Resa på sommaren?

Av Juppe81
1 nov. 2014 19:33
Visningar: 2831
Hej. Jag, min fru och 3 kompisar ska göra ännu en långresa, vi va i kalifornien nu i somras och N.Y/aruba 2013. Denna gången är vi sjukt sugna på Japan. Vad vi har försåt så är Japan bäst våren eller hösten och att det tyfon-säsong på sommaren. Av lite olika anledningar så måste vi åka i mitten av juli och vi har tänkt va borta 21-23 dagar. Jag har läst denna text.

http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/2-5-veckor-i-japan-under-juli-14-29942

Och den va väldigt intressant och bra men vad jag undrar specifikt är hur det är att va i Japan under juli/början av august månad.
Regnar det så mycket så det blir jobbigt och tråkigt att vistas i landet?
Är det jättevarmt så det blir olidligt ihop med regnet?

Vi har tänkt att hänga i Tokyo och sedan dra oss uppåt i landet eftersom jag vill besöka ett av Japans whisky-destillerier.

Vore skoj om någon som varit i Japan på sommaren kan berätta om det är värt att åka på sommaren. Som alternativ 2 har vi ännu en U.S.A resa. Japan finns ju kvar så i värsta fall så får vi skjuta på den resan och åka en vår om några år....

MVH: Andreas
Av Bibby
1 nov. 2014 20:38
Jag var i Japan i början av augusti i år, i den södra delen. Det regnade lite grand ja, men inte så det störde. Var bara där i 5 dagar och det var fint i 2 av dessa, en dag va mulet men lite dugg, 2 dagar med en del regn, dock ej ihållande utan skurar.
Det var lite fuktigt men inte så det störde tycker jag.
Jag hade 30+ C och tyckte inte det var nåt problem, men då trivs jag väldigt bra i hög värme.

Om det kommer en tyfon så drar den förbi på 1-2 dagar, så om ni ska vara där så länge så spelar nog inte det så stor roll.
Jag bodde i Hong Kong för länge sen och då kom det tyfoner ibland, vilket betydde att man fick inte gå till kontoret på en dag, max två.

Jag tycker inte ni ska haka upp er på vädret, åk dit, Japan är helt fantastiskt!!!
Av Juppe81
1 nov. 2014 20:51
Tack för ditt svar!

Anledningen varför vi tvekar va för att kompisen läste/hörde att det regnade galet i juli/början av augusti, han hörde att det en dag regnade över 1 meter på ett dygn!( nu va just denna dagen något rekord) men att det regnade och blåste i stort sett hela tiden och att det va så fuktigt att det började mögla i skorna. Han sa att detta kunde va väldigt överdrivet men vi började ändå tvivla på om vi inte ska åka till U.S.A igen och vänta några år med Japan tills vi kan åka på våren. Men jag kan inte riktigt släppa Japan även om U.S.A lockar...

Ska ta upp Japan igen med kompisarna när vi ses igen efter ditt svar. Tackar!!
7 nov. 2014 12:29
Hej!
Vad kul att ni planerat att resa till Japan, mitt numera absoluta favoritland :)

Jag var i Tokyo och Kyoto 1-9 juli i år och vädret var väldigt skiftande. Det regnade bara rätt rejält en gång i Kyoto under en eftermiddag men så länge man hade paraply var det inget problem...
Kyoto var generellt sett varmare än Tokyo för att det är omgivet av så mycket berg och när man besöker de flesta templen är de belägna på en något högre höjd. Det kanske var mellan 25-30 grader när jag var i Japan, tycker inte det var olidligt varmt jämfört med andra länder jag tidigare varit i, hade till och med jeans på mig en dag…

Sen kan jag givetvis ha haft en väldig tur, jag var superglad för de dagarna vi fick sol för det är ju lite roligare att åka till exempelvis parker och tempel då. Men oavsett vad så är Japan ett fantastiskt land och jag tycker inte att eventuellt regn ska hindra er från att åka dit!

Detta säger jag inte för att skrämma dig utan lite ren fakta bara… Det ska antagligen vara känt att när regnperioden lider mot sitt slut (som jag uppfattar är i mitten på juli) så kommer tyfonen och att detta ska vara återkommande varje år. En följd till detta kan vara jordskalv, det kom ett på 6.9 i somras strax efter tyfonen (min vän var kvar och berättade detta). Men att inte glömma är att Japan är just Japan. Håller man sig inomhus är det ingen fara med tyfonen och det mesta är ju byggt för att klara av jordskalv osv.

