Resa ensam som tjej

9 apr. 2015 17:11
Visningar: 4768
Jag funderar på att åka ensam till Marocko, lite oklart var och hur länge. Jag tvekar bara lite inför att åka dit ensam som tjej, är det bara fördomsfullt av mig eller berättigat? Jag är inte så van vid att resa själv och har inte varit i Nordafrika förut.
Av Trea
13 apr. 2015 10:11
Jag skulle nog inte rekommendera att åka som ensam tjej till Marocko. Det är ett fint och intressant land, men det är en annorlunda kultur och för att vara ärlig så tror jag att det kan bli jobbigt att resa som ensam tjej där. Man ser annorlunda på könsroller, familj osv och det finns risk att du bemöts på sätt som du inte uppskattar. Det finns många andra länder som jag hellre skulle resa i som ensam kvinna. I Marocko skulle jag minst rekommendera att resa med en kompis, men jag vet att även två tjejer som rest tillsammans hamnat i jobbiga situationer. Sedan beror det förstås på om man mestadels tänker spendera tiden på ett turisthotell (då är det ju betydligt enklare) än om man tänker resa runt, åka buss, vara ute på kvällen osv. Men som sagt, jag rekommenderar inte.
14 apr. 2015 11:52
Tack för kommentarer! Jag hade faktiskt inte kollat Tripadvisor så det var bra :). Jag tror du kan ha rätt i att det kan bli jobbigt Trea, ska tänka över det. Det är bara det att jag så gärna vill dit och har ingen att resa med!
Av Ziesta
14 apr. 2015 15:10
Jag var i Marocko för några år sen ihop med två vänner och måste tyvärr instämma med Trea om att jag inte skulle vilja resa där ensam.

Tänkte dock tipsa dig om att det ju finns alternativet grupprundresa om du inte vill resa själv, men inte känner någon som vill med.. Finns en uppsjö av reseföretag som erbjuder detta.. allt ifrån svenska företag som ex. Rosa Bussarna, till utländska företag, vissa av dem är mer inriktade på en lite yngre målgrupp med mindre budget.

Jag har bland annat rest med företaget Gecko's i Thailand, Contiki i USA och Top deck runtom i Europa. Ser att alla de företagen även har rundresor i Marocko:
https://www.topdeck.travel/destinations/middle-east-north-africa
http://www.geckosadventures.com/middle-east-north-africa/morocco
http://www.contiki.com/search?terms=Morocco
Men som sagt, finns flera andra företag också, om det skulle va nåt för dig.. :-)
22 apr. 2015 22:15
Tack för tipset med bussarna, det är säkert ett kul sätt att träffa folk på också :)
Av Ziesta
22 apr. 2015 22:44
Ja, absolut, jag träffade min pojkvän på en av resorna.. :)
13 maj 2015 08:15
Marocko är ett intressant land. Det är klart att det är en annan kultur, det är också ett fattigt land med många analfabeter, men de är vana vid turister. Det är kanske inte det enklaste landet att börja resa ensam i, i synnerhet inte om du är tjej från väst. Men det beror också var du ska tillbringa din resa (olika turisthotell, städer eller landet)
Det är bra att iaktta vanlig och sund försiktighet, inte utmana med för lätt klädsel. Du kommer också att får lära dig hantera alla dessa självutnämnda guider och allehanda hjälpsamma personer. Bestäm dig om du vill ha hjälp - ibland är det nämnligen förknippat med ett pris - kom överens om det på förhand.
Vänlighet, lite humor och saklig tydlighet behöver du rusta dig med!
Av Mimii
14 maj 2015 11:30
Hej! Om det är så att du VILL ha sällskap men inte har någon som vill följa med så gör jag gärna det, jag har också funderat på att åka dit, ensam, men blivit avrådd. /Mimmi
15 maj 2015 19:12
Trots era råd, som jag är tacksam över, så bestämde jag mig faktiskt för att åka själv ändå och är i Marocko nu. Jag tycker absolut inte att det är några problem, men det beror såklart på hur man uppfattar saker. Det är definitivt så att alla hjälp inte är gratis och att de vill tjäna pengar på turisterna på turistställen, men jag tror inte det är värre för att jag är ensam eller tjej. Jag känner mig inte alls otrygg, inte ens på kvällen och har t.o.m följt med marockoanska killar hem och druckit te tre gånger, men det behöver man ju såklart inte göra om man känner sig otrygg. På icke så turistiga gator tycker jag att man blir lämnad i fred. Kanske man sla tänka på att inte klä sig så utmanande helöer om man inte vill ha uppmärksamhet. Så Mimmi, jag tycker du ska åka själv! Man möter så mycket mer människor, både turister o marockaner. Annars hade jag gärna rest med dig :)
Av Mimii
16 maj 2015 12:54
Åååååh vad härligt! Ha en fantastisk resa, och ta hand om dig! :)