resa inom europa utan vaccinpass 2021

5 feb. 2021 00:09
Visningar: 5828
Tror ni att man kommer att kunna resa inom Europa i sommar på samma sätt som förra året och hinner man åka i juli innan ett vaccinpass införs? Tror ni att många länder kommer att införa ett vaccinpass?
9 feb. 2021 06:48
Citerat från Sanja5555:
killgissning?
Du menar att du tror det finns nån av oss som vet och inte behöver gissa?
9 feb. 2021 09:01
nej det gör jag inte men man kan utveckla sitt svar, jag tror att många länder är beroende av turism och det är inte så sannolikt att man hinner vaccinera alla till sommaren inte med den här takten därmed tror jag inte att vaccinpass kommer hinna införas.
Av Keja
9 feb. 2021 23:46
Tror att man kommer kunna åka som nu, med krav på negativt test och/eller katantän fram till höst. Bevis på att man tagit coronavaccin tror jag införs parallellt för att sen gälla runt oktober, men det är en gissning...
10 feb. 2021 06:40
Citerat från Sanja5555:
nej det gör jag inte men man kan utveckla sitt svar, jag tror att många länder är beroende av turism och det är inte så sannolikt att man hinner vaccinera alla till sommaren inte med den här takten därmed tror jag inte att vaccinpass kommer hinna införas.
Hur ska någon kunna motivera ? Tycker frågan är för dum för att motivera. Det jag kan tycka är att alla som inte vaccinerar sig måste stanna hemma. Har man antikroppar är det bara du som vet det så det duger inte som resepass.
10 feb. 2021 10:04
ja ville få upp en diskussion, ja det här är verkligen svart eller vitt det här med Corona vi vet ju allt om T-cellsimmunitet, korsimmunitet, vaccins påverkan osv , tycker du att frågan är dum så är det ingen som tvingar det dig att svara.
Av Arn63
15 feb. 2021 17:03
Citerat från Sanja5555:
ja ville få upp en diskussion, ja det här är verkligen svart eller vitt det här med Corona vi vet ju allt om T-cellsimmunitet, korsimmunitet, vaccins påverkan osv , tycker du att frågan är dum så är det ingen som tvingar det dig att svara.
Tycker inte det är en dum fråga.Men som läget ser ut just nu så verkar det som ingen riktigt vet vad som kommer hända framöver i världen.
Det som förvånar mig är att detta med pcr-tester som ska vara tagna innan 48 timmar!!! herre gud hur många gånger hinner man bli smittat innan man ens börjat sin resa? Förstår inte varför ALLA världens internationela flygplatser inte inför covid test på samtliga innan dom släpps i terminalen?? finns ju snabbtester som du får svar på inom 15 minuter Visst det kommer ta lite längre tid men jag är övertygad att smittorisken blir mindre än den är idag.Givitvis ska munskyddskravet hänga kvar ett tag till för säkerhets skull.
"Coronapass" för att kunna resa!! personligen vill jag inte vi ska införa sådana åtgärder för att människor ska kunna resa. Vad blir nästa åtgärd om man vill resa?? Nästa gång vill regeringen förbjuda rökare sjukhusvård för dom röker? som det är i dag så finns det inga som helst krav på pcr-test för asylsökande och massa andra undantagna grupper? är dom automatiskt negativa??? ställ dig då frågan varför alla andra ska behöva göra det? Nä man ska nog tänka sig för lite innan man sätter upp massa krav&hinder för människor som vill kunna resa iväg för alla åker inte på charterresor utan har vänner,bekanta,arbete,studier och nära&kära och förhoppningsviss tänker sig folk lite extra som ska ut och resa och inte slarvar med säkerheten med dom förskrifter som finns idag..
som avslutning vill jag bara uppmana människor att tänka sig för och respektera uppmaningarna mot Covid-19
15 feb. 2021 20:51
Håller med att man borde göra test på plats skulle vara mer säkert om testet är tillförlitligt. Är inte heller för Coronapass det är begränsning av friheten då avstår jag hellre från att resa , ser hellre, att man har musnkydd, coronatester, mäta temp ,appar osv önskvärt hade varit om det hade funnits en scanner som scannar av kroppen huruvida man har ett virus likt den när man går igenom när man vill kolla efter föremål på flygplatser, att det finns sådana överallt flygplatser, butiker restarunger osv men där är vi inte ännu. Självklart ska vi hålla på reglerna och se till att följa de regler som ställs upp.
21 feb. 2021 11:40 (redigerad)
Citerat från Sanja5555:
Håller med att man borde göra test på plats skulle vara mer säkert om testet är tillförlitligt. Är inte heller för Coronapass det är begränsning av friheten då avstår jag hellre från att resa , ser hellre, att man har musnkydd, coronatester, mäta temp ,appar osv önskvärt hade varit om det hade funnits en scanner som scannar av kroppen huruvida man har ett virus likt den när man går igenom när man vill kolla efter föremål på flygplatser, att det finns sådana överallt flygplatser, butiker restarunger osv men där är vi inte ännu. Självklart ska vi hålla på reglerna och se till att följa de regler som ställs upp.
Extremt osmidigt, dyrt och tidskrävande att behöva scanna alla som reser in i länder. Bättre att låta folk som har pass resa igenom smärtfritt och blockera för dem som inte har det, eller i alla fall kräva karantän till ett negativt covidtest har producerats.