Hör av dig om ni kommer iväg och vill ha tips om Tokyo och Kyoto!
Av Juppe81
7 nov. 2014 21:46
Hej! Tack för svaret! Det lutar åt Japan efter 2 gånger på raken i U.S.A. Sitter nu och spanar på flyg ditt. Jag hittar ett väldigt billigt flyg från arlanda till Tokyo för 3983 kr/enkel väg med mellanlandning i Moskva med flygbolaget aeroflot. Förlåt min fördomar men det är ju ett ryskt bolag och man har ju läst endel hur det har gått med flygplan från ryssland utan att jag vet ens om det är från flygbolaget aeroflot...annars så finns det flyg med bl a KLM för ca 5900 kr/ enkel väg. Så frågan är om man ska gå upp dom kr och flyga med KLM eller om jag bara är fördomsfull...
7 nov. 2014 23:03
Problemet är ju också att Ryssland eventuellt vill stänga ner luftrum på grund av sanktionerna som införts… Och det kommer ju drabba otroligt många flygbolag i sådana fall.

Vet inte hur bråttom ni har med att boka men jag flög med SAS tur och retur, mellanlandning i Köpenhamn, betalade 5400… Bokade kanske 4 månader innan avresa. Sen ska Finnair också ha rätt bra priser på biljetter. Flygresan är ganska lång och det är väl värt att lägga lite mer pengar på en biljett om man vet att flygbolaget i fråga är bra, exempelvis KLM är ju i min mening helt fantastiska!

Tänk i övrigt på att köpa rail pass innan ni åker till Japan om ni planerar att ta Shinkansen.
Av Bibby
7 nov. 2014 23:38
Citerat från Tildesun:
Problemet är ju också att Ryssland eventuellt vill stänga ner luftrum på grund av sanktionerna som införts… Och det kommer ju drabba otroligt många flygbolag i sådana fall.

Tänk i övrigt på att köpa rail pass innan ni åker till Japan om ni planerar att ta Shinkansen.
Jag tror inte alls att de kommer att stänga ner nåt luftrum, de skulle skada dem mer än de vinner.

Kolla att railpass verkligen gäller på alla alla linjer, tror inte de gäller på alla Shinkansen linjer.
Av Juppe81
29 nov. 2014 00:24
Hej igen!

Vi har diskuterat fram och tillbaka och bestämt oss för Japan 12 Juli till 1 Augusti. Så här ser planen ut:

Tokyo ( stadsdelen Shinjuku 12:e till 19:e.)
6 hela dagar, 12:e landar vi, 19:e reser vi vidare till Kyoto

Kyoto 19:e till 22:e (2 hela dagar)

Osaka 22:e till 26:e (3 hela dagar)

Sapporo 26:e till 31:e (4 hela dagar)

Flyger hem från Tokyo den 1:e augusti igen.

Flyg Landvetter-Tokyo kikat tider och priser
Flyg Osaka-Sapporo kikat tider och priser
Flyg Sapporo-Tokyo kikat tider och priser
Flyg Tokyo-Landvetter kikat tider och priser

Boende på alla ställen är också färdigt med tider och priser.

problemet är inte flyget och boendet utan vad vi ska göra på dagarna vi är där....

Vad jag har suttit med till och från ett par kvällar med allt ifrån boende till vad vi ska hitta på.
Svårast är Tokyo. Vi kommer att bo i "stadsdelen" Shinjuku vilket jag har försåt är en av dom bättre "stadsdelarna" att bo i. Jag vet hur jävla stort Tokyo är så vi vill ju inte lägga halva dagarna på att resa...

Detta är vad jag har tittat än så länge som verkar intressant:

Dagstur med Tokyo Tower, teceremoni och kryssning på Sumidiafloden. 779 kr (Viator.se)
Jag antar och tror att vi kommer att se väldigt mycket denna dagen...

Jag hittade även en "Ninja school for a day" som verkar va skoj.

Dessa 2 är i Tokyo. Kyoto och Osaka ska jag ska jag börja kika på i mån lördag. Sapporo vad jag vet så ska vi besöka ett whisky-destilleri en bit utanför staden ( Vi är 3 st som älskar whisky så jag hoppas dom tar emot turister, ska mejla dom efter nyår) och så finns ju Sapporo-ölen som bryggs i staden.

Så jag vill ha tips om allt ifrån restauranger, sevärdheter, landmärken mm i Tokyo, Kyoto, Osaka och Sapporo. Vi funderar på att hyra bil i Sapporo för att se ön ordentligt, jo jag vet att dom kör som i England...

Allt är välkommet!

Hoppas på svar tack på förhand Andreas.
Av Bibby
29 nov. 2014 10:34
Då du redan forskat mycket så antar jag att du även tittat här men vill ändå nämna denna sidan som jag tycker är mycket bra.
wikitravel.org
Jag har fått massor med tips där.
De har de flesta ställena på vårt runda klot.
Tokyo ex.vis:
http://wikitravel.org/en/Tokyo
29 nov. 2014 10:36
Hej

Vi var i Japan påsken för 1,5 år sedan och tyckte att det var fantastiskt!

