar. Mina argument

* Pris från 7650kr upp till 30 dagar, från 8650kr 30+ dagar.
* I byte
* Amsterdam, Schiphol hellre än London Heathrow
* Flygtid 16t, 25m Arlanda - Manila, 18t, 25min Manila - Arlanda.
* Bra ankomsttid, 0935. Bra om man ska vidare med inrikesflyg

Tid är pengar :) Nävars men ännu viktigare för mig, varför vara på resande fot mer än 24 timmar när det går att komma ner på mellan 16 - 19, speciellt om det kanske skiljer 500kr i pris.
Av Haikko
27 aug. 2010 23:41
Vi flög med Cathay ifrån Frankfurt till Cebu via Hong Kong för ca 6400:- i våras, riktigt bra bolag med kanonbra komfort!
Av Jen1
4 sep. 2010 20:45
Jo, jag tycker precis som du Nautilus, varför sitta i ett flyg längre än man behöver. Du verkar ha hittat ett bra alternativ. Både pris-och tidsmässigt.
Har fått tipset Cathay också av andra än du Haikko. Värt att titta lite närmare på.

Kul att du (ni), Andersochmaggan, delade med er av er resa via denna länk :) Man fick verkligen resfeber medan man läste. Tack! För mej som aldrig tidigare besökt Filippinerna var det mycket intressant läsning. Hoppas bara få uppleva en del platser själv nu. Håller med jämna mellanrum koll på resorna ditåt.

Hälsn. jen1
21 sep. 2010 19:05
Hej!

Nautililus001 skrev "Palawan (bör vara lite van som resenär), extremt vacker natur/skärgård "
Skulle du vilja utveckla de lite? Varför bör man vara lite mer van som resenär?

Jag och en kompis var på Boracay tidigare i år. Jag tyckte det var helt underbart där men dock lite för litet och lite för turistigt. Nu planerar familjen en resa till Filippinerna vid årskiftet och då har jag fastnat lite för Palawan. Men jag blir lite tveksam nu.... Hittar bara dyra boenden, jag hade fått för mig att Palawan var billigare än Boracay. Plus att jag blir väldigt nyfiken på "resevanan".

Tacksam för hjälp!

MVH

Emma
22 sep. 2010 14:13
Ang min tidigare kommentar om Palawan.
Måste dock styrka att jag INTE varit på Palawan än. Och att min/mina kommentarer är min uppfattning av vad folk har skrivit, tv program, vad som står i guideboken "the lonely planet philippines", samt efter erfarenhet av mina nu 4 resor till Filippinerna.

Palawan är ju som sagt inte en enda ö, utan snarare en stor och en massa små :). Det gör att man får transportera sig på land och ute på havet. Palawan är ju inte heller anpassat för turister på samma sätt som många andra områden. Sen är ju Filippinerna inte känt för att hålla stenhårt på tidtabeller och priser. Det verkar även som om vägarna på Palawan kan va riktigt dåliga. Att skumpa runt i en buss med träbänkar* kanske man inte gör som förstagångs turist.

Som du själv skrev så hittar man ofta riktigt dyra boenden på nätet. Men det finns billiga boenden men dom får man gå runt och leta och mer eller mindre ta ett i farten. Det kan va ont om bankomater så när plånboken sinar så kan det bli ett dagsäventyr att bara få tag i pengar. Elektricitet är inte heller en självklarhet. I områden som boracay/bohol/panglao har dom flesta hotell generatorer men det är inte lika säkert på palawan eller områden som inte lever på turismen.

Men du skrev också att du varit på Boracay, du har fått en smak om hur det är på filippinerna och du bör absolut besöka palawan, det tänker jag i alla fall göra.

