Rekommenderat område att bo i New York, Manhattan

1 okt. 2016 19:51
Visningar: 2518
Hej,
Vi är en familj på 2 vuxna och 2 tjejer på 11 & 12 år som funderar på att åka till New York på påsklovet 2017 och har precis börjat leta info i denna djungel....

Finns säkert trådar om vart man bör och inte bör bo, men frågar iaf här... 😁 Det är första gången för oss i New York, förutom sambon som var där för typ "100 år sen"... Vi vill bo på Manhattan, men har ni några områden som ni tycker att man ska undvika att bo i? Vi behöver inte alls bo mitt i smeten, men känner nog att vi vill bo på Manhattan...

Tack...
3 okt. 2016 17:19
Hej.
Har bara varit i NYC en gång och bodde då på Jersey-sidan som var perfekt, den gången. Är sugen att åka dit nu i november, hittade denna länk! http://sandrabeijer.se/2012/01/10/a-guide-to-new-york/
Bra tips på områden affärer, matställen mm. Dock inga boendealternativ. Men kolla siten, se om det finns områden ni skulle gilla och kolla sen efter boende. Själv bokar jag alltid genom Airbnb, gillar inte hotell :)
Att bo nära Central
Park, Times Square uppfattar jag som dyrare och mer turistiskt. Kolla bara så ni har nära till Metro.

Jens
3 okt. 2016 20:10
Jag skulle säga att det är bäst att undvika områden som ligger långt från sevärdheterna.
Midtown är ju klassiskt (men stökigt kring Times Square). Själv tyckte jag det var kanon i Financial District (vid Wall Street/World Trade Center).
4 okt. 2016 12:24
Tack för era svar! Det är ju verkligen en djungel och hur mycket som helst att välja mellan.... Vi har oxå bokat via Airbnb ett antal gånger, men nu har vi läst att det är olagligt att hyra ut privatbostäder i NY och därför blev vi ltie "fega" och tänkte oss hotell....

Tack för länken, vi kollar där! Jag har även varit inne och tittat på newyork.se - finns jättemycket bra info även där....

Vi vill nog helst inte bo nära TImes Square då vi tror att det är lite för stökigt där.... Men nära en metro är ju bra oxå!

Tack för tips, vi kollar och drömmer oss vidare! :)
4 okt. 2016 12:53
Helt enig om att Times Square kan vara lite för stökigt. Allt söder om Central Park brukar funka bra. För min del gillar jag att bo i höjd med 35:e gatan (ungefär) då man har nära till allt, oavsett om man vill norrut eller söderut.

Trevlig resa!
4 okt. 2016 16:10
Citerat från Jeppereser:
Helt enig om att Times Square kan vara lite för stökigt. Allt söder om Central Park brukar funka bra. För min del gillar jag att bo i höjd med 35:e gatan (ungefär) då man har nära till allt, oavsett om man vill norrut eller söderut.

Trevlig resa!
Låter som ett bra tips! 👍
Tack, ja vi längtar...
Av Mipec
4 okt. 2016 19:28
Vi bodde på Affina Dumont NYC, på 34th/Lexington. Mysiga restauranger runt om, lungt läge och ändå nära att gå in till centrum. Vårt rum hade en dubbelsäng, stor bäddsoffa och litet kök.
4 okt. 2016 19:51
Ja vart centrum är det kan man ju fundera på, men det är väl just där som man befinner sig för stunden. I NYC finns ju bra kommunikationer så vart ni bor tycker jag mer handlar om att ha nära till kommunikationer. Sevärdheterna kommer man till ändå.
Vad vill ni se? Vad vill era barn få ut av resan? Kanske inte lätt att svara på... Försök att hitta ett bra boende för er familj och er plånbok. Men undvik nära Times Square och helst längre söderut. I söder kan man lätt promenera runt i finanskvarteren (wall street) besöka outleten Centure 21. Varför besöka Frihetsgudinnan och stå i kö när man kan ta gratisfärjan över till Staten Island och få en mycket bättre bild på "gudinnan". Vandra över Brooklyn Bridge, Chinatown var en besvikelse. Har hört om förbjudet ang Airbnb, men så länge de finns att boka, så varför inte!! Coola ner en dag å vandra runt i Central Park, finns även ngt för era barn, kanske isbanan fortfarande är i bruk då ni är där. Nära Madison Square garden har ni Macys, en butik jag tror era tjejer skulle gilla, och även du å din sambo hahaha. Välj hellre The Rock i stället för Empire, bättre utsikt åt söder å norr. Ska kolla lite mer områden i länken jag sände när jag åker dit i slutet på nov. Återkommer med intryck.
9 okt. 2016 20:42
Citerat från Mipec:
Vi bodde på Affina Dumont NYC, på 34th/Lexington. Mysiga restauranger runt om, lungt läge och ändå nära att gå in till centrum. Vårt rum hade en dubbelsäng, stor bäddsoffa och litet kök.
Det ska vi kolla då 👍 Perfekt med litet kök ju. Tack!!
9 okt. 2016 20:46
Citerat från Jenseriksson:
Ja vart centrum är det kan man ju fundera på, men det är väl just där som man befinner sig för stunden. I NYC finns ju bra kommunikationer så vart ni bor tycker jag mer handlar om att ha nära till kommunikationer. Sevärdheterna kommer man till ändå.
Vad vill ni se? Vad vill era barn få ut av resan? Kanske inte lätt att svara på... Försök att hitta ett bra boende för er familj och er plånbok. Men undvik nära Times Square och helst längre söderut. I söder kan man lätt promenera runt i finanskvarteren (wall street) besöka outleten Centure 21. Varför besöka Frihetsgudinnan och stå i kö när man kan ta gratisfärjan över till Staten Island och få en mycket bättre bild på "gudinnan". Vandra över Brooklyn Bridge, Chinatown var en besvikelse. Har hört om förbjudet ang Airbnb, men så länge de finns att boka, så varför inte!! Coola ner en dag å vandra runt i Central Park, finns även ngt för era barn, kanske isbanan fortfarande är i bruk då ni är där. Nära Madison Square garden har ni Macys, en butik jag tror era tjejer skulle gilla, och även du å din sambo hahaha. Välj hellre The Rock i stället för Empire, bättre utsikt åt söder å norr. Ska kolla lite mer områden i länken jag sände när jag åker dit i slutet på nov. Återkommer med intryck.
Tack för många bra tips! 👍 Svårt att veta vad vi vill ha ut av resan, men både shopping, sevärdheter och bara insupa atmosfären är vi ute efter.... Tjejerna vet inte än att vi funderar på denna resa, men de kommer helt säkert bli "helt galna" när vi berättar! 😉