Eventuellt har du redan hittat till min reseberättelse:
http://www.4000mil.se/?p=92

När jag kollar er "Itinerary" drar jag slutsatsen att ni mest är intresserade av det moderna Japan. Korrekt, annars borde ni nog lägga till ett par dagar i Kyoto.

Mina tips:

Shinjuku-goyen, har ni ju nära till om ni ska bo i Shinjuku. Jättevacker park i körsbärsblomningen, hur den ser ut på sommaren vet jag inte.

Har ni kollat om det är någon sumobrottningsturnering när ni är i Japan?

Tokyo city view, Roppongi Hill, ser jag inte i er planering. Dit måste ni åka i skymningen, suga på en öl i baren och se solen gå ner över Tokyo.

Ueno är en stadsdel som jag gillade.

Många restauranger har bilder på maten utanför, prova att hoppa in på en restaurang där man själv steker kött och grönsakerpå en bordshäll och sedan doppar i sås. Kommer tyvärr ej ihåg vad denna koreanska specialité heter, men mycket gott i alla fall.

Bo på en ryokan en natt.

Besök en onsen och bada.

Teceremoni ja, men kanske ännu trevligare att själv hitta ett tehus där ingen pratar engelska än att följa med en turistbusslast...?

Sitta på golvet med korslagda ben och äta middag på en traditionellt möblerad restaurang.

Två dagar i Kyoto:
Fushimihelgedomen
Gion distriktet, Shirakawa-minami Dori
middag i Puntocho-gränden
higashyama-kvarteren
Ryoanjitemplet

I förra numret av Vagabond finns artikeln "33 måsten i Tokyo". Har du sett den?
29 nov. 2014 15:55
Tokyo är jävligt stort, ja, men Shinjuku har ju en jättestor tågstation (världens största, om jag inte minns fel) så ni kan komma till bra många platser via den. Yamanote line är en jättebra tunnelbanelinje som man når alla större (även om många är stora...) tunnelbanestationer och tågstationer med!

Det finns en fantastiskt bra Tokyoblogg hos vagabond, kika in där för tips!

När i Tokyo tycker jag du ska ta en drink på Hyatt Hotel (ligger i Shinjuku, gångavstånd från stationen om man tar south exit eller new south exit, minns inte exakt). Även besöka Shinjuku Gyoen National Garden - en jättefin park med inträde på ynka 200 yen. Tycker ni ska gå in på riktiga hål-i-väggen restauranger och peka er fram på menyn - de kan inte alltid engelska - men en rolig upplevelse! Besöka Sumo Arena, åk till stationen Roygoko och ta west exit. Ät kobebiff och även andra delar som inälvor och lever på Maruni (adress: 1-11-1 Shinbashi, Minato-ku, Tokyo 105-0004).

Ni kommer utan tvekan få en helt fantastisk resa! :)
Av Juppe81
29 nov. 2014 17:00
Citerat från Bibby:
Då du redan forskat mycket så antar jag att du även tittat här men vill ändå nämna denna sidan som jag tycker är mycket bra.
wikitravel.org
Jag har fått massor med tips där.
De har de flesta ställena på vårt runda klot.
Tokyo ex.vis:
http://wikitravel.org/en/Tokyo
Vi har kikat lite ja. Vi var 2012 i New York och Aruba. Nu i somras var vi i L.A, Grand Canyon, Las Vegas och San Francisco så jag vet grunden hur jag lägger upp längre resor =)

Ska kika in denna sidan närmare under kvällen! Tackar
Av Juppe81
29 nov. 2014 17:05
Citerat från Gunillad:
Hej

Vi var i Japan påsken för 1,5 år sedan och tyckte att det var fantastiskt!

Eventuellt har du redan hittat till min reseberättelse:
http://www.4000mil.se/?p=92

När jag kollar er "Itinerary" drar jag slutsatsen att ni mest är intresserade av det moderna Japan. Korrekt, annars borde ni nog lägga till ett par dagar i Kyoto.

Mina tips:

Shinjuku-goyen, har ni ju nära till om ni ska bo i Shinjuku. Jättevacker park i körsbärsblomningen, hur den ser ut på sommaren vet jag inte.

Har ni kollat om det är någon sumobrottningsturnering när ni är i Japan?

Tokyo city view, Roppongi Hill, ser jag inte i er planering. Dit måste ni åka i skymningen, suga på en öl i baren och se solen gå ner över Tokyo.

Ueno är en stadsdel som jag gillade.

Många restauranger har bilder på maten utanför, prova att hoppa in på en restaurang där man själv steker kött och grönsakerpå en bordshäll och sedan doppar i sås. Kommer tyvärr ej ihåg vad denna koreanska specialité heter, men mycket gott i alla fall.

Bo på en ryokan en natt.

Besök en onsen och bada.

