Resa runt i södra afrika

7 maj 2019 20:47
Visningar: 143
Planerar en resa till Sydafrika men vill även upp till Victoriafallen i Zambia/Zimbabwe och sedan vidare till Namibia. Har kollat på flyg men känns som man låser upp sig med datum å passa. Någon som har erfarenhet av åka tåg/ buss eller liknande i något av dessa länder? Hur bra funkar det, känns det någorlunda säkert? Berätta gärna om dina erfarenheter!
Medlemmen har tagit bort svaret
8 maj 2019 19:44
Tack! Ska kolla in de där med overlandtours. Vet du om man kan hyra bil på ett ställe å lämna på ett annat?
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Hawaii
8 maj 2019 21:22 (redigerad)
Jag var i Syd-Afrika, Botswana och Namibia i mars i år. Besökte enbart Gaborone i Botswana, men hyrde bil en vecka i Namibia och körde runt. Lätt att ta sig runt och relativt skapliga vägar (många grusvägar!), men stora sträckor. Det är möjligt att man kan hyra på ett ställe och lämna på ett annat. Jag hyrde från Hertz downtown Windhoek och lämnade tillbaka på flygplatsen. Windhoek är ju den naturliga ankomst/avgångsorten.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Hawaii
9 maj 2019 17:49
Jag hade en Toyota Fortuner. Lite dyrare än en mindre bil, men definitivt billigare än en Land Rover! Perfekt val som jag nog siktar på igen. Ska definitivt dit igen. Noll punkteringar under c:a 200 svenska mil under veckan (faktiskt sex dagar - sista dagen blev det bara en mycket kort tur). Bodde på lodger och hotell.
Medlemmen har tagit bort svaret
9 maj 2019 20:54
Citerat från Marywood:
Tack för svar! Verkar vara fantastiskt vackert i Namibia! Men dyrt...

Mvh
M
Namibia är fantastiskt vackert. Och dyrt. Skulle nog säga att det är det dyraste landet i den regionen.
Angående punkteringar så under min resa i området 2012 så upplevde vi flest punkteringar på de ställen där den här typen av buskar fanns (kolla busken i förgrunden)
http://www.ixploretheworld.com/wp-content/gallery/2012-africa-namibia/IMG_4466.JPG
Piggarna ifrån den är sylvassa och trampar man på dem så går de halvvägs genom foten. :(
De finns över hela Afrika typ. Får för mig att det är någon typ av acacia, någon kallade dem för kamelbuske (bara kameler som äter deras blad för de har så långa tungor eller något sådant).
Störst chans för punktering är ju om man kör off road eller väldigt nära vägkanten. Vad jag minns så såg vi dessa buskar mestadels i norra Namibia runt Etosha (bilden är tagen där).
Medlemmen har tagit bort svaret
9 maj 2019 22:02
Citerat från Marywood:
Citerat från Ixploretheworldcom:
Citerat från Marywood:
Tack för svar! Verkar vara fantastiskt vackert i Namibia! Men dyrt...

Mvh
M
Namibia är fantastiskt vackert. Och dyrt. Skulle nog säga att det är det dyraste landet i den regionen.
Angående punkteringar så under min resa i området 2012 så upplevde vi flest punkteringar på de ställen där den här typen av buskar fanns (kolla busken i förgrunden)
http://www.ixploretheworld.com/wp-content/gallery/2012-africa-namibia/IMG_4466.JPG
Piggarna ifrån den är sylvassa och trampar man på dem så går de halvvägs genom foten. :(
De finns över hela Afrika typ. Får för mig att det är någon typ av acacia, någon kallade dem för kamelbuske (bara kameler som äter deras blad för de har så långa tungor eller något sådant).
Störst chans för punktering är ju om man kör off road eller väldigt nära vägkanten. Vad jag minns så såg vi dessa buskar mestadels i norra Namibia runt Etosha (bilden är tagen där).
Hejsan!

Ja jag tror att jag vet vilka buskar du menar....ruskiga taggar!
Vi som ska resa ..är inte supervana att byta däck men allting går ju oftast om man bara försöker😉

Mvh
Vi hade flera punkteringsreparationskit med oss. Sådana här typ:
https://www.4x4offroad.se/punkteringslagningskit-smittybilt.html

Har man väl bytt till reservdäcket så har man inga fler chanser efter det. :)
11 maj 2019 08:37
Tack så mycket för alla svar! Vilken tid skulle ni rekommendera att åka till dessa trakter? Funderar på typ april/maj nästa år