Resa med medecin

17 nov. 2008 16:50
Visningar: 2676
Hur svårt är det att resa in i USA/Florida med en dotter med diabetes?
Blir det mycket problem i säkerhetskontrollen när man som vi måste resa med insulin i handbagaget?
Av Tholle
17 nov. 2008 17:56
Hej!

Det ska inte vara något problem. Det är ju en medicin som din dotter behöver för att må bra, bara du har papper på vad det är för medicin, på engelska. Be hennes läkare skriva ett intyg/dokument som ni kan ha med er och visa upp. Insulinet rymmer väl en 1 liters påse och själva sprutan rymmer väl inte över 100 ml, som reglerna är nu med vad man får ha med sig i handbagaget.

MVH Linda
Av Crista
17 nov. 2008 21:21
Min son har diabetes och vi har rest till USA. Det var inga problem han hade de papper han behövde från läkaren och hade en termos för att hålla det han behövde under flygresan kallt.
De kollade nästan ingenting på de sakerna så vi var lite förvånade, nu åker vi på lördag igen då får vi se hur det går denna gången.
17 nov. 2008 21:26
Hej
Du kan vara helt lugn. Har själv en son på 11år med diabetes. Vi reser mycket och har aldrig haft det minsta problem i säkerhetskontrollerna. Inte i USA eller någon annanstans heller. Kan faktiskt inte påminna mig att vi varit tvungna att visa upp grejorna mer än nån enstaka gång på våra resor. Aldrig till och från USA dock. Vi har ett intyg på engelska med för säkerhets skull men det har vi aldrig behövt visa.
Dessutom är diabetes väl så vanligt i USA så alla som jobbar i securityn vet precis vad det handlar.
Kan även tipsa om att köpa hem lite roligare och mer praktiska glukostabletter(typ dextro) som finns på alla affärer. Alla stora varuhus och drugstorekedjor har egna märken. En hel del olika smaker som är förpackade i plaströr som tål sand och vatten betydligt bättre än dextros förpackningar. På varuhusen finns även mätare och stickor av de flesta fabrikat att köpa.
En annan bra produkt är en flytande smaksatt glukosgel som finns i små plastflaskor. Vi brukar vara ute och snorkla ibland och har alltid glukosgel fastklistrad på snorkeln.

Har du fler frågor om Florida eller om att resa med diabetesbarn hör gärna av dig så ska jag försöka svara så gott jag kan.

MVH Jonas
19 nov. 2008 22:36
Tack alla för era svar!
Skönt att höra att det inte är lika krångligt runt säkerhetskontrollen som man kan få för sig när man ser på tv och läser tidningar.

Vi är inte speciellt resvana, och vår dotter fick sin diagnos i fjol (hon är 10 år nu).
Har ni lust att dela med er av era erfarenheter om hur det är att turista i USA med ett diabetessjukt barn?
Hur är deras matkultur runt frukost tex? Hittar man vettig mat att fixa själv ( ska bo på lägenhetshotell både i Orlando och i Fort Lauderdale)?
Lite knäppa frågor, jag vet, men ju mer man vet innan desto bättre känns det ju.

En annan fråga till er med diabetesjukt barn på resa i USA: hur gör ni med reseförsäkring på barnet/familjen? Tecknar ni en speciell ( som resebolaget tillhandahåller) eller nöjer ni er med den man oftast har via hemförsäkringen ( billigast så )? Har ni drabbats av något sjukdomsfall under er semester så att ni provat på hur er försäkring fungerar? Vården i USA?

Tack på förhand!
19 dec. 2008 13:29
Ursäkta att det dröjt med svar på dina frågor

Frukosten är inga större problem. Bered dig på att det är svårt att fixa grövre bröd.Barnen var inte förtjusta i yoghurten, testade även Youplait.
I övrigt har vi grillat mycket.

Vi har inte tagit någon extra försäkring, men har aldrig behövt utnyttja sjukvården i USA

Kolla med diabetesteamet hur ni skall göra med det långtidsverkande insulinet i förhållande med tidsskillnaderna, om ni använder er av det.