* Har åkt bussar i Filippinerna som inte har vanliga säten med dynor utan det va vanliga träbänkar som dom skruvat fast i golvet på bussen. Jag lovar att man va rätt mör där bak *hehe*

** I våras va jag och min reskamrat på en ö i Filippinerna som heter Catanduanes. Den hade alla dom element som jag har beskrivit. Vi hade ca 6mil till närmaste bankomat och 2mil till närmaste stad. Det va svårt att få tag i transporter och grusvägen (vissa sträckor), såg ut/kändes som en puckelpist. Vägen slingrade sig uppför och nerför djupa raviner. Båtresan över va också speciellt, färjan va så överfull att jag fick sitta på huk lutandes mot relingen där man också förutom knökfullt av folk fick trängas med grisar och tuppar.
Ångrar mig inte i efterhand att jag besökte den ön för den va så vacker med dess regnskog. Ack så sargad av naturkrafterna i området och beskrivs även som Fhilippines first line of defense against typhoons.

** ursäkta för offtopic **
Av Lacmat
22 sep. 2010 22:48
hej!

Jag rekommenderar BANTAYAN, MOALBOAL och BORACAY...

Om man flyger med cathay så är det sto-london-hk-cebu..
och sedan åker man en van till bantayan..

fin natur och vit strand som boracay ganska lugnt än boracay.

Moalboal fint vit strand mycket dyk och fint...

Boracay the best...
Man flyger med CEBU PACIFIC, ZEST AIR och PHIL AIRLINES, och AIRPHILS.
dessa flygbolag är billigast efter nyår då rea de ut alla resor...

Vi tänkte fara igen till filippinerna nästa år!

lycka till och ha det så trevligt!
Av Jen1
23 sep. 2010 06:39
Hej!
Ja nu fick jag också lite klarare bild av Palawan. Hade tänkt fråga upp samma sak tidigare men jag som "riktigt nybörjare" , som aldrig besökt Philippinerna , kanske borde börja med en mera turistanpassad ort ? I och för sej gillar jag äventyr ,och lite oväntat får gärna dyka upp som krydda på steken. Men det får inte heller bli ett överlevnadsläger :-) Ännu. Men Palawan är faktiskt lite lockande ,lite spännande verkar det vara . Ser man på alla dessa bilder därifrån blir man minst sagt faschinerad av den otroligt vackra naturen , med regnskog, otroliga formationer på öarna, och en färg på vattnet som gör en mållös. Kan gott tänka mej att det kräver lite "resvana" eller skall vi kalla det "inte ha så stora krav på bekvämlighet". Men sånt har vi ju hemma av så det räcker :-) Vill man prioritera bekvämlighet, och "nära till allt" är det väl bäst att hålla sej i hemknutarna.
Ja här kommer, för mej, nya namn på resemål. Jättebra! Kollar upp alla förslag jag får . Gillar du sol och hav, strandliv, tycks det finnas , kanske till skillnad från Thailand, hur mycket ställen som helst som kan erbjuda sådant :-) Tack för alla förslag!!

Hälsn. jen1
23 sep. 2010 11:36
Jen1. Efter det du skriver så låter det mer som om du borde åka till Palawan. Även om du kanske inte varit just varit i Filippinerna så verkar du ju inte va nybörjare i Asien. Du har också 110% rätt i när du skrev att det kanske mer handlar om att inte ha så höga krav än resvana.
Av Lacmat
23 sep. 2010 23:34
Palawan är bra...
det är där robinson är 2 år sen...

Man kan flyga från manila eller cebu
med cebu pacific, zest air, airphils och phil airlines...

Själv tänkte vi fara där men vi har kort om tid..
Det blir jo nog nästa gång...

