Resa ensam i 8 dagar

18 juni 2015 03:17
Visningar: 1364
Hejsan,

Jag är lite av en "backpacker" som vill resa 8 dagar i Kuba ensam, för att sedan hinna med Havanna, Trinidad och liknande..

Någon som kan länka en bra hemsida där man kan boka aktiviteter på plats eller på nätet? .

Och är det farligt för en svensk att åka ensam i ett främmande land som Kuba? Vore tacksamt med tips..

Mvh Leo
Av Marlenn
25 juni 2015 23:26
Hej Leo
Jag bor i Havanna o Cuba ar ett av de lugnaste lander jag besokt eller bott i . Sjalvklart ska du va vaksam for fick tjuvar osv, precis som i Sverige.
8 dagar later kort med fler stallen an Habana och Trinidad. Men det ar 2 fina stallen. Va for slgs aktiviteter vil du gora... att boak pa plats ar att foredra. Aterkom om du har fragor eller behover hjalp med nagot
Mvh
Lisa
Av Pefra
26 juni 2015 16:38
Hej, jag hänger på den här tråden om det är ok,vi skall till Mexico 3 veckor i december och tänkte ev. ta en avstickare tll Havanna två nätter, fråga, vet du om man kan få turistvisum på flygplatsen i Cancun eller skall man söka om det här hemma?
Vi landar 17.00 på Kuba, vad kostar taxi från flygplatsen in till city?
Har du något förslag på ett billigt boende i Havanna, ? vi skall bara sova där och vad kostar det?
vad tycker du man skall göra om man bara har en dag på sig att se denna stad ? vi är lite sugna på att ta en sightseing med en gammal jänkebil, har läst om det här, vet du vad det kostar och kan man boka det på plats?
En häftig bar där man kan ta sig en Rom och cigarr t.ex. lite kultur m.m.
Hälsningar Peter
Av Marlenn
26 juni 2015 22:20
Hej Pefra
Du kan sakert fa ett Visum pa flygplatsen.. jag vagade inte chansa dock, de ganger jag lamna Cuba for korta semestrar och inte akt till Sverige. I Brasilien kunde jag tex fixa visum pa Cubanska ambasaden i Sau Paulo men akte tillsut til ett foretag i centrala Sao Paulo, som salde resor och dessutom gav visum till vissa lander, bla Cuba. Om du anda vet att du ska til Cuba/Havanna sa skulle jag fixa det i Sverige.. Kubanska ambasade i Stockholm eller Alla Visum i Stockholm har jag fixat genom tidigare.
Taxi kostar 25 cuc in t stan o d star flera o vantar utanfor entren. Det finns massor av olika alternativ .. hur vill ni/du bo-- pa hotell eller casa partikular, egen lagenhet osv.. kostnaden varier beroende pa hur ni onskar bo och var i stan sa klart. Jag har flera particulares i min byggnad dar jag bor, centralt, om ni vill ha hjalp.
En dag, ja det blir jaktigt.. men sightseeing me bil e en klassisk grej.. en bil kostar 35 per timme o ja det kan bokas pa plats. d finnd aven turistbuss. hop on hop off-.. men jag skulle foredra bil om ni har sa kort tid pla er. deet finns massor barer har..... tex Floridita dar Hemingway satt, bodeguito del medio. shanchuello, hotellbarer, Ambos mundos el Torre me utsikt over stan osv.... Mao du kan dricka Rom o roka cigarr pa princip alla barer.
Aterkom om du har fler fragor
/Lisa
Av Pefra
28 juni 2015 17:00
Hej igen.
Tack för dom svaren, då får det nog bli att söka visa innan vi åker, en fråga bara, måste dom veta exakt dag vi skall dit eller kan man söka för en vecka och åka vilken dag man vill?
1 cuc= 1 us dollar, eller?
Vilken valuta skall man ha med sig, har läst eoru men går det bra med dollar?
Vi kan bli allt mellan 4-8 personer, kan man hyra in sig i casa particular då, eller hur många kan man vara och vad koster det där du bor?
Som sagt vi kommer i såfall dit ca. fem på eftermiddagen och då kan man ju gå på någon bar eller något sen har vi en hel dag att göra så mycket som möjligt så vi behöver bara någonstans att sova, klart, frukost hade varit nice.
vad kostar en snabblunch / middag ute?