Just nu är det i min mening en necessitet att införa covidpass men detta lär ju bli något som successivt försvinner till nästkommande år.

Jag _tror_ inte att man kommer kunna resa någorlunda smärtfritt utan att visa upp att man har blivit vaccinerad. Jag tror att det kommer att dröja. Vill man inte vaccinera sig så får man nog snällt sätta sig ner i båten i något år till.

Droppar även denna länken:
https://www.traveloffpath.com/countries-open-for-vaccinated-tourists-the-complete-list/
21 feb. 2021 16:56
Hej

Tack för länken, tror att också att det kommer att bli tidsbegränsat hur länge det återstår att se, det beror på effekten av vaccinet generellt och mot nya mutationer. Tror att vissa länder som är beroende av turism inte kommer att vänta på vaccinationerna med den här takten så hinner ännu en säsong passera utan turister och då är det äldre personer som hinner göra det främst en målgrupp som inte reser lika mycket.
22 feb. 2021 16:33
Tycker att det är bra att man tänker i andra banor dåligt om man väljer att ta bort kravet på negativt test.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Evoline
26 feb. 2021 23:22
Alla har inte en smartphone om vaccinationspasset ska vara digitalt.
Kanske kommer det att gå att skriva ut det på papper men äldre eller folk från fattiga länder kommer glömma bort det och så står de där på flygplatsen och skapar kaos =)

Tror sen att folk kommer förfalska vaccinationspasset på något sätt, som att använda andras vaccinationspass som de tagit printscreen och photoshopat in deras namn istället.
Tror inte att flygbolagen kommer åt databasen för det.
Av Keja
28 feb. 2021 00:22
Vore det inte enklast att bara få en stämpel i passet, när vaccinet tas?
Skulle kunna bestå av en qr-kod som enkelt scannas av.
Medlemmen har tagit bort svaret
28 feb. 2021 10:32
Bra att man kombinerar olika åtgärder och inte har ett svart vitt tänkande i frågan.
Medlemmen har tagit bort svaret
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Evoline
28 feb. 2021 18:45
St Görans Sjukhus använder redan idag ett annat datasystem än de andra sjukhusen i Stockholm och därmed finns inte din journal hos de om du varit i Karolinska.
3 mars 2021 17:13
Citerat från Evoline:
St Görans Sjukhus använder redan idag ett annat datasystem än de andra sjukhusen i Stockholm och därmed finns inte din journal hos de om du varit i Karolinska.
Det stämmer bara till viss del, på S:t Göran har vi t.ex. tillgång till andra sjukhus journaler genom inloggning i andra system än det som vi själva jobbar i. Sedan finns ju också NPÖ om patienten ger sitt samtycke till det.