Resa NU

26 dec. 2015 22:22
Visningar: 1050
hej! funderar på att resa till jamaica ist för kuba pga att man ej behöver visum o jag vill åka redan om 2 dagar. bästa flygen går till montego bay. någon som har tipps på mysigt boende? gillar att bo i privata hem eller mysiga hostels, vatten med vågor för bodysurf o inget fancy... alla tipps uppskattade!!! Tack!
Av Annis65
28 dec. 2015 10:23
Hej!
Jag flyger till Jamaica den 9/1 och jag tänkte bo i Ocho Rios en vecka men har inte bokat hotell än. Sedan åker jag med ett kryssningsfartyg från Montegobay som tar mig runt Kuba i en vecka och därefter en vecka i Negril på Jamaica!
Vill också ha några tips på bra hotell !
28 dec. 2015 11:09
Heeej! Låter härligt Annis! Ha det underbart! jag har bokat och åker redan ikväll till montenego bay. FF väldigt intresserad på tipps om boende, gärna hemma hos en familj el via airbnb. Jag letar på. o ännu viktigare EN BIL!!! bästa hyrstället?! tack tack
Av Annbe65
1 jan. 2016 21:28
Hej!
Har varit två gånger på Jamaica och kommer helt klart att åka tillbaka.
Förste gången var jag i Port Antonio, som är ett litet samhälle ca två timmars resväg från Kingston. Jag valde detta för att jag inte ville hamna på någon turistort med allt vad det innebär. Det visade sig vara helt rätt val. Det mesta utgår från Errol Flynn Marina som ligger i centrum av PA. Här finns en liten strand som heter Bikini Beach. Inget fel på den, men det finns betydligt bättre stränder runt om PA.
Jag gjorde också flera utflykter. Bl a till Blue Mountain med kaffeplantagen, The Reach Falls & Frenchmans Cove. Dessa kan jag verkligen rekommendera! Hade också turen att hitta en riktigt bra lokal guide som jag gjorde turerna med. Företaget heter "Leon´s Amazing Adventure Tours" och du hittar Leon i Marinan där han har sitt kontor som han utgår från.

Ska du bo i Port Antonio så kan jag rekommendera FinJam Cottage som är ett Guesthousse som ligger i närheten av marinan.
Gillar du att surfa är det Boston Bay som du ska besöka. Ligger strax utanför PA.
Av Krik
3 jan. 2016 12:49
Hur skraj behöver man vara i Kingston?
Vi är två pensionärer som reser till Kingston nu i januari. Efter att vi bokade resan ser vi bara en massa varningar... För första gången nånsin ser vi inte bara fram mot resan, utan är även lite skrämda.
Tacksam för lugnande besked från Kingston-resenärer! :-)
Av Zxcvbn
6 jan. 2016 17:02
Jag själv har aldrig varit i Jamaica ännu, men mina föräldrar har varit det och inte upplevt några hot...(I Kingston var dem åxå)

Tror pensionärer inte behöver vara det minsta oroliga för att bli nerslagna eller rånade... Dem är väldigt trevliga i Jamaica..

Ska själv åka dit senare...
Av Krik
6 jan. 2016 18:50
Tack det låter bra. Vi har lugnat oss lite och nu känns det mest spännande.
21 jan. 2016 12:56
Citerat från Annbe65:
Hej!
Har varit två gånger på Jamaica och kommer helt klart att åka tillbaka.
Förste gången var jag i Port Antonio, som är ett litet samhälle ca två timmars resväg från Kingston. Jag valde detta för att jag inte ville hamna på någon turistort med allt vad det innebär. Det visade sig vara helt rätt val. Det mesta utgår från Errol Flynn Marina som ligger i centrum av PA. Här finns en liten strand som heter Bikini Beach. Inget fel på den, men det finns betydligt bättre stränder runt om PA.
Jag gjorde också flera utflykter. Bl a till Blue Mountain med kaffeplantagen, The Reach Falls & Frenchmans Cove. Dessa kan jag verkligen rekommendera! Hade också turen att hitta en riktigt bra lokal guide som jag gjorde turerna med. Företaget heter "Leon´s Amazing Adventure Tours" och du hittar Leon i Marinan där han har sitt kontor som han utgår från.

