Resa runt i Italien, tåg och dagsutflykter.

19 maj 2015 20:46
Visningar: 4563
Hej, jag och min kära vän planerar för en framtida resa genom Italien med tåg.
Planeringen hittills är följande.
* 2 veckor totalt.
* Flyg till Venedig, hem från Rom.
* Städer att bo i, Venedig, Florens, Rom.
Jag vill ha alla tips ni har angående allt. Ingen av oss har varit i Italien tidigare och vi har ingen aning om något egentligen. Vad och vart ska man lägga krutet? Intresset är kultur, historia och mat.
Vi vill se själva Italien, det drömlika man kan se i filmer.
Hemskt tacksam för alla svar och tips angående allt!
21 maj 2015 11:31
Citerat från Emmyalise:
Vad och vart ska man lägga krutet? Intresset är kultur, historia och mat.
Vi vill se själva Italien, det drömlika man kan se i filmer.
Jag rekommenderar att ni när ni är i Venedig äter på ställen i smågränder i de yttre delarna (det är kompakt nog) och inte mitt i smeten då det är bade turistigt, dyrare och sämre mat. Allra mest rekommenderar jag en båttur till Burano (icke att förväxlas med glasön Murano) när det gäller maten. Där odlas sparris och de gör underbar sparrisravioli och sådant,. Det är dessutom en fin ö med en massa färgglada hus vid kanaler.

En dagstur till Verona skulle jag också satsa på från Venedig. Romeo och Julias stad men också med en fantastisk stadskärna, fossiler på trottoarstenarna, enorm amfiteater, fina kyrkor i massor och mycket bra mat. Turen dit går via Palladios stad Vicenza med fina villor på landet men jag gillar inte stadens atmosfär alls. Den går också via vindistriktet Soave med sitt slott på en kulle (och goda viner).
21 maj 2015 19:27
Hej, oh vad härligt ni kommer att få!!

Jag skulle ju varmt villa säga Cinque Terre, här finns det speciella och vackra!
Om ni vill kan ni läsa mer om detta resmål och även Rom på min reseblogg:
http://travelmania.blogg.se

Trevlig resa!
Citerat från Emmyalise:
Hej, jag och min kära vän planerar för en framtida resa genom Italien med tåg.
Planeringen hittills är följande.
* 2 veckor totalt.
* Flyg till Venedig, hem från Rom.
* Städer att bo i, Venedig, Florens, Rom.
Jag vill ha alla tips ni har angående allt. Ingen av oss har varit i Italien tidigare och vi har ingen aning om något egentligen. Vad och vart ska man lägga krutet? Intresset är kultur, historia och mat.
Vi vill se själva Italien, det drömlika man kan se i filmer.
Hemskt tacksam för alla svar och tips angående allt!
22 maj 2015 11:27
"Jag skulle ju varmt villa säga Cinque Terre, här finns det speciella och vackra!"
Travelmania, om vi skulle ta oss enklast och snabbast från Venedig till Cinque Terre vad skulle du rekommendera då? Kan man ta alla 5 byar på 2 dagar?
Går det ta tåget sedan från Cinque Terre till florens? :)
Tack för tipsen, kan ingenting om detta :)
Av Klara89
22 maj 2015 12:02
Citerat från Emmyalise:
Hej, jag och min kära vän planerar för en framtida resa genom Italien med tåg.
Planeringen hittills är följande.
* 2 veckor totalt.
* Flyg till Venedig, hem från Rom.
* Städer att bo i, Venedig, Florens, Rom.
Jag vill ha alla tips ni har angående allt. Ingen av oss har varit i Italien tidigare och vi har ingen aning om något egentligen. Vad och vart ska man lägga krutet? Intresset är kultur, historia och mat.
Vi vill se själva Italien, det drömlika man kan se i filmer.
Hemskt tacksam för alla svar och tips angående allt!
Hej Emmy och åter igen :D

du kommer aldrig att glömma bort denna stad (ROM)! ÄLSKAR DEN STADEN!!!
Ta med mat bara från hemmet, annars kommer du får en stor stor chock (du kommer få HET OM ÖRONEN) !!! kommer ihåg att de varje supermarket som jag besökte kostade ALLT ÖVER 3-4 euro per kilo. ex. tomat,äpple, potatis, mm. allt över 3 till 4 euro !!! men KONSTIGT NOG var alkhol mycket billigare än Sverige!!! :D
Annars besök vatikanen och colouseum (jag promenerade hela tiden och dessutom gick jag till dem också, så de är en mycket bra tips jag kan ge dig!, ta inget taxi eller något annat transportmedel för att de BEHÖVS INTE , vad som behövs är en KARTA!!!

Jag var där i början av Augusti, de var inte som folk säger(klimatet), de hela påminde om en varm svensk sommar dag (då bara solen skinner), men de fläktade BARA en gång under hela dagen, när jag var där! som sagt inte alls varmt som folk överdriver UTAN, normalt, så man kan överleva!
Dessutom finns de fontäner med vatten (som man kan dricka gratis ur) runt om i ROM, vilket är bra!!!

Kom ihåg detta!!! Att bara kanske 5-10 % av italienarna kan engelska! dem flesta kan inte!!! så jag frågade alltid indierna om allt jag vill veta!!! dem är ofta trevliga och besvarar bra!!!

Dessutom är indierna och afrikanerna (ofta immigranter som vill komma till norden, men har fastnat i Rom) ofta handförsäljare som säljer paraply till frukter och när man går kommer den ofta fram och fråga om du vill köpa, DÅ SKA MAN BARA GÅ FÖRBI UTAN ATT SÄGA NÅGOT!!! då går dem bort!! så dem tvingar inte på dig att köpa något!!!

Och dessutom är ROM VÄDLIG säker STAD (kanske finns kriminalitet men jag såg inget)!!!! Som sagt beter man sig normalt, händer de inget!!!
5 juli 2016 21:26
Hej! Att åka tåg är ett utmärkt sätt att färdas i Italien. Min man och jag jag gjorde en tågresa i Italien för tre år sen. Vi var ute i tre veckor och resan började i Treviso som är en trevlig granne till Venedig. Därifrån fortsatte vi längs adriatiska kusten till Pescara i landskapet Abruzzo. Är man förtjust i sol och bad så bjuder Pescara på en fantastisk strand. Efter det fortsatte vår resa till Otranto i Apulien. Otranto är en underbar liten pärla med en genuin gammal stadskärna. Sedan vidare till mysiga Gallipoli också i Apulien. Efter det for vi till Sassi DI Matera i landskapet Basilicata som verkligen är värt ett besök med sina grottbostäder. Verkligen helt unikt. Därifrån på vår väg uppåt i landet till Salerno i Campanien. Därifrån kan man ta sig med buss till t.ex PositanoAmalfikusten som ju är vida berömt för sin fantastiska skönhet. Efter det åkte vi till Pisa som ju är känt för de flesta. Pisa ligger i Toscana. Vidare därifrån tillbaka till Treviso inför hemresan. Från Treviso tar man sig med lätthet till Venedig. Det är en kort tågresa. Att åka tåg i Italien är perfekt och inte särskilt dyrt. Rekommenderas!