Resa t. LA i juni - när boka?

Av Badanka
7 jan. 2010 20:20
Visningar: 5998
Hejsan,

Jag och mina 3 vänner tänkte bege oss till Los Angeles (och senare San Francisco) den 7 juni och komma hem igen den 28:e. Vi undrar när vi egentligen bör boka flygbiljetterna. Vi har aningar om att det är just nu.. Billigaste priset vi hittat för tillfället är 5700, som i dag höjdes till 5900 kronor. Bör vi boka nu? Eller är det någon som har erfarenhet av att priserna sänkts?

Väldigt tacksam för svar.
Hälsningar Annika och co.
Av Hawaii
7 jan. 2010 22:13
Det här är i princip omöjligt att säga eftersom flygbolagen justerar priserna baserat på hur bokingarna går. Om de går dåligt, bra chans att de sänker priset, och i så fall möjligt att man kan få ett bra pris strax innan avgång. MEN, om bokningarna går bra så har de ju ingen anledning att erbjuda bättre priser. Mitt råd: tycker du priset är acceptabelt - slå till. Tänk på att juni är sommar och högsäsong och ju närmare vi kommer juni (normalt) ju mera långsökt att de sänker priserna.

En annan detalj: är du medveten om att vädret i Los Angeles i juni är mycket tråkigt? Normalt helt grått (100% molnigt) varje morgon. Har man tur ser man lite sol på eftermiddagen, större chans ju längre inåt landet man är. Är man ute vid kusten kan man räkna med tråkigt (helt molnigt) väder de flesta dagarna. Vi bodde i södra Kalifornien i 10 år (San Diego) så upplevde det här regelbundet. Det kallas "June gloom". Juni är den tråkigaste månaden (av alla 12 månaderna).
Av Badanka
8 jan. 2010 18:32
Citerat från hawaii:
Det här är i princip omöjligt att säga eftersom flygbolagen justerar priserna baserat på hur bokingarna går. Om de går dåligt, bra chans att de sänker priset, och i så fall möjligt att man kan få ett bra pris strax innan avgång. MEN, om bokningarna går bra så har de ju ingen anledning att erbjuda bättre priser. Mitt råd: tycker du priset är acceptabelt - slå till. Tänk på att juni är sommar och högsäsong och ju närmare vi kommer juni (normalt) ju mera långsökt att de sänker priserna.

En annan detalj: är du medveten om att vädret i Los Angeles i juni är mycket tråkigt? Normalt helt grått (100% molnigt) varje morgon. Har man tur ser man lite sol på eftermiddagen, större chans ju längre inåt landet man är. Är man ute vid kusten kan man räkna med tråkigt (helt molnigt) väder de flesta dagarna. Vi bodde i södra Kalifornien i 10 år (San Diego) så upplevde det här regelbundet. Det kallas "June gloom". Juni är den tråkigaste månaden (av alla 12 månaderna).
Tack så himla mycket för informationen! Vi bokar våra flygbiljetter ikväll, blir nog bäst och säkrast så. Angående June gloom - det hade jag ingen aning om. Dock kan vi (studerand som vi är) inte åka annat än i juni, så vi får stå ut med både smogen och molnigheten antar jag =) Har du, som bott i Kalifornien, några allmäna råd inför resan?
/Annika
Av Hawaii
8 jan. 2010 20:03
Hjälper dig gärna om jag kan, men hade varit bra om jag vet lite mer om dina/era planer:

Vilket platser vill du besöka?
Ung. hur lång tid på varje plats?
Hur skall du/ni ta er runt?
Speciella intressen?
Av Badanka
9 jan. 2010 12:43
Citerat från hawaii:
Hjälper dig gärna om jag kan, men hade varit bra om jag vet lite mer om dina/era planer:

Vilket platser vill du besöka?
Ung. hur lång tid på varje plats?
Hur skall du/ni ta er runt?
Speciella intressen?
Ursäkta den knappa informationen! Ehm, i LA har vi spanat in Santa Monica/Culver City/Venice och kan tänka oss bo där. Dock är vi ännu inte helt hundra på boende där än. Vi har tänkt att kombinera hostel/hotel-boende med couchsurfing (det sistnämnda kanske är lite riskfyllt, vad vet jag?). Vi tänkte först vara i LA ca 1 vecka och därefter åka till SF i 1 vecka och sen tillbaka till LA den sista veckan.