Ska du bo i Port Antonio så kan jag rekommendera FinJam Cottage som är ett Guesthousse som ligger i närheten av marinan.
Gillar du att surfa är det Boston Bay som du ska besöka. Ligger strax utanför PA.
Hej,
Kul med lite andra tips än bara västkusten.
Vi åker till jamaica om två veckor och kommer spendera första dagarna i Montego bay och negril och sen ett par nätter i kingston innan vi tänkt ta något runt long bay/bostan bay/ port antonio. Bodde du i port antonio hela tiden och gjorde de utflyker du skrev därifrån? eller bodde du på något mer ställe också? har du några andra tips på den delen av landet? Förutom port antonio ser de andra ställena lite glesa ut :)

Tips mottages tacksamt :)
21 jan. 2016 15:10
jag flög t&r montegobay två o en halv vecka kom hem i lördes. reste mellan long bay och negril bara på norra delen. Montego bay, ochos rios, port Antonio, port maria, strawberry fields, fairy hill. Negril är lite som Pukhet var när jag var där på 90 talet. massa vita personer som dricker sig fulla från lunchtid o tycker de e härligt att få uppmärksamhet av de som bor där när de ger dem pengar. inte riktigt min grej men samtidigt är stranden lång och vacker med turkost vatten o efter lite letande hittade jag "Brendas" en genuin resturang med underbar kokos steamad fisk med grönsaker för ca 80 SEK o mkt trevlig personal, finns säkert fler liknande men alldeles för mkt ställen med friterat amerikanskt stuk ganska dyrt.
Strawberry fields var underbart men allt beroende på vad man vill ha så klart. Väldigt basic, nästan inga turister, vacker men "rå" strand med klippor o ibland lite rough sea.på kvällarna är där två små barer o det blev lite spontan jazz jam på gatan. Där bor några från USA o europa som köpt land o gjort upp boenden. I Fairy hills bode jag på Mikuzi fina huts 5 min gång väg i skogen till "Winnyfred beach" vacker men liten strand med några hutts som serverar mat, fisk om den kommer in från stranden.... annars kyckling ris grönsaker... long bay var nästan helt tomt, ostädad strand alla slänger allt i havet o det spolas upp på stranden så om ingen städar på morronen ser det ut som en soptipp. vattnet hade vågor o va klart o fint även där.
Man behöver inte hyra bil där, Route taxi tar dig runt hela ön smidigt och väldigt billigt. Om du har motorcyckel vana så kostar det bara ca 200 kr om dan o hyra men tänk på att det är vänster trafik o ganska vild körning och mycket folk som kör även höga o berusade.
Som ensam tjej, kanske även som flera tillsammans måste man snabbt lära sig att inte ta i hand med alla som tar i hand o stoppar en för ao fråga ut om pojkvänn familjestatus hur många ggr man vatt på jamaica o hur många jamaicansca älskare man testat... mkt vanlig att se äldre vita kvinnor med yngre jamaica män. lite som det är i Thailand med äldre män o yngre kvinnor o män. när mna lärt sig solla så lär man känna riktiga trevliga personer med men man kvinna balansen är väldigt olik mot hur vi har det.... om ni gillar se riktiga jamaica o leva basic så kan ja tippsa om personer o ställen mer exakt. om ni gillar sola o bada äta o dricka o träffa mest turister o glida på ricks cafe så har ja inte så mkt tipps i negril mer än Brendas restaurang om ni gillar att äta riktig mat. Hälsa gärna Gloria från mig då :) må väl! marie
21 jan. 2016 15:12
and by the way om ni inte vill betala för mycket så boka inga hotell via nätet. bättre o deala i receptionen. finns fina rena rum med fläkt o uteplats för ca 30 dollar överallt, för ställe med ac ca 50 dollar men va ja kunne se på nätet kostar allt 70 dollar o uppåt per natt. oftast är det samma pris även om man e 2 pers eller med 5-10 dollar påslag.
Av Annbe65
21 jan. 2016 16:14
Jag bodde i Port Antonio och gjorde utflykterna därifrån. Det funkade jättbra för mig, i alla fall. Jag bodde billigt och hade då möjlighet att göra fler utflykter.
Strax ovanför Errol Flynn Marina finns flera "guest-house" att bo på. Lite olika standard beroende på pris men kolla av det på plats direkt med respektive "Guest House". Från 20 dollar natten. Vad gäller utflykter så finns det en hel del att göra i området kring Port Antonio, t ex ett besök i Blue Mountain på kaffeplantage (helt sanslösa vägar upp dit, en upplevelse i sig bara det), The Reach Falls är ett vackert vattenfall där du kan bada, Rafting på Rio Grande är också en kul upplevelse. En bit utanför P.A finns Winnifred Beach som är en vacker strand. Inte långt därifrån finns också Frenchmans Cove, en annan strand (som det dock kostar en avgift att besöka) som även den är vacker.