Spännande o läsa om Palawan...
24 sep. 2010 00:04
I år så va vi i philippinerna i 8 veckor och vi hann ändå inte ta oss till Palawan som vi fundera på först. I och försig så blev det knepigt att förflytta sig, eller hitta boende pgr av President valet
Av Miamia
25 sep. 2010 15:31
Nu är resan bokad...åker i februari.
Det blev Köpenhamn-Doha där vi även byter plan, 2 timmar till nästa flight, sen vidare till Cebu. Hem åker vi från Manilla ner i Doha och ca 2 timmars väntan sen vidare till Köpenhamn.
Det blev precis som förra året med Qatar Airways. Det gick ju som sagt smidigt när vi flög med dom i år. Sammanlagt för två personer blev det knappt 14000 tur å retur.
Längtar man nu eller... ;)
Av Jen1
25 sep. 2010 20:56
Hej igen!
Jo Nautilus, du kanske har rätt, borde kanske ändå välja att åka till Palawan. Gillar att se lite av det genuina samhället på resorna,där man får ha kontakt med ortsbefolkningen lite på deras vilkor. Brukar säga att kravet på boendet är att det ska gå att sova tryggt, och att det inte "regnar" på mej. Något 5-stjärning hotell har aldrig tilltalat mej. Däremot sätter jag värde på att omgivningen, naturen och vattnet är rent. Försöker själv leva efter det inte belasta miljön mer än jag behöver, och absolut inte leva över deras resurser. Med det menar jag att man kan lite välja vad "unnar" sej på resorna.
Faktiskt via Robinsson har man fått se en liten del av Palawan :-) Otroligt vackert!! Hoppas det hålls så också.
Ja Miamia nu har ni något att se fram emot :-) Tyvärr brukar väntan kännas oändlig, men en dag är väskorna packade :-)

Hälsn.jen1
26 sep. 2010 17:06
Jodå vi va i Donsol i våras., vi fick både se ett 10-tal valhajar och 4 delfiner. Dagarna i Donsol va bland dom bästa under mina 8 veckor i Filippinerna.

I Donsol har jag även ätit den godaste maten och den "sämsta" maten.
Den godaste va någonting med krabba och Gabi (någon typ av nässelblad)
Den sämsta va "Bicol express", jag har atid den tidigare och den är STARK, så jag antog att den skulle smaka starkt då den härstammar från det området men denna express va så stark att jag inte klarade av den.

Efter Donsol blev det tillbaka till Legaspi där vi hade våran packning.....för att sedan fixa transport till Tobaco för att hoppa på färjan över till Virac och ön Catanduanes.
Av Linni
27 sep. 2010 16:39
Vi har också bokat nu....idag! Åker 25 oktober, om ca 4 veckor och stannar till 25 november :-) Längtar!
Så nu ska vi börja reseplanera hur vi ska lägga upp vår rutt, vår bröllopsresa!

Vi landar i Manila så vi utgår därifrån men ska inte stanna där, vi vill se Chocolate hills, de små aporna och Boracay + lite till....så en rutt är nog bra att ha.

Vi fick betala 9575kr/person inkl. flygskatter och vi åker Gbg - Amsterdam - Manila (KLM)
//Linni
Av Jen1
28 sep. 2010 07:24
Hejsan!
Var tvungen att googla på Donsol och dykningar där .... Oj, mötte jag en sådan varelse i vattnet lärde jag nog mej gå på vattnet rätt fort. Nåja, läste att de enbart lever av plankton och krill, och att de är godmodiga varelser, så månne man inte njöt av "sällskapet" ändå. Fick respekt för havets invånare då en murena kom emot mej och stannade en halv meter ifrån mej. Hade tydligen ovetande om dess lya , varit för närgången. Men som tur nöjde den sej med att enbart visa vem som bestämmer i havet :-)
Du Nautilus verkar ha hunnit vistas på många ställen på Filippinerna :-)

Linni du (ni) har något att se fram emot nu , kul ! Berätta gärna om vad ni tyckte, och vad ni rekommenderar :-)

Hälsn. jen1
28 sep. 2010 12:07
Jodå valhajjarna eller Butandin som dom kallas där i bicol, va mäktiga och jag va speciellt glad över att dom åt plankton och krill eftersom jag fick närkontakt av tredje graden. Då vår valguide sa åt mig att dyka ner precis då valhajjen fick för sig att simma upp och jag således blev påsimmad och bryskt bortskuffad av valen som inte bekom att flytta en människa då den själva va ca 12 meter lång och vägde runt 30 ton. Huden va gummiaktig och skrovlig som sandpapper så det va inte så skönt och att jag mer eller mindre hade mitt knä i dess mungipa.