Teceremoni ja, men kanske ännu trevligare att själv hitta ett tehus där ingen pratar engelska än att följa med en turistbusslast...?

Sitta på golvet med korslagda ben och äta middag på en traditionellt möblerad restaurang.

Två dagar i Kyoto:
Fushimihelgedomen
Gion distriktet, Shirakawa-minami Dori
middag i Puntocho-gränden
higashyama-kvarteren
Ryoanjitemplet

I förra numret av Vagabond finns artikeln "33 måsten i Tokyo". Har du sett den?
Jag kikade på din resesida föra gången du svarade. Ska kika mer under kvällen!

Självklart vill vi även se "gamla Japan" men det är svårt att få ihop allt. Varför vi endast la 2 dagar i Kyoto var för vi kikade runt på Google om dessa 4 olika städer och kom fram till att lägga mest i Tokyo och så läste vi några bloggar som skrev att 2-4 dagar i Kyoto är helt lagom och att vi istället skulle lägga någon extra dag i Osaka så vi kör på det...

Tackar för ditt inlägg. Gav mig några ideèr att kika upp under kvällen!
Av Juppe81
29 nov. 2014 17:09
Citerat från Tildesun:
Tokyo är jävligt stort, ja, men Shinjuku har ju en jättestor tågstation (världens största, om jag inte minns fel) så ni kan komma till bra många platser via den. Yamanote line är en jättebra tunnelbanelinje som man når alla större (även om många är stora...) tunnelbanestationer och tågstationer med!

Det finns en fantastiskt bra Tokyoblogg hos vagabond, kika in där för tips!

När i Tokyo tycker jag du ska ta en drink på Hyatt Hotel (ligger i Shinjuku, gångavstånd från stationen om man tar south exit eller new south exit, minns inte exakt). Även besöka Shinjuku Gyoen National Garden - en jättefin park med inträde på ynka 200 yen. Tycker ni ska gå in på riktiga hål-i-väggen restauranger och peka er fram på menyn - de kan inte alltid engelska - men en rolig upplevelse! Besöka Sumo Arena, åk till stationen Roygoko och ta west exit. Ät kobebiff och även andra delar som inälvor och lever på Maruni (adress: 1-11-1 Shinbashi, Minato-ku, Tokyo 105-0004).

Ni kommer utan tvekan få en helt fantastisk resa! :)
Tackar för dom tipsen! ska kika mer på dom under kvällen!
Av Juppe81
29 nov. 2014 19:21
Citerat från Tildesun:
Tokyo är jävligt stort, ja, men Shinjuku har ju en jättestor tågstation (världens största, om jag inte minns fel) så ni kan komma till bra många platser via den. Yamanote line är en jättebra tunnelbanelinje som man når alla större (även om många är stora...) tunnelbanestationer och tågstationer med!

Det finns en fantastiskt bra Tokyoblogg hos vagabond, kika in där för tips!

När i Tokyo tycker jag du ska ta en drink på Hyatt Hotel (ligger i Shinjuku, gångavstånd från stationen om man tar south exit eller new south exit, minns inte exakt). Även besöka Shinjuku Gyoen National Garden - en jättefin park med inträde på ynka 200 yen. Tycker ni ska gå in på riktiga hål-i-väggen restauranger och peka er fram på menyn - de kan inte alltid engelska - men en rolig upplevelse! Besöka Sumo Arena, åk till stationen Roygoko och ta west exit. Ät kobebiff och även andra delar som inälvor och lever på Maruni (adress: 1-11-1 Shinbashi, Minato-ku, Tokyo 105-0004).

Ni kommer utan tvekan få en helt fantastisk resa! :)
Har kikat in Hyatt Hotel och det ser fantastiskt ut! Vi tänkte oss att äta i deras "skybar" restaurang sista kvällen innan avfärd. Hittar menyn men inga priser. Jag har hört att restauranger utan priser på menyn ska man akta sig för, för det kan bli väldigt dyrt... Vi är inte snåla men vill ju inte boka bord och äta och så visar det sig på notan att det går på över 1000 kr per skalle för en 2 rätters....Då är det bättre att bara åka upp och ta en drink och äta innan vi drar ditt....