Vill du bo någonstans i närheten av P.A kan Great Huts i Boston vara något. Ett område som är inrymt i tät vegetation där man bor i en hydda och sover på fällar. Riktigt häftigt ställe! Härifrån kan du också boka guidade turer med en guide som Great Huts har samarbete med och som kommer regelbundet dit och hämtar upp turister för guidade turer till alla de ställen jag nämnt här ovan.

Skulle inte rekommendera att hyra MC då det är många som kör både utan körkort och någon som helst skyddsutrustning. Lägg därtill att vägarna bitvis är oerhört dåliga. Jag har själv MC-kort och har kört MC i 15 år men skulle inte köra MC på Jamaica.
Det är billigt och enkelt att åka Route-taxi men var beredd på att få sitta trångt! Här tränger man in så många det bara går - och gärna ett par till!!! I och för sig en upplevelse!!

Min senaste resa startade jag i Negril. Vacker strand och massor med restauranger, men riktigt "turistigt". Här blev jag erbjuden både det ena och det andra, men ingen som är otrevlig och påstridig. De pratar, frågar en massa och när man visar att man inte vill prata mer så går de.
En riktig kontrast till P.A.
Jag reste över hela landet och stannade också i Ocho Rios. En liten fiskeby som också kan vara trevlig att besöka.
Savanna-la-Mar är även det ett livligt ställe inte långt från Negril. Butiker, barer och fullt med människor. Många av de här byarna är ganska lika, upplevde jag, och jag tyckte nog att det fanns mest att göra och se i Port Antonio. Såklart beroende på vad man är ute efter. Party och sola/bada, då är Negril perfekt. Sola/bada, uppleva Jamaica - då är det Port Antonio med omnejd.

Det man kan konstatera är att det tar ganska lång tid att förflytta sig på Jamaica. Jag tog bussen från Negril via Montego Bay och Ocho Rios till Port Antonio. Den gick 13.15 från Negril och vi var framme i P.A 21.30 ca (då var det väntetid i Och Rios i två timmar på en anslutande buss). Det går även lokala bussar men det är inte alltid chauffören ger en rätt information om vart den går...jag skulle till Negril och blev hänvisad en buss dit, men när vi var nästan framme visade det sig att den inte gick ända till Negril utan stannade i en by någon kilometer innan. Det blev taxi sista biten.
Av Krik
29 jan. 2016 19:00
Nu har vi två pensionärer som var lite oroliga inför resan kommit tillbaka välbehållna från Kingston. Vi ville ju inte bo på stranden med all inclusive utan se lite mer genuint Jamaica - därför blev det Kingston. Vi har varit försiktiga och tagit på allvar det taxichaufför och reception sa att vi inte skulle vara ute och promenera i mörkret, hellre ta taxi till eventuella restauranger om de inte låg nära. Bodde på Knutsford Court hotell som hade massor av konferenser där vi såg lite andra vita människor. Annars var vi ofta de enda. Alla har varit jättevänliga mot oss, tålmodigt visat vägen på kartan och hälsat glatt när vi varit ute och promenerat. Strand var det väl sämre beställt med, Hellshire som rekommenderades i turistguiden var en liten strandremsa med fiskdoft och "restauranger", dvs säga skjul utan ens en skylt. Men det var bara att knalla in och köpa var sin Red Stripe och välja ut en lunchfisk ur kylboxen... Vi hade gärna gjort utflykter till Blue Mountain och till romdestilleriet Appleton, men det blev för krångligt och dyrt. Vi skulle själva bekosta flera timmars taxiresa plus dessutom en saftig summa för att visas runt där de gjorde kaffe. Vi vågade oss inte på bussarna (åter igen varnade) så det var taxi så snart det inte var gångavstånd. Jättegullig taxichaffis vi kunde bestämma med dag för dag. Vi ångrar definitivt inte att vi valde Kingston men vill man helst ligga på stranden så finns ju andra orter. Bob Marley-museet var mycket bättre än vi anade. Resan kommer att leva vidare länge hos oss.