Resa Florida - Key West + Orlando eller inte

Av Sussjo
15 nov. 2016 00:18
Visningar: 1300
Hej.
Vi är två familjer som skall resa till Florida till jul. Vi börjar med 2 dagar i Miami SoBe och sen kryssning runt Karibien. Skall bli underbart.
När vi kommer hem 26/12 har vi bestämt att vi skall åka ner till Key West. Våran familj har hyrt i ett litet hotel nära Duval street i en natt 26/12.
Efter KW hade vi sagt att vi stannar i Everglades och sen upp till Fort L. för att avsluta resan där den 31/12.

Men nu till min fråga, Vänninan medelade idag att de tänkte från Key West åka upp till Fort L 2 dagar och sen upp till Orlando för att gå på Space Center och Univers. Studios. De stannar en natt i Orlando för sen köra tillbaka för sista natten i FL. innan flyget hem den 31. Jag känner att det blir väldigt mycket bil. Eller? Vad skull ni som har varit mycket i Florida göra? Finns det inte bättre saker lite närmare? Jag tänker åka snart tillbaka till Florida och då ta Orlando. Har läst i några trådar att man behöver mer tid i parkerna. Eller?

TACK för alla era råd.
15 nov. 2016 08:03
Citerat från Sussjo:
Hej.
Vi är två familjer som skall resa till Florida till jul. Vi börjar med 2 dagar i Miami SoBe och sen kryssning runt Karibien. Skall bli underbart.
När vi kommer hem 26/12 har vi bestämt att vi skall åka ner till Key West. Våran familj har hyrt i ett litet hotel nära Duval street i en natt 26/12.
Efter KW hade vi sagt att vi stannar i Everglades och sen upp till Fort L. för att avsluta resan där den 31/12.

Men nu till min fråga, Vänninan medelade idag att de tänkte från Key West åka upp till Fort L 2 dagar och sen upp till Orlando för att gå på Space Center och Univers. Studios. De stannar en natt i Orlando för sen köra tillbaka för sista natten i FL. innan flyget hem den 31. Jag känner att det blir väldigt mycket bil. Eller? Vad skull ni som har varit mycket i Florida göra? Finns det inte bättre saker lite närmare? Jag tänker åka snart tillbaka till Florida och då ta Orlando. Har läst i några trådar att man behöver mer tid i parkerna. Eller?

TACK för alla era råd.
Det blir ett väldigt farande och mycket packande med en natt och en där. Med en natt i Orlando blir det KSC eller Universal dagen ni åker dit och den andra dagen ni åker söderut, det går men knappast optimalt. Ska ni ändå dit snart hade jag hellre stannat i Ft. L. och kopplat av lite, shoppat, åkt till Miami o.s.v. det finns mycket att hitta på. Vill ni se något större, åk till Seaquarium eller Zoo Miami, mindre på närmre håll, Stranahan House, Bonnet House and Gardens, Thunderbird Swap Shop....
Av Sussjo
15 nov. 2016 08:15
Tack. Jag skall kolla upp de ställena du nämner. Hur lång tid tar det att köra från Fort L till Orlando?

När vi kör från Key W så har vi tänkt att stanna i Everglades. Hur lång tid behöver man där? Jag vill inte planera in för lite tid så att det blir stressigt.
Av Birgere
15 nov. 2016 09:00
Räkna med att Everglades tar hela förmiddagen och sedan kör ni ner mot KW o är framme på kvällen.
Orlandoavstickaren känns inte alls bra, men om ni ändå vill göra den så skulle jag valt att första köra upp från FtL till KSC och därefter på kvällen kört till Orlando. Nästa dag en park men även sova sista natten i Orlando och köra ner till FtL (3,5h) och flyga hem.
Lite bättre blir det om ni kortar FtL ytterligare en natt och kör 3 nätter i Orlando och båda Universalparkerna.

Men om ni planerar att återvända snart så kanske det är bättre att skippa centrala Florida denna gång och ta det ordentligt vid nästa resa och fokusera då på Orlando och västkusten.
15 nov. 2016 09:23
Citerat från Sussjo:
Tack. Jag skall kolla upp de ställena du nämner. Hur lång tid tar det att köra från Fort L till Orlando?

När vi kör från Key W så har vi tänkt att stanna i Everglades. Hur lång tid behöver man där? Jag vill inte planera in för lite tid så att det blir stressigt.
Hur lång tid Everglades tar beror på vad man vill se, hela Everglades tar nog några veckor, vill man bara se ett ställe med alligatorer och kanske ta en båttur, 2-3 timmar.

Tar ni det på vägen så är det lämpligast att köra till Ernest Coe Visitor Center, där kan ni börja köra in i parken och ta de olika stoppen på väg mot kusten vid Flamingo, ärligt talat är de första stoppen bäst för att se alligatorer så tryter tiden behöver man inte ta alla,

Det finns sen kommersiella ställen i närheten om ni vill se alligatorer på ännu närmre håll eller åka airboat o.s.v. t.ex. Everglades Alligator Farm.
4 dec. 2016 02:10
Sussjo,

Bli inte “avståndsoptimist” vad beträffar att köra bil i Florida. Ofta tar det betydligt längre tid än man förväntar sig.

Trafiken fram och tillbaka mellan Miami och Key West kan bli betydligt värre än vad ni har räknat med under julhelgen. Ni kommer absolut inte att vara ensamma att färdas denna väg. Väljer ni fel dag och tidpunkt kan den resan lätt ta 5 – 6 timmar och ibland mer. Långa sträckor är det bara en körfil I varje riktning.

Vad beträffar besök till parkerna I Orlando reckommenderar vi alltid att använda en (1) dag per park.

Om ni är intresserade av att se hela Harry Potter “utställningen” så måste ni lösa park-to-park biljetter. Universal har nämligen byggt en del av utställniungen i Islands of Adventures och den andra delen i Universal Studios. Man transporteras mellan dessa parker med Hogwarts Express tåget som då blir en del av Harry Potteruplevelsen.

Igen, räkna med mycket folk och långa väntetider till de olika attraktionerna. Ett sätt att komma undan detta är att köpa Express Pass som ger er snabbar passage till attraktionerna. Men, de är dyra just under jul och nyårshelgerna, just nu visar prist på $149.00/dag och person. Sedan tillkommer själva inträdesbiljetten. Tyvärr gäller inte Express Passen för Harry Potter. Bummer.

Men, här finns det ett lite trick att tillgå. Om man bor på ett av Universals hotell så får man Express Passen gratis. Väljer man ett rum med en (1) King size bed får man tree (3) pass och väljer man ett rum med två (2) Queen Size beds får man fem (5) pass gratis. Inte nog med det, man får passen både för ankomstdagen OCH avgångsdagen, mao för två dagar. Dessutom kan man göra en pre-check in och få passen redan kl. 07:00 på incheckningsdagen. Så en liten bit grädde till, man får gå in en (1) timme tidigare än parkernas officiella öppningstid.

Detta gäller för om man bor på: Loews Royal Pacific Hotel, Loews Portofino Bay Hotel eller Hard Rock Hotel. Personligen skulle jag reckommendera Royal Pacific hotellet. Hard Rock är bullrigt och Portofino ligger inte på gångavstånd till parkerna vilket de andra gör.

Hotellen ä dyra men kompenseras av gratis Express Passen om man nu hade tänkt att köpa dem.

Gunnar Hedqwist
St. Augustine, FL