Frihetsgudinnan te x hade vi nog tänkt ta via gratisfärjan

Tack för tips och hjälp och ser fram emot lite fler intryck av dig efter november 👍
10 okt. 2016 09:57
Hejsan!
Mitt förslag är Residence Inn New York Manhattan/Times Square. Vi bodde där en vecka i maj 2014. Supernöjda med både hotellet och det centrala läget för att ta sig runt på Manhattan. Låg nära Times Square, många tunnelbanelinjer och Bryant Park. Vi var 2 vuxna och 2 nästan vuxna barn.
Kanske inte budget, men absolut inte lyx.
Trevlig resa!
11 okt. 2016 10:30
Citerat från Smaragden:
Hejsan!
Mitt förslag är Residence Inn New York Manhattan/Times Square. Vi bodde där en vecka i maj 2014. Supernöjda med både hotellet och det centrala läget för att ta sig runt på Manhattan. Låg nära Times Square, många tunnelbanelinjer och Bryant Park. Vi var 2 vuxna och 2 nästan vuxna barn.
Kanske inte budget, men absolut inte lyx.
Trevlig resa!
Tack för tipset, då ska vi kolla även på det! :)
Av Zoega
11 okt. 2016 15:49
Vi bodde i Midtown, på hotell Pennsylvania. Just det hotellet är väl lite sunkigt men läget tyckte vi var helt perfekt. Pendeltåg in till Penn station från JFK och när vi kom upp för trappan var hotellentrén 5 steg bort. Macy's och "alla" butiker/gallerior runt hörnet. Från rummet utsikt över Empire state building... Gångavstånd till Times Square eller vart man nu vill. Även om vi åkte en hel del tunnelbana blir det mycket promenerande.
Enda gången det var lite livat vid hotellet var när det var en basketmatch i Madison, inte så att det var otäckt på något vis men ganska högljutt innan matchen startade.
Nästa gång kommer vi att bo i samma område men förmodligen något annat hotell.
13 okt. 2016 13:48
Citerat från Zoega:
Vi bodde i Midtown, på hotell Pennsylvania. Just det hotellet är väl lite sunkigt men läget tyckte vi var helt perfekt. Pendeltåg in till Penn station från JFK och när vi kom upp för trappan var hotellentrén 5 steg bort. Macy's och "alla" butiker/gallerior runt hörnet. Från rummet utsikt över Empire state building... Gångavstånd till Times Square eller vart man nu vill. Även om vi åkte en hel del tunnelbana blir det mycket promenerande.
Enda gången det var lite livat vid hotellet var när det var en basketmatch i Madison, inte så att det var otäckt på något vis men ganska högljutt innan matchen startade.
Nästa gång kommer vi att bo i samma område men förmodligen något annat hotell.
Tack för tips och reflektioner! Vi letar fortfarande och kollar flygpriser och letar hotell.... Men snart så kanske vi slår till om vi hittar nåt bra! :)
13 okt. 2016 20:15
Ja du vet väl att "leta" är att "veta" ju mer man söker ju närmare sina drömmar kommer man. Ska hålla utkik om jag hittar nåt coolt då jag är i NYC, själv reser jag dock ensam och kanske inte är den man ska vända sig då det gäller boende för vuxna och barn.

Men lovar jag ska hålla utkik på nåt som kan intressera er...

/Jens
Av Eic
14 okt. 2016 07:46
Hej!