MVH: Andreas
29 nov. 2014 20:22
Jag åt på New York Bar sista kvällen, restaurangen och baren ligger i samma lokal där på 52a våningen. Ska gå att hitta priser i yen där.... Jag åt deras kobebiff (men den är klart mer värd att äta på restaurangen jag rekommenderade) och bara den kostade 1200 kr men finns ju klart billigare rätter där. Min nota gick på 1800 totalt...
Av Juppe81
29 nov. 2014 20:32
Citerat från Tildesun:
Jag åt på New York Bar sista kvällen, restaurangen och baren ligger i samma lokal där på 52a våningen. Ska gå att hitta priser i yen där.... Jag åt deras kobebiff (men den är klart mer värd att äta på restaurangen jag rekommenderade) och bara den kostade 1200 kr men finns ju klart billigare rätter där. Min nota gick på 1800 totalt...
Får se hur vi gör. Men vi ska helt klart ditt och ta en drink om inget annat. Vi ska vidare efter Tokyo så vi får hålla i kr lite...Tack för infon!
Av Juppe81
30 nov. 2014 00:05
Tack alla för svaren! Jag har hittat mycket som vi ska gör genom era tips, Så nu har jag lagt upp alla dagar i Tokyo och Kyoto. (ska ha en träff med dom andra och snacka igenom allt) Nu vill jag ha tips om Osaka och Sapporo så är det någon som varit där hoppas jag att dom vill ge mig tips. Jag söker på och hoppas på det bästa!

MVH: Andreas
Av Evoline
30 nov. 2014 14:21
Vi åkte från Tokyo ner till Kyoto och sen till Osaka , sen hem från Osaka, förra året.
I år åkte vi runt i asien och avslutade i Osaka, sen hem därifrån.

Kan vara onödigt att åka tillbaks till Tokyo för att resa hem till Sverige.

Vi flög med finnair.
Av Juppe81
30 nov. 2014 17:36
Citerat från Evoline:
Vi åkte från Tokyo ner till Kyoto och sen till Osaka , sen hem från Osaka, förra året.
I år åkte vi runt i asien och avslutade i Osaka, sen hem därifrån.

Kan vara onödigt att åka tillbaks till Tokyo för att resa hem till Sverige.

Vi flög med finnair.
Hej! Har du några tips vad vi inte får missa i Osaka?

Sista dagarna är vi i Sapporo och självklart kikade vi om vi inte kunde flyga därifrån direkt. Har inte uppgifterna i huvudet men har för mig att det både blev dyrare och krångligare än att flyga ner till Tokyo igen dagen innan vi flyger hem till Sverige igen från Tokyo. Men vi ska inte köpa flygbiljetterna innan löning januari så vi spanar vidare. Vi flyger med Finnair direkt Tokyo-Helsingfors både ditt och hem som det ser ut nu...
Av Evoline
30 nov. 2014 20:35
I Osaka:
Akvarium och Osaka Castle är huvud-attraktionerna.
Men vi gick aldrig in i Osaka Castle, det räckte med att ta kort utanför för oss.
Shopping, shopping är det som gäller annars i Shinsaibashi område, där man ska bo också tycker jag.
De har också ett badhus men vi gick aldrig dit.

I Kyoto:
Massa tempel osv.
Åk till Nara om du vill se mer tempel och massa bambi på gatorna, tar 30min med tåg dit.
Av Juppe81
3 dec. 2014 21:00
Citerat från Evoline:
I Osaka:
Akvarium och Osaka Castle är huvud-attraktionerna.
Men vi gick aldrig in i Osaka Castle, det räckte med att ta kort utanför för oss.
Shopping, shopping är det som gäller annars i Shinsaibashi område, där man ska bo också tycker jag.
De har också ett badhus men vi gick aldrig dit.

I Kyoto:
Massa tempel osv.
Åk till Nara om du vill se mer tempel och massa bambi på gatorna, tar 30min med tåg dit.
Osaka Castle ska vi definitivt kika på. Okey, så Shinsaibashi är området man ska bo i...Vi bor alltid i en hyreslägenhet när vi är ute och reser, så även denna resa så vi ska se om det finns några lägenheter att hyra i det området!

Kyoto har jag endel att gå på. Nara har jag kika lite på. Får se om vi hinner få in det i schemat. Man kan inte boka upp sig morgon till kväll varje dag. Då stressar man bara sönder sig. Det är ju trots allt semester man är på =)

Kommer du på något annat som ni tyckte man inte ska missa så får du mer än gärna skriva det =)
Av Evoline
4 dec. 2014 21:08
Planera hur du ska ta dig till de olika ställen redan hemifrån så slösar man inte tid på att leta runt.
Vad har du för planer i Kyoto och Osaka ?
Av Juppe81
5 dec. 2014 21:56
Citerat från Evoline:
Planera hur du ska ta dig till de olika ställen redan hemifrån så slösar man inte tid på att leta runt.
Vad har du för planer i Kyoto och Osaka ?
Vi har kikat runt på hur vi ska ta oss runt men inte hur vi ska lösa biljetter innan vi åker. Vi vill åka med Shinkansen från Tokyo till Kyoto. Problemet är att vi hittar bara flera dagars biljetter men vi vill bara ha en enkel biljett. Vi ska kika mer ordentligt om några veckor ang. det. Och samma problem mellan Kyoto och Osaka. Från Osaka till Sapporo flyger vi och det finns många avgångar att välja mellan.