Saken är den att ingen av oss kommer att ha körkort till dess, så dessvärre får vi ta oss fram gåendes, cyklandes och kollektivt. Vi är medvetna om att det är i stort sett omöjligt, men vad gör man? Vi ska byta boende under vistelsen i LA (med tanke på stadens enorma storlek) så att vi får ta del av olika områden i staden.

Egentligen är vi inga typiska Hollywood-turister, för vi är inte ett dugg intresserade av alla typiska turistattraktioner. Det vi däremot ska se är Mullholland Drive. Det vi är intresserade av ("kulturkoftor" som vi är) är böcker/bibliotek, film, muséeum, uteliv och natur. Vår ålder är 18-19.

Hoppas det här ger dig en bättre inblick? Tack återigen!
Av Hawaii
9 jan. 2010 18:00
Har en hel del funderingar, men har inte tid just nu. Skall återkomma senare idag, kanske om ett par timmar.
Av Hawaii
9 jan. 2010 22:37
OK, har lite mera tid nu!

Jag tror inte att du och dina vänner kommer att bli helt nöjda med det upplägget du nämnde - en v. i LA, och en vecka i SF och därefter 1 v. i LA igen. Att komma tillbaka till LA för en vecka till blir nog ganska säkert en repetition på den första veckan där. Här är mitt förslag:

En vecka i Los Angeles vid ankomst
Därefter till San Francisco, antingen med tåg, flyg eller buss. Har aldrig tagit varken buss eller tåg däremellan, men däremot ofta flyg och också kört bil en del gånger. Buss eller tåg tar i princip hela dagen. Flyg: en dryg timme.
4, eller max 5, dagar i San Francisco
Flyg till San Diego
9-10 dagar i San Diego
Tåg, eller buss, till Los Angeles dagen innan returen till Sverige. Vilket innebär att ni kan övernatta precis vid flygplatsen. Tråkigt, men bekvämt.

Anledning till detta förslag:
Ni kommer att ha stora problem att ta er runt i LA. Kan ta timmar att ta sig från ena sidan av stan till den andra (med buss). Undvik Culver City (tråkigt område). Santa Monics/Venice är bäst - speciellt om ni är något eller några kvarter från stranden. Personligen tycker jag inte att det finns så mycket att se och göra i LA som i San Diego.

San Francisco är en trevlig stad, men på 4 (max 5) dagar hinner ni definitivt med allt. Det kommer att vara kallare i SF. (Mark Twain sade en gång "den kallaste vinter som jag någonsin upplevt var en sommar i San Francisco!"). Ute vid Golden Gate Bridge blåser det nästan alltid en mycket stark, kall och bitande vind. Ha varma kläder. Ni kan utan vidare ta er runt till fots eller med buss eller cable cars i centrala SF.

San Diego tror jag kan bli höjdpunkten på ert Kalifornien besök, och det är därför jag rekommenderar mest tid där. Hitta någonstans att bo i Pacific Beach eller Mission Beach området (se nedan). Ni kommer att kunna ta er runt med buss utan några problem, och beroende på var ni hamnar kommer ni också att kunna ta er runt till fots. Central San Diego, med Balboa Park och Seaport Village kan utan vidare utforskas till fots. Om ni besöker San Diego, tycker jag också ni skall lägga det i slutet av vistelsen. Störst chans för lite mera värme och sol. Det kvittar när i juni ni besöker San Francisco - det kommer att vara kallt hela månaden. En annan liten intressant fördel: om ni är i San Diego över midsommar, kan ni fira svensk midsommar i Balboa Park. Det finns en organisation i USA, SWEA (Swedish Womens' Educational Association) och de arrangerar en hel del svenska evenemang, midsommar (och Lucia) t.ex. Vi känner en del damer i SWEA i San Diego området (en av dem, Kerstin, och hennes man, köpte vårt hus när vi flyttade till Hawaii!) och jag kan få mer uppgifter från dem, ELLER se till att du kommer i direkt kontakt.

Vid retur till Los Angeles, rekommenderar definitivt att ni bara tillbringar en natt där innan ni tar flyget tillbaka till Sverige. Det finns en hel del tåg och buss-förbindelser mellan SD-LA. (2-3 timmar).

Har gjort upp en lista av platser man kan besöka i San Diego, och jag har lagt upp den här listan innan, men har den sparad på min dator så det är lätt att göra en "copy and paste" av den senaste versionen. (Uppdaterar den då och då). För att inte göra det här inlägget för långt, blir det ett separat inlägg. Skickar dig också ett meddelande genon Reseguiden.
Av Hawaii
9 jan. 2010 22:39
SAN DIEGO

"Old Town (ett par km norr om centrala San Diego) - mycket historiskt, och ett antal helt utmärkta mexikanska restauranger. På kvällarna är det en riktigt karneval stämning där.