Lenni: 9575kr/pers, bokade du via resebyrå då? Om du bokar via KLM så kostar det 8450kr, från GBG - MNL dom datum du skrev.
28 sep. 2010 12:29
Hej allihop!

Har läst hela deta långa inlägg om era kommentarer om Filippinerna och man bli jättesugen på att åka. Jag har själv som Jen1 rest en del i Thailand och tycker att det är jättefint där. Men vill nu se något annat och tänkte ta en tripp hit. Hur är vädret i januari på Boracay? Är det som i Thailan att det kommer en skur sen är den över eller finns risken att det regnar mer? Man vill ju inte åka till regn, det har vi nog med här hemma. :) Sen en fråga om shoppingen, är den lika som i Thailand? Kan man köpa typ samma grejer? Jag undrar mest över jeans, handväskor, sjalar ja allt.. Om man stannar till i Manila, vad bör man se och vart bor utan att betala överpris?

Hälsningar Hoppehare
28 sep. 2010 19:58
Hej,
Det brukar inte regna så mycket i Januari, december kan det komma en hel del..men mest iform av skurar
och sedan sol. När det gäller shopping så håller väl Thailand världsklass, det finns inte så mycket kopior på Filippinerna, men bra priser på originalen istället. Extremt stora köpcentrum i städerna Mall of Asia bl.a i Manila tillhör dom största i Asien. Även i Cebu finns SM Mall som har det mesta.
Dom har en Levis fabrik i Manila där du kan handla för runt 800PHP/st.
Lycka till Med din resa.

//Micke
28 sep. 2010 20:04
Missade boende i Manila.

Vi brukar bo På Ermita..Adriatico street och Hostels 1632 (finns att googla på). Mindre rum men modernt
endast några år gammalt hotel mitt i smeten granne med Robinson Mall. ca 1800PHP/natt.

Linn..Trevlig bröllopsresa. Vi kanske ses på Alona beach.

//Micke
28 sep. 2010 21:49
Håller med Micke. Januari, Februari är bra månader för vädret. Själv så reser jag väldigt lätt, typ 2 par ombyten av underkläder, t-shirts och shorts. Sen sista dagarna innan hemresan så köper jag resväska och fyller den av shoping i Manila. Bästa fynden gör man nog på marknader. Finns en "mindre" marknad runt Baclaran Church som trots sin storlek har det mesta. Vill man besöka en större så finns alltid central market, norr om Quiapo Church, har dock ej varit där då jag köper allt jag behöver i Bachlaran.
T-shirts kostar 30-50kr, Tennisskor 70-150kr. Har inte varit i Thailand men jag har fått kläder från folk som varit där och jag upplever att kvaliten på varorna är bättre i Filippinerna.

Bachlaran market ligger ca 40 minuters promenad från Mall of Asia, som är 7:e största köpcentret i världen. Stort komplex på 300.000 kvadrat meter av affärer och restauranger. Dom största kedjorna av varuhus i Manila är SM eller Robinsson, det mesta till hyffsade priser.
30 sep. 2010 07:24
Hej,
För extremt billig shopping så har du Gamla delen av Manila. Tondo och Divisoria.
Klarar man av en mix mellan total kaos, fattigdom o sjukt billiga priser så är detta att rekommendera.
Här kommer det mesta av importen in från Kina, så du handlar för filippinska grossistpriser.
Var där ett år och köpte barnkläder (när grabben var lite) vi betalade ca 10-20 PHP/ uppsättning.
Nike & Reebookskor för 200PHP (35kr).
Ett tips är att hålla i plånboken och vara utvilad, här är det rörigt, fattigt och mycket ljud så det tar på krafterna.

//Micke
Av Tubbe
7 okt. 2010 16:23
Hej

Är väldigt sugen på Filippinerna under oktober månad.
Tanken är att jag börjar min Asien semester med F1 i Singapore som är preliminärt den 23-26 september.
Jag har för avsikt att vara borta 3-4 veckor. Tyvärr så är det friska vindar som härjar just i september och kanske även i oktober.
Ställer därför frågan var ni hade åkt i Asien under oktober månad för att få bästa möjliga väder.