I Kyoto har jag kikat på Fushimi-helgedomen, käka middag i stadsdelen "Pontocho", Gion district men inte hunnit planera mer exakt.

Osaka har jag kikat på lite småsaker än så länge. Osaka castle, shitennoji, Samurai market ihop med Osaka aqurium, äta middag på Suntory whiskt house

Sapporo har jag ingen aning vad vi ska hitta på mer än att jag ska mejla whisky-destilleriet som ligger några mil utanför och hoppas dom tar emot besökare.
Av Evoline
7 dec. 2014 22:02
Vi hann med detta på 2 dagar:

Dag 1
Fushimi Inari Shrine
Kiyomizudera Temple
Gion
Yasaka Shrine
Dag 2
Arashiyama - Tenryuji Temple
Arashiyama - Bamboo Groves
Arashiyama - Monkey Park Iwatayama
Arashiyama - Togetsukyo Bridge
Arashiyama - Sagano Romantic Train
Kinkaku-ji
Nishiki Market-Teramachi Street
Nijo Castle

Vi hade redan planerat resan väl, för att slippa förlora på tid, vilka buss och tåg som vi skulle ta.
Visste att det inte var någon shopping stad, mest sevärdheter.
Vi åkte under Sakura-tiden.
Skippa Yasaka Shrine (snabb sväng in för det var vid buss-hållsplatsen) och Sagano Romantic Train (mest finns under Sakura-tiden).
Bodde precis vid tågstationen, så hade alla bussar och tåg utanför hotellet.
Finns shopping under tågstationen.
Man hoppar på buss där bak, och får sen tränga sig framåt när man ska hoppa av och betala.
Av Juppe81
9 dec. 2014 20:58
Citerat från Evoline:
Vi hann med detta på 2 dagar:

Dag 1
Fushimi Inari Shrine
Kiyomizudera Temple
Gion
Yasaka Shrine
Dag 2
Arashiyama - Tenryuji Temple
Arashiyama - Bamboo Groves
Arashiyama - Monkey Park Iwatayama
Arashiyama - Togetsukyo Bridge
Arashiyama - Sagano Romantic Train
Kinkaku-ji
Nishiki Market-Teramachi Street
Nijo Castle

Vi hade redan planerat resan väl, för att slippa förlora på tid, vilka buss och tåg som vi skulle ta.
Visste att det inte var någon shopping stad, mest sevärdheter.
Vi åkte under Sakura-tiden.
Skippa Yasaka Shrine (snabb sväng in för det var vid buss-hållsplatsen) och Sagano Romantic Train (mest finns under Sakura-tiden).
Bodde precis vid tågstationen, så hade alla bussar och tåg utanför hotellet.
Finns shopping under tågstationen.
Man hoppar på buss där bak, och får sen tränga sig framåt när man ska hoppa av och betala.
Jag har noterat dom och vi ska gå igenom allt och se vad vi vill göra. Vist vill vi alla se tempel, fina byggnader, parker mm men vi är inte så intresserade att vi vill se dom alla. Och det lär vi inte hinna häller så vi ska boka in dom som ser mest lovande ut. Vi är även sådana som bara vill sitta på en uteservering och dricka lite öl och njuta av omgivningen och titta på alla människor som går förbi.

Kan du förklara mer vad du menar med Sakura-tiden?

Tackar för tipsen ska kika på dom ordentligt under veckan.
Av Evoline
9 dec. 2014 21:26
Sakura = Körsbärsblomning som bara varar en kort tid under vår.

Har man sett en kyrka, tempel osv så har man sett alla typ, mest sånt i Kyoto.
Vill ni bara ta det lugnt så är Osaka och Tokyo roligare.
Av Juppe81
12 dec. 2014 17:35
Citerat från Evoline:
Sakura = Körsbärsblomning som bara varar en kort tid under vår.

Har man sett en kyrka, tempel osv så har man sett alla typ, mest sånt i Kyoto.
Vill ni bara ta det lugnt så är Osaka och Tokyo roligare.
Ja det va så vi kände lite med. Men vi kan ju inte besöka Japan och inte sett 2-3 st olika tempel, helgedomar mm.

Tokyo-Kyoto-Osaka har jag ganska så bra koll på vad vi ska göra. Ska leta vidare så vi inte missar dom små "pärlorna" så som vissa restauranger, någon känd bar med nått speciellt uppträdande mm. Vi har ju även tänkt att ta flyget upp till ön Hokkaido och hänga i Sapporo ett par dagar. Den ön och staden verkar dock inte finnas så mycket om här på reseguiden och dom resebloggar jag läst verkar folk inte åkt ditt så där får jag googla runt endel...
Av Juppe81
30 dec. 2014 21:21
Citerat från Gunillad:
Hej

Vi var i Japan påsken för 1,5 år sedan och tyckte att det var fantastiskt!