Vad kul att ni ska till New York! Det är en fantastisk upplevelse.
Vi var tre vuxna som åkte dit och vi bodde på ett hotell nära Time Square som heter Homewood Suites by Hilton (312 West 37th Street). Det låg på gångavstånd till Times Square (9-10 minuter) men ändå så pass långt bort att man undkomma ojud och turistflockarna. Hade riktigt bra priser då vi bokade. Hotellet var jättefräscht och frukosten var helt fantastisk (drömmer om den fortfarande. Typisk amerikansk dock så inte särskilt nyttig). De hade gratis kvällsmat när vi var där (helt ok) men vi utnyttjade det bara en gång.
Det ligger även en 7Eleven runt hörnet om man vill ha något att knapra på sent på kvällen. Ganska nära pizzastället Two Bros som har billig men väldigt god pizza som köps i slices (pizzan i New York är något alldeles utöver det vanliga).

Lycka till med planerandet!
4 dec. 2016 17:26
Hej. Tyvärr kunde jag inte åka i november, men ska dit under jul och nyår.. Kollar vidare då.
Jens
20 dec. 2016 11:14
Jättesnällt med lite tips efter din resa - det ser jag fram emot :)

Vi har prel.bokat ett hotell på upper east side, men kollar vidare då vi har hört av vänner att de kanske tycker att det ligger lite för långt upp... Vi får se!

Ha en härlig resa!
Citerat från Jenseriksson:
Hej. Tyvärr kunde jag inte åka i november, men ska dit under jul och nyår.. Kollar vidare då.
Jens
23 dec. 2016 16:33
Citerat från Molla12345:
Jättesnällt med lite tips efter din resa - det ser jag fram emot :)

Vi har prel.bokat ett hotell på upper east side, men kollar vidare då vi har hört av vänner att de kanske tycker att det ligger lite för långt upp... Vi får se!

Ha en härlig resa!

Citerat från Jenseriksson:
Hej. Tyvärr kunde jag inte åka i november, men ska dit under jul och nyår.. Kollar vidare då.
Jens
23 dec. 2016 16:37
Citerat från Jenseriksson:
Citerat från Molla12345:
Jättesnällt med lite tips efter din resa - det ser jag fram emot :)

Vi har prel.bokat ett hotell på upper east side, men kollar vidare då vi har hört av vänner att de kanske tycker att det ligger lite för långt upp... Vi får se!

Ha en härlig resa!

Citerat från Jenseriksson:
Hej. Tyvärr kunde jag inte åka i november, men ska dit under jul och nyår.. Kollar vidare då.
Jens
Visa mer
Hej. Ursäkta om jag är besvärlig, men i sista stund så bokade jag resa till Mauritius, där jag befinner mig nu. Tycker också att upper East kan va mite långt bort. Men har ni nära till metro, blir det nog inga problem. Hör gärna av dig hur det var, ochså önskarjag en riktig God Jul och ett Gott Nytt.
Jens
24 dec. 2016 22:24
Har bokat sommarens resa till "landet", d.v.s new York. Blir nionde gången jag bor på Hotel Pennsylvania. Oslagbart läge, och pris men har blivit förhållandevis dyrare nu när de börjat renovera, o dollarn har gått upp..

Har även bott på några andra hotell i närheten, som Hotel Metro, 35th mellan 5 o 6 ave (små rum, betydligt dyrare än Pennsylvania), o Marriott Courtyard Herald square, 35th., jo bättre än P, men betydligt dyrare---Man har nära till alla tbanor o bussar o Penn station..o shoppingen runt 34th .. kan gå till Times square, som de senaste åren varit en rörig byggarbetsplats, men som man absolut bör ha sett..Bodde även några nätter på Marriott marquise Times square, men längtade då ned till Pennsylvania o området vid Herald square..:-).
27 dec. 2016 09:24
Citerat från Jenseriksson:
Citerat från Jenseriksson:
Citerat från Molla12345:
Jättesnällt med lite tips efter din resa - det ser jag fram emot :)

Vi har prel.bokat ett hotell på upper east side, men kollar vidare då vi har hört av vänner att de kanske tycker att det ligger lite för långt upp... Vi får se!

Ha en härlig resa!

Citerat från Jenseriksson:
Hej. Tyvärr kunde jag inte åka i november, men ska dit under jul och nyår.. Kollar vidare då.
Jens
Visa mer
Visa merHej. Ursäkta om jag är besvärlig, men i sista stund så bokade jag resa till Mauritius, där jag befinner mig nu. Tycker också att upper East kan va mite långt bort. Men har ni nära till metro, blir det nog inga problem. Hör gärna av dig hur det var, ochså önskarjag en riktig God Jul och ett Gott Nytt.
Jens
Hej och god jul o gott nytt år!

ingen fara alls - Mauritius låter ju inte helt fel!! :)

Vi letar fortfarande hotell i NY, men nu åker vi till London över nyår, så vi fortsätter letandet när vi kommer hem därifrån....

Är det någon som brukar använda sig att boka hotell via Hotwire? Har det funkat bra?