Resa mellan Lissabon och Albuferia

Av Meric
16 mars 2009 19:02
Visningar: 8320
Har blivit bjuden på bröllop i Portugal i sommar och tänkte då passa på att besöka även Lissabon. Hur tar man sig enklast mellan Lissabon och Albuferia? Tåg? Buss? Hyrbil?

Några andra tips och idéer om vad man ska besöka längs med vägen eller i Lissabon?

/Malin
16 mars 2009 19:42
Jag skrev nyligen så här i en annan tråd om Lissabon:

Lissabon är en behändig stad och det är just själva staden som är attraktiv, inte specifikt dess sevärdheter. I Lissabon tar man sig med fördel fram med gamla, härligt knirrande spårvagnar som rasslar framåt. Här och var stannar föraren och går ut och lägger om spåret med ett för ändamålet speciellt verktyg. Missa inte att resa med nr 28 och du får åka rakt igenom de gamla stadsdelarna.

Besök Alfama som har ett gatunät som stammar från medeltiden. Naturligtvis kommer du att gå vilse i alla dessa gränder och trappor, men vad gör det. Det är absolut värt besväret för att strosa runt i de kvarteren.

Sedan kanske du promenerar litet i den låga delen, som heter Baixa. Här finner du raka motsatsen till Alfama. Allt är rakt och rutigt, det är välordnade gator och torg. Och här hittar du många exklusiva butiker och fina restauranger.

Ta dig gärna upp till Barrio Alto och strosa omkring i de kvarteren. Där är det litet ruffigare än nere i Baixa. Och hit upp kan du gärna gå på kvällen för att på en krog lyssna till äkta fado. Och missa inte Portvinsinstitutet, där du slår dig ner i en fåtölj och njuter av landets nationaldryck.

Efterfrågar du sevärdheter, så har du Mosteiro dos Jerónimos, en imponerande kyrka och klostergård från 1496, Museu do design med möbler av bland annat Philippe Starck och Museu do Azulejo med Portugals typiska kakel. Är du konstintresserad hittar du en unik samling på Fundacão Calouste Gulbenkian. Denne Gulbenkian var en armenisk företagare, som på olja blivit en av världens absolut rikaste människor och han hade en helt fantastisk konstsamling, som han skulle placera i ett land. Medan olika intressenter gick och funderade över hur de skulle ha det, knep lilla Lissabon denna samling. Allt som jag är sevärt.

Jag ägnade flera dagar åt Lissabon och hade inte tråkigt en enda minut. Jag önskar dig en härlig tid i denna trevliga stad.

Har ni tid över är Sintra, Cascais och Estoril trevliga utflyktsmål från Lissabon. Sintra med sina sagoslott bör man definitivt inte missa.
1 juni 2009 22:09
Hej!
Jag är oxå intresserad av hur man tar sig mellan Algarve och Lissabon. Jag har kollat upp tågtider och priser, men jag undrar om någon vet hur läng tid det tar att bila däremellan?

Meric - har du blivit nåt klokareoch har något att dela med dig av?
Av Elgona
2 juni 2009 05:27
det går expressbussar flera gånger omn dagen mellen albufeira o lissabon,tar ca 3 timmar..
5 juli 2009 12:28
Nyss hemkommen och nyss erfaren av hyrbil mellan Lissabon och Algarve kan jag meddela att det tar 2½ timme från L till Algarve där betalvägen A2 ansluter A22 som är Algarvekustens motorväg. Det går snabbt och är jättefin väg, men tänk på att det kostar nästan 200 kr att åka betalvägen. Att åka gratisvägen som går parallellt innebär längre tid och mer trafik och ibland liten väg.