Eventuellt har du redan hittat till min reseberättelse:
http://www.4000mil.se/?p=92

När jag kollar er "Itinerary" drar jag slutsatsen att ni mest är intresserade av det moderna Japan. Korrekt, annars borde ni nog lägga till ett par dagar i Kyoto.

Mina tips:

Shinjuku-goyen, har ni ju nära till om ni ska bo i Shinjuku. Jättevacker park i körsbärsblomningen, hur den ser ut på sommaren vet jag inte.

Har ni kollat om det är någon sumobrottningsturnering när ni är i Japan?

Tokyo city view, Roppongi Hill, ser jag inte i er planering. Dit måste ni åka i skymningen, suga på en öl i baren och se solen gå ner över Tokyo.

Ueno är en stadsdel som jag gillade.

Många restauranger har bilder på maten utanför, prova att hoppa in på en restaurang där man själv steker kött och grönsakerpå en bordshäll och sedan doppar i sås. Kommer tyvärr ej ihåg vad denna koreanska specialité heter, men mycket gott i alla fall.

Bo på en ryokan en natt.

Besök en onsen och bada.

Teceremoni ja, men kanske ännu trevligare att själv hitta ett tehus där ingen pratar engelska än att följa med en turistbusslast...?

Sitta på golvet med korslagda ben och äta middag på en traditionellt möblerad restaurang.

Två dagar i Kyoto:
Fushimihelgedomen
Gion distriktet, Shirakawa-minami Dori
middag i Puntocho-gränden
higashyama-kvarteren
Ryoanjitemplet

I förra numret av Vagabond finns artikeln "33 måsten i Tokyo". Har du sett den?
Hej igen. Jag har suttit och googlat runt på ryokan och det är inte jättelätt att hitta. Många ställen går via booking/hotells/trivago mm och dom flesta ställena är dyra och enligt sidorna redan uppbokade, hittade ett i Kyoto 4 nätter för 2 pers 18 000! kr men det måste varit sjukt lyxigt.

Det finns några få andra att välja mellan för en bra/okej summa men enligt boknings-sidorna så finns det fåtal rum kvar och det är endast december nu och vi ska börja boka boende i slutet av februari... Om du har tips på hur vi kan hitta fler sidor eller tips på hur vi hittar vore det jättesnällt. Booking/Hotells hemsidor är lite jobbiga eftersom det kommer upp typ en (1) ryokan längst upp på deras sida men efter det så finns det bara "vanliga" hotell på resten av sökningen och det är vi ju inte intresserade av eftersom vi bor via airbnb eller wimdu resten av resan ...

MVH: Andreas
30 dec. 2014 21:52
Prova att istället söka på "minshuku".
Det är enklare och billigare ryokans.
Av Juppe81
31 dec. 2014 15:04
Citerat från Gunillad:
Prova att istället söka på "minshuku".
Det är enklare och billigare ryokans.
Det ska jag googla på när tillfälle finns! Vi vill bo någon natt eller 2 så traditionellt japanskt som möjligt för en godkänd peng. Resten av resan hyr vi vanliga lägenheter...

MVH: Andreas.
Av Lisil
23 mars 2015 14:53
Jag var i Japan i augusti 2014. Skulle åka till Kochi men tåget blev inställt på grund av en stor tyfon. Lyckligtvis hade vi bokat hotell med gratis avbokning så vi kunde (med våra tågpass) helt enkelt hoppa på ett tåg till Hiroshima istället. Under sommaren riskerar man ju tyvärr sådana väderfenomen så det kan alltid vara bra att ha en b-plan i bakfickan.
Av Juppe81
23 mars 2015 17:44
Citerat från Lisil:
Jag var i Japan i augusti 2014. Skulle åka till Kochi men tåget blev inställt på grund av en stor tyfon. Lyckligtvis hade vi bokat hotell med gratis avbokning så vi kunde (med våra tågpass) helt enkelt hoppa på ett tåg till Hiroshima istället. Under sommaren riskerar man ju tyvärr sådana väderfenomen så det kan alltid vara bra att ha en b-plan i bakfickan.
Hej.
Vi har planerat våran resa så här:

Tokyo i 8 dagar 19:e till 27:e juli
Tar tåget till Kyoto.
Kyoto i 5 dagar 27:e till 1:e
Tar tåget till Osaka
Osaka i 7 dagar 1:e till 7:e

Efter Osaka flyger vi till Seoul i 4 dagar innan vi åker hem till Sverige igen. Vi har hyrt lägenheter i alla städerna i Japan. Vet inte om dom är upptagna efter oss men i värsta fall får vi väl ta in på hotell om vi inte kommer vidare på grund av vädret. Vi har inte hunnit planera upp dagarna än så jag ska ta med mig att det kan bli ruskigt oväder som gör att vi får ändra på original planeringen på dagarna.