/ tubbe
7 okt. 2010 16:43
Hej Tubbe..
Det låter ju trevlig, har alltid haft lust att dra ner till F1, tyvärr har tiden inte passat.
Jag var på Bohol/Panglao förra året under Oct-Nov då hade vi kanonväder förutom nån skur på
natten. Sticker dit med ett gäng Svenskar den 22.e Okt igen och stannar 3 veckor.
Har du lust får du gärna titta över. Visayas brukar vara säkert vädermässigt och fritt från Tyfoner.

Vänligen,
Micke/ Alona Studios
Av Bibby
11 okt. 2010 02:55
@Tubbe, jag var där (i Flappeland alltså) i oktober förra året, regnade typ en dag i 2-3 timmar, så oroa dig inte för det!!

Go for it!!
11 nov. 2010 16:47
Hej.
Vilken kul tråd att läsa. Massa nyttiga tips om resor till Filippinerna. Har alltid velat åka dit men har inte blivit av än. Kan erkänna att jag inte blivit mindre intresserad efter att ha läst här.... Har rest en del i Asien tidigare, senast i vintras med två små barn. Då reste vi runt i Thailand i 3 mån med en 6 mån och en 3-åring. Vi planerar att åka i väg på en liknande tripp vintern 2012. Undrar om det är någon som vet hur det är att resa runt med barn i Filippinerna. Tryggt? Barnvänligt? Sjukvård?Tillgång till blöjor mm. Förslag på bra ställen att åka till som inte kräver jättelånga och krångliga inrikesresor och inte jätteturistigt.
Tacksam för alla svar och synpunkter!
Hälsn J
Av Jen1
11 nov. 2010 19:52
Hej allihopa!!
Ja detta är nog ett fantastiskt forum. Då jag skrev mitt första inlägg och frågade lite råd och tips , kunde jag nog inte drömma om att få såååå många svar. Det är helt otroligt , och jag vill säga ETT STORT TACK till alla som kommit med kommentarer ,svar och förklaringar åt en "Filippinarnybörjare" som mej. Det vore ju nästan skamligt av mej att inte besöka Filippinerna efter all den information jag fått :-) Det kommer säkert fler frågor som dyker upp, och alltid finns det nån som har svar på frågan, och gärna delar med sej. Vissa tycks ha varit med om så mycket så man blir grön av avund. Men måste säga att jag fått lära mej massor om Filippinerna, inte bara via denna tråd, utan av många andra jag läst här på forumet också. Kul med hjälpsamma vänner !! :-)

Mvh.jen1
30 nov. 2010 11:32
Hej igen allihop!
O tack för alla tips! Nu börjar det dra ihops sig, resan bokad! Börjar i Manila med 3 nätter sen vidare ner till Bohol. Kommer sedan att stick vidare till Boracay. Frågan är om man ska ta en enkelbiljett ner till Cebu, flyga från Cebu till Boracay och sedan flyga tillbaka till Manila från Boracay. Vad blir bäst? Vad sparar man mest tid på? Tacksam för tips o andra råd!

Hälsn. Petra
1 dec. 2010 07:49
Hej Petra,
Flyg direkt till Tagbilaran istället för cebu, då slipper du taxi samt båtturen..Mycket smidigare.
vidare till boracay så flyger du fr Cebu.

MVH Micke
Av Chrnor
3 dec. 2010 22:39
Tjena! Ny här forumet..:)

Jag och min sambo har bokat resa 22/3-20/4. Vi flyger direktflyg med Singapore airlines köpenhamn-Singapore, hem Cebu- Singapore betalade 10300kr/pers tar 11.5h.

Vi tänkte spendera sex dagar på Borneo och resterande tid på Filippinerna.

Efter att ha läst all info här siktar vi in oss på Bohol, Boracay och Malapasqua.

Vilken rutt är smidigast? Flyger ju hem från Cebu.
Av Emelie
14 dec. 2010 15:52
Mycket bra tråd!

På fredag åker jag och min familj till Ph, och kommer hem den 7:e januari.

Vi har kollat upp olika platser som vi antagligen kommer att åka till och jag skulle vilja ha lite synpunkter på de platser jag nu kommer att nämna, samt de olika aktiviteter vi åker dit för.
Bör noteras att vi är 6 personer, i åldrarna: 15, 19, 22, 24, 51 och 51, och vi är därför inte så intresserade av att festa, utan bara att se sevärda platser och göra saker man kan få minnen för livet från.

1. Coron för att dyka i en vecka, där vi samtidigt tar dykcertifikat, Open Water och Advanced Open Water.

2. Palawan, el Nido för att vara mer exakt där vi tänkte se på de kalkstensklippor som finns och sedan kolla upp en grotta som ska finnas i området, med en flod som ska vara världens längsta underjordiska flod..

3. Boracay, White Beach, kanske sova någon natt och bada lite.

4. Malapascua som ska vara ganska tomt på turister, vara öde och vackert. Vi har tänkt sova någon/några nätter här, gärna i en bungalow på eller nära stranden. Någon som vet om det är vanligt med stränder i det området?

5. Cebu, som ett stop mellan Malapascua och Panglao, någon som vet hur det är på denna ö?

6. Panglao, Chocolate Hills, dit vi antagligen åker moped, om det inte är allt för galen trafik - någon som vet? Kanske även blir lite dykning och shopping när vi är där också.

7. Subic Bay, där vi tänkte vrakdyka, någon som har koll på en bra och prisvärd firma man kan göra detta med?

På alla dessa ställen har vi tänkt stanna så länge vi har något vettigt att göra, de enda platserna vi redan vet hur länge vi stannar på är Coron, där vi sover minst 5 nätter (dykc. tar 5 dagar) och White Beach stannar vi bara på en eller två nätter då det är dyrt där.
Vi vet inte heller säkert om vi kommer åka till alla de platser jag nämnt, vi tänkte höra med befolkningen vad de tycker samtidigt som vi är där, hur tror ni att det fungerar? Kan det vara så att folk säger att det är dåligt för att de vill att man ska stanna där man redan är så de kan tjäna mer pengar på en, eller tror ni att de kommer säga som det är?

Tacksam för svar!
15 dec. 2010 00:07
Till Emelie
Om jag inte räknar helt fel så är ni i filippinerna i 13 dagar. Då skulle jag råda er att ta 2 av dom platser ni räknade upp, speciellt om Ni räknar med att vara i Coron 5 nätter.

Transporter i Filippinerna tar ganska lång tid, räkna med att en dag försvinner vid varje transport. Är Ni på COron / Palawan och ska flyga så går dom flesta (om inte alla) flyg via Manila. Båtturer är lite lättare men det tar tid.

Ta Coron och El nido, sen tar ni er till Bohol (chocolate hills m.m) och några nätter på Panglao, sen båten över till Cebu om det finns tid, sen tillbaka till Manila, antar att ni flyger därifrån.

Fråga folk där nere kan vara lite knepigt, det är inte alltid man får korrekt information. Oftast inget problem med engelskan och dom är vänliga och hjälpsamma även om dom kanske inte har en aning.
Av Jen1
15 dec. 2010 13:58
Hej igen alla!

När man läser om dyk- och snorklingsutflykter på olika håll runt om Filippinerna som folk har gjort och skall göra , har jag funderat på en sak.
Har någon hört om det förekommit giftiga manetrar i haven kring Filippinerna? Har det hänt allvarliga olyckor någonstans där? Man har nu på senaste tiden läst om olyckor med dödlig utgång då folk kommit i kontakt med dessa giftiga manetrar. De arter som är dödligt giftiga är väl ändå rätt få , och statistiskt sett är det betydligt farligare att åka moped. Men är det nån som vet något om detta?
Har själv varit och snorklat otaliga gånger på olika ställen , men aldrig tänkt på detta , utan helt beundrat det otroligt vackra marina livet . Har aldrig hört om några sådana olyckor i Filippnerna.

Mvh. jen1
Av Emelie
15 dec. 2010 21:13
Stort tack för svar Nautilius!! :D

Skulle du spendera några/någon dag i Manila?
Är det bästa stället för shopping?

Varma hälsningar
15 dec. 2010 23:29
Ja, shoppingen är bättre i Manila enligt min mening. Har förvisso varit mer i Manila än i Cebu.

Mall of Asia är Filippinernas största och nyaste köpcentrum, faktist 7e största i världen. Det är på hela 300.000 kvm Så det tar sin tid att gå igenom. Man kanske inte gör några jättefynd prismässigt, finns en del billigt.

Vill man fynda ska man besöka någon marknad. Det ligger en marknad inte så långt ifrån mall of asia som heter Bachlaran. Där kan man pruta friskt. Generellt skulle jag nog säga att kvaliteten är rätt mycket bättre än tex thailand, och inte alls lika plågat av piratkopior. En bra t-shirt ca 35kr, kanske ner till 25kr om man prutar bra.

I våras så gick jag från marknaden till köpcentret och det tog ca 30 min att gå, eller tar man en taxi som tar ca 15min. Dom legala taxi som stannar vid taxi hållplatsen utanför mall of asia måste köra på taxameter.

Sen kan jag rekomendera Manila Ocean park, ett stort marint zoo med massor av marina djur och växer som finns i dom asiatiska vattnen. Lite dyrt kanske men håller hög klass, till skillnad från många andra zoo runt Filippinerna.
Av Uniform
15 dec. 2010 23:30
Någon som har koll på vädret i april och maj?
16 dec. 2010 11:29
I år så va jag i Filippinerna från 3 April - 4 Juni och det stämmer som det står i infot att April och Maj är dom absolut varmaste månaderna, det är deras högsommar. Under mina 2 månaders vistelse så hade vi kanske 10 timmar regn. Vissa dagar så va det 34 grader i skuggan.

Slutet av Maj va väldigt speciellt väderleksmässigt. Det är under den perioden som vinden "vänder" och det märks att det närmar sig regnperiod. Ena dagen kunde det blåsa halv storm, sen dagen efter så va det vindstilla och kvavt och fuktigt som i en bastu. Befann mig just då på ön Boracay och har varit där många gånger men tidigare på året. Ni som har besökt Boracay blir nog förvånade när jag säger att det va 3 meter vågor och vattnet va jättegrummlgt, max en sikt på 0.5m.
Av Emelie
16 dec. 2010 11:37
Stort tack för alla tips!
Nu är det dags att packa, imorrn bär det av!
Mvh
18 dec. 2010 22:21
Vi ska åka till Filippinerna 13 jan och stanna 1 drygt 3 v. Börjar med Alona beach på Panglao, söder om Bohol. Stannar där i 5 nätter. Ska kika på Chocolate Hills mm, säkert hälsa på dej Micke. Fått tips av Catharina att du har mkt info att ge, kanske kommer vi att bo hos dej några nätter.
Sen drar vi vidare till Boracay för resten av tiden. Tänkte bara killa och ta det lugnt.
Men - har någon nåt tips på om det går att snorkla runt Boracay? Och om vi tröttnar på den ön vad finns för alternativ som inte är för krångligt att ta sej? Åker hem från Manilla 3/2.
Har någon når tips på boende på Boracay? Som inte ligger mitt i "smeten"!

Hälsn Maggan
24 dec. 2010 14:37
Hej
Islas Boracay, f d Lorenzo är ett bra hotell. Ligger näst längst söderut på White beach. Hotellet med det gröna taket som ser ut som operahuset i Sydney.
Sebastian
25 dec. 2010 10:59
Hej!

Någon som har tips på något riktigt mysigt hotell på någon fin ö, med bungalows på stranden och hela kittet? Har kollat runt en hel del, men det mesta verkar ganska dyrt.