Balboa Park, med många historiska byggnader (en del av dem är intressanta museer) och mycket berömt Zoo (ett av de bästa i USA). Bara en dryg km från centrum.

Seaport Village (också ung. en km från centrum, men i motsatt riktning). Mycket trevligt område med massor av affärer och restauranger. Ligger precis vid vattnet.

Wild Animal Park uppe i North County mycket sevärt. Ta I-15 (Interstate 15) norrut till Escondido och sedan österut 15-20 minuter. Vid första avfarten till Escondido – North County Fair – stor shoppingmall.

Kör över bron ut till Coronado och besök Hotel del Coronado där. Mycket historiskt, och ganska annorlunda. Hemsida: www.hoteldel.com

Kör längst ut till Point Loma halvön (till fyrtornet). Fantastisk utsikt över Coronado och centrala San Diego.

Horton Plaza (shopping center) i centrala San Diego definitivt värt ett besök om man råkar vara i närheten, plus hela "Gaslamp Quarters" - centrala San Diego.

La Jolla med La Jolla Cove. Ett av de mera exklusiva områdena i San Diego. Och jättefin natur. Många utmärkta restauranger och affärer.

Ung. 2 km norr om La Jolla finns det en "Glider port", där de flyger med "hang gliders" och startar genom att springa rakt ut över klippan som stupar c:a 40-50 meter rakt ner mot stranden. Ganska makalöst!

Mount Soledad, bara ett par km från La Jolla. Fin utsikt över hela San Diego området. Och vill man uppleva en mycket annorlunda väg upp till toppen, så (från La Jolla), följ Torrey Pines Road i östlig riktning, ta höger på Hillside Drive (MYCKET lätt att missa!). Massor med små sidogator, och krångligt att beskriva, men i princip följ vägen uppför berget. Otroligt att se hur de har byggt jättefina hus i de mest långsökta, mycket branta, platser.

Mission Bay Park, strax söder om Mount Soledad och ung en svensk mil norr om centrum. En enormt stor park. Kul att se folkliv, speciellt ett veckoslut. Perfekt om man vill ge sig ut och springa en kortare eller längre runda.

"Boardwalk" ute vid Mission Beach och Pacific Beach, precis väster om Mission Bay Park. Och ute vid stranden. Enormt folkliv, och många restauranger i området.

Kör ner till mexikanska gränsen, parkera på amerikanska sidan, och promenera över till centrala Tijuana. En dryg km. Man kan också ta spårvagnen från centrala San Diego ända till gränsen. Kan vara långa köer att komma tillbaka in i USA. Det bör påpekas att alla de mexikanska gräns-städerna tyvärr är mycket farliga att besöka. Mycket stor risk för rån, oavsett var man befinner sig. OM man trots det ger sig till Tijuana, t.ex., bör man ta av sig alla smycken, klocka, ev. ringar. Allt som är värdefullt (pass, kreditkort, pengar) bör man ha på ett sådant sätt att det inte är lätt att se, eller komma åt.

Rent allmänt är det mycket lättare att ta sig runt i San Diego än i Los Angeles området (p.g.a. trafik). LA området är enormt och skall man ta sig från ena sidan till den andra kan det utan vidare ta flera timmar. Det är i princip alltid rusningstrafik, utom kanske vid 3 tiden på morgonen! Bortsett från Universal Studios och Disneyland så är ju Hollywood Blvd värt ett besök, även om området där i största allmänhet är lite "slitet" och definitivt inte "glamoröst"! Området ute vid Venice Beach och Santa Monica Pier är också kul. Och har man tid och vill se en lite annan del av LA, så är Rancho Palos Verdes ett fint område med massor med fina hus. Längst "ner till sydväst" om du ser på kartan. Och undvik centrala LA. Enbart stora kontorsbyggnader.
Av Ranca
18 jan. 2010 13:20
Jag håller med Hawaii om att ni nog inte ska lägga för mycket tid i LA. Jag har bott där för många år sedan, var tillbaka med min man förra året. Premiär för honom. Han gillade SF och SanDiego mycket mer än LA. Att jag känner mig lite som hemma gör att jag är mer positiv men det går inte att röra sig bra om ni inte har bil.