Vi ska inte köpa något tågpass som ger oss fria turer vissa dagar men vi har ju tänkt att ta shinkansen mellan Tokyo och Kyoto men det är enkel väg. Ska vi köpa tågbiljetter på plats eller via nätet innan vi reser???

MVH: Andreas
Av Lisil
24 mars 2015 11:10
Förhoppningsvis slipper ni trubbel med resorna. Jag kan tänka mig att Tokyo-Kyoto är så pass vältrafikerat att man satsar mycket på alternativa sätt att ta sig fram om ovädret är framme. Vad gäller tågbiljetter så köpte jag ett särskilt tågpass via http://www.japanspecialisten.nu/ i förväg. Kan dock tänka mig att det blir billigare för er att köpa lösa biljetter. Det kan man göra på plats, på tågstationen. Kan även tipsa om att köpa busspass i Kyoto! Vilken spännande resa ni planerar! :)
Av Juppe81
25 mars 2015 17:53
Citerat från Lisil:
Förhoppningsvis slipper ni trubbel med resorna. Jag kan tänka mig att Tokyo-Kyoto är så pass vältrafikerat att man satsar mycket på alternativa sätt att ta sig fram om ovädret är framme. Vad gäller tågbiljetter så köpte jag ett särskilt tågpass via http://www.japanspecialisten.nu/ i förväg. Kan dock tänka mig att det blir billigare för er att köpa lösa biljetter. Det kan man göra på plats, på tågstationen. Kan även tipsa om att köpa busspass i Kyoto! Vilken spännande resa ni planerar! :)
Känns som det får va en bra styrka på orkanen för att tågen mellan Tokyo och Kyoto ska bli inställda..Men det är väl det ända som vi känner att vi är lite nojiga över. Att det kan komma att va väldigt regnigt, blåsigt ihop med värme. När vi vi i New York 2013 på sommaren så va det högsta värmeböljan på 30 år. Vi hade 40-42 grader med sol dom 9 dagarna vi va där. Men hellre det än regn och blåst.

Vi ska kika ordentligt på japanspecialisten nästa gång hela gänget träffas. Men det känns ju tryckt att om vi inte hittar enkelbiljetter via nätet så kan vi köpa dom på tågstationen även om det blir lite dyrare, eller om det kanske blir lite billigare tillåmed...

Vet att dom har både buss och T-bana i Kyoto men vi pratade faktiskt om att det blir roligare att åka buss.
Tror våran resa kommer att bli jättebra! =)

MVH: Andreas
26 mars 2015 08:58
Angående vädret vill jag tipsa om Japanexperternas väder- och arstidsguide, komplett med genomsnittligt antal regniga dagar i juli.

www.japanexperterna.se/artiklar/arstidsguide

Som du ser är det inte fler dagar med nederbörd under juli/augusti i Tokyo än under våren eller hösten. Augusti är en av Kyotos torraste månader.

Tyfonerna kan komma närsomhelst men vanligtvis är de fokuserade på slutet av månaden, september, och tidiga oktober. Tokyo drabbas ganska sällan.

Om ni ska på whisky-distilleri är det bäst att vara ute i god tid - Suntory Yamazaki, det äldsta i landet, är fullbokat månader i förväg sen en jättepopulär dramatisering om Japans förste whisky-bryggare gått på TV.

Japan är värt att besöka året runt - men juli-augusti är, tillsammans med januari-februari, den sämsta perioden att komma. Bor man på hotell med air conditioning går det att överleva även som svensk dock, värre om man stannar t.ex. på vandrarhem som kanske inte alltid har mer än en liten fläkt.
26 mars 2015 09:01
Det pågår för övrigt en sumoturnering i Nagoya 12-26 juli - väldigt sevärt, och smidigt på vägen mellan Tokyo och Kyoto.
Av Juppe81
26 mars 2015 17:51
Bra att ni har en guide om vädret. Kommer kika in där när jag hinner i helgen!

Jag var inne på Suntory Yamazaki hemsida och vad jag hittade så hänvisade dom bara till ett telefon-numer om vi vill boka en guidad tur. Ska på whiskyprovning ikväll och ska prata med 2 st som jag vet var i Japan föra hösten och besökte bl a Suntory Yamazaki. Jag hoppas jag slipper ringa och boka eftersom dom ligger 9 timmar före så jag måste ringa innan 07.00 svensk tid. Ett mail eller fylla i ett format så mailar dom tillbaka hade varit bättre..

Vi kommer att bo i lägenheter som vi hyrt via AirBnB och alla har air conditioning. Värme klarar vi av bara det inte regnar och blåser!

Ska helt klart se om vi kan få tid i dagsplaneringen att besöka sumoturneringen. Vet du/ni om det finns någon hemsida på engelska som jag kan snoka vidare om turneringen. Vart den ligger och vad det kostar mm??

MVH: Andreas