Tacksam för svar,
Peter
Av Marlenn
29 juni 2015 17:39
Hej hej
Visumet tror jag utförs på en månad oavsett om du stannar 1 dag eller 3 veckor. Prata med dom på byrån där ni ansöker.
Ja, här på Cuba är I cup = dollar ... just nu står cup 0.9 ngt jämfört me dollarn.. men den ändras sällan mycket.. oftast detsamma här. Däremot Euron har ju gått upp och ner...Just nu är den fortf låg mot tidigare men stiger sakta. Så ja du kan ta me vilket du föredrar. Det går att växla båda.
Alla casas particulares har olika mycket plats... 1-3 rum med enkel eller dubbelsäng, det varierar. I lägenhet kan ni ju va åtminstone 2 o dela dubbelsäng. ;) Mao .. I kasa partiklar bor de som hyr ut i samma hus/lägenhet.I lägenhet bor ni själva. Det är trevligt med båda alternativen. Ni skulle behöva några stycken ställen och bo på då ni kan bli många. Sånt går alltid att ordna.Det kostar mellan 25-40 beroende var ni bor o ofta kan du få både frukost och lunch, ca 5 cuc/var, serverat om ni kommer överens om d. I lägenhet finns kylskåp o kök så klart.
Ute varier priserna. D finns restauranger med priser med allt från 5/7 cuc per rätt till 13/15 cuc per rätt. Snabblunch är detsamma. Dryck 1-5 cuc.

Hopppas ni får trevligt!


29 juni 2015 18:29
Tack för svaren!

Kan du länka någon bra sida där man kan boka aktiviteter ?

Är det enkelt och få tag på taxi / buss till och från flygplatsen, samt mellan dem olika städerna?

Leo
Av Marlenn
29 juni 2015 18:48
Hej
Cubas internet är knappt befintlig. Så därför vet jag faktist ingen sida att boka aktiviter på. D mesta går att boka på plats. som tex bil-turen ni ville göra.
O ja, taxi står o väntar utanför. Likaså kan ni lätt komma överns m en taxi dagen innan om återresa till flygplatsen. De olika städerna finns buss. Dit ringer ni bäst och informerar er eller åker dit för att köpa biljett. Viazul heter bolaget.

Mvh
Lisa
29 juni 2015 18:53
Hejsan , så med andra ord rekommenderar du att boka aktiviteter på plats, samt att buss/ taxi har bra förbindelser runt om i landet?

Tack så mycket
Leo
Av Marlenn
30 juni 2015 20:40
hej
jag vet ju inte exakt vilka aktiviteter ni har tankt er att gora forutom biltouren... kolla om du kan hitta ngn bokning pa natet gallande de aktiviteter ni vill gora. annars far ni boka pa plats eller forsoka ringa. jag har endast bokat hotellrum och hyrbil via internet.
mvh
lisa
Av Pefra
2 juli 2015 19:40
Hej Marlenn
tack för alla tips, vi får se hur det blir, hotel eller casa partikular
ha det bra
6 juli 2015 01:14
Passar också på att haka med på konversationen.

Vi är ett gäng killar som ska vara på Kuba i 18 dgr, Varadero och Havanna står högst på listan.

Vilka måsten rekomenderas?
Allt från restauranger med god mat till barer, uteställen med mera...
Av Marlenn
6 juli 2015 22:38
Hej hej
pa 18 dgr hinner ni gora en del.. ett killgang som ni lar ju kunna roa er i Varadero me sol, bad o utgang. Havanna ar en fin stad me massor kultur o historia. Ron,cigarrer, dans o fest finns overallt. Jag vet inte om ni tyvker att ni hinner ner till Santiago men Trinidad ar halvags ner i landet.
Vet inte nar ni ska aka heller.. men just nu firas det mycket nere i Santiago me Carnival o annat hela manaden.
Mvh
Lisa