Vi startar på Boracay i 5 nätter där vi tar dykcert och ska sedan åka vidare där ifrån. Ska vara i Filippinerna i 3 veckor och vill försöka få upp mysfaktorn på topp! Malapascua verkar dock vara lite väl turistigt för vår smak, någon som har synpunkter?
25 dec. 2010 22:45
Hej Sebastion.

Tack, det ska vi kolla på. Vi har bokat 2 första nätterna , men det är ju bra att ha något förslag att titta på när man ska börja leta.
Maggan
27 dec. 2010 11:32
Hej igen!

Nu är det inte långt kvar! Den 6 bär det av! =)
Hur gör man med valutan? Vissa säger att man ska växla till Euro, varför undrar jag? Om man väljer att växla till pesos, ska man växla in på plats?

Hur är det med el? Är det som i Thailand, att man inte behöver någon adapter?

Tacksam för svar!

Hälsningar Petra
28 dec. 2010 01:55
Om man ska följa reglerna så får man inte ta med sig mer än 10.000 php/person.
Enligt min erfarenhet är det onödigt att ta med sig euro/dollar, vissa växlingskontor är jättepetiga, måste fylla i blanketter etc, skriva upp sedelnr m.m. Plus att det knappt ger någon "vinst" alls. Ta ut pengar i någon bankomat, men ta inte första bästa, vissa bankomater tar en avgift på 300php/uttag. Ett annat tips är att ha två olika kort, ett mastercard och ett Visa, då vissa automater endast tar en sorts kort. Plus att man inte blir helt stäld om det skulle råka hända något med ett av korten. Vissa automater i Filippinerna tar ej heller utländska kort, oavsett märke.

I dom flesta fall så behöver man en reseadapter. Det är bara ibland som man har tur att man kan få in våra svenska runda kontakter i deras rektangulära, så ta med en adapter.
Av Im_she
9 okt. 2011 13:24
Suttit och läst igenom denna diskussion flera gånger och tycker det är väldigt bra svar och information man får, så tänke passa på att fråga, ni som verkar erfarna av Filippinerna.
Jag och killen åker dit i slutet av januari och blir där i 2 veckor, vi står och väger mellan Boracay och Panglao, det jag undrar är, boende. Har ni något bra förslag på hotell/vandrarhem/bungalo's på dessa platser, gärna nära stranden :D

Hälsningar Malin
Av Lewwe
29 dec. 2011 13:50
Hej

Vill börja med att säga att detta är en grymt bra tråd!
Vi åker den 1 feb så nu är det inte långt kvar. Någon som vet om det finns uttagsautomat på Siquijor?
Av Miamia
30 dec. 2011 06:58
Enligt uppgift från en kvinna som bor där ska det finnas en ATM-automat i Larena. Hoppas att det stämmer ;)

Miamia
26 juni 2014 03:21
Hej!

Jag har byggt en webbsida om dykning i Subic Bay;

www.elcoralreefdivecenter.ph

Här hittar ni mer information om alla vrak, dykförhållanden och annat att göra i Subic Bay om ni väl tar er dit! Har gjort ungefär 100 dyk i Subic Bay och kan varmt rekommendera stället för alla er vrak intresserade dyk entusiaster där ute! :)

/Daniel
Av Joakimn
26 juni 2014 08:46
Blir en månad( feb) 2015 med flyg Gbg - Cebu. Bokat boende o dyk på Malapascua, sen går tankarna till Siquior och Dauin men de sista inte bokat. flyg t/r 7400kr. Hoppas vi ses /Joakimn
Av Miwi
27 juni 2014 13:03
Joakimm, med vilket flygbolag flyger du till Cebu? Samt finns det någon som vet hur Bantayan ser ut efter Yolanda?
Tackar!
Av Kjellie
29 juni 2014 08:52
Citerat från Miwi:
Joakimm, med vilket flygbolag flyger du till Cebu? Samt finns det någon som vet hur Bantayan ser ut efter Yolanda?
Tackar!
Hej,

Bantayan är okay ... var där i jan-feb 2014 och då fanns det tält från UNHCR lite här och där men alla vägar är ok och businessen i Santa fe var som vanligt.

Kjell,