Resa till egypten

Av Samita
23 mars 2009 10:39
Visningar: 628
Jag skulle gärna vilja åka ner till Egypten men vill helst inte flyga.
Finns det någon här som har åkt tåg och båt ner till afrika?
Kan ni ge mig tips var jag kan finna tågtider, priser och annat matnyttigt.
Vilken är den bästa vägen att ta tåg ned?
Ja alla tips och ideer mottages tacksamt.
16 juni 2009 15:57
Hej, det går att ta en båt till Libyen från italien, men det är inte att rekomendera, då du måste ha injudan till Libyen för att få visum, och dessutom ha en guide anställd och hack i häl under hela resan (dyrt och jobbigt). Ett annat möjligt båtalternativ är att resa med båt från Athen över Rodos och cypern till Haifa i Israel, och därefter ta de alldeles förträffliga bussarna ned till Eilat/taba gränsen. Det finns ett egyptiskt konsulat i Eilat som utfärdar visum till Egypten (i Taba får du annars bara visum till Sinai för två veckor)

Det fins även en del kryssningsfartyg som angör Port Said men de säljer inte "lösa biljetter" utan man måste vara med i deras kryssning. - men du kommer i allafall till pyamiderna under en hetsig dag...;-)

Du kan läsa mer om hur du tar dig runt i Egypten på min onlineguide till egypten:

http://egyptenguiden.wordpress.com

mvh

Johannes
16 okt. 2009 13:25
Jag skulle själv gärna resa med tåg från Istanbul via Syrien och Jordanien ( från Aqaba går båt över till Egyptiska Nuweiba), men särskilt miljövänligt tror jag inte att det är med de diesellok som används, men visst går det!

Har lagt upp lite skriverier om tågresor till och i Egypten, samt info om båtar och så:

www.egyptenguiden.